Το πρωϊ νοσοκόμα...

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Baron von Tollbooth and the Chrome Nun - Grunt 1973

Μερικά πράγματα στον κόσμο αυτό είναι μοναδικά. Η μοναδικότητα αυτή δεν περιβάλλεται απαραίτητα από κάποιο πέπλο εξαιρετικής ποιότητας ή έμπνευσης ή σχεδιασμού. Είναι μοναδικότητα μέσα στην απλή κυριολεκτική της έννοια: Έγινε μια φορά.

Στη μουσική που ακούμε, σύγχρονη ή κλασική είμαστε συνηθισμένοι στην σειριακή έννοια. Ένας καλλιτέχνης προσφέρει και ξαναπροσφέρει, το ίδιο και ένα συγκρότημα. Κάθε φορά υπάρχει η αναφορά στα προηγούμενα στα επόμενα.

Κάποιες φορές όμως λαμβάνουν χώρα εκείνες οι περιστασιακές ζυμώσεις που έχουν όλους τους οιωνούς με το μέρος τους ή τουλάχιστον έτσι αποδεικνύεται εκ των υστέρων και εκ του ασφαλούς.
Διότι, σίγουρα, εν έτει 1973, όταν πια οι θρυλικοί Jefferson Airplane είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο τους και τα βασικά μέλη επιδίδονταν σε προσωπικά πονήματα, λίγοι θα μπορούσαν να ποντάρουν σε ένα μυστηριώδες τρίγωνο που θα απαρτίζονταν από το θηλυκό στοιχείο (Grace Slick – Chrome Nun), τον διανοούμενο – βαρώνο…(Paul Kantner) και έναν …σχεδόν γελαδάρη, εν είδει Διογένη, τον David Freiberg από τους πολύ κάλτ Quicksilver Messenger Service) και μάλιστα με ένα εξώφυλλο σαν αυτό….

51XRBXN3VYL._SL500_AA240_.jpg



Και ακόμα χειρότερα …με έναν τίτλο που δεν κολλούσε με τίποτα:
Baron von Tollbooth and the Chrome Nun

Φυσικά στα αρνητικά αμέσως θα σημειώσει κάποιος την απουσία της φωνής που άκουγε στο όνομα Marty Balin. Όμως μια πρόχειρη ανάγνωση του ιδιαίτερα προσεγμένου ένθετου με τις παραπομπές στην ιατρική, βιολογία, ανατομία αλλά και τα μοντάζ νεκροκεφαλών γύρω από τα μάτια των τριών μουσικών, αντισταθμίζει αμέσως την έλλειψη του εκφραστικού τραγουδιστή. Όλη σχεδόν η σκηνή του San Francisco είναι παρούσα. Από τον Jerry Garcia και τον Mickey Hart των dead, μέχρι τον Chris Etheridge των Flying Burrito Brothers, τον John Barbata, τους μετέπειτα στους Starship Craig Chaquico, Papa John Creach, David Crosby και από τους Airplane τον Jorma…

Ο δίσκος τυπικός της περιόδου μετά τις τρίχες, τα λουλούδια, την αγάπη και την ψυχεδέλεια καλύπτει ένα σημαντικό κενό στην μεταβατική περίοδο πριν το αεροπλάνο του Jefferson μετεξελιχθεί σε διαστημόπλοιο, υπακούοντας στις φόρμες και τις απαιτήσεις πιο εμπορικών τάσεων.

Οι συνθέσεις είναι πολύ καλές, φυσικά δεν έχουν την αγνότητα και πρωτοτυπία που βρίσκουμε στο surrealistic pillow, volunteers ή crown of creation, αλλά έχουν σφραγίδα και υπογραφή του έμπειρου τραγουδοποιού.
Η ballad of the chrome nun εξαιρετικό δείγμα του ροκ που έφτιαχναν η Grace και η παρέα της φέρει την υπογραφή του Freiberg, το αντίστοιχο Across the board της Grace ανοίγουν τις δυό πλευρές του δίσκου με τις καλύτερες προοπτικές. Η μπάντα είναι δεμένη, χωρίς εξάρσεις, δείχνει ότι είναι πολύπειρη και κατέχει το είδος, ενώ ο τότε guest Chaquico αποδεικνύει ότι ήρθε για να μείνει, ενώ ο μεγάλος Garcia με λιτές πινελιές ολοκληρώνει την εικόνα. Οι στίχοι στα δυό κομμάτια αυτά είναι τυπικοί ίσως Slick και τυπικοί 70ʼς, αναζήτηση, ταυτότητα, άνδρας γυναίκα, ενώ και στα υπολοιπα κομμάτια υπάρχουν οι επαναστάτες και οι ανένταχτοι (flowers of the night), τα πνευματικά ταξίδια και ο αστρόκοσμος (Your mind has left your body – White boy) ή οι μυθικές ιστορίες (Sketches of China).
Ιδιαίτερα θα σταθούμε στο Your mind has left your body, όπου η παρουσία και του Jorma Kaukonen σε συγκλονιστικό σόλο, με την διακριτική παρουσία του Garcia δημιουργεί στο μυαλό σπάνια ηχοχρώματα και στα λυρικά Sketches of China και Harp Tree lament.
Στο δίσκο ακόμα και οι δευτερότερες στιγμές λάμπουν σαν αστεράκια, όπως το σύντομο Walking όπου αξίζει κανείς να σταθεί στα 20 δευτερόλεπτα της κιθάρας του Garcia.

Ένας δίσκος που συνέβη έτσι, χωρίς ιδιαίτερο λόγο, σχεδόν από το πουθενά και δεν επαναλήφθηκε. Τα όμορφα πράγματα κρατάνε λίγο και σίγουρα είναι καλύτερα έτσι.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
που το θυμήθηκες βρε παιδί μου ....

κατά την γνώμη μου άνισος, αλλά οι δυνατές στιγμές του είναι πράγματι Αριστουργηματικές .....

λέμε, λέμε .... δεν πρέπει κάποιος να παρουσιάσει ας πούμε και το surrealistic pillow για τους νέοπες .... ;;; εγώ δυστυχώς δεν είμαι πια σε τέτοιο mood αλλά πρέπει ....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
που το θυμήθηκες βρε παιδί μου ....

κατά την γνώμη μου άνισος, αλλά οι δυνατές στιγμές του είναι πράγματι Αριστουργηματικές .....

έχω πάρει εργαλείο... που ανασταίνει νεκρά..βινύλια:fahne90:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Baron von Tollbooth and the Chrome Nun - Grunt 1973


Ο δίσκος τυπικός της περιόδου μετά τις τρίχες, τα λουλούδια, την αγάπη και την ψυχεδέλεια καλύπτει ένα σημαντικό κενό στην μεταβατική περίοδο πριν το αεροπλάνο του Jefferson μετεξελιχθεί σε διαστημόπλοιο, υπακούοντας στις φόρμες και τις απαιτήσεις πιο εμπορικών τάσεων.

Ένας δίσκος που συνέβη έτσι, χωρίς ιδιαίτερο λόγο, σχεδόν από το πουθενά και δεν επαναλήφθηκε. Τα όμορφα πράγματα κρατάνε λίγο και σίγουρα είναι καλύτερα έτσι.

Ετσι ακριβώς . Στην πραγματικότητα προετοίμασε το έδαφος για τους Jefferson Starship οι οποίοι δυστυχώς μετα από δύο καλούς δίσκους ( Dragon Fly και Red Octopus ) ασχημόνησαν επανειλημμένα με τις επόμενες κυκλοφορίες τους .

Ο Βαρώνος όμως είναι πολύ καλός .
 
17 June 2006
14,350
Δεν μου είπε πολλά δυστυχώς. Ηταν μάλλον θέμα timing και state of mind.
Εφτασε στα χέρια μου το 1974. Ημουνα 20. Ακουγα Grateful Dead -"Skull & Roses", "Live/Dead"- και ανακάλυπτα τους Velvets που ήταν ακριβώς στον αντίποδα του αθώου ψυχεδελικού Σαν Φρανσίσκο και με καθόρισαν σε πάρα πολλά για τα επόμενα χρόνια. Είχαν μπεί και οι Dan στη μέση και είχα αρχίσει να αλλοιθωρίζω και προς τη τζάζ.
Οι Jefferson μου φάνηκαν κουρασμένοι και ψιλοαδιάφοροι. Δεν μου μεταβίβασαν τίποτα σημαντικό που να με κάνει να εμπλακώ μαζί τους. Ηταν ξεκάθαρα σε φάση προσγείωσης και με jet-lag. Ολα τα αέρινα, φευγάτα στοιχεία που έκαναν τη μουσική τους τόσο μοναδική είχαν αποχωρήσει και είχαν δώσει τη θέση τους σ έναν επαγγελματισμό που στ αυτιά μου ηχούσε αφόρητος. Σαν να σου πήραν κάτι πολύ αγαπημένο και μετά από λίγο καιρό να σου το γύρισαν πίσω αλλά εσύ να μην το αναγνώριζες πιά. Οι 2 που μου άρεσαν ήταν φανερά αλλού (στους Hot Tuna), o Κάντνερ ηχούσε "καμένος", η Grace που πάντα μου θύμιζε Σειρήνα είχε αρχίσει να ακούγεται στ αυτιά μου σαν μπουρούχα.
Αμέσως μετά ήρθε το Dragonfly, οι diesel κιθάρες του Greg Chaquico ...και εγώ τους άφησα πίσω μου οριστικά.
 
Last edited:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Δεν μου είπε πολλά δυστυχώς. Ηταν μάλλον θέμα timing και state of mind.

μα δεν μπορεί όλα να είναι καλά γιά όλους, πάντα.
Και σε μένα το 74 έφτασε και είχα ακριβώς τις ίδιες επιρροές εκτός από τους βελούδινους...
ισως ΕΚΕΙ ήταν η διαφορά....:grandpa:
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Ολα σχετίζονται με το timing αγαπητέ Κώστα , αλλά και με την ηλικία. Οταν κυκλοφόρησε ο Βαρώνος , ήμουν μόνον 14 ετών και μόλις ξέφευγα από τον David Cassidy . Στην πραγματικότητα δεν το πήρα καν χαμπάρι ότι κυκλοφόρησε . Σε καν χρόνο και κάτι , πήρα το Dragon Fly μετά το Red Octopous κι έτσι - απ' την ανάποδη , έφτασα στον Βαρώνο και στους Jefferson Airplane τελικά .Κι εδώ που τα λέμε μεταξύ Bark και Long John Silver απ' τη μιά και Starship απ' την άλλη , ο Βαρώνος στέκει μιά χαρά και τα προδικάζει όλα και ως γέφυρα είναι καλύτερος κι από τα μέρη που ενώνει .
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
δεν ξέρω τι λέτε...αλλά το ballad of the Chrome nun στέκεται εκεί ψηλά δίπλα και στο somebody to love και το white rabbit και το Lather και το triad αλλά και το Caroline

και φυσικά οι στίχοι αυτοί μένουν:

Nobody needs to baptize me
Anytime I laugh I got religion
Cross my forehead cross my knees
I'll take any good sign I'm a clay pigeon
Nobody needs to baptize me
Anytime I laugh I got religion
And I fall down on my knees to you
I fall down flat on my face
 
17 June 2006
14,350
Κρατάω το "Across The Board".
Από την άλλη, το "Sketches Of China" είναι μιά υπέροχη μελωδία αλλά οι στίχοι δείχνουν πως το μυαλό του Kantner έχει αρχίσει να γίνεται ...μανιτάρι ;)