Αιδήμων

17 June 2006
14,350
411zNK0sUmL._SS500_.jpg


Bill Evans: The Complete Village Vanguard Recordings, 1961 (Riverside 3 X CD - remastered 2005)

Πέρα από την προσωπική μου ενασχόληση με το πιάνο για 5-6 χρόνια, σαν ακροατής προέρχομαι από το ροκ´ν´ρολ. Με αυτό μεγάλωσα και αυτό αποτελούσε την πνευματική τροφή μου για χρόνια. Το νεύρο ήταν πάντα το ζητούμενο και όσο πιο ακατέργαστο τόσο το καλύτερο, ειδικά στη …σχολή που προτιμούσα εγώ. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που μου πήρε τόσα πολλά χρόνια για να “πιάσω” τον Bill Evans. Μιλάμε για έναν μουσικό που ο τρόπος του δεν έμοιαζε με κανενός: ο Bill Evans ήταν σχεδόν ντροπαλός. Περίπου υποτονικός. “Αναχωρητής”. Το παίξιμό του το διέκρινε μια διακριτικότητα, μια σεμνότητα που άγγιζε την αιδημοσύνη. Σ ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης θύμιζε πιανίστα για cocktail party. Έναν τύπο χαμένο στον κόσμο του, άνευρο, που παίζει σε ακριβό εστιατόριο για ξενέρωτους οι οποίοι δεν μπαίνουν καν στον κόπο να ακούσουν τα φληναφήματά του, τρώνε και συζητούν και αυτός απλά τους χαϊδεύει τα αυτιά. Δεν μπορούσα, θυμάμαι, να καταλάβω το λόγο που διάφοροι επιφανείς ομότεχνοί του έπιναν νερό στ όνομά του και θεωρούσαν τους δίσκους του σαν το απόλυτο απαύγασμα πιάνο-τρίο. Θέλω να πώ πως ο μεσσιανισμός, η σπουδαιοφάνεια και η κομπορρημοσύνη μουσικών σαν τον Keith Jarret ή τον Chic Corea με άγγιζε πολύ περισσότερο από τον Bill Evans. Εντάξει, κολοκυθόπιτα, τον αγαπάς ή τον μισείς, αλλά αυτός εδώ, πέρα από κάποιους φανατικούς θαυμαστές που τον εξυμνούσαν σε κάθε ευκαιρία ούτε καν μίσος δεν μπορούσε να μου εμπνεύσει. Κανένα έντονο συναίσθημα για την ακρίβεια. Ακουγα από καιρού εις καιρό 2 ή 3 δίσκους του που είχα και αδυνατούσα να καταλάβω Γιατί θεωρείται τόσο σπουδαίος.
Και μια μέρα, ξαφνικά, από το πουθενά, σαν να γύρισε ένα μαγικό κλειδί και μου ξεκλείδωσε μια πόρτα που δεν έχει ξανακλείσει ποτέ από τότε. Ηταν, θυμάμαι, το 1979, μόλις ένα χρόνο πριν πεθάνει. Πήρα μεταχειρισμένο ένα LP στο Μοναστηράκι, “Everybody Digs Bill Evans”. “Σιγά τα αυγά…” είπα από μέσα μου, αλλά το πούλαγαν στην ξεφτίλα και είπα να του δώσω μια γυροβολιά. Αρχισε να παίζει, “μία από τα ίδια…ο γνωστός Bill Evans” και τότε έσκασε το “Peace Piece And Other Pieces”. Τόσο αισθησιακό και εύθραυστο, τόσο μοναδικός και ενδιαφέρων συνδυασμός από τόσο πολλά ετερόκλητα στοιχεία, τέτοιος συναρπαστικός και περίπλοκος πλούτος από αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα, ανησυχία και κάλμα και πονηριά και στενοχώρια και χάρη, σκέτη πνευματιστική μέθεξη. Με την πρώτη, μου έφερε στο νού τον Chopin. Εβαλα ακουστικά γιατί είχα κόσμο στο σπίτι -ο Bill Evans είναι κλασσική περίπτωση μουσικού που τον ακούς κατά μόνας- και το ξαναέβαλα: “τι είν αυτό, να πάρει…” και μετά ξανά και ξανά. Σύντομα πέταξα οτιδήποτε άλλο έπαιζε στο πικάπ μου εκείνη την εποχή και το άκουγα για μέρες, απ το πρωί ως το βράδυ. Eίμαι addicted, ever since.

Τα γράφω όλα αυτά γιατί είδα το “The Complete Village Vanguard Recordings, 1961”, αναστηλωμένο 3πλό CD στο Αμαζον σε τιμή-χώμα. Ο Εvans σε μια τυπική, για τα δικά του δεδομένα, ρουτίνα, δύο κοντσέρτα απόγευμα και βράδυ, στο Village Vanguard της Νέας Υόρκης. Στο μπάσο είναι ο Scot La Faro, εκχειλίζων και εκρηξιγενής , έμελλε να σκοτωθεί σε αυτοκινητιστικό μόλις 10 μέρες μετά. Στα τύμπανα ο Paul Motian, ο πιο μελωδικός ντράμερ που βγήκε ποτέ. Γύρω οι θαμώνες συζητούν, κροταλίζουν μαχαιροπήρουνα και ποτήρια, το τρίο μοιάζει να λανθάνει της προσοχής τους την περισσότερη ώρα. Η μουσική μοιάζει να έρχεται από το βάθος, τόσο πολυδιάστατη που κανένα όργανο δεν φαίνεται να έχει κυρίαρχο ρόλο. Αντιστικτικές φράσεις, άλλοτε εύθραυστες κι άλλοτε σαρδόνιες, ελεύθερες από κάθε λογής μορφικούς περιορισμούς, ανεξάρτητες μελωδικά και ρυθμικά απ τον περίγυρό τους, σκάνε από το πουθενά και εξαφανίζονται το ίδιο διακριτικά σαν να εξαερώνονται μαγικά. Είναι μια ήρεμη, υποτονική επανάσταση, εδώ που το φορμά πιάνο τρίο αναθεωρείται ριζικά μ έναν τρόπο εκ πρώτης όψεως σχεδόν ντροπαλό αλλά τόσο οριστικό και τελεσίδικο που, έτσι και ακροασθείς προσεκτικά, σου λύνει τα γόνατα.

Τίποτα άλλο να μην είχε ηχογραφήσει ο Bill Evans, αυτό εδώ, από μόνο του, θα έφτανε για να τον κατατάξει ανάμεσα στις 5 ή 6 πιο σημαντικές φιγούρες που ξαναδιαμόρφωσαν από την αρχή τον ήχο του σύγχρονου πιάνου τον περασμένο αιώνα.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Δεν θεωρώ τυχαία την αναφορά του Κ.Λ. στο Jarret. Παρά τις διαφορές τους (στην ηλικία και το παίξιμο) νομίζω ότι και οι δυο είναι πνευματικά συγγενείς του μεγάλου L. Tristano. Οι απόηχοι του Λένυ μπορούν να ακουστούν και στους δυο.Ο Evans με τη σειρά του κατατάσσεται στις επιρροές του Jarret και του Corea.
O B.E. είναι απ´τις περιπτώσεις που κόλλησα με τη μια-με το βινύλιο από το κονσέρτο στο Παρίσι.Επί πολλά χρόνια (10) δεν ήξερα την ύπαρξη του δεύτερου μέρους μεχρι που έπεσα πάνω στο cd.Έκτοτε σαρώνω ότι βρίσκω και είναι πολλά...
Αξίζει να αναφερθεί ότι ως μουσικός ετεροκαθορίζεται και από το τριο του - ανάλογα με την περίοδο της καριέρρας του. Χοντρικά θα μπορούσε κανείς να διακρίνει τρεις περιόδους. Τα κριτήρια είναι οι σαιντμεν (Scott La Faro ή Eddie Gomez, Paul Motian ή Philly Joe Jones), η εξάρτηση (ηρωίνη ή κοκαίνη), η συνεχής ανάπτυξη της δημιουργικότητάς του (ήταν από τις περιπτώσεις μουσικών που άκουγε μουσικη και μάθαινε).
Όσο για την κολοκυθόπιτα: Σπάνια έχω συναντήσει άνθρωπο που να μην του αρέσει. Ακόμη και σε φοιτητικά δωμάτια, βρήκα σχετικά πλήρεις συλλογές του. Πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει διότι κατανοείται λειψά η μουσική του ως ανώδυνη muzak-background σε συζητήσεις μεταξύ τυρού και αχλαδιού.Δυστυχώς το έχω βρει πολλές φορές μπροστά μου.Αυτός είναι και ο λόγος πιστεύω που άρεσε τόσο στους Αμερικανούς, τον θεωρούσαν αρκούντως συντηρητικό-εξ ου και τα μαχαιροπήρουνα. Έτσι τον άκουγαν και στις αρπαχτές του στο Βέγκας και αλλού.
Κρίμα, γιατί πέρα από την τεχνική του δεν υπήρξε ποτέ στείρος φορμαλιστής, έπαιζε πάντοτε μουσική που είχε κάτι να πει, μουσική της ψυχής του (σε όποιο χάλι και αν αυτή βρισκόταν κατά καιρούς). Άλλωστε τα μεγάλα και συγκλονιστικά στην τέχνη συνήθως υπολανθάνουν και θέλουν ανασκαφή.
 
17 June 2006
14,350
Δεν θεωρώ τυχαία την αναφορά του Κ.Λ. στο Jarret. Παρά τις διαφορές τους (στην ηλικία και το παίξιμο) νομίζω ότι και οι δυο είναι πνευματικά συγγενείς του μεγάλου L. Tristano.

φυσικά και δεν είναι τυχαία η αναφορά.
με κυνηγάει η φράση του RD Cook: "αν ο Τσάρλυ Πάρκερ είναι ο Σαίνμπεργκ της τζάζ, ο Λέννυ Τριστάνο είναι ο Βέμπερν της"-είναι μιά φράση που τα λέει όλα. Κάπου εδώ γύρω υπάρχει μία παρουσίαση για το live στο Confucious Restaurant του Τριστάνο όπου εκσπερματίζω ανεξέλεγκτα. Κακό αυτό γιατί αν το κείμενο δεν είναι ψύχραιμο κανείς δεν το παίρνει στα σοβαρά.
Τελευταία ακούω τα πειράματα του με προηχογραφημένους ρυθμούς σε tapes, όπου αλλάζει ηλεκτρονικά την άρθρωσή του. Το αποτέλεσμα είναι καθηλωτικό και άκρως προφητικό. Ο παραλληλισμός με τον Κάντορα σου έρχεται από μόνος του -σύγκρινε με την Chaconne όσον αφορά την πυκνότητα των ιδεών- "αυτή η μουσική είναι μιά απερίφραστη έκφραση της σύγχρονης τζάζ και, σαν εμπειρία, κυριολεκτικά αξέχαστη" έγραφαν οι φωτισμένοι κονδηλοφόροι τότε. Και πόσο δίκιο είχαν!
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Με τον Bill Evans είχα κολήσει από την πρώτη 'ανακάλυψη', το αριστουργηματικό Waltz for Debby. Η jazz του Evans ενσωματώνει τη φιλοσοφία της cool στο άκρο: χείμαρρος από αρμονίες και αντίστιξη, σαφής αίσθηση του ρυθμού, διακριτική όμως, χωρίς μεγαλοστομίες ή φαντεζί δεξιοτεχνία. Σχεδόν διάφανη μουσική που πρέπει να έρθεις σε πνευματική επαφή μαζί της για να την καταλάβεις. Αλλιώς, είναι απλά χάιδεμα στ' αυτια, και μάλλον γι αυτό ενίοτε συνόδευε τους αμερικάνους στα γεύματά τους(...ήθελα να τους δω να τρωνε με Οσκαρ Πέτερσον :flipout: ).

Κάποια στιγμή λέω να κάνω ενα μικρό αφιέρωμα στην δισκογραφία του Evans, ίσως ως συνέχεια σε αυτό το thread.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,025
Αιγάλεω
Και σε μένα πάντως τον είχαν "συκοφαντήσει".
Κάποια στιγμή όμως έπεσα πάνω σε αυτό:

71GGRy3KJqL._SX522_.jpg


Bill Evans - Left to right (playing electric Fender Rhodes & Steinway Piano)

Κόλλησα αμέσως με το εξώφυλλο και μετα την ακρόαση και με το περιεχόμενο.


Λέω να το ψάξω το προτεινόμενο Κώστα, Θενκς! :smile:
 
Last edited by a moderator:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
βασικά φοβερό στέκι το village.
Εκεί γράφτηκε και το απόλυτο φετίχ μου του Larry Coryell που ακόμα ψάχνω να ξαναβρώ.
Και τα ονόματα ιστορικά.
Λα Φάρο και Μόσιαν.
Δεν ξέρω τον συγκεκριμένο, αλλά αν βρεθεί μπροστά μου θα πέσει απόχη.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
968713.jpg


Μια μοναδική ευκαιρία να ακούσετε το Σένμπεργκ μαζί με το Βέμπερν σε μεγάλα κέφια. Κάτι σαν το Κοντσέρτο Μπαρόκ του A. Karpentier.
Στη Definitive εκδόθηκε το 2006 με σχετικά αξιοπρεπή ήχο. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει σε παλιότερο βινύλιο.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Για να μην μείνουν παραπονεμένοι και οι ... φιλοτελιστές να πούμε ότι οι ηχογραφήσεις του Bill Evans έχουν τιμηθεί δεόντως κατά καιρούς από audiophile εταιρίες με βαριά βινύλια, χρυσά cd κλπ. Πρόχειρα θυμάμαι το live At the Montreaux Jazz Festival, το Empathy με το Shelly Manne, φυσικά το Waltz For Debby, το πρώτο ντουέτο με τον Tony Bennet και το Conversations With Myself.
Δυστυχώς οι εκδόσεις σε cd των λιγότερο γνωστών δίσκων του δεν είναι ιδιαίτερα φροντισμένες (εκτός της Verve) -δεν παύουν όμως να περιέχουν καταπληκτική μουσική (Loose Blues, California Here I Come, Alone κ.ο.κ.).Οι εκδόσεις αυτές είναι πάμφθηνες και δίνουν τη δυνατότητα άμεσης και απολαυστικής διείσδυσης στο έργο του.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,974
Ευθύμιε, τελευταία καλά τα λες, αλλά δεν σε βλέπω στην λίστα της Παρασκευής και ανησυχώ .... Πότε θα σε γνωρίσουμε από κοντά ;
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,974
Re: Απάντηση: Re: Αιδήμων

ε ναι , μη και δεν σ' άρεσε ο κοιμίσης κι εσένα !!!!-bye-:flipout: ( στον Εβανς αναφέρομαι )


το ''καλά τα λες'' αναφερόταν στις μνημειώδεις παρεμβάσεις του Ευθύμιου στα νήματα του Μάλερ...

εγώ Μπίλ Έβανς, κλπ. άκουγα στα νιάτα μου προ 20ετίας, τώρα δεν τα αντέχω .... τάχουμε ξαναπεί ....
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Ευθύμιε, τελευταία καλά τα λες, αλλά δεν σε βλέπω στην λίστα της Παρασκευής και ανησυχώ .... Πότε θα σε γνωρίσουμε από κοντά ;


Δυστυχώς την Παρασκευή μου είναι αδύνατο λόγω εργασίας. Θα κατηφορίσω στην έκθεση -για εθιμοτυπικούς πια λόγους- το απόγευμα του Σαββάτου. Αποθανέτω η ψυχή μου μετά των χαϊεντάδων...-bye-
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Re: Απάντηση: Re: Αιδήμων

το ''καλά τα λες'' αναφερόταν στις μνημειώδεις παρεμβάσεις του Ευθύμιου στα νήματα του Μάλερ...

εγώ Μπίλ Έβανς, κλπ. άκουγα στα νιάτα μου προ 20ετίας, τώρα δεν τα αντέχω .... τάχουμε ξαναπεί ....


Καιρός να ξανανιώσεις, για ρίξε μια επανάληψη εφ όλης της ύλης:grandpa: