Με την αφορμή ενός μουσικού ερεθίσματος σκεφτόμουν πως πολλές φορές έχει συζητηθεί η "αυστηρότητα", ο "ακαδημαισμός" και η "συντήρηση" που κατηγορείται ότι αποπνέει η κλασσική μουσική. Σπανίως όμως έχει όμως συζητηθεί το αν υπάρχουν έργα που εκπέμπουν ερωτισμό, αισιοδοξία και ακόμα πιο σπάνια ειρωνία, καυστικότητα ή και χιούμορ.
Το μουσικό ερέθισμα στο οποίο αναφέρομαι είναι το ολιγόλεπτο (6'51') έργο του Camille Saint-Saens, "Danse Macabre".
Πρόκειται για ένα συμφωνικό ποιήμα που πρωτοπαίχτηκε τον Ιανουάριο του 1874 και βασίζεται σε ένα συμβολικό ποιήμα του Henri Cazalis το οποίο με τη σειρά του βασίζεται σε μια μεσαιωνική παράδοση. Σύμφωνα με αυτή κατά την παραμονή των Αγίων Πάντων, ο Θάνατος εμφανίζεται τα μεσάνυχτα καλώντας τους Νεκρούς να χορέψουν μαζί του ενώ αυτός τους συνοδεύει παίζοντας βιολί μέχρι να φέξει...
Ψάχνετε για το χιούμορ τώρα, έτσι? :flipout:
Ο Saint-Saens συνθέτει κάτι γρήγορο σε tempo και φαινομενικά εύκολο δίνοντας τον ρόλο του Θανάτου-βιολιστή στον σολίστα του οποίου η τέταρτη χορδή είναι κουρδισμένη πιο χαμηλά από το κανονικό σύμφωνα με την τεχνική της scordatura. Ο ήχος, που μοιάζει πλέον να βγαίνει από βιολί Ρουμάνου τσιγγάνου, ξεσηκώνει τους σκελετούς που χορεύοντας χτυπάνε τα κόκκαλά τους (μπρρρ:blink: ), εικόνα που αναπαράγεται δεξιοτεχνικά από το ξυλόφωνο της ορχήστρας. Το συνολικό αποτέλεσμα κάθε άλλο παρά μακάβριο είναι φυσικά, παρασύροντας τον ακροατή στον χορευτικό του ρυθμό ενώ ταυτόχρονα το έντονα καυστικό σχόλιο του συνθέτη είναι συνεχώς παρόν. Η εκτέλεση με την Ορχήστρα του Παρισιού και τον Barenboim* στη διεύθυνση απογειώνεται καθώς ο ιδιαίτερα εξωστρεφής και εκδηλωτικός Barenboim ελέγχει πλήρως τον ρυθμό και την έκφραση τονίζοντας την αντίφαση θέματος και ακούσματος. Το φινάλε με τις δύο νότες να κλείνουν χαμηλόφωνα την προηγούμενη μεγαλοπρέπεια του Θανάτου σίγουρα φέρνουν ένα χαμογελάκι σε όποιον ακροατή έχει ανοιχτά αυτιά...
*Ομολογώ ότι εξαιτίας της ιστορίας, των λεγομένων και των πράξεων κυρίως σε πολιτικό επίπεδο του Barenboim είμαι θετικά προκατειλημένος και για το μουσικό του έργο το οποίο ούτως ή άλλως είναι πολυεπίπεδο και μεγαλειώδες.
Το μουσικό ερέθισμα στο οποίο αναφέρομαι είναι το ολιγόλεπτο (6'51') έργο του Camille Saint-Saens, "Danse Macabre".
Πρόκειται για ένα συμφωνικό ποιήμα που πρωτοπαίχτηκε τον Ιανουάριο του 1874 και βασίζεται σε ένα συμβολικό ποιήμα του Henri Cazalis το οποίο με τη σειρά του βασίζεται σε μια μεσαιωνική παράδοση. Σύμφωνα με αυτή κατά την παραμονή των Αγίων Πάντων, ο Θάνατος εμφανίζεται τα μεσάνυχτα καλώντας τους Νεκρούς να χορέψουν μαζί του ενώ αυτός τους συνοδεύει παίζοντας βιολί μέχρι να φέξει...
Ψάχνετε για το χιούμορ τώρα, έτσι? :flipout:
Ο Saint-Saens συνθέτει κάτι γρήγορο σε tempo και φαινομενικά εύκολο δίνοντας τον ρόλο του Θανάτου-βιολιστή στον σολίστα του οποίου η τέταρτη χορδή είναι κουρδισμένη πιο χαμηλά από το κανονικό σύμφωνα με την τεχνική της scordatura. Ο ήχος, που μοιάζει πλέον να βγαίνει από βιολί Ρουμάνου τσιγγάνου, ξεσηκώνει τους σκελετούς που χορεύοντας χτυπάνε τα κόκκαλά τους (μπρρρ:blink: ), εικόνα που αναπαράγεται δεξιοτεχνικά από το ξυλόφωνο της ορχήστρας. Το συνολικό αποτέλεσμα κάθε άλλο παρά μακάβριο είναι φυσικά, παρασύροντας τον ακροατή στον χορευτικό του ρυθμό ενώ ταυτόχρονα το έντονα καυστικό σχόλιο του συνθέτη είναι συνεχώς παρόν. Η εκτέλεση με την Ορχήστρα του Παρισιού και τον Barenboim* στη διεύθυνση απογειώνεται καθώς ο ιδιαίτερα εξωστρεφής και εκδηλωτικός Barenboim ελέγχει πλήρως τον ρυθμό και την έκφραση τονίζοντας την αντίφαση θέματος και ακούσματος. Το φινάλε με τις δύο νότες να κλείνουν χαμηλόφωνα την προηγούμενη μεγαλοπρέπεια του Θανάτου σίγουρα φέρνουν ένα χαμογελάκι σε όποιον ακροατή έχει ανοιχτά αυτιά...
*Ομολογώ ότι εξαιτίας της ιστορίας, των λεγομένων και των πράξεων κυρίως σε πολιτικό επίπεδο του Barenboim είμαι θετικά προκατειλημένος και για το μουσικό του έργο το οποίο ούτως ή άλλως είναι πολυεπίπεδο και μεγαλειώδες.