ΑΝΤ1

Psilos2003

Senior Member
17 October 2013
527
Όσον αφορά το interlaced, ζει και βασιλεύει και στην Αμερική, δεν έχει καταργηθεί από τις ζωντανές εκπομπές και μεταδόσεις.. Αν για παράδειγμα βάλεις το CNBC Europe στις 01:30 που αναμεταδίδει το NBC Nightly News η μετάδοση γίνεται σε interlaced. Η θολούρα πιθανότερο είναι να οφείλεται στα δορυφορικά feeds (οι ευρωπαϊκοί δορυφόροι να παίρνουν το αμερικάνικο feed, να το συμπιέζουν και να το αναμεταδίδουν) παρά σε κάτι άλλο. Αυτό που σίγουρα αποκλείω είναι η πηγή να μετέδιδε σε 720p εν έτη 2024. 720p μπορεί να ήταν το live streaming του Fox που πήρες το στιγμιότυπο (και που ως live streaming εννοείται δεν θα μπορούσε να είναι interlaced)
Στην Αμερική αυτή τη στιγμή εκπέμπουν 1080i οι:
CBS, NBC, PBS, Telemundo
και 720p οι:
ABC, Fox, MeTV, ION, Univision, UniMas

Η εγγραφή του Fox είναι από την OTA εκπομπή και όχι stream.
 

qwerty1gr

Moderator
Staff member
23 February 2007
3,885
Γηραιά Αλβιώνα
Ισως παιζουν καποιο ρολο κ τα Hz? (ασχετος, αλλα παθων). Στο Αμερικα εχουμε 60Hz τηλεοπτικο σημα ενω στην Ευρωπη 50. Αυτο (στην Αμερικανα τηλεοραση που ακομα εχω) βγαζει μια θολουρα κ σπασιματα σε τηλεοπτικο σημα. Η TV ειναι η LG UH8500 με 60/120 πανελ
 

kurkosdr

Senior Member
14 December 2014
457
Όσον αφορά το interlaced, ζει και βασιλεύει και στην Αμερική, δεν έχει καταργηθεί από τις ζωντανές εκπομπές και μεταδόσεις..
Αν μιλάμε για broadcast, παντού το interlaced ζει και βασιλεύει, όχι μόνο στην Αμερική. Η μετάβαση στο HD ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να πάμε σε 50p και 59.94p αντίστοιχα (εφόσον το HDMI υποστηρίζει μέχρι 1080p60 από την πρώτη του έκδοση) αλλά δυστυχώς για το FullHD επιλέχθηκε 50i και 59.94i μάξιμουμ με ενδεχόμενη παρουσία progressive καρέ στο interlaced stream που δίνουν 25p και 29.97p, όπως ακριβώς στο DVD δηλαδή.

Ακόμα και στο Blu-Ray, αν θες 25p και 30p και FullHD πρέπει να το πακετάρεις σε 50i και 59.94i αντίστοιχα (γνωστόν και ως "fake-interlaced" στις ρυθμίσεις του x264), μόνο το 24p και 23.976p είναι αποκλειστικά progressive.

Άρα 50p και 59.94p στο HD δεν γίνεται (εκτός και αν είναι σε HEVC), άρα πρέπει ο broadcaster να επιλέξει αν θα σου δώσει progressive χαμηλού frame-rate ή interlaced. Και γι'αυτό το interlaced ζει και βασιλεύει.

Ευτυχώς το HEVC δεν υποστηρίζει καθόλου interlaced, άρα είναι υποχρεωμένοι να σου δώσουν 50p και 59.94p. Αλλιώς αν το HEVC υποστήριζε interlaced τους έχω απολύτως ικανούς τους broadcasters να σου δίνανε 4K HDR σε 50i ή 59.94i.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hacker?pcs

kurkosdr

Senior Member
14 December 2014
457
(btw ξέχασα να πω ότι για να πακετάρεις 30p σε 59.94i πρέπει πρώτα να πετάξεις και μερικά καρέ για να το κάνεις 29.97p και μετά 59.94i, the pain is real... τουλάχιστον στο Blu-ray δεν μπορούσαν να μας δώσουν κανονικό 25p και 30p; )
 
  • Like
Reactions: Hacker?pcs

latinsoapsfever

Senior Member
25 May 2007
310
Ευτυχώς το HEVC δεν υποστηρίζει καθόλου interlaced, άρα είναι υποχρεωμένοι να σου δώσουν 50p και 59.94p. Αλλιώς αν το HEVC υποστήριζε interlaced τους έχω απολύτως ικανούς τους broadcasters να σου δίνανε 4K HDR σε 50i ή 59.94i.
Με μία αναζήτηση στο google για HEVC interlaced support βλέπω ότι το interlaced υποστηρίζεται από το HEVC απλά όχι με open source λογισμικό.

Για εμένα καλά κάνει και ζει και βασιλεύει πάντως γιατί όταν παρακολουθείς progressive υλικό σε 32αρα τηλεόραση είναι σαν να βλέπεις φωτογραφικό άλμπουμ να ξεφυλλίζεται με το χέρι. Οι περισσότερες τηλεοράσεις που έχουμε στα δωμάτιά μας δεν έχουν επεξεργαστή που να προσδίδει φυσιολογική κίνηση στο progressive υλικό, σε αντίθεση με τις μεγάλες 43αρες 50αρες κλπ οθόνες που έχουμε στα σαλόνια. Αντίθετα οι μεγάλες τηλεοράσεις μια χαρά το μεταδίδουν το interlaced υλικό.

Και όταν η μετατροπή από interlaced σε progressive γίνεται με τρόπο ερασσιτεχνικό όπως κάνει το MEGA στο Ντόλτσε Βίτα και τις Τρεις Χάριτες, το αποτέλεσμα είναι ακόμα πιο τραγικό και εμφανές ακόμα και από τις οθόνες που λειτουργούν καλύτερα με progressive scan.

Τώρα σε απάντηση στον @Psilos2003 το θέμα δεν είναι αν το FOX ως κανάλι μετέδωσε το υλικό σε 720p αλλά από τι ανάλυση το πήρε και το έκανε downscale σε 720p πριν το μεταδώσει. ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ο τελικός του Copa America να γυρίστηκε σε 720p όταν υπάρχουν κανάλια που μεταδίδουν τον αγώνα σε 4K σε άλλες χώρες.
 

Psilos2003

Senior Member
17 October 2013
527
Αν μιλάμε για broadcast, παντού το interlaced ζει και βασιλεύει, όχι μόνο στην Αμερική. Η μετάβαση στο HD ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να πάμε σε 50p και 59.94p αντίστοιχα (εφόσον το HDMI υποστηρίζει μέχρι 1080p60 από την πρώτη του έκδοση) αλλά δυστυχώς για το FullHD επιλέχθηκε 50i και 59.94i μάξιμουμ με ενδεχόμενη παρουσία progressive καρέ στο interlaced stream που δίνουν 25p και 29.97p, όπως ακριβώς στο DVD δηλαδή.

Ακόμα και στο Blu-Ray, αν θες 25p και 30p και FullHD πρέπει να το πακετάρεις σε 50i και 59.94i αντίστοιχα (γνωστόν και ως "fake-interlaced" στις ρυθμίσεις του x264), μόνο το 24p και 23.976p είναι αποκλειστικά progressive.

Άρα 50p και 59.94p στο HD δεν γίνεται (εκτός και αν είναι σε HEVC), άρα πρέπει ο broadcaster να επιλέξει αν θα σου δώσει progressive χαμηλού frame-rate ή interlaced. Και γι'αυτό το interlaced ζει και βασιλεύει.

Ευτυχώς το HEVC δεν υποστηρίζει καθόλου interlaced, άρα είναι υποχρεωμένοι να σου δώσουν 50p και 59.94p. Αλλιώς αν το HEVC υποστήριζε interlaced τους έχω απολύτως ικανούς τους broadcasters να σου δίνανε 4K HDR σε 50i ή 59.94i.
Μα φυσικά, μπορεί το HDMI να το υποστηρίζει αλλά για εκπομπή χρειάζεται διπλάσιο bandwidth, το οποίο δεν είναι διαθέσιμο. Γι'αυτό δόθηκε στα κανάλια δυνατότητα επιλογής αν θα εκπέμψουν σε 720p ή σε 1080i. Στην Αμερική όσα τότε είχαν δικαιώματα αθλητικών προτίμησαν το 720p και όλος ο εξοπλισμός τους αγοράστηκε για 720p. Προφανώς ακόμα δεν είχαν προοδέψει αρκετά οι deinterlacers. Και στην Ευρώπη το ZDF εκπέμπει σε 720p.
 
  • Like
Reactions: supacoopa

supacoopa

AVClub Addicted Member
19 June 2006
2,419
Athens
Παντως, το 720p του ZDF στην δορυφορικη μεταδοση του Euro 2024 απο τον Astra, ήταν "ξυράφι" σε σχεση με το 1080i της ΕΡΤ1 απο την επιγεια ψηφιακή.

Ειδικά το χορτάρι του γηπέδου στα μακρινά πλάνα στην μετάδοση του ZDF είχε μια τρισδιαστατη υφή, ενω στην ΕΡΤ υπήρχε θολούρα.

Και στις δυο μεταδόσεις η θέαση ηταν με τους ενσωματωμενους δέκτες σε Sony Android TV 49", με ιδιες ρυθμισεις εικονας στα δυο inputs.
Δεν ξερω αν ειναι θεμα bitrate, αλλα η διαφορά ήταν εμφανής ακόμα και σε ανθρωπους που δεν εχουν μεγαλη σχεση με το αντικειμενο.
 

Hacker?pcs

AVClub Enthusiast
22 August 2010
743
Η θολούρα έχει να κάνει με το bitrate, το ZDF όπως ειπώθηκε έχει τριπλάσιο, αν είχαν το ίδιο η ΕΡΤ με 1080 αντί για 720 θα ήταν καλύτερο. Για την ομαλότητα της κίνησης, με ένα υποτυπώδες deinterlacing το 1080i/25fps της επίγειας ψηφιακής που γίνεται 1080p/50fps εσωτερικά στην τηλεόραση ή όπως το δίνει η Cosmote TV IPTV θα πρέπει να είναι ομαλή η κίνηση, όχι πολύ χειρότερη από το native 50fps του ZDF


Στην επίγεια μετάδοση το σήμα έρχεται ως 25 interlaced καρέ ανά δευτερόλεπτο, interlace σημαίνει ότι για θέματα οικονομίας bandwith κάθε μεταδιδόμενο ουσιαστικά μη-viewable καρέ περιλαμβάνει 2 "viewable" καρέ όπου τηλεοράσεις κάνουν εσωτερικά de-interlace βγάζοντας τα σωστά διπλάσια viewable 50 καρέ για κάθε δευτερόλεπτο που δίνουν ομαλή κίνηση, αν παίξεις μια εγγραφή σε PC κλείνοντας το εσωτερικό deinterlace του player (πχ στο VLC δεξί κλικ την ώρα που παίζει μια εγγραφή από επίγεια ψηφιακή => Deinterlace => off) θα δεις τα μη-viewable καρέ που έχουν κάτι οριζόντιες γραμμούλες. Σημείωση ότι Cosmote TV και Nova/EON μεσώ internet κάνουν μετάδοση στα 50 deinterlaced fps και έχουν ωραία ομαλή κίνηση, σε αντίθεση με το live stream των καναλιών στα sites τους που όλα δίνουν deinterlaced για να βλέπεται σε PC αλλά 25fps, δηλαδή κόβοντας τα μισά καρέ και η κίνηση δεν είναι ομαλή, για λόγους bandwith αφού χρειάζεται το διπλάσιο για μετάδοση διπλάσιων καρέ ανά δευτερόλεπτο.

Το Ντολτσε Βήτα με το AI έγινε ΚΑΙ deinterlace από ότι φαίνεται, πιθανώς το αρχείο που παίζει το κανάλι να είναι 50 fps αλλά η επίγεια ψηφιακή μετάδοση δεν υποστηρίζει μετάδοση σε 50 fps αλλά μόνο σε 25 όποτε τα μισά κόβονται και έτσι η κίνηση δεν είναι ομαλή ενώ στο Ρετιρέ που παίζει πριν αφού εκεί η πηγή που παίζει είναι interlaced 25fps, η μετάδοση είναι interlaced 25fps και τελικά αυτό που βλέπεις το κάνει η τηλεόραση deinterlace στα 50 με ομαλή κίνηση, δηλαδή για την επίγεια ψηφιακή μετάδοση λόγω του περιορισμού στα 25 καρε, καλύτερα να παίζει πηγή interlaced 25fps από το κανάλι (που είναι και σχεδόν τα πάντα στα ελληνικά κανάλια από τα μέσα 2010s και πισω) αντί για πηγή deinterlaced 50fps αφού κατά τη μετάδοση θα κοπούν τα μισά και θα βλέπουμε κακή κίνηση.
 

kurkosdr

Senior Member
14 December 2014
457
Μα φυσικά, μπορεί το HDMI να το υποστηρίζει αλλά για εκπομπή χρειάζεται διπλάσιο bandwidth, το οποίο δεν είναι διαθέσιμο.
Το θέμα δεν είναι τι υποστηρίζει το HDMI αλλά τι υποστηρίζει ο MPEG4 AVC decoder της τηλεόρασης σου για ανάλυση 1920x1080. Οι περισσότεροι decoders για ανάλυση 1920x1080 (αλλά και 1440x1080) υποστηρίζουν μόνο μέχρι 50i (και 25p πακεταρισμένο σε 50i με τη μέθοδο του MBAFF), όχι 50p. Αν θες 50p πρέπει να πέσεις σε 1280x720 προκειμένου να είναι decodable στις περισσότερες τηλεοράσεις. Ακόμα και το ZDF που έχει bitrate με τη σέσουλα (14Mbps) είναι υποχρεωμένο να δείχνει το 50p σε 1280x720. Αυτή ήταν η πολύ λάθος επιλογή που έγινε τότε, δηλαδή να μην υποστηρίζεται 50p σε 1920x1080, και ο κάθε broadcaster που εκπέμπει σε 1920x1080 είναι υποχρεωμένος να διαλέξει μεταξύ progressive χαμηλού frame-rate (25p) ή interlaced (50i).

Επίσης το 50p δεν διπλασιάζει το απαιτούμενο bitrate, το I-frame καρέ του κάθε GOP (group-of-pictures) αποτελεί την πλειονότητα των bits του κάθε GOP, όλα τα υπόλοιπα καρέ έχουν συνολικά τη μειονότητα, ένα 20~30% παραπάνω bitrate απαιτεί το 50p σε σχέση με το 25p/50i, όχι 100% (δηλαδή διπλάσιο).
 

kurkosdr

Senior Member
14 December 2014
457
Στην επίγεια μετάδοση το σήμα έρχεται ως 25 interlaced καρέ ανά δευτερόλεπτο, interlace σημαίνει ότι για θέματα οικονομίας bandwith κάθε μεταδιδόμενο ουσιαστικά μη-viewable καρέ περιλαμβάνει 2 "viewable" καρέ όπου τηλεοράσεις κάνουν εσωτερικά de-interlace βγάζοντας τα σωστά διπλάσια viewable 50 καρέ για κάθε δευτερόλεπτο που δίνουν ομαλή κίνηση, αν παίξεις μια εγγραφή σε PC κλείνοντας το εσωτερικό deinterlace του player (πχ στο VLC δεξί κλικ την ώρα που παίζει μια εγγραφή από επίγεια ψηφιακή => Deinterlace => off) θα δεις τα μη-viewable καρέ που έχουν κάτι οριζόντιες γραμμούλεςθα δεις τα μη-viewable καρέ που έχουν κάτι οριζόντιες γραμμούλες
Interlace σημαίνει ένα 50fps σήμα όπου στο ένα καρέ υπάρχουν μόνο οι ζυγές γραμμές (2,4,6 κλπ) και στο άλλο μόνο οι μονές (1,3,5 κλπ) κοκ. Αυτά τα "λειψά καρέ" αποκαλούνται fields. Το κάθε field όμως αποθηκεύται χωριστά (ως πχ μια εικόνα 1920x540 στο FullHD) άρα έχουμε δυο fields 1920x540 (ζυγών-μόνων γραμμών το κάθενα) που σχηματίζουν ένα ζευγάρι (field-pair). Αλλά το κάθε field αποθηκεύεται χωριστά. Αυτό ισχύει και για την αναλογική μετάδοση αλλά και για το MPEG, αφού αν το field-pair αποθηκευόταν ως ένα καρε 1920x1080, ο encoder θα έπρεπε να ξοδέψει πολύ bitrate για να κωδικοποιήσει αυτές τις οριζόντιες γραμμούλες. Αυτό που βλέπεις στο VLC δεν είναι παρά μια οπτικοποίηση του field-pair που ονομάζεται weave ή overlay (που υπάρχει by default και άρα το βλέπεις όταν δεν έχεις ενεργό κάποιον de-interlacer).

Επίσης το MPEG (από εποχές MPEG2 κιόλας) υποστηρίζει τη δυνατότητα να έχεις ένα progressive καρέ μέσα στο 50i σήμα το οποίο ο decoder ξέρει να το χωρίσει σε ένα field-pair δηλαδή σε δυο fields ως μέρος του format. Είναι το "fake-interlaced" που ανέφερα πιο πάνω, αλλά αυτό είναι ειδική περίπτωση.

ΥΓ: Το MBAFF του MPEG4 AVC σου επιτρέπει να έχεις ένα field-pair που το μισό να είναι progressive και το άλλο interlaced (σε επίπεδο macroblock), δηλαδή το field-pair σου να έρχεται σε κομμάτια, αλλά δεν το έχω δει να το χρησιμοποιεί κανείς και δεν ξέρω αν το υποστηρίζουν οι decoders, όλοι χρησιμοποιούν το MBAFF για να έχουν ολόκληρα progressive καρέ σε 50i σήμα
 
Last edited: