Να ξεθάψω λίγο το νήμα γιατί ατόνησε, μιας και τον τελευταίο καιρό κάθομαι περισσότερο Αθήνα με το νέο εργοδότη, έκανα κάποια πειράματα κι είπα να τα μοιραστώ μαζί σας να ξεκινήσουμε μία νέα συζήτηση σχετικά με την εφαρμογή.
Πριν μπω στο κυρίως θέμα προς συζήτηση, θα γράψω ένα πρόλογο για να μπούμε λίγο στο νόημα.
Ξεκινώντας λοιπόν την ισοστάθμιση, όπως όλοι γνωρίζουμε το μικρόφωνο έχει τη δυνατότητα για μέτρηση σε οκτώ διαφορετικές θέσεις οι οποίες μάλιστα όπως συστήνει στη εφαρμογή αλλά και στο εγχειρίδιο του ενισχυτή, οι υπόλοιπες πέραν της πρώτης κεντρικής θέσης δεν πρέπει να απέχουν απ αυτήν πάνω από 60 εκατοστά. Το αποτέλεσμα που βλέπουμε όσον αφορά την απόκριση του κάθε ηχείου, είναι ο
μέσος όρος των μετρήσεων (υπάρχει λόγος για την υπογράμμιση) και θέλω να εστιάσουμε εδώ και να επικεντρωθεί η συζήτηση γύρω απ αυτό.
Εκανα λοιπόν το εξής πείραμα: ξεκίνησα κανονικά την ισοστάθμιση και αντί να μεταφέρω το μικρόφωνο από δω κι από κει το άφησα να κάνει και τις οκτώ μετρήσεις στην κεντρική θέση ακρόασης. Βασικά επειδή είναι βαρετό να περιμένω να κάνει οκτώ μετρήσεις στην ίδια θέση το άφησα με τις τρεις που είναι το ελάχιστο επιτρεπτό απ την εφαρμογή.
Σκέφτηκα ποιος ο λόγος να ισοσταθμίσει σημεία στα οποία δεν έχω λόγο να κάθομαι αφού πάντα επιλέγω την κεντρική κι αν κάτσει κι η γυναίκα μου άντε ίσως λίγο πιο αριστερά αφού αυτήν δεν την ενδιαφέρει. Ούτως ή άλλως, για να σας προλάβω πριν μου πείτε για περισσότερα του ενός άτομα ακρόαση, ότι αφενός πρακτικά αλλά και θεωρητικά είναι αδύνατον να ισοσταθμίσεις ν ακούνε όλοι το ίδιο, αφετέρου με τη χρήση των υπόλοιπων θέσεων αδικείται η θέση ακρόασης. Εξάλλου όταν βλέπω μία ταινία είτε ακούω μουσική, το κέντρο μ ενδιαφέρει ν ακούγεται σωστά, εκεί τοποθετείται ούτως ή άλλως ο παρατηρητής.
Την ιδέα μου την έδωσε η μελέτη των μετρήσεών μου στην άλλη εφαρμογή γνωστή ως ratbadyssey, εκεί παρατήρησα ότι οι υπόλοιπες θέσεις "μετράγανε" καλύτερα απ την κεντρική οπότε σκέφτηκα ότι αφού η κεντρική "μετρά" χειρότερα, εκεί θα πρέπει να δοθεί το βάρος. Υποθέτω μάλιστα ότι επειδή όλα τα ηχεία είχαν την ίδια βύθιση ανεξαρτήτως θέσης απλά άλλα μικρότερη κι άλλα μεγαλύτερη, ότι πρόκειται για κάποιο room mode το οποίο χρήζει ιδιαίτερης μεταχείρισης και φροντίδας αλλά αυτό θα το δούμε στο μέλλον, τουλάχιστον εγώ προσωπικά.
Οσοι λοιπόν δεν θέλουν να μπλέξουν με τη διαδικασία του ratbadyssey πολύ απλά κάνουν μία ισοστάθμιση με το μικρόφωνο στην κεντρική θέση ακρόασης και για τις οκτώ θέσεις χωρίς απαραίτητα να την περάσουν στον ενισχυτή. Μήπως όμως τελικά είναι απαραίτητο; Να δοθεί βάρος στην κεντρική θέση; Πρακτικά λοιπόν εγώ προσωπικά έχω τεράστιο πρόβλημα σε δύο συχνότητες, στα 50hz & 90hz, μιλάμε για βύθιση της τάξης των 20db.
Ποια είναι η διαφορά λοιπόν μετρώντας σε οκτώ διαφορετικές θέσεις αντί για μέτρηση στην ίδια θέση οκτώ φορές;
Με τις οκτώ διαφορετικές θέσεις μέτρησης έχω λακκούβα -15db την οποία μου την κάνει -5, με τη μέτρηση μόνο στην κεντρική θέση λακκούβα -22 που μου την κάνει -12db. Πρακτικά με την ισοστάθμιση που το μικρόφωνο είναι σταθερό στη κεντρική θέση και για τις οκτώ μετρήσεις είναι πιο σωστή γιατί μου φέρνει τα 90-hz στα -12 πραγματικά, με τις οκτώ θέσεις διόρθωσε το μέσο όρο κι όχι αυτό που θέλω εγώ στη θέση ακρόασης άρα τα 90hz παραμένουν κάπου στα 17db.
Τι άποψη έχετε πάνω σ αυτό; Θα θελα να κάνετε όλοι το πείραμα έστω και με 3 μετρήσεις για να μη βαρεθείτε αφού αυτό είναι το ελάχιστο για να κάνει calculation και να παραθέσετε εδώ τα διαγράμματα, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον γιατί νομίζω μας βοηθάει να εντοπίσουμε τα προβλήματα του χώρου μας και να προχωρήσουμε στην επίλυσή τους στο μέτρο που είναι αυτό εφικτό για τον καθένα.
Παραθέτω εγώ τη μέτρηση του υπογούφερ ενδεικτικά για να δείτε τα προβλήματα στις χαμηλές γιατί απ τα 100hz και κάτω δεν έχω βύθιση πάνω από 3-4db στην θέση ακρόασης για κανένα απ τα εννιά συνολικά ηχεία.
Στη θέση ακρόασης:
https://drive.google.com/file/d/1O-nnULVk62gskDzP1f7HIERhb4J2vM-_/view?usp=sharing
Με οκτώ μετρήσεις σε απόσταση μικρότερης των 60εκ. απ την κεντρική:
https://drive.google.com/file/d/1O5TJ32VFAIqu-MO0UgO5rlt9BJV2atba/view?usp=sharing