"Αντιστασιακή" απορία.

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,411
Βέροια
Που λέτε πάντα είχα απορία για την ονομαστική αντίσταση πολλών μεγαφώνων σε παράλληλη σύνδεση.
Επίσης για την σύνδεση σε σειρά.

Βλέπω π.χ ηχεία με τρία γουφέρια ή με πολύ περισσότερα (array).
Τι τεχνική χρησιμοποιείται για να μην πέσει η αντίστασή τους στο βραχυκύκλωμα.
Μήπως θα ήταν καλύτερα να συνδεθούν σειριακά?
Από την άλλη, στην σειριακή εκδοχή μου φαίνεται μεγάλη η αντίσταση.
Ti πάιζει τέλος πάντων και βλέπουμε ένα κάρο μεγάφωνα για έναν δρόμο?

Στην δική μου περίπτωση ας πούμε, για δύο γουφέρια παραλληλισμένα, έχω αντίσταση 3Ω.
Αν έβαζα σε σειρά μία αντίσταση π.χ 3,3Ω δεν θα ήταν κάλύτερα για τον ενισχυτή?

Προχθέ ήρθε ένα φιλαράκι από τα παλιά στην υπόγα και άκουσε.
Του άρεσε το καρούλι και άρχισε να κάνει σκέψεις ώστε να ξαναμπέι (μετά από χρόνια αδράνειας) στο σπόρ και να αναβαθμιστεί.
Και μου εξέθεσε την εξής αρώτηξις:

"Αν κάνω ένα ηχείο που να οδηγείται με ενεργό κρός και ανάλογα τελικούλια, μπορώ να αποφύγω το μπασοκούτι (δεν τον βολεύει) και να έχω περισσότερα γούφερ στα ηχεία αντ' αυτού?
Δηλαδή να κάνω ένα ηχείο με τρία των 8" για να μην χάσω στο χαμηλό?"

Εγώ του είπα πως δεν ξέρω τι παίζει με την αντίσταση των μεγαφώνων και την συνδεσμολογία που χρειάζεται.
Με λίγα λόγια δεν ήξερα τι να του απαντήσω...
Αυτός κατάλαβε, οπότε και γω ερωτώ εσάς!:grinning-smiley-043
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Τις περισσότερες φορές σε array λύσεις ακολουθείται η συνδεσμολογία σειριακά-παράλληλα, που σημαίνει ότι για 4 μεγάφωνα, ανά δύο συνδέονται εν σειρά και μετά παραλληλίζονται τα 2 ζεύγη.
Έτσι στα 4 συνολικά μεγάφωνα η αντίσταση που βλέπει ο ενισχυτής (και το κρός) ουσιαστικά είναι η αντίσταση ενός μονού μεγαφώνου....
Σε συνδεσμολογία 8 μεγαφώνων γίνεται άλλη μια από το ίδιο και στο τέλος παραλληλίζονται οι τετράδες με αποτέλεσμα ως τελική αντίσταση την μισή ενός μοναδικού μεγαφώνου....κ.ο.κ

Φυσικά στούς κατασκευαστές πάντα υπάρχει η δυνατότητα για ΟΕΜ παραγγελία αντίστασης μεγαφώνων (πέρα των κλασσικών 4-8-16 Ωμ) ώστε να βολεύει καλύτερα μια συγκεκριμένη σχεδίαση...
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
λοιπον ας ξεκαθαρισουμε το θεμα των αντιστασεων.
για παραλληλισμο ο τυπος ειναι:

R1XR2/R1+R2

π.χ.1

8Χ8=64
8+8=16
64/16=4

πχ.2
8Χ4=32
8+4=12
32/12=2.66

βεβαια κανεις δεν παραλληλιζη δυο διαφορετικα μεγαφωνα αλλα μια και ισχυη για ολες τις αντιστασεις το εγραψα για ξερετε πως βγαινη.

στα μεγαφωνα βεβαια η αντισταση παιζη αναλογα με τη συχνοτητα οποτε αν ειναι διαφορετικα μεταξυ τους ο παραπανω τυπος ισχυη για μια συχνοτητα που πρεπη να γνωριζουμε ιδια και για τα δυο μεγαφωνα.

σε ιδια μεγαφωνα η εμπεδηση ειναι ιδια οποτε οποια συχνοτητα και να παρουμε θα βρουμε το μισο απο οτι ενα μεγαφωνο μονο του.

τα 3 ohm που αναφερεσαι γιαννη ειναι η ελαχιστη.

σε συνδεσμολογια σειρας απλα προσθετουμε.

πχ.8+4+6=18

η απορια σου τωρα με τα line array λυνεται με τον εξης απλο τροπο.

εστω οτι εχουμε 4 γουφερ των 8ohm.

συνδεουμε τα δυο σε σειρα και τα αλλα δυο σε σειρα.

μετα παιρνουμε τα δυο + και τα δυο - των συνδεμενων σε σειρα ανα δυο γουφερ που περισευουν και τα παραλληλιζουμε.

υπολογιζοντας με τους παραπανω τυπους εχουμε.

8+8=16 για το ενα ζευγαρι και
8+8=16 για το αλλο ζευγαρι

16Χ16=256
16+16=32
256/32=8

τα 4 γουφερια μας εχουν τωρα την ιδια αντισταση με το ενα.

τα παραπανω προυποθετουν οτι ξερουμε τη ειναι η συνδεση σε σειρα η παραλληλα αλλιως δεν θα καταλαβουμε τιποτα αλλα δε μπορουσα να τα κανω πιο απλα.
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Βy the way....Μια από τις σκέψεις που μου είχε καρφωθεί στο μυαλό πριν μερικά χρόνια ήταν ένα "βαρβάτο" τρίδρομο με 4 βαριά 7άρια για χαμηλά σε συνδεσμολογία σειρά-παράλληλα και κροσσαρισμένα γύρω στα 250-300 ΗΖ (μάλιστα τότε είχα κολλήσει με τα PL18 ...), ένα "ελαφρύ" συνθετικό bass-mid 6.5 σε κλειστή καμπινούλα 3-4 λίτρων που θα συνδυαζόταν με την 1η ηλεκτρική τάξη στο High-pass για τα μεσαία, και κλασσικό τουίτερ γύρω στα 2,5 ΚΗΖ....

Για τους γνωστούς λόγους (μεγάλο κόστος, αρκετός απαιτούμενος όγκος, έλλειψη χρόνου αλλά και μεγάλη περίοδο σχεδίασης-πειραματισμού, "παντόφλα" κλπ) ποτέ δεν προχώρησα πέρα από τον βασικό σχεδιασμό...
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,411
Βέροια
Κατατοπιστικότατοι.
Μερσί.
Προφανώς τα γούφερ πρέπει να έχουν ζυγό αριθμό...
3 ή 5 από δαύτα δεν μας κάθονται ηλεκτρικά.

Πάντως το φιλαράκι μου με έβαλε σε σκέψεις.
Άραγε είναι καλύτερα 4 των 8" π.χ ή δύο των 10"-12".
Το παραπάνω βέβαια έχει σχέση και με τους δρόμους ενός ηχείου.
Με 4 των 8" μπορούμε να κάνουμε δίδρομο, ενώ με μεγαλύτερες διαμέτρους πάμε σίγουρα σε τρίδρομο.:chinscratch:
Και για τρίδρομο και ενεργό δεν βλέπω εύκολα να βγαίνει άκρια...

Βασικά ψιλοέμπλεξα με τον δικό μου...
 

Θοδωρής Κ.

AVClub Enthusiast
25 June 2006
915
Βόρεια
Στην δική μου περίπτωση ας πούμε, για δύο γουφέρια παραλληλισμένα, έχω αντίσταση 3Ω.
Αν έβαζα σε σειρά μία αντίσταση π.χ 3,3Ω δεν θα ήταν κάλύτερα για τον ενισχυτή?

Αυτό δεν ξέρω αν γίνετε από πλευράς ισχύος της αντίστασης που θεωρητικά θα είναι πολλά βατ αλλά νομίζω επίσης ότι θα καταναλώνεις άσκοπα ισχύ του ενισχυτή ,όποτε δεν το συνιστώ.
 

Θοδωρής Κ.

AVClub Enthusiast
25 June 2006
915
Βόρεια
Re: Απάντηση: "Αντιστασιακή" απορία.

Προφανώς τα γούφερ πρέπει να έχουν ζυγό αριθμό...
3 ή 5 από δαύτα δεν μας κάθονται ηλεκτρικά.

Αν βάλεις 3 των 4 Ω δυο παράλληλα και ένα σε σειρά σου δίνει ηλεκτρική αντίσταση 6Ω περίπου .Δεν ξέρω όμως αν μπορεί να παίξει έτσι, εγώ δεν το δοκίμασα.
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
Re: Απάντηση: "Αντιστασιακή" απορία.

Κατατοπιστικότατοι.
Μερσί.
Προφανώς τα γούφερ πρέπει να έχουν ζυγό αριθμό...
3 ή 5 από δαύτα δεν μας κάθονται ηλεκτρικά.

Πάντως το φιλαράκι μου με έβαλε σε σκέψεις.
Άραγε είναι καλύτερα 4 των 8" π.χ ή δύο των 10"-12".
Το παραπάνω βέβαια έχει σχέση και με τους δρόμους ενός ηχείου.
Με 4 των 8" μπορούμε να κάνουμε δίδρομο, ενώ με μεγαλύτερες διαμέτρους πάμε σίγουρα σε τρίδρομο.:chinscratch:
Και για τρίδρομο και ενεργό δεν βλέπω εύκολα να βγαίνει άκρια...

Βασικά ψιλοέμπλεξα με τον δικό μου...

γιαννη και με 4 8" διδρομο θα ειναι χαλη μαυρο εκτος αν ειναι d`appolito
δηλαδη δυο γουφερ πανω το τουιτερ στη μεση και δυο γουφερ κατω.

καλυτερα 3 δρομο με δυο 10αρια.
τα πραγματα δεν ειναι τοσο δυσκολα αν διαλεξεις προσεκτικα τις μοναδες.

οσο για την αντισταση ασε που πρεπη να ειναι πολλα watt αλλα δεν προσφερη και τιποτα.

μπορης ομως να βαλης ενα zobel.
ρωτα το μανωλη να σου πη τι τιμες θελη.
ειναι ενας πυκνωτης και μια αντισταση παραλληλα με τα γουφερ που κανουν την αντισταση τους σταθερη.
 
Last edited:

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
Re: Απάντηση: "Αντιστασιακή" απορία.

δηλ, εγω που ηθελα να βαλω 2 οχταιντζα με διπλα πηνια 2 χ 8 Ωμ σε καθε ηχειο να μην το κανω ;;;;;;;

βαγγελη συνδεσε τα πηνια του καθε γουφερ σε
σειρα και μετα τα δυο γουφερ παραλληλα.
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
Re: Απάντηση: "Αντιστασιακή" απορία.

Αν βάλεις 3 των 4 Ω δυο παράλληλα και ένα σε σειρά σου δίνει ηλεκτρική αντίσταση 6Ω περίπου .Δεν ξέρω όμως αν μπορεί να παίξει έτσι, εγώ δεν το δοκίμασα.


δεν δινουν 6 αλλα 1.33ohm
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,426
Φυσικα, θα πρεπει να σκεφτητε και τις αυτεπαγωγες των μεγαφωνων, που θα προστεθουν σε ενα σοβαρο μεγεθος και θα δημιουργισουν διαφορα περιεργα φιλτρα ....
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
ναι εχεις δικιο μπορης να τα συνδεσης και ετσι εγω νομιζα τα δυο σε σειρα και το τριτο παραλληλα με τα αλλα δυο.
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απάντηση: Re: "Αντιστασιακή" απορία.

Φυσικα, θα πρεπει να σκεφτητε και τις αυτεπαγωγες των μεγαφωνων, που θα προστεθουν σε ενα σοβαρο μεγεθος και θα δημιουργισουν διαφορα περιεργα φιλτρα ....

Γιαυτό η συνηθισμένη πρακτική είναι συνήθως οι array τοπολογίες να υλοποιούνται με πολλά 3-4ιντσα σχεδόν full-range μεγάφωνα των οποίων η πολύ μικρή αυτεπαγωγή δεν δημιουργεί πρόβλημα μέχρι την συχνότητα αποκοπής του low-pass φίλτρου τους ή αν υλοποιηθούν με μεγάλης διαμέτρου μεγάφωνα τότε πάμε σε τρίδρομη κατασκευή με σημείο αποκοπής χαμηλά γύρω από τα 300ΗΖ όπου πάλι μια τυπική αυτεπαγωγή 0,6-0,7mH δεν προλαβαίνει να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα....