νυχτοπερπατήματα...

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
41N25N6VBDL._AA240_.jpg


Donald Fagen. The nightfly - 1982
Υπάρχουν δίσκοι και δίσκοι που αγοράσαμε, ξεφυλλίσαμε σε κυβοειδείς σκονισμένες κούτες σε δισκάδικα είτε σε βινύλια είτε σε cd. Όλοι λίγο πολύ αφήσανε κάποια σημάδια επάνω μας. Και ναι ίσως κάποιοι να άφησαν βαθύτερα γιατί συνδέθηκαν με παραστάσεις, εικόνες της εφηβείας ή προσωπικές στιγμές. Ιδίως οι δίσκοι που αναζητήθηκαν με προσμονή λίγες μέρες μετά την αναγγελία της κυκλοφορίας τους.
Υπάρχουν όμως και άλλοι που θεωρητικά δεν ήταν τίποτα από όλα αυτά. Ήταν απλά δίσκοι που αγοράστηκαν κάποια στιγμή, μεταγενέστερη στο πλαίσιο του «ας πάρουμε και αυτό».

Κάπως έτσι, σε ώριμη ηλικία, και γνωρίζοντας ελάχιστα ακουστικά δείγματα από το περιστασιακό airplay αγόρασα το 1990, οκτώ ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του το Nightfly, μάλιστα σε τιμή ευκαιρίας, απ τα πανέρια που λένε….
Όντας ένας hard core fan του ντουέτου της ελιτίστικης τρέλλας που άκουγε στο όνομα Steely Dan και αρχικά εμφανίστηκε ως συγκρότημα στις αρχές της χρυσής δεκαετίας δεν θα έπρεπε να περιμένω και πολλά.
Ελειπε βλέπεις ο εγκέφαλος. Ο Walter. Ετσι ήταν για μένα. Το μυαλό από τη μια και η φωνή από την άλλη.
Η τσιβδή, ατάλαντη φωνή, που όμως έκρυβε μέσα της την μπλαζέ αδιαφορία για ο,τιδήποτε ήταν κλισέ τότε, σήμερα και αύριο.
Το παιδί της μαμάς που μεγάλωσε ακούγοντας ελαφριά μουσική, μαύρη μουσική και soundtracks του Broadway. Ευτυχώς που γνώρισε τον Walter που έκανε το άλλο μισό της διαδρομής από την άλλη πλευρά. Και πάλι ευτυχώς που συνάντησαν τον Denny Dias και του κατέστρεψαν το συγκρότημά του. Τελικά τίποτα δεν γίνεται από μόνο του.

Μετά την παρακμή των Dan, (αν μπορεί κάποιος σήμερα να αποκαλέσει έτσι το αριστουργηματικό Gaucho) ήταν φανερό ότι οι δυο δεν τα πήγαιναν όπως πριν. Δυο χρόνια αποχής ή προετοιμασίας είναι αρκετά για τον Donald για να ξαναμπεί στο στούντιο.
Οι μουσικοί που τον πλαισιώνουν απλά οι καλύτεροι.
Η μουσική η ίδια, ρομαντική, ελαφριά φαινομενικά, ίσως με ετικέτα ποπ to whom it may concern, αλλά unclassified για μένα. Εκτός από τις σφιχτές ενορχηστρώσεις, όπως πάντα η μερίδα του λέοντος πάει στους στίχους, το δυνατό χαρτί πάντα για τον Donald. Οι εφηβικοί έρωτες, η επιστημονική φαντασία, η αστική καθημερινότητα, ή κόκκινη απειλή και ο ψυχρός πόλεμος, η μαγεία των fm, μια κοσμοπολίτικη Καζαμπλάκα, και η φαντασίωση του Τζην Κέλλυ, όλα υπάρχουν εδώ περίτεχνα καμουφλαρισμένα και μαεστρικά δομημένα.
Τα φωνητικά από μόνα τους είναι επιπέδου εγχειρίδιου καλού background vocalist και η δικιά του φωνή εκτός τόπου και χρόνου.
Και όμως όλα αυτά τα συστατικά συντίθενται μαγικά και αναβλύζουν από το δίσκο αυτό σαν βάλσαμο στις πληγές των απογοητευμένων από τη ροκ μουσική. Αλήθεια υπήρχε ροκ το 1982 ή υπάρχει σήμερα ? Μάλλον όχι. Και αυτό είναι ροκ ? Μάλλον όχι επίσης.
Τι είναι λοιπόν ?
Ας το αφήσουμε για τους ιστορικούς του μέλλοντος.

Αυτό που σίγουρα έχουμε, είναι το μαγικό χέρι του Roger Nichols στις κονσόλες και του Bob Ludwig στο μάστερ, σε μια από τις πρώτες, πρωτόγονες, ψηφιακές ηχογραφήσεις σε 3Μ 32 track.
32 κανάλια, για να χωρέσουν τον τεράστιο πλούτο λεπτομέρειας, υφής, ηχοχρωμάτων που ακούγονται τελικά, είναι τόσο λίγα, που ίσως το φέρνουν σε ίδια αναλογία με ένα Sgt Pepper’s του 67.
Ο δίσκος ανοίγει με το σχεδόν, σφυρίζοντας αδιάφορα I.G.Y., χωρίς ιδιαίτερες υποσχέσεις για την συνέχεια, αλλά τα φωνητικά και μόνο σε υποψιάζουν ότι κάτι παίζεται.
Το Green Flower Street, σε κάνει να νοιώσεις ότι η μαγεία υπάρχει. Οι στίχοι κοφτοί, οι κιθάρες λιτές, με μόνο μια ιδιαίτερα φλύαρη να μουρμουρίζει δεξιά, και τα πρώτα πολυφωνικά σύνθι με τον αρχέγονο ήχο τους. Το σόλο του Larry…θεϊκό..
Ruby baby..Το τέμπο είναι καθαρά στηλιντανικό, τα όργανα παρουσιάζονται και εμπλέκονται ένα ένα, σαδιστικά αργά, εκείνο το Ahhh, στο αριστερό κανάλι στην εισαγωγή είναι όλα τα λεφτά, ενώ ο Fagen δοκιμάζει πόσα πλήκτρα μπορεί να χωρέσει στα 32 τρακς του 3Μ. Ατμόσφαιρα early sixties, αλλά με λουστραρισμένα πνευστά και φωνητικά σε στυλ impressions…
Η ώρα για το αργό blues κομμάτι, έρχεται με το Maxine… Δύσκολο και πολύπλοκο στη δομή του, αργό και μελαγχολικό love song, με τάσεις φυγής προς το νότο..
Στο New frontier η ενορχήστρωση πυκνώνει πραγματικά. Δεν υπάρχει κάτι που να ξεχωρίζει, όλα είναι δεμένα μεταξύ τους σφιχτά εκτός από την ειρωνική φωνή του Donald τα φωνητικά και φυσικά πάλι το λιτο καθαρό σόλο του Larry Carlton.
Αργό και steady rock το The nightfly, ξεχωρίζει ίσως για το σφιχτό μπάσο του Marcus Miller πριν γίνει φίρμα.
Το βαρύ πυροβολικό του δίσκου είναι τα δυό τελευταία κομμάτια. The goodbye look με τις μαρίμπες και την ανάλαφρη ατμόσφαιρα μπουρζουαζίας και το Walk between the raindrops, με μια εισαγωγή παρωδία εμβατηρίου, ταχύτατο τέμπο, καμιά νότα χαμένη, δυόμιση λεπτά διαμάντι, ελάχιστα δευτερόλεπτα σόλο και όλα με το σταγονόμετρο και τη ζυγαριά δοσμένα.

Αν ήθελα να βρώ λέξεις να το περιγράψω θα χρησιμοποιούσα κάποιες από αυτές:
Μαργαριτάρι, στιλπνάδα, λούστρο, δομή, απλότητα, ελιτισμός, περφεξιονισμός, ουσία, χάρη.
Αν είναι κάτι που θα ήθελα ή του λείπει: ο Walter. Βέβαια ίσως με αυτόν να μην ήταν αυτό το αποτέλεσμα αλλά κάτι άλλο. Ίσως να μην βλέπαμε ποτέ κάτι ολοκληρωμένο από τον Donald. Που μας συνήθισε σε ολοκληρωμένες δουλειές και αργότερα (kamakiriad, Morph the cat) αλλά γιά μένα όχι τόσο όσο αυτό το δείγμα.

Δεν ξέρω για σας, τι μουσικές ακούτε, αν είναι ροκ, ελληνική κλασική.
Πολλές φορές αναρωτήθηκα και τώρα ξέρω την απάντηση: Όταν μια μέρα φύγω από τον μάταιο τούτο κόσμο το θέλω, αυτό και 5-6 ακόμα στο κουτί μου.

Για τους φανατικούς: αναζητείστε μια γιαπωνέζικη κόπια. Έχει ουσία, γεύση, πλούτο που για κάποιο άδικο λόγο πάντα ήταν θαμένη στις ευρωπαϊκές κόπιες.


e4_0.JPG
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Εχουμε "λογομαχήσει" εκατομμύρια φορές με τον Δημήτρη γι αυτόν τον δίσκο . Οντας και οι δύο φανατικοί φίλοι των Steely Dan- δεν μπορώ να φανταστώ να πάρω 10 δίσκους μαζί μου και ένας από αυτούς τουλάχιστον να μην είναι το Pretzel Logic - όμως όταν έρχεται η ώρα για το Nightfly , οι απόψεις διϊστανται σαν την μέρα με την νύχτα , ή καλύτερη την μέρα με την επόμενη μέρα .
Κάτι τέτοια είναι που κάνουν ενδιαφέρουσα τη ζωή μας , προσθέτοντας το απαραίτητο αλατοπίπερο και φανερώνοντας τις απαραίτητες διαφοροποιήσεις μεταξύ των ανθρώπων . Αλλοιώς θα φορούσαμε όλοι στολές με γιακά Μάο και θα φτιάχναμε ατσάλι σε ποσότητες που δεν χρειαζόντουσαν
:grinning-smiley-043 στον Μήτσο και την κριτική του
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
ένας από τους λόγους που το αγαπάω το δισκάκι, είναι γιατί είναι καθαρά προσωπικός στόχος με πήχυ ήδη ψηλά στημένο.

Κατά τα άλλα, δε λέω, αν βρώ και το pretzel σε γιαπωνέζικο θα τρέξω.

Αλλωστε με βλέπω στα επόμενα χρόνια της ζωής μου να ακούω 30 δίσκους...
 
Ευτυχώς που γνώρισε τον Walter που έκανε το άλλο μισό της διαδρομής από την άλλη πλευρά.

από εδώ, αντιγράφω:

In 1970, the pair joined Jay & the Americans' backing band, performing under pseudonyms; Becker chose Gustav Mahler, while Fagen used Tristan Fabriani.

Χμμμ... :chinscratch: τόσο μεγάλη ήταν η άλλη πλευρά; :rolleyes:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Δημήτρη merci. :blush:

Υπόθεση πως η επιλογή του ψευδωνύμου δεν ήταν τυχαία και κατ' επέκταση, κάπου συνάντησε ο Becker τη μουσική του Μάλερ στη διαδρομή του. ;) -bye-

α , νόμιζα ότι ήξερες κάποιον συνθέτη tristan fabriani προφανώς ελάσσονα , τον οποίον αγνοούσα έστω και ως όνομα και αγχώθηκα . ...
Μπορεί ο Μπέκερ να συνάντησε την μουσική του Μάλερ κάπου , αλλά σίγουρα αυτό δεν φάνηκε στη μουσική του Μπέκερ . Αυτή την αίσθηση έχω . Οπως έχω και την αίσθηση ότι το ψευδώνυμο το είχε τροποποιήσει σε Gus Μahler αλλά μπορεί να κάνω και λάθος
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Πάντως είναι περίεργο πως τα δίδυμα της επιτυχίας , σχεδόν ποτέ δεν έκαναν κάτι καλό ή εξ ίσου καλό κατά μόνας - βλ. Λέννον/Μακάρτνεϋ , Τζάγκερ/Ρίτσαρντς , Μπέκερ/Φελντμαν , με τα δύο τελευταία δίδυμα να έχουν τις κατ' εμέ χειρότερες επιδόσεις μόνοι τους ( εδώ ο Μήτσος θα διαφωνήσει βέβαια αλλά ... η αλήθεια είναι πικρή ) :flipout:.
 

Nikos F

Supreme Member
19 June 2006
6,151
Αλιμος
Κάπως έτσι, σε ώριμη ηλικία, και γνωρίζοντας ελάχιστα ακουστικά δείγματα από το περιστασιακό airplay αγόρασα το 1990, οκτώ ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του το Nightfly, μάλιστα σε τιμή ευκαιρίας, απ τα πανέρια που λένε….


μμμμ άργησες πολύ chief , εγώ το πήρα καλοκαίρι 83 παρακινημένος από την θριαμβευτική κριτική Ζήλου και από ακούσματα στο τότε δεύτερο πρόγραμμα...
Θυμάσαι ότι εδώ και πολύ καιρό έλεγα ότι δεν μου άρεσε το ευρωπαικό/
αμερικανικό cd , τώρα ακούς το γιατί....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
μμμμ άργησες πολύ chief , εγώ το πήρα καλοκαίρι 83 παρακινημένος από την θριαμβευτική κριτική Ζήλου και από ακούσματα στο τότε δεύτερο πρόγραμμα...
Θυμάσαι ότι εδώ και πολύ καιρό έλεγα ότι δεν μου άρεσε το ευρωπαικό/
αμερικανικό cd , τώρα ακούς το γιατί....

μπορεί να το πήρα το 90, αλλά σίγουρα το έχω ακούσει όσο θα το άκουγε κανείς αν το έπαιρνε το 82...

Το 82 Νίκο μου ήμουν φαντάρος....
Το 82 είχε τελειώσει το ροκ
Το 82 είχαν ξεκινήσει τα 80'ς


Γιά τα δίδυμα (@Ντοκ) οι φαμπ2 πρώτοι μακράν, οι σπασίκλες δεύτεροι και οι ομορφάντρες τελευταίοι και καταϊδρωμένοι:2thumb22sup:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
συγγνώμη...
προς τι ο γέλως ?

το έχω δηλώσει και παλιότερα


μεταξύ μας ο λόγος ήταν ο πρώτος...
εκείνη την εποχή έχασα πολλά συμβάντα.
και ένα από αυτά και ο Ήχος (άσχετα αν συνέπεσες - δεν έφταιγες εσύ)
 
17 June 2006
14,350
προς τι ο γέλως ?

μεταξύ μας ο λόγος ήταν ο πρώτος...
εκείνη την εποχή έχασα πολλά συμβάντα.
και ένα από αυτά και ο Ήχος (άσχετα αν συνέπεσες - δεν έφταιγες εσύ)

αυτό ακριβώς εννοώ: χρειάζεσαι "ιδιαίτερα".
Αν και έχει δίκιο ο Ντοκ: τώρα πια είναι αργά - όχι μόνο για σένα: για όλους μας -bye-
πάντως το μουσικό section του Ηχου στα 80ς, ήταν μέσα στο TOP-5.
Παγκοσμίως εννοώ :cool:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
αυτό ακριβώς εννοώ: χρειάζεσαι "ιδιαίτερα".
Αν και έχει δίκιο ο Ντοκ: τώρα πια είναι αργά - όχι μόνο για σένα: για όλους μας -bye-
πάντως το μουσικό section του Ηχου στα 80ς, ήταν μέσα στο TOP-5.
Παγκοσμίως εννοώ :cool:

you can't teach an old dog.....:slapface:

μπορεί να ήταν...
μπορεί να είναι και του avclub....

η ουσία μετράει.
Ποιός διαβάζει και τι παίρνει
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Κάποιος βλογάει τα γένια του, ή είναι ιδέα μου; :D

Στέργιε...
μερικοί δικαιούνται διά να ομιλούν.....όπως έλεγε ο μακαρίτης ο Μένιος:a0210: