Amadeus

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Peter Shaffer's AMADEUS (1984) - Milos Forman

Amadeus.jpg



Οι βιογραφιες μουσικων στο σινεμα αποτελουν πονεμενη ιστορια.Επικεντρωμενες πολυ περισσοτερο στην ζωη του εκαστοτε μουσικου,αγωνιζονται να αναδειξουν πολυ περισσοτερο τα σκοτεινα σημεια του εαυτου τους,την αστατη ζωη τους (οσο πιο πικαντικη τοσο πιο καλα για τις εισπραξεις) και τελικα καταληγουν να διαφερουν ελαχιστα απο κουτσομπολιστικα αρθρα σε κιτρινες εφημεριδες.Διανθιζονται μαλιστα απο δηθεν αντικειμενικες ματιες και παλεουν να εχουν χαπι εντ ακομα και αν η καταληξη του καλλιτεχνη ειναι τραγικη.Και αν και ιδρωνουν αγωνιζομενες να προαγουν το ηθος τοσο πιο ανηθικες γινονται.Γιατι παραμελουν τον πρωτο και κυριοτερο λογο της υπαρξης του καλλιτεχνη.Την ιδια τη μουσικη του,η οποια παει,τις περισσοτερες φορες περιπατο λες και τελικα ο μουσικος αυτος εγινε διασημος περισσοτερο για τις λεπτομερειες της ζωης του και οχι για τα δημιουργηματα του.

amadeus_movie_image__2_.jpg
tom_hulce_f_murray_abraham_amadeus_.jpg


Καμμια φορα ομως συμβαινει ενας ανθρωπος να εχει διαφορετικη ματια για ολα αυτα.Και να αγαπαει πραγματικα το εργο ενος μουσικου.Και η αγαπη αυτη να τον σπρωχνει να γραψει κατι πραγματικα ανταξιο του εργου του.
Ο ανθρωπος στην περιπτωση μας ειναι ο Peter Shaffer και ο καλλιτεχνης του οποιο το εργο λατρευε ηταν ο Βολφγκανκ Αμαντεους Μοτσαρτ.
Ο Κος Σαφφερ λοιπον δεν εψαχνε να γραψει κατι γα τη ζωη του Μοτσαρτ.Εψαχνε ενα τροπο να εξυμνησει τη μουσικη του.Ετσι λοιπον αντι για την αληθοφανεια και τις πικαντικες πληροφοριες για τη ζωη του Μοτσαρτ (που ηταν αρκετες) προτιμησε να κανει το αντιθετο.Η ιστορια του Αμαντεους βασιζεται σε μια εντελως ψευτικη πληροφορια,εναν ουσιαστικα και τυπικα αστικο μυθο,ο οποιος φουσκωσε αρκετα μετα απο το θανατο του Μοτσαρτ και ειχε να κανει με το οτι υπευθυνος ουσιαστικα για τον αφανισμο του,ηταν ο Αρχιμουσικος του παλατιου της Βιεννης και διασημος συνθετης της εποχης Αντονιο Σαλιερι.Δεν υπαρχει μεγαλυτερο ψεμα.Ο Σαλιερι υπηρξε σπουδαιος συνθετης και ηταν ενας απο τους μεγαλυτερους ευεργετες της εποχης του,εχοντας βοηθησει αμετρητους νεους,φτωχους,ταλαντουχους μουσικους να κανουν τα πρωτα τους βηματα.
Ο Σαλιερι πανω απ'ολα αγαπουσε τη μουσικη και αναγνωριζε τα ταλεντα και γι'αυτο βοηθουσε τους νεους τοσο οικονομικα οσο και εκπαιδευτικα.Ο Μπετοβεν,ο Σουμπερτ,ο Λιστ υπηρξαν μαθητες του.Ο ιδιος ανελαβε μετα το θανατο του Μοτσαρτ,τον γιο του.
Κι ομως η μορφη του εξαιρετου αυτου ανθρωπου και καλλιτεχνη θα λοιδωριθει απο την ιστορια πεφτοντας θυμα ενος τεραστιου ψεμματος.Η μουσικη του θα ξεχαστει και το ονομα του θα μεινει στην ιστορια σαν ο ανθρωπος που σκοτωσε(ή οδηγησε στο θανατο) το Μοτσαρτ.
Κι ομως ο Σαφφερ στην ιστορια αυτη θα βρει τα στοιχεια που ζηταει για να χτισει το μυθο του Μοτσαρτ.Σε ενα ψεμα.Γιατι δεν τον ενδιαφερει η ιστορικη αληθεια αλλα η Μουσικη του.
Αυτη που εκανε αθανατο τον Αμαντεους.Και η μορφη του Σαλιερι θα αποτελεσει αυτο το οχημα.
Ο Σαλιερι θα ειναι αυτος που θα καταλαβει πρωτος,και ισως και ο μονος,το μεγαλειο της μουσικης του Μοτσαρτ.Σε μια εποχη που οι περισσοτεροι δεν καταλαβαινουν τη μουσικη του Αμαντεους,καθως τους φαινεται υπερβολικη,"με παρα πολλες νοτες",οι οπερες του εχουν μεγαλη διαρκεια κουραζοντας τα συνηθισμενα αυτια και χωρις μαλιστα να τους δινει να καταλαβουν ποτε πρεπει να χειροκροτησουν,o Σαλιερι θα ειναι αυτος που θα νιωσει πραγματικα ποσο σπουδαια και μεγαλειωδης ειναι αυτη η μουσικη,σαν "ο Θεος να μιλαει μεσα απο τον Μοτσαρτ".Συγκλονιζεται καθε φορα που διαβαζει μια παρτιτουρα του και νιωθει δεος μπροστα σ'αυτο το μεγαλειο της μουσικης.Η δικες του δυνατοτητες ειναι πολυ περιορισμενες για να μπορει να φτασει τον Μοτσαρτ συνθετικα.Τον Βολφι εναν μικροσωμο,κακομαθημενο,κακοτροπο και αλαζονα νεαρο,τον "οποιο διαλεξε ο Θεος για να μιλησει μεσα απο αυτον"."Γιατι αυτον?" αναρωτιεται ο θεοσεβουμενος Σαλιερι."Γιατι αυτον τον βαρβαρο,εκλυτο
νεαρο και οχι εμενα που αφιερωσα τη ζωη μου σε Σενα?" ουρλιαζει ο Σαλιερι που θεωρει οτι ο Θεος τον εμπαιζει.
Ολα αυτα ομως ειπαμε δεν εγιναν στην πραγματικοτητα αλλα στο μυαλο του Πητερ Σαφφερ.Ο οποιος θα γραψει ενα πανεξυπνο θεατρικο εργο στο οποιο ενας μετριος μουσικος θα μας δωσει να καταλαβουμε το μεγαλειο της μουσικης ενος μετριου(στις πραξεις του) ανθρωπου.Ενος ανθρωπου που δεν εχει συναισθηση της ιδιοφυίας του εναντιον ενος ανθρωπου που την καταλαβαινει τοσο,που συνθλιβεται απο την επιθυμια του να την ειχε για τον εαυτο του.
Μας κλεινει το ματι λεγοντας μας οτι μπορει να εμφανιζεται ο Σαλιερι σαν ο κακος αλλα μεσα απο την εξελιξη του εργου αναρωτιομαστε μηπως τελικα συμβαινει το αντιθετο.Μηπως τελικα αυτο το κακομαθημενο κωλοπαιδο που ειναι ο Μοτσαρτ ειναι τελικα ο κακος της ιστοριας?
Ποσως με ενδιαφερει μας λεει ο συγγραφεας.Γιατι τελικα αυτο που εχει σημασια ειναι η μουσικη και η ιδιοφυία πισω απο αυτη.Τι σημασια εχει αν ο Μοτσαρτ ηταν αυτος που ηταν?Οταν μπορουσε να γραφει τετοια μουσικη....

amadeus1.jpg
jonathan_moore_f_murray_abraham_ama.jpg



Το θεατρικο ανεβηκε στο Λονδινο με τεραστια επιτυχια,και στη συνεχεια στο Μπροντγουει με ακομα μεγαλυτερη.Ο Miloš Forman εχοντας τελειωσει απο τη Φωλια του Κουκου θα αποφασισει να το μεταφερει στο σινεμα.Του αρεσει τοσο ωστε θα αποφασισει να γυρισει στην πολη του την Πραγα,απο την οποια εφυγε προκειμενου να γλιτωσει απο το κομουνιστικο καθεστως,για να γυρισει την ταινια,μια πολη στην οποια θεωρουν τον Μοτσαρτ δικο τους ανθρωπο.
Θα συνεργαστει με τον Σαφφερ για το σεναριο και θα αποφασισει να χρησιμοποιησει αμερικανους ηθοποιους (αντι για τους Αγγλους που το πρωτοπαιξαν στο θεατρο) για πρωταγωνιστες για να βρει μεγαλυτερη προσβαση στο Αμερικανικο κοινο.Οι Αγγλοι θα κρατησουν τους δευτερους ρολους και οι οποιοι ειναι αποκαλυψη,φτιαχνοντας γερα θεμελια.Ο Simon Callow ,που ηταν ο ηθοποιος που πρωτοπαιξε τον Μοτσαρτ στην θεατρικη πρεμιερα στο Λονδινο(με τον Paul Scofield στο ρολο του Σαλιερι),θα περιοριστει στο ρολο του φιλου του Μοτσαρτ.Αντι αυτου στη ταινια θα παιξει τον Μοτσαρτ ο εκπληκτικος Tom Hulce,ο οποιος ταυτιστηκε τοσο πολυ με το ρολο που θα του σταθει αδυνατο να βρει δουλεια στη συνεχεια.Ο F. Murray Abraham,που και αυτος θα παθει το ιδιο,στο ρολο του Σαλιερι ειναι
μαγεια σκετη κερδιζοντας ενα απο τα πιο δικαια Οσκαρ στην ιστορια.Ερμηνειες που εγραψαν ιστορια.
Τιποτα ομως δεν θα ηταν δυνατο αν δεν υπηρχε πρωτα απ'ολα αυτος ο συγγραφεας και κατα δευτερον ο Μιλος Φορμαν που το μετεφερε στην οθονη.
Μια υπεροχη αναπαρασταση της εποχης με μια φωτογραφια πραγματικο ζωγραφικο πινακα,που παραπεμπει κατευθειαν στο Barry Lyndon του Στανλευ Κιουμπρικ,απο το οποιο προφανως και αντλησε εμπνευση.Αλλα η μουσικη πανω απ'ολα,την οποια επιμεληθηκε και διευθυνε ο Σερ Νεβιλ Μαρινερ,αποθεωνεται και βρισκεται πανω απ'ολα.Γιατι και ο Φορμαν αυτο εθεσε σαν στοχο.Μεσα απο τον κινηματογραφο να υμνηθει η μουσικη σαν ενας φορος τιμης μιας μορφης τεχνης προς μια αλλη.Αυτη ειναι ο πρωταγωνιστης,ο σεναριογραφος,ο σκηνοθετης.Ενα ενεργο σκηνικο που κινει ολη την ταινια.
Το φιναλε της ταινιας αποτελει τρανταχτο παραδειγμα.Την ωρα που παρακολουθουμε το σωμα του νεκρου Αμαντεους να πετιεται σε ενα ομαδικο ταφο,αγνωστος μεταξυ αγνωστων,χωρις υψηλα προσωπα να παριστανται στην κηδεια του,χωρις μνημεια να θυμιζουν την υπαρξη του,την ιδια ωρα ακουγεται το Ρεκβιεμ δυνατα σκεπαζοντας τα παντα,λεγοντας μας οτι η μουσικη ηταν αυτη που τον εκανε αθανατο.Αυτη ειναι η παρακαταθηκη του.
Δεν θα μπορουσε ο σκηνοθετης να το πει καλυτερα,οσα λογια και αν εγραφε ο Σαφφερ.
Ενα πραγματικο κομψοτεχνημα υψηλης κινηματογραφιας,με το οποιο σκηνοθετης και σεναριογραφος εφτασαν στα ορια την τεχνη τους,προκειμενου να αποθεωσουν μια αλλη τεχνη και μεγαλυτερη.Τη Μουσικη.

http://www.youtube.com/watch?v=ZKejjhWRTZY

http://www.youtube.com/watch?v=vmq5M0w97sE&feature=related
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Directed by Miloš Forman
Produced by Saul Zaentz
Written by Peter Shaffer

παιζουν
F. Murray Abraham as Antonio Salieri
Tom Hulce as Wolfgang Amadeus Mozart
Elizabeth Berridge as Constanze Mozart
Roy Dotrice as Leopold Mozart
Simon Callow as Emanuel Schikaneder / Papageno
Richard Frank as Father Vogler
Christine Ebersole as Katerina Cavalieri
Jeffrey Jones as Emperor Joseph II
Charles Kay as Count Orsini-Rosenberg
Cynthia Nixon as Lorl, Salieri's maid
Roderick Cook as Count Von Strack

The Orchestra : Academy of Saint Martin in the Fields
Conductor : Sir Neville Mariner
 
Last edited:

stavrosz

Supreme Member
4 November 2007
3,014
Αθηνα
:SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:

Μπραβο Παναγιωτη για την πολυ ωραια παρουσιαση μιας πολυ ωραιας ταινιας την οποια πρεπει να εχω δει τουλαχιστον 5-6 φορες...
(και ωραια η αναφορα στην ταινιαρα... το Barry Lyndon...που ακομα δεν εκανε κανεις μια παρουσιαση σε αυτη)
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Και μια τελευταια πληροφορια.
Στην πεμιερα του θεατρικου στο Μπροντγουει πρωταγωνιστες ηταν ο Tim Curry (Rocky Horror Show) ως Μοτσαρτ και ο Ian MacKellen (Gandalf στο Lord of the Rings) ως Σαλιερι.
 
19 June 2006
35,670
Πάνο :D:D για την όμορφη μεταφορά!!!

Την ταινία την έχω δει καμμιά 20αριά φορές έως τώρα και θα την ξαναδώ άλλες τόσες. Η ταινία είναι εκπληκτική, οι ερμηνευτές έξοχοι, η σκηνοθεσία άριστη, το όλο σκηνικό υπέροχο και η μουσική από άλλο ''κόσμο''......

Σούπερ αγαπημένη!!!
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Amadeus

:SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:

Μπραβο Παναγιωτη για την πολυ ωραια παρουσιαση μιας πολυ ωραιας ταινιας την οποια πρεπει να εχω δει τουλαχιστον 5-6 φορες...
(και ωραια η αναφορα στην ταινιαρα... το Barry Lyndon...poy akoma den ekane kaneiw mia paroysiash se ayth)

Σε ευχαριστω αδερφε.Και μη χανεσαι.Μας λειπεις-bye-

Για το Μπαρυ Λυντον για κοιτα εδω http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=56867
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Πάνο :D:D για την όμορφη μεταφορά!!!

Την ταινία την έχω δει καμμιά 20αριά φορές έως τώρα και θα την ξαναδώ άλλες τόσες. Η ταινία είναι εκπληκτική, οι ερμηνευτές έξοχοι, η σκηνοθεσία άριστη, το όλο σκηνικό υπέροχο και η μουσική από άλλο ''κόσμο''......

Σούπερ αγαπημένη!!!

σ'ευχαριστω γιαννη.Και εγω τουλαχιστον τοσες την εχω δει.Μαλιστα πηρα και την επετειακη εκδοση με παραπανω λεπτα πλοκης.Το restoration που εκαναν ειναι εξαιρετικο...
 
Last edited:
19 June 2006
35,670
σ'ευχαριστω γιαννη.Και εγω τουλαχιστον τοσες την εχω δει.Μαλιστα πηρα και την επετειακη εκδοση με παραπανω λεπτα πλοκης.Το restoration που εκαναν εινι εξαιρετικο...

Εννοείς το Director's Cut με κανά 30άρι λεπτά παραπάνω?? Αν εννοείς αυτό, πρέπει όλοι όσοι έχουν δει την ταινία, να την ξαναδούν ολοκληρωμένη.....θα τους λυθούν πολλές απορίες...;);)
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Ακριβως Γιαννη...Αν και καπου διαβασα οτι ο Φορμαν διαφωνησε με αυτη την εκδοχη,γιατι θεωρουσε οτι προσθετει πραγματα που δεν αφορουν την κοντρα Σαλιερι - Μοτσαρτ,οντως εξηγει αρκετα πραγματα.
 
18 June 2006
8,265
Θεσσαλονίκη
Νασαι καλά Πάνο που μας τη θύμησες με την όμορφη παρουσίαση σου. . . Μια εξαιρετική ταινία , από τις λίγες που δικαιολογούν τον τίτλο ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ . Θα την συμπεριλάβω στο πρόγραμμα προβολών στο θερινό μου και θα τη δω για πάνω από 10τη φορά .
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Νασαι καλά Πάνο που μας τη θύμησες με την όμορφη παρουσίαση σου. . . Μια εξαιρετική ταινία , από τις λίγες που δικαιολογούν τον τίτλο ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ . Θα την συμπεριλάβω στο πρόγραμμα προβολών στο θερινό μου και θα τη δω για πάνω από 10τη φορά .

Οτι καλυτερο Κωστα.Θερινο Αμαντεους.:D
 

tegonik

Supreme Member
22 July 2006
6,022
Athens
Εύγε!ίσως η καλύτερη ταινία που έχω δεί..και φυσικά αγαπημένη.
Είναι απο τις αγαπημένες ταινίες που δεν έχω βαρεθεί να βλέπω και να ξαναβλέπω.
ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ :award:
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
16,171
Αθήνα
Θαυμάσια ταινία από έναν σπουδαίο σκηνοθέτη. Υπήρξε αφορμή για να αγοράσω τον πρώτο μου δίσκο κλασικής μουσικής (βινύλιο.....Ελληνικής κοπής δυστυχώς!!!!!!!!!!!).
Πάντως μέσα στην ταινία περιέχεται η κορυφαία ατάκα που λέει ο Σαλιέρι όταν γνώρισε τον "ζωηρό" και αμφιβόλου ηθικής Μότσαρτ ο οποίος συνέθετε αυτή τη θεία μουσική (και αποτελεί για μένα την καλύτερη μαρτυρία για την αυθυπαρξία των έργων τέχνης ασχέτως του "ποιόντος" του δημιουργού)η οποία είναι η εξής: "Ο Θεός μιλάει μέσα από τη μουσική αυτού του νέου".
Το ενδιαφέρον είναι ότι η συγκεκριμένη ταινία απετέλεσε τη μεγαλύτερη στιγμή των δύο πρωταγωνιστών της. Ο μεν F. Murray Abraham κέρδισε Όσκαρ Α! ρόλου για την ερμηνεία του χωρίς να μπορέσει ποτέ να φτάσει σε αντίστοιχο επίπεδο υποκριτικής ενώ ο Tom Hulce κυριολεκτικά εξαφανίστηκε μετά από αυτήν.
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,823
Εξάρχεια
Superfly :D

Η αγαπημένη μου ταινία για τον αγαπημένο μου καλλιτέχνη...:award:

Δεν ξέρω πόσες φορές την έχω δεί, έχω χάσει το μέτρημα...:damnyou:

Δείτε τη σε HD, δεν υπάρχει.....-bye-
 
19 June 2006
35,670
Μιας και λέει ο Πάνος για αγαπημένη ατάκα, να πω την αγαπημένη σκηνή, εκτός από τη δημιουργία στο τέλος του Ρέκβιεμ, η οποία είναι όλη μαγική. Είναι η σκηνή προς το τέλος που κάθεται και γράφει το Ρέκβιεμ, σηκώνεται για να τσεκάρει την Κονστάνζε που κοιμάται, κλείνει την πόρτα και ξεκινάει ο Μαγικός Αυλός κοροϊδεύοντας το κάδρο του πατέρα του. Χτυπάει η πόρτα (είναι ο Σαλιέρι) και ανοίγοντας αλλάζει η μουσική σε Ντον Τζιοβάνι!!!!!:D:D
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
16,077
πετρουπολη
Μιας και λέει ο Πάνος για αγαπημένη ατάκα, να πω την αγαπημένη σκηνή, εκτός από τη δημιουργία στο τέλος του Ρέκβιεμ, η οποία είναι όλη μαγική. Είναι η σκηνή προς το τέλος που κάθεται και γράφει το Ρέκβιεμ, σηκώνεται για να τσεκάρει την Κονστάνζε που κοιμάται, κλείνει την πόρτα και ξεκινάει ο Μαγικός Αυλός κοροϊδεύοντας το κάδρο του πατέρα του. Χτυπάει η πόρτα (είναι ο Σαλιέρι) και ανοίγοντας αλλάζει η μουσική σε Ντον Τζιοβάνι!!!!!:D:D

Επισης εκπληκτικη ειναι η τελευταια σκηνη οπου ο Σαλιερι μεταφερεται με το καροτσακι στους διαδρομους του τρελαδικου φωναζοντας στους τρελους οτι ειναι ο Πάτρωνας των Μετρίων και ακουγεται σαν φοντος το χαζοχαρουμενο γελιο του Μοτσαρτ....:D

Η σκηνη ομως που με τις τελευταιες θεασεις μου εχει κανει εντυπωση ειναι αυτη στο παρτι οπου ο Μοτσαρτ παιζει αναποδα πιανο σατιριζοντας τον Μπαχ.Διπλα του στο πιανο καθεται ενας πιτσιρικος με ενα πονηρο χαμογελο.Τον δειχνει τρεις φορες να κοιταζει με ενα συνομωτικο χαμογελο τον Μοτσαρτ σαν να ειναι ο μονος που τον καταλαβαινει.Προσπαθουσα να καταλαβω καιρο τι θελει να πει ο ποιητης.Γιατι αραγε πεταει ετσι αυτη τη σκηνη?Ποιος ειναι ο πιτσιρικας?Εχω μια θεωρια αλλα ειναι τραβηγμενη απο τα μαλλια...
 
Last edited: