I've got a dirty, dirty feeling

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Αν υπάρχουν διαφωνίες για το πότε ξεκίνησε το ροκ εντ ρόλλ, το ίδιο αμφισβητήσιμο είναι και το πότε ακριβώς τελείωσε. Πολλοί παρατηρητές θα μπορούσαν να συμβιβαστούν με το τέλος της δεκαετίας του ’50. Ο Peter Guralnick συνοψίζει το γενικό συναίσθημα: « ‘Οταν η γλυκανάλατη περίοδος τέλους ’50 αρχών ’60 μας περικύκλωσε, όλοι μας απαγγείλαμε τη μπαγιάτικη πια λιτανεία: ο Elvis στο στρατό, ο Buddy Holly νεκρός, o Little Richard κληρικός, ο Jerry Lee Lewis δυσφημισμένος και ο Chuck Berry στη φυλακή»

Οι Beatles δεν θα εμφανίζονταν πριν το 1963, έτσι οι συνέπειες αυτού του σκεπτικού είναι ότι αυτή η περίοδος (late 50’s, early 60’s), ένα δυσάρεστο κενό μεταξύ του ροκ εντ ρολ και του ρόκ


Το πρόβλημα με αυτά τα συμπεράσματα είναι ότι μετέπειτα εξελίξεις όπως η σόουλ και το ροκ πρέπει να θεωρηθούν ότι εμφανίστηκαν στιγμιαία σαν από θαύμα.


Πάνω απ’ όλα όμως, το να αρνηθούμε την αξία αυτών των χρόνων σημαίνει να αγνοήσουμε τη γνήσια συγχώνευση της μαύρης με τη λευκή μουσική, σε ένα επίπεδο εξοικείωσης που ποτέ δεν είχε συμβεί από τις αρχές των 50’s ή και γιατί όχι, από τα μέσα της δεκαετίας του ’20.


D. Hatch – S. Millward

Από το Μπλούζ στο Ρόκ

Εκδόσεις Πρίσμα 1994
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Στο πολύ σπουδαίο- κατά την άποψή- μου παραπάνω βιβλίο, οι συγγραφείς πραγματεύονται- μεταξύ άλλων- την μετεξέλιξη του Μπλούζ σε Ροκ, με όλες τις ενδιάμεσες επιρροές από την αρχή σχεδόν του 20ου αιώνα και εντεύθεν. Το βιβλίο έχει ερευνητικό χαρακτήρα και παραθέτει, μεταξύ άλλων, πλήθος μουσικολογικών στοιχείων για να στηρίξει τα επιχειρήματα των συγγραφέων. Σε συνδυασμό, το youtube με τις πάσης φύσεως προσφερόμενες ηχογραφήσεις, γίνεται εργαλείο ερμηνείας τους και κατανόησης των περιγραφομένων για τον φιλέρευνο αναγνώστη.

Και αν για τη μετάβαση και συγχώνευση του ροκαμπίλυ, του μπλούγκρας, της κάντρυ κλπ στο ροκ εντ ρολ υπάρχει μια χρονική συνέχεια- εξέλιξη, η θεωρία του «κενού» ανάμεσα στη μετάβαση από το ροκ εντ ρολ στο ροκ δεν γίνεται αβασάνιστα αποδεκτή. Το βιβλίο, στο συγκεκριμένο κεφάλαιο του αποσπάσματος που παρέθεσα, προσπαθεί να ανιχνεύσει μουσικολογικά στοιχεία, που αποδεικνύουν την ενσωμάτωση στοιχείων στη Μουσική αυτής της περιόδου, εντελώς πρωτοποριακών σε σχέση με την «τυπική» κατάταξη των καλλιτεχνών που τα αποπειράθηκαν και η ώσμωση των οποίων γέννησε το Ροκ. Μαύροι μουσικοί να γράφουν και να τραγουδούν κάντρυ, λευκοί μουσικοί και παραγωγοί να δημιουργούν επί της ουσίας «μαύρη μουσική».

Από την αναφορά του βιβλίου σε διάφορους καλλιτέχνες, και τη σχετική ιχνηλάτιση - τεκμηρίωση από μέρους μου, στάθηκα σε εκείνη που αφορά τον Elvis Presley.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
elvis.jpg

Elvis is Back! (1960, RCA – Living Stereo)
  • Side 1: 1) Make me know it 2) Fever 3) The girl of my best friend 4) I will be home again 5) Dirty, dirty feeling 6) Thrill of your love
  • Side 2: 1) Soldier Boy 2) Such a night 3) It feels so right 4) The girl next door 5) Like a baby 6) Reconsider baby

    guitar Scotty Moore, drums D.J. Fontana, piano Floyd Cramer, guitar Hank Garland, bass Bobby Moore, percussion Buddy Harman, saxophone Boots Randolph and the backing group The Jordanaires. Engineer Bill Porter
O δίσκος είναι ο πρώτος που ηχογράφησε ο Elvis αμέσως μετά το τέλος της στρατιωτικής του θητείας και ο πρώτος του που κυκλοφόρησε σε stereo έκδοση.

Η ηχογράφηση έγινε σε δύο sessions το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 1960 στο Studio B της RCA Victor στο Nashville Tennessee, πρόσφατα εφοδιασμένου με έναν νέο three-track recorder και με μικρόφωνα Telefunken U-47, τα πρώτα condenser μικρόφωνα με δυνατότητα επιλογής μεταξύ παντοκατευθυντικής και καρδιοειδούς λήψης. Μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ηχογράφηση φωνητικών, οργάνων αλλά και για κάλυψη full area.

Προσαρμόζω από το σχετικό εδάφιο του βιβλίου και φυσικά προσυπογράφω:

Σε αυτό το στάδιο η φωνή του Elvis είχε αποκτήσει μια πιο βαθιά χροιά από αυτήν των πρώϊμων δίσκων του «ένα βαθύ και ηχηρό βιμπράτο». Κι ενώ το άλμπουμ περιέχει μερικά ελαφρά και και καθαρά εμπορικά κομμάτια, εν τούτοις αυτό που έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα είναι το πως χειρίζεται ο Elvis το μπλούζ / ρυδμ εντ μπλούζ/ υλικό που υπάρχει στο δίσκο. Κατ αρχήν τα Such a night και Fever. Αγγίζει επίσης δύο κομμάτια από την μπλούζ γωνία του φάσματος του ρυδμ εντ μπλουζ. Like a baby και Feels so right, με ιδιωματικό τρόπο με την παρουσία του σαξοφώνου να προσδίδει μεγαλύτερη αυθεντικότητα.

Είναι όμως η διασκευή από τον Presley του Reconsider baby, που δείχνει μια άνευ προηγουμένου σχέση ενός λευκού τραγουδιστή με το μπλούζ του Σικάγου. Αξιοσημείωτα είναι η φωνητική αλλοίωση του τόνου και το μέτρημα του Presley, που δίνουν φοβερή δύναμη στην έκφραση, που λείπει από την αυθεντική ηχογράφηση.

Ο τρόπος που παίζουν οι λευκοί μουσικοί των στούντιο, είναι πιστός στη μαύρη παράδοση, περιλαμβάνει ένα εκτενές σόλο στο τενόρο σαξόφωνο και ο ίδιος ο Presley παίζει ρυθμική κιθάρα. Το απλό αλλά αποτελεσματικό μπλούζ ριφ μοιάζει με το παίξιμο του σε ένα άλλο comeback του, εκείνο που θα συμβεί οκτώ χρόνια αργότερα, με το τέλος της κινηματογραφικής του καριέρας. Από τις ίδιες ηχογραφήσεις και το Mess of Blues που βγήκε σε σίνγκλ.

Η αξία αυτών των ηχογραφήσεων, έγκειται στο ότι εγκαινίασαν το ύφος του λευκού μπλούζ, πράγμα ζωτικό για την εξέλιξη του ροκ. Μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε ως χρήσης του αποθέματος του αστικού μπλούζ για να παραχθεί πόπ μουσική, με ρυθμική έμφαση στο ον-μπήτ. Θεμελιώδης επίσης ήταν και η εμφάνιση του μπλούζ κιθαριστικού ήχου.

Για το τι θα συνέβαινε αν ο Presley είχε ηχογραφήσει τότε στα στούντιο της Chess στο Σικάγο, μόνο εικασίες θα μπορούσε να κάνει κάποιος.
 
Last edited by a moderator:

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Η τόση «προίκα» που έδειχνε να κουβαλάει ο δίσκος, φυσικά με παρακίνησε να τον ψάξω στην αγορά των μεταχειρισμένων. Ευτύχησα να πετύχω μια πολύ καθαρή κόπια (επανέκδοση) σε πολύ λογική τιμή. Πέρα των προγενέστερα λεχθέντων, ο δίσκος είναι χορταστικός. Επαιξε δυό φορές συνεχώς την πρώτη και τη δεύτερη φορά που τον έβαλα στο πικάπ και ήταν ο πρώτος που έβαλα πάλι μετά την επιστροφή μου από τις διακοπές. Ο ερμηνευτικός χαμαιλεοντισμός του Presley είναι απίστευτος, ο τρόπος που φέρνει στα μέτρα του και υποδύεται στο κάθε κομμάτι, ανεπανάληπτος. Στην εποχή του, ο δίσκος δίχασε: Για κάποιους υπήρξε ο ενταφιασμός της επαναστατικότητας της πρώτης περιόδου του, για άλλους μια ελπίδα επανάκαμψης, αντίστοιχη του τίτλου του.

Σήμερα με την ασφάλεια της απόστασης, περισσότερο σηματοδότησε τις τότε επερχόμενες εξελίξεις στην ποπ μουσική. Ενας δίσκος χορταστικός στο σύνολο, παρά τα δίλεπτα κομμάτια μινιατούρες, με εθιστικές μελωδίες που κολλάνε στο μυαλό, πολύ ωραία ηχογράφηση και αποτύπωση της γκάμας του ταλέντου ενός Τεράστιου Καλλιτέχνη

πηγές: Απο το μπλούζ στο Ροκ D. Hatch – S. Millward, wikipedia, youtube
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
ElvisIsBack.jpg

Οι πρώτες ηχογραφήσεις του (1953-55) στη Sun Records, το ντεμπούτο στούντιο άλμπουμ, Elvis Presley (1956) και το επόμενό του, Elvis (1956), το Elvis Is Back! (1960), που ηχογραφήθηκε μετά την απόλυσή του από τον στρατό, το Elvis (TV Special) (1968), τα γκόσπελ και χριστουγεννιάτικα άλμπουμ του, τα σέσιον στο Νάσβιλ το 1970, και οι ηχογραφήσεις της παρουσίασής μας, στο Μέμφις που σηματοδοτούσαν την καλλιτεχνική του επάνοδο και ανάκαμψη, είναι αυτά που κρατώ στην ψυχή μου και θέλω να θυμάμαι από τον Βασιλιά...
Είσαι αρχηγός! Η κατάλληλη εισαγωγή, από το βιβλίο "Απο το μπλούζ στο Ροκ", για μια δισκάρα και φυσικά τα εύστοχα σχόλια από τον αγαπητό μου φίλο, που δείχνουν την αγάπη και τη διεισδυτικότητα που αναπτύξαμε όλα αυτά τα χρόνια για την μουσική, που σταθερά αποτελεί σημαντικό πυλώνα της ζωής μας.

Τζωρτζ, να 'σαι καλά, και να φροντίσουμε να ακούσουμε από κοντά μαζί, όλα τα τελευταία αποκτήματα...

Φιλιά
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,805
Αθήνα
Μία περίοδος του Elvis άγνωστη για εμένα μια που γνωρίζω τα "pre-army" και αυτά του '68-69 εφ'όσον πίστευα την Lennon-ια ρήση ότι "ο Elvis πέθανε όταν πήγε στον στρατό". Ευκαιρία μέσω της παρουσίασης να τα γνωρίσω. Thanks George!(y)
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,081
Αγιοι Αναργυροι
Μία περίοδος του Elvis άγνωστη για εμένα μια που γνωρίζω τα "pre-army" και αυτά του '68-69 εφ'όσον πίστευα την Lennon-ια ρήση ότι "ο Elvis πέθανε όταν πήγε στον στρατό". Ευκαιρία μέσω της παρουσίασης να τα γνωρίσω. Thanks George!(y)
αν και είμαι ο τελευταίος που θα μπορούσε να γράψει -έστω κάτι- για τον Εlvis, ένα μικρό δίκιο το είχε ο Lennon..
😁