Ανακαλύφθηκε άγνωστη παρτιτούρα του Mozart

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Ανακαλύφθηκε άγνωστη παρτιτούρα του Mozart. Στον ιστότοτοπο που παραπέμπω μπορείτε να ακούσετε την ερμηνεία του. Το κείμενο είναι γραμμένο στα γερμανικά, παραπέμπει όμως σε ένα σημείο του στην ακρόαση του κομματιού. Δυστυχώς δεν προλαβαίνω να μεταφράσω το κείμενο.

http://salzburg.orf.at/news/stories/2526167/
 

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Παραθέτω και την ελληνική μετάφραση:


Νεοανακαλυφθείσα σύνθεση του Μότσαρτ

Στην Αίθουσα των Δεξιοτεχνών του Χορού στο σπίτι του Μότσαρτ στο Ζάλτσμπουργκ, την Παρασκευή το πρωί, μπορούσε κανείς να ακούσει για πρώτη φορά τη νεοανακαλυφθείσα σύνθεση για πιάνο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Το «Allegro molto” σε C-Dur ίσως προέρχεται από το έτος 1767.
Το 160 σελίδων χειρόγραφο με τις νότες βρέθηκε κατά την εκκένωση μιας σοφίτας μιας μονοκατοικίας στο Λέχταλ του Τιρόλου, ως τμήμα των μουσικών καταλοίπων ενός τιρολέζου μουσικού πνευστών και διευθυντή εκκλησιαστικής χορωδίας. Η Hildegard Herrmann-Schneider ερεύνησε αυτό το βιβλίο με συνθέσεις για πιάνο, το οποίο φέρει τον τίτλο “Sterzing 1780” και εντόπισε εκεί το άγνωστο έως τώρα κομμάτι του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Εκτός από αυτό, το βιβλίο περιέχει και μερικά κομμάτια του Λέοπολντ Μότσαρτ.

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται ξανά

Την Παρασκευή το πρωί παρουσιάστηκε στο Ζάλτσμπουργκ το νεοανακαλυφθέν κομμάτι, το οποίο αποτελείται από 84 μέτρα „Allegro molto“. Ο Florian Birsak έπαιξε το κομμάτι στο πιάνο του Μότσαρτ.
Η σύνθεση δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο Köchel, ενώ δεν υπάρχει και καμιά σχετική αναφορά στις σημειώσεις της οικογένειας Μότσαρτ. Όμως η ποιότητα της σύνθεσης, το ιστορικό πλαίσιο του αντιγραφέα και προ πάντων η αναγωγή της πνευματικής ιδιοκτησίας „Del Signore Giovane Wolfgango Mozart“ στο χειρόγραφο ορίζουν ως δημιουργό του έργου τον Μότσαρτ.


Ένα γυμνασιόπαιδο αντέγραψε τις νότες γύρω στα 1780

Τις νότες τις έγραψε ο Johannes Reiserer από το Sterzing. Από το 1778 έως το 1780 φοίτησς στο Πανεπιστημιακό Γυμνάσιο στο Σάλτσμπουργκ και ταυτοχρόνως διατελούσε μάλος χορωδίας. Το βιβλίο με τις παρτιτούρες πρέπει να προέρχεται από εκείνη την εποχή. Το γυμνασιόπαιδο πρέπει να αντέγραψε τις νότες κάτω από αυστηρή επίβλεψη, συμπεραίνει η μουσικολόγος. Στο μεταξύ οι νότες φυλάσσονται στο Μουσείο «Museum Grünes Haus» στο Reutte (Τιρόλο).
 
Last edited by a moderator:
Ενδιαφέρον... θα μπορούσε πράγματι να'ναι Mozart, και είναι και ωραίο, συνήθως τα περισσότερα "χαμένα έργα" που ανακαλύπτονται είναι έργα που αποφάσισαν οι συνθέτες να χαθούν για κάποιο λόγο. :D

Μ'αρέσει και που είναι παιγμένο σε πιάνο εποχής, του δίνει άλλη χάρη.
 

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Γενικά υπάρχει μια τάση στην Αυστρία για τη χρήση οργάνων εποχής. Παρακολούθησα πέρυσι τις "Τέσσερις Εποχές" του Βιβάλντι με όργανα εποχής και μου φάνηκε ξεχωριστή (δεν ξέρω αν ήταν αυθυποβολή).
 

#@[email protected]#

AVClub Addicted Member
1 April 2010
1,676
Πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία. Αν όντως είναι...

Μαέστρο, γράφοντας πιάνο εποχής, να υποθέσω ότι εννοείς τσέμπαλο;
 

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Όχι, δεν είναι τσέμπαλο. Είναι πρώιμη μορφή του σημερινού πιάνου, το οποίο είχε κατασκευαστικές διαφορές προς το σημερινό, π.χ. δεν είχε μεταλλικό πλαίσιο. Έτσι έδινε διαφορετικό ήχο σε σχέση με το σημερινό όργανο.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,057
Αθήνα
Σε τέτοιο πιάνο έχω τον Badura-Skoda στις σονάτες του Ηaydn. Σε Pianoforte του Johann Schantz Βιενέζου κατασκευαστή από το 1790. Ο ήχος του είναι πιο ξερός από του πιάνου αλλά είναι πολύ πιο κοντά στο πιάνο από ότι στο τσέμπαλο. Άκουσε το #@[email protected]# έχει ενδιαφέρον.

Schubert πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία. Διάβασα την εφημερίδα και από τα ιστορικά στοιχεία φαίνεται ότι είναι γνήσιο έργο του Mozart. Άν έχεις περισσότερα νέα να μας τα πείς.
 

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Σύμφωνα με μια έγκυρη πληροφορία της Αυστριακής Ραδιοφωνίας, η σύνθεση αποδίδεται στα πρώιμα χρόνια του Μότσαρτ.
Επίσης το 2006 βρέθηκαν και αναγνωρίστηκαν κι άλλες συνθέσεις για πιάνο του νεαρού Μότσαρτ στο αρχείο της Αρχιεπισκοπής του Ζάλτσμπουργκ, ενώ το 2010 αναγνωρίστηκαν κάποιες στο λεγόμενο „Nannerl-Notenbuch“ του Ιδρύματος Mozarteum στο Σάλτσμπουργκ. Το Mozarteum, επί τη ευκαιρία, έχει διευθυντή έναν μουσικό, καθηγητή πανεπιστημίου, κορυφαίο πιανίστα και πολύ δραστήριου και σεμνού υπηρέτη της μουσικής τέχνης. Είδα στη Βιέννη πριν ενάμισυ χρόνο ένα ρεσιτάλ του, ασύλληπτο. Οργανωμένο από έναν σύλλογο φίλων της μουσικής, για τον οποίο νομίζω πως αξίζει κάποτε να ανοίξω ένα νέο νήμα.
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Ανακαλύφθηκε άγνωστη παρτιτούρα του Mozart

Σε τέτοιο πιάνο έχω τον Badura-Skoda στις σονάτες του Ηaydn. Σε Pianoforte του Johann Schantz Βιενέζου κατασκευαστή από το 1790. Ο ήχος του είναι πιο ξερός από του πιάνου αλλά είναι πολύ πιο κοντά στο πιάνο από ότι στο τσέμπαλο.

Θαρρώ πως δεν το καλούν πιανοφόρτε αλλά φόρτε-πιάνο, αυτόν τον πρόγονο του σύγχρονου πιάνου, για να τον διακρίνουν από τον απόγονό του, το πιάνο(φόρτε). Γιατί στην εποχή του, πιανοφόρτε λεγόταν κι αυτό.
 

#@[email protected]#

AVClub Addicted Member
1 April 2010
1,676
Όχι, δεν είναι τσέμπαλο. Είναι πρώιμη μορφή του σημερινού πιάνου, το οποίο είχε κατασκευαστικές διαφορές προς το σημερινό, π.χ. δεν είχε μεταλλικό πλαίσιο. Έτσι έδινε διαφορετικό ήχο σε σχέση με το σημερινό όργανο.
Σε τέτοιο πιάνο έχω τον Badura-Skoda στις σονάτες του Ηaydn. Σε Pianoforte του Johann Schantz Βιενέζου κατασκευαστή από το 1790. Ο ήχος του είναι πιο ξερός από του πιάνου αλλά είναι πολύ πιο κοντά στο πιάνο από ότι στο τσέμπαλο. Άκουσε το #@[email protected]# έχει ενδιαφέρον.
Ευχαριστώ για την πληροφορία παιδιά. Σίγουρα αξίζει να το ψάξω.:grinning-smiley-043
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
16,185
Μεσευρώπη
Ενδιαφέρον... θα μπορούσε πράγματι να'ναι Mozart, και είναι και ωραίο, συνήθως τα περισσότερα "χαμένα έργα" που ανακαλύπτονται είναι έργα που αποφάσισαν οι συνθέτες να χαθούν για κάποιο λόγο. :D

Αυτό που λες ισχύει, αλλά όχι για τα έργα συνθετών του Μπαρόκ. Σε κάποιες περιπτώσεις ισχύει σχεδόν το αντίθετο,ότι αυτό που σώθηκε σώθηκε σχεδόν τυχαία! Οι συνθέτες της εποχής αυτής συνέθεταν νέα έργα κατά κόρον (μία καντάτα την εβδομάδα Ο Μπαχ, μία συμφωνία το μήνα ο Haydn, εκατοντάδες κοντσέρτα ο Vivaldi κ.ο.κ.) τα χάριζαν ή αντάλασσαν με άλλους συνθέτες, και για κάθε περίσταση έγραφαν κάτι καινούριο, οπότε είναι επόμενο πολλά από αυτά να παράπεσαν ή να χάθηκαν στο δρόμο.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,057
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Ανακαλύφθηκε άγνωστη παρτιτούρα του Mozart

Θαρρώ πως δεν το καλούν πιανοφόρτε αλλά φόρτε-πιάνο, αυτόν τον πρόγονο του σύγχρονου πιάνου, για να τον διακρίνουν από τον απόγονό του, το πιάνο(φόρτε). Γιατί στην εποχή του, πιανοφόρτε λεγόταν κι αυτό.

Δεν ξέρω αλλά έτσι θα είναι.
Τον τίτλο pianoforte ή piano-forte de Johann Scantz, Vienne (ca.1790) αντέγραψα από τα εξώφυλλα των δίσκων της δισκογραφικής εταιρίας Astree. Φαίνεται ότι οι Γάλλοι μη έχοντας διαφορετικό όρο για αυτό το πιάνο συμπληρώνουν επεξηγηματικά την ημερομηνία κατασκευής του. Εμείς μιας και δεν παράγαμε ποτέ πιάνα υποθέτω ότι έχουμε υιοθετήσει τον όρο φόρτε- πιάνο από κάποια άλλη Ευρωπαική χώρα.

Το όργανο αυτό που έπαιξε ο Βadura-Skoda είναι ένα από τα πιο παλιά όργανα του εργαστηρίου των αδελφών Wenzel και Johann Schantz. Διασώζονται μόνο δύο όργανα αυτού του τύπου. Το ένα μπορεί κανείς να το δεί κανείς στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης.
Η εγγραφή των έργων του Haydn για πιάνο έγινε το1982 στο Baumgartner Casino της Βιέννης.
 

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Αυτό που λες ισχύει, αλλά όχι για τα έργα συνθετών του Μπαρόκ. Σε κάποιες περιπτώσεις ισχύει σχεδόν το αντίθετο,ότι αυτό που σώθηκε σώθηκε σχεδόν τυχαία! Οι συνθέτες της εποχής αυτής συνέθεταν νέα έργα κατά κόρον (μία καντάτα την εβδομάδα Ο Μπαχ, μία συμφωνία το μήνα ο Haydn, εκατοντάδες κοντσέρτα ο Vivaldi κ.ο.κ.) τα χάριζαν ή αντάλασσαν με άλλους συνθέτες, και για κάθε περίσταση έγραφαν κάτι καινούριο, οπότε είναι επόμενο πολλά από αυτά να παράπεσαν ή να χάθηκαν στο δρόμο.

Όντως, Κώστα. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για την περίπτωση του Vivaldi με τον μάλλον πλάνητα βίο του και τα πενιχρά οικονομικά του.
 
Last edited by a moderator:

schubert

AVClub Enthusiast
21 August 2009
914
Θεσσαλία
Re: Απάντηση: Re: Ανακαλύφθηκε άγνωστη παρτιτούρα του Mozart

Θαρρώ πως δεν το καλούν πιανοφόρτε αλλά φόρτε-πιάνο, αυτόν τον πρόγονο του σύγχρονου πιάνου, για να τον διακρίνουν από τον απόγονό του, το πιάνο(φόρτε). Γιατί στην εποχή του, πιανοφόρτε λεγόταν κι αυτό.

Το αποκαλούσαν και πιανοφόρτε και φορτεπιάνο. Πρόκειται για παλαιότερους χαρακτηρισμός για το πιανο, οι οποίοι βεβαίως αναφέρονται σε παλαιότερη κατασκευαστικά δομή του. Στα αγγλικά έμεινε ο όρος πιάνο, στα γερμανικά Κλαβίρ και στα ιταλικά πιανοφόρτε.