Αποπλάνηση

17 June 2006
14,350
Sparks-The-Seduction-of-488350.jpg


Sparks: The Seduction Of Ingmar Bergman (Lil' Beethoven CD - 2009)


Οι ίδιοι θεωρούν εαυτούς ‘θύματα’ του Σύνδρομου Jimi Hendrix: στην πατρίδα σου δεν σε ξέρει κανείς, αποδημείς στην Αγγλία όπου γίνεσαι σταρ, μετά, η χώρα σου σε αγοράζει σαν προϊόν Εισαγωγής και, φυσικά, Πολυτελείας.
Αυτό έκαναν κι οι ίδιοι. Γέννημα-θρέμα του Λος Αντζελες, οι αδελφοί Ronald και Russell Mael ζούσαν κάνοντας διάφορες δουλειές του ποδαριού: ο πρώτος πούλαγε παγωτά, ο δεύτερος ήταν φωτομοντέλο. Ηχογράφησαν 2 άλμπουμ που δεν τα πρόσεξε κανείς, τα ‘Halfnelson’ (1971) και ‘A Woofer In Tweeters’ Clothing’ (1972) - για την ακρίβεια μόνο οι παραγωγοί τους ήταν πεπεισμένοι πως πρόκειται για κάτι ιδιαίτερο και ξεχωριστό: στο πρώτο άλμπουμ τους είχε κάνει παραγωγή ο Todd Rundgren, στο δεύτερο ο Jim Lowe (πρώην Electric Prunes). Οι αδελφοί Mael δεν το έβαλαν κάτω: πήραν των ομματιών τους και εγκαταστάθηκαν στο Λονδίνο που, τότε, καιγόταν από τον πυρετό του glam-rock: τον Garry Glitter, τους T. Rex, τους Slade. Σύντομα οι Sparks απέκτησαν φανατικούς οπαδούς και οι κριτικοί τους κατέταξαν στο πιο διανοουμενίστικο παρακλάδι του glam, δίπλα στους Roxy Music και στον David Bowie. Οι Queen είναι το πιο κλασσικό παράδειγμα γκρούπ που θα έπρεπε να τους ανάψει λαμπάδα στο μπόϊ τους: είναι ...Sparks, πλην χωρίς ίχνος από την ευφυία, την τόλμη, την τρέλλα των δύο αδελφών. Την καλύτερη περιγραφή γι αυτό που έκαναν την έχω διαβάσει από τον Paul Morley (‘Words and Music’): ‘μία διασταύρωση ανάμεσα στον Walt Disney και στον David Lynch, στους Bonzo Dog Doo-Dah Band και στον Todd Rundgren, στους Roxy Music και τον Steven Sondheim, στους Monkees και στη Φωλιά του Κούκου, στον Garry Glitter και στον Frank Zappa, στους Abbot & Costello και στον Kurt Vonegut Junior’.
Τα χρόνια που ακολούθησαν, οι Sparks γύρισαν στο Λος Αντζελες και συνέχισαν να κυκλοφορούν δίσκους. Ο Giorgio Moroder τους έκανε παραγωγή στο ‘No. 1 In Heaven’, disco αλλά...Οχι ακριβώς : μύριζε χημικά αρώματα και το καρδιοχτύπι του ήταν συνθετικό αλλά έμοιαζε περισσότερο με Τεχνικολόρ σχοινοβασία ανάμεσα στο Ονειρο και στον Εφιάλτη. Το ντεκόρ θύμιζε ντισκοτέκ που έμοιαζε να έρχεται από το ‘Κάτω απ το Ηφαίστειο’ του Τζον Χιούστον. Στους τοίχους της ήταν κρεμασμένοι πίνακες του Whyndam Lewis και του Jean Dubuffet κι ένας αποσχηματισμένος ιεροκήρυκας διάβαζε εδάφια από τον Joseph Conrad και τον Philp K. Dick.
Λήθη και, περίπου, λησμονιά στις 2 δεκαετίες που ακολούθησαν: μία μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία (‘When I’m With You’), έκαναν παραγωγή στους Les Rita Mitsuko, κάτι τοπικά hits στις gay discos του Λος Αντζελες, μία σειρά από μέτρια έως αδιάφορα άλμπουμ, rigor mortis. Aυτοί που τους αγαπούσαν πάντα έβρισκαν ένα-δύο ψήγματα χρυσού σε κάθε άλμπουμ, ίσα ίσα να τους συντηρούν το ενδιαφέρον μέχρι το επόμενο το οποίο, συνήθως, ήταν ‘μία από τα ίδια’. Ενα διπλό άλμπουμ, συλλογή της Rhino, σχετικά δυσεύρετο σήμερα -Profile: The Ultimate Sparks Collection- φτάνει για να καλύψει μιά χαρά όλη την πορεία τους μέχρι το 1991.
Κάτι μέτριοι δίσκοι συνέχισαν να κρατούν τη φλόγα αναμένη. Τρεμόσβυνε βέβαια αλλά, σε κάθε περίπτωση, οι στίχοι ήταν περίπου αδιανόητοι για mainstream act και το ντουέτο έδειχνε μιά εξοργιστική περιφρόνηση για τις ευθείες: αρνούνταν να γίνουν βαρετοί, πάντα έκαναν τα πράγματα με τον πιο περίπλοκο τρόπο, κάθε κομμάτι τους χαρακτηριζόταν από μιά απίστευτη πληθώρα ιδεών. Κάτι δεν κόλλαγε, κάτι έμοιαζε τελείως απροσάρμοστο, σχεδόν εχθρικό για το μέσο ακροατή. Σαν λέκτορας που προσπαθεί να δώσει διάλεξη σε κωλάδικο και δεν μπορεί να μιλήσει απλά, στη γλώσσα των θαμώνων.
Το 2002 έμελλε να τα αλλάξει όλα αυτά. Η αρχή έγινε με το ‘Lil’ Beethoven’, ένα Κλασσικότροπο αριστούργημα όπου τα synths είχαν την τιμητική τους. Ακολούθησαν δύο διαμάντια, τα ‘Hello Young Lovers’ και ‘Exotic Creatures Of The Deep’. Τότε, ο Θεατρικός τομέας της Σουηδικής Ραδιοφωνίας, τους ανέθεσε το επόμενο project τους.
Το ραδιοφωνικό μιούζικαλ The Seduction Of Ingmar Bergman, μιά mini-opera.
Το story αφορά το μεγάλο Σουηδό σκηνοθέτη που πάει σ ένα συνοικιακό σινεμά να δεί ένα Χολλυγουντιανό blockbuster της σειράς. Στη διάρκειά του, σαν να έχει πάρει LSD, ο Bergman περνάει σε μία εναλλακτική πραγματικότητα με πρωταγωνιστή τον ίδιο να επισκέπτεται το Χόλλυγουντ, με προοπτική να κάνει, εκεί, μία ταινία. Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας του Barry Malzberg: o Δημιουργός βρίσκεται παγιδευμένος σ εναν παράλληλο κόσμο Αγνωστο γι αυτόν. Ενα εικονικό τοπίο όπου η Υψηλή Καλλιτεχνία συναντά το Εμπόριο, το σπαθί βρίσκει το πουγγί, ο Αρχοντας συνδιαλλέγεται με σαράφηδες και καμποτίνους. Το φινάλε, φυσικά, είναι πέρα για πέρα Χολλυγουντιανό. Happy ending.
Αφηγητές, σοπράνο, ένα οπλοστάσιο από πλήκτρα και ηλεκτρικές κιθάρες στήνουν αυτό το εκπληκτικό soundtrack, άλλοτε βαρύγουπο και στομφώδες, άλλες πάλι φορές εξαιρετικά ευαίσθητο και διεισδυτικό, με τα αισθητήριά του σε μόνιμο πυρετό και τις αντιληπτικές ικανότητές του ‘στα κόκκινα’. Το φάσμα του είναι απέραντο: σαρώνει κάθε τι από το μινιμαλισμό μέχρι το industrial.
Οι ίδιοι οι δημιουργοί του λένε: ‘προσπαθήσαμε να σεβαστούμε απόλυτα τον Bergman, νιώθοντας, ταυτόχρονα, την ανάγκη να είμαστε πέρα για πέρα ριζοσαπαστικοί. Αυτό υποτίθεται πως πρέπει να είναι η pop music’.
Αν κάποιος ψάξει για hits, απλά ...έχασε.
Ο δίσκος είναι μία συνολική εμπειρία από αυτές που σε αποσβολώνουν και σε αφήνουν εμβρόντητο.
Mέσα στις 4 ή 5 πιο σημαντικές κυκλοφορίες της χρονιάς.
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,805
Αθήνα
Για μένα που η γνώση μου για τους Sparks εξαντλούνταν σε λίγα κομμάτια (π.χ. Singing in the shower), η παρουσίαση αυτή είναι πολύ χρήσιμη.
Thanks.

Υ.Γ. Δεν θυμάμαι αν ήταν σε κάποια μετάφραση της "Οδύσσειας" του Ομήρου, πάντως η φράση έλεγε ότι τη νύχτα το μυαλό είναι πιο καθαρό και συλλαμβάνονται οι καλύτερες ιδέες. Ι second that.
 
Last edited:
17 June 2009
3,594
Κύριε Λυμπερόπουλε, σας ευχαριστώ προσωπικά για αυτή σας την παρουσίαση γιατί με βοήθησε κατ’ αρχάς να βάλω τα πράγματα στη σωστή σειρά. Βλέπετε, μη έχοντας την δική σας εμπειρία, θεωρούσα κάποτε ότι οι Sparks θυμίζουν Queen……:blush:
Στο "The seduction of Ingmar Bergman", οι δυο αδελφοί από το L.A. μας οδηγούν στο υπέροχο μικρό δικό τους Σύμπαν, τόσο απρόβλεπτοι όπως σε κάθε προηγούμενό τους δίσκο. Με κάθε κυκλοφορία τους αποδεικνύουν ότι η Pop μουσική δεν είναι κάτι στατικό και κατά συνέπεια ανιαρό. Μπορεί και πρέπει να είναι ανατρεπτική, προβοκατόρικη, προκλητική, απρόβλεπτη. Αυτοί, εναντίον όλων….όλων όσων ανήκουν στη δική τους γενιά και με την πάροδο του χρόνου εξευγενίζουν τη μουσική τους , εφησυχάζουν, ξεχνώντας ότι η μουσική πρέπει να είναι Πρόκληση . Πιθανόν να συμβαίνει αυτό γιατί κατά κάποιο τρόπο δεν κοιτούν πίσω και δεν επαναπαύονται στο (δισκογραφικό τους) παρελθόν, αλλά κοιτάνε μπροστά. Δεν αναδημιουργούν, αλλά Δημιουργούν.

Σας ευχαριστούμε
 
17 June 2006
14,350
Σας ευχαριστούμε

Εγώ είμαι αυτός που πρέπει να σας ευχαριστήσει.
Οχι μόνο εσάς, αλλά όλα τα μέλη που μπήκαν και διάβασαν το νήμα.
Γιατί διαβάζετε τις ονειρώξεις μου και έχετε την υπομονή και τη μεγαλοψυχία να με βλέπετε να μου τρέχουν τα σάλια.
Το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ είναι ότι θα συνεχίσω να το κάνω: writting from the heart.
I do believe that nothing else matters.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Κώστα, για κάποιον που δεν έχει ακούσει ποτέ Sparks (βασικά, για μένα μιλάω), πιστεύεις ότι θα ήταν καλό να ξεκινήσει από αυτό το άλμπουμ;
 
14 December 2006
4,265
Όταν πριν από μέρες ανέφερα ότι δεν θέλω ακόμα να μιλήσω για τους δίσκους του 2009, ένας από τους πολλούς λόγους ήταν ότι περίμενα και αυτόν τον δίσκο.
Τους Sparks δεν τους πήρα ποτέ στα σοβαρά. Δεν μου ήταν ποτέ αντιπαθητικοί, απλώς γελούσα μαζί τους.
Λίγες μέρες πριν το τέλος του χρόνου, το γέλιο μου άρχισε μέρα με την μέρα να ξεθωριάζει, όταν συνειδητοποίησα πως τα τελευταία χρόνια, δεν έχω ακούσει κάτι που να με αφορά περισσότερο από το escape part two( το video που ανέβασε ο Στέλιος στο νήμα "έρχεται Νο 2")
Παρήγγειλα τον δίσκο σκεπτόμενος πως ακόμα και αν δεν με ενδιέφερε συνολικά θα είχα τουλάχιστον το escape.

Μέχρι να τον παραλάβω άρχισα να βλέπω στο youtube δικά τους κομμάτια, συνεχίζοντας το γνωστό τροπάριο, γελώντας δηλαδή, λέγοντας “τι είναι τούτοι”, θεωρώντας πως απλά τους βγήκε στο escape, και λοιπά κοροϊδευτικά. Ώσπου μια μέρα έγινε το αναπάντεχο. Ακούγοντας το goofing off σχεδόν βούρκωσα. Και τότε έντρομος είδα! Τι είδα? Την ειρωνεία του mainstream μέσα από το ίδιο το mainstream, το γλυκόπικρο που όμως δεν είναι προφανές, τον σαρκασμό, τους στίχους τσεκούρι, το “καθρέφτη” που αν τολμήσεις να κοιτάξεις βαθιά μέσα του θα έρθεις αντιμέτωπος μα την “μαυρίλα” και το κυριότερο, τα γέλια και οι κοροϊδίες δεν ήταν δική μου μαγκιά αλλά κάτι που οι ίδιοι οι Sparks το επέτρεπαν σε μένα και στον κάθε ακροατή.


Χθες λοιπόν το απόγευμα ήρθε η “αποπλάνηση” γνωστή και ως ´´έρχεται Νο2”
Πήγα στο σπίτι, άνοιξα τον δίσκο, και για μια ακόμα φορά ως “άπιστος Θωμάς”, έβαλα το escape να παίξει πέντε έξι φορές. Εκ των υστέρων θεωρώ ότι αυτό που έκανα στον συγκεκριμένο δίσκο ήταν πολύ μεγάλη ασέβεια.
Ο δίσκος είναι πολύ πάνω από οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς, και κατά την ακρόαση του είναι ελάχιστες οι στιγμές που εγώ προσωπικά δεν ήμουν αποσβολωμένος. Αδυνατώ να πιστέψω πως λίγο πριν το 2010, οι Sparks, που είναι στην δισκογραφία από το 71, και που εγώ τους δούλευα ψιλό γαζί, έφτιαξαν έναν από τους καλύτερους δίσκους των τελευταίων χρόνων (από όσους τέλος πάντων είχα την τύχη ή την διάθεση να ακούσω).

.
Θα ήθελα να παρακαλέσω οποιανδήποτε ενθουσιάστηκε από το video, να μην διανοηθεί καν να σκεφθεί ότι αποτελεί μια και μοναδική καλή στιγμή. Είμαι πεπεισμένος πια ότι οι Sparks δεν θα επιχειρούσαν καν ένα τέτοιο εγχείρημα, αν δεν ήταν βέβαιοι ότι θα είναι άρτιο στο σύνολο του. Είναι πολύ πιο “τίμιοι” μουσικοί από όσο τους νόμιζα.

Για το μόνο που μετάνιωσα είναι που πήρα την απλή έκδοση, και όχι την άλλη.
 
17 June 2006
14,350
Για το μόνο που μετάνιωσα είναι που πήρα την απλή έκδοση, και όχι την άλλη.

if you should opt for the limited edition bear in mind the following:

Η έκδοση που πουλάει το Αγγλικό Αμαζον έρχεται γύρω στα 48 λιριά.

Η έκδοση που πουλούν οι ίδοι οι Sparks από το site τους -allsparks.com- έρχεται κάπου 30-40 δολάρια πιο ακριβή και αργεί περί τις 15-20 ημέρες παραπάνω. Σε αντιστάθμισμα, το λιμπρέτο έχει τις υπογραφές τους, κάτι το οποίο δεν βρίσκεις στην έκδοση που πουλούν οι Αγγλοι.


Διαλέγεις και παίρνεις.