Κατανοητές οι αγωνίες σου Βασίλη, προς θεού.
Μερικά σημεία από τα πολλά που θα ήθελα να τονίσω - προς αποκατάσταση της αλήθειας - είναι:
Απώλειες: Δεν υπολογίζονται έτσι. Ξεχνάς το δευτερεύον. Aν π.χ το πρωτεύον σου είναι 200 Ωμ, το δευτερεύον να πούμε 0,5? και ο λόγος μετ/μού 25 (5Κ/8ωμ) έχουμε (με μεταφορά στο δευτερεύον, γίνεται και στο πρωτεύον, το ίδιο είναι): 200/(25^2) + 0,5= 0,83 ωμ συνολικές ωμικές απώλειες.
Δηλαδή για φορτίο 8 ωμ ισχύει: απόδοση= 8/(8,83)=0,9 ή 90%, δηλ. απώλεια 10% ΣΕ ΤΑΣΗ. Αυτό μεταφράζεται σε ισχύ 81%, δηλαδή απώλειες 19% !!!
Πηγή: Το βιβλίο που ανέφερα, οποιοδήποτε βιβλίο ηλεκτροτεχνίας ΙΙΙ Α.Ε.Ι - Τ.Ε.Ι, το πρόγραμμα PSU2D - το ίδιο ισχύει και στους τροφοδοσίας - είναι πασίγνωστο τέλος πάντων!
Ο Lundahl
δεν λέει ότι αποστασιοποιείται. Λέει ότι από
"την άποψη του μηχ/κού", δηλ την επιστημονική δεν συντρέχει λόγος που να δικαιολογεί την υψηλή τιμή τους. Παίνει δηλαδή θέση, ως οφείλει ως επιστήμονας και έντιμος έμπορος.
Τώρα αν οι πελάτες πιστεύουν ότι παίζει καλύτερα με amorph πυρήνα, be my guest.
Καμμία μα καμμία μέτρηση δεν δικαιολογεί την άποψη ότι λόγω μικρότερης υστέρησης καλυτερεύει κάποιο χαρακτηριστικό (παραμορφώσεις, απώλειες -σημαντικά, όχι 1% ή λιγότερο) σχετικό με τις ακουστικές συχνότητες. Τώρα, αν υπάρχει σχετική έγκυρη βιβλιογραφία περί του αντιθέτου, ευχαρίστως να μάθω κάτι καινούριο,
δώσε πηγή.
Αν είναι τώρα να αρχίσουμε να λέμε ότι η μουσική δεν είναι ημίτονα και ότι γι'αυτό δεν τα δείχνουν όλα οι μετρήσεις(που δεν τα δείχνουν, αλλά όχι γι´αυτό!!), να μη συζητάμε, αγνοούμε βασική φυσική σημάτων. Αυτή είναι άλλη μια ευρέως διαδεδομένη πλάνη, που αγνοεί τεράγωνα, παλμούς, ανάλυση fourier κ.λ.π.
Κακώς δεν σου λένε τα Τέσλα κάτι. Ενημερώσου. Η ισχύς που λες, είναι συνάρτησή τους. Στο ίδιο μέγεθος, ένας τροφοδοσίας αναφέρεται σαν 200 βαττ και ένας audio κάτω από τα μισά. Δες, π.χ τη σελίδα του Sowter. Δεν σε έχει προβληματίσει αυτό?
Απλά στους τροφοδοσίας φτάνουμε το μέταλο στον κορεσμό, στους audio λίγο πάνω από τη μέση (1,6 και 1 Τ αντίστοιχα, για το κλασικό high permeability σίδερο- Μ6 στην αμερική,V335-11 στη Γερμανία).
Κατ/τής σοβαρός που αναφέρει ισχύ χωρίς να λέει σε τι επίπεδα οδηγεί τον πυρήνα, λέει τη μισή -παραπλανητική- αλήθεια.
Δυνορεύματα, λαμάκια, εξωτικά υλικά: Να το ξαναγράψω:
Το μόνο που κάνουν είναι να μειώνουν τις απώλειες, πυρήνα
όταν ο μετ/τής δουλεύει στα όρια (δηλαδή στους τροφοδοσίας) . Βελτιώνουν επίσης την μαγνητική διαπερατότητα, καλό για συχνότητες άνω των 30-40 κιλο.
Τα κράματα είναι απαραίτητα σε μικρούς μετ/τες: line in, mc step-up, κ.α. αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.
Σε audio εφαρμογή για εξόδου ΔΕΝ τίθεται ζήτημα απωλειών πυρήνα, αν το 2% γίνει 1,5% δεν έγινε και τίποτα.
Περί push-pull ακύρωσης 3ης αρμονικής - μέγα λάθος-, χρήση ανάδρασης για αποφυγή ταλαντώσεων - τραγικό λάθος-
το αντίθετο συμβαίνει, ας βοηθήσει και κανένας άλλος, πιάστηκε το χέρι μου.
Βιβλιογραφία στο Radiotron Designer's Handbook (το στάνταρ ανάγνωσμα των δεκαετιών 50-60):
http://www.pmillett.com/technical_books_online.htm
στο κάτω μέρος της σελίδας. Εδώ είναι επίσης και το
Electronic Transformers and Circuits, Reuben Lee, 1955, που ανέφερα αλλού.
Δεν είμαι κυνικός, γράφω απλώς την πραγματικότητα, όπως διδάσκεται στα παν/μια και τις τεχνικές σχολές εδώ και 60 χρόνια.
Η φυσική δεν είναι θρησκεία να συζητήσουμε τις απόψεις μας. Δεν μπορείς να διαφωνήσεις με ένα μαθηματικό θεώρημα, λυπάμαι.
Το διάκενο πάλι πού κολλάει? Χωρίς παρεξήγηση - γράφω απλώς γεγονότα- αγνοείς βασική θεωρία μαγνητισμού. Αυτό δεν είναι κακό, ούτε εγώ ξέρω π.χ. από ψηφιακά, αν θέλω κάτι διαβάζω και ρωτάω.
Άντε και στο είπε ο κατ/τής το διάκενο, τι θα κάνεις παρακάτω? Μόνος σου λες ότι τα τέσλα δεν σου λένε κάτι. Εκεί είναι ακριβώς που μπαίνει πρώτα στον υπολογισμό το διάκενο (και μετά στην εκτίμηση της επαγωγής πρωτεύοντος).
Με δεδομένο μέγεθος πυρήνα, αριθμό σπειρών πρωτεύοντος και DC, τι διάκενο να βάλω, για είμαι περίπου στα 0,8-0,9 Τέσλα και να μου μείνουν άλλα τόσα για το AC? - αυτή είναι η στάνταρ πρακτική
για single ended μετ/τές.
Η ειρωνεία, μιας και μιλάγαμε για υστέρηση: Μετ/τές με διάκενο από 1/1000 και πάνω του μήκους μανητικής διαδρομής (magnetic path length) δεν έχουν καθόλου υστέρηση, η καμπύλη υστέρησης γίνεται ευθεία γραμμή, με το κλασσικό μέταλο πάντα (όχι ότι αυτό σημαίνει κάτι, αλλά μιας και μιλαγαμε για εξωτικά υλικά).
Και κάτι που αποφεύγουν να γράψουν οι ιερείς του βουντού με τα amorph: Η διαθέσιμη ισχύς περιορίζεται στο 1/2 με 2/3 (ανάλογα το κράμα, το amorph είναι κατηγορία διαφόρων υλικών) αυτής του κλασσικού 3% σίδερου.
Για τα καρούλια και τις στρώσεις, θα καταλάβεις αν πας να τυλίξεις μόνος σου.
Για bartoluccι δεν έδινα ούτε 5 ευρώ, όχι γιατί είναι κακοί, αλλά γιατί η τεκμηρίωσή τους είναι ελλιπέστατη και γουρούνι στο σακί και μάλιστα πανάκριβο δεν παίρνω.
Δηλαδή ούτως ή άλλως δεν παίρνω, τους φτιάχνω μόνος μου, αλλά λέμε τώρα.
Αναφέρω τον Lundahl, όχι γιατί είναι ο καλύτερος ή "τα παίρνω" αλλά γιατί η τεκμηρίωση των προϊόντων του είναι απλά άψογη. Αρκεί να ξέρεις να τη διαβάσεις. Και αν αυτό σε κάνει να νιώσεις καλύτερα, μέχρι και τι διάκενο βάζει γράφει.
Όπως γράφει και ότι αν θες μεγαλύτερους μετ/τες (οι πυρήνες του είναι όντως σχετικά μικροί), κοίτα αλλού, δεν μπορεί να αλλάξει γραμμή παραγωγής !!!
Επίσης καλή περιγραφή - αν και λίγο φειδωλή- ο Sowter, άψογος επίσης και ο Γερμανός Reinhoefer:
http://www.roehrentechnik.de/
Ελπίζω να έριξα λίγο φως στο αρκετά παρεξηγημένο θέμα των Μ/Σ εξόδου.
Στο επόμενο: Τι θα πει "τους τροφοδοσίας τους πάω μέχρι σχεδόν τον κορεσμό, τους audio λίγο πάνω από τη μέση??"
Πώς μεταφράζεται αυτό στην -κατασκευαστική- πράξη?
Καληνύχτα
Κωνσταντίνος