Καλησπέρα μάστορες.
Ανεβάζω αυτό το θέμα γιατί αν και δεν αφορά κατασκευές παραμένει μαστόρεμα και κυρίως επειδή ευελπιστώ να βοηθήσει κάποιους.
Θα ανέβει σε δύο μέρη λόγω περιορισμού στον αριθμό φωτογραφιών που μπορούν να ανέβουν.
Μέρος Α.
Πρώτα απ' όλα δύο παρατηρήσεις που αφορούν γενικότερα το μαστόρεμα του αυτοκινήτου ή της μοτοσυκλέτας.
- Δύσκολο να ξέρουμε τα πάντα για το αυτοκίνητο αλλά ότι ξέρουμε καλό είναι να το ξέρουμε καλά. Το «α! τι κάνει αυτή η βίδα, για να δώ;» καλύτερα να το ξεχάσουμε.
Αν δεν ξέρουμε κάτι ΔΕΝ αχολούμαστε. Καλύτερα να πονέσει η τσέπη μας παρά η ψυχή μας και το σώμα μας.
- Χρησιμοποιούμε το κατάλληλο, αξιόπιστο, σε καλή κατάσταση εργαλείο. Οι σκέψεις του στύλ "αυτή τη 10άρα να την λύσω με το 12άρι σπασμένο πολύγωνο ή να βάλω την πένσα;» απαγορεύεται δια ροπάλου.
Έχουμε; προχωράμε, δεν έχουμε; φεύγουμε. Μια κατεστραμένη ή κλωτσημένη βίδα στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να κρατήσει καθηλωμένο το όχημα μέχρι να αντικατασταθεί.
Όλα αυτά ισχύουν σε μεγαλύτερο βαθμό στις μηχανές (με εξαίρεση ίσως κάποια μεγάλου κυβισμού σκούτερ-διαστημόπλοια) όπου δεν υπάρχει τίποτα περιττό και ακόμα και η παραμικρή βίδα μπορεί να θέσει θέμα ασφάλειας.
Λίγα λόγια για το πρόβλημα.
Σε γενικές γραμμές το τελευταίο διάστημα το αυτοκίνητο εμφάνιζε συμπτώματα τα οποία οφείλονται σε διαφορετικά συστήματα της μηχανής. Την προ-προηγούμενη εβδομάδα άρχισε να ρετάρει και κάποια στιγμή άναψε το λαμπάκι «have engine checked» το οποίο καλό είναι να μην το αγνοούμε.
Αναζήτηση σε φόρουμ, google κ.λ.π. για το τις πταίει και σε μια ομάδα στο facebook προτείνεται ένα κόλπο. Κρατώντας πατημένο το γκάζι και το φρένο βάζουμε το κλειδί στην υποδοχή και το λαμπάκι αναβοσβήνει συγκεκριμένες φορές, «δείχνοντας» τον κωδικό του σφάλματος. Αποτυχία 100%. Εκτός του ότι τα σήματα δεν ήταν ευδιάκριτα, τα πιθανά error codes ήταν αλλού για αλλού. Το ένα έδειχνε πρόβλημα στο κύκλωμα ψύξης και το άλλο τους μισούς αισθητήρες το αυτοκινήτου, ενώ εμένα τα συμπτώματα μου «μύριζαν» σύστημα τροφοδοσίας/ανάφλεξης. Τρία πουλάκια...
Παρ' όλα αυτά το αναφέρω γιατί σε άλλο αυτοκίνητο πιθανόν να είναι αξιόπιστος αυτός ο τρόπος απασφαλμάτωσης και είναι και εύκολος. Ίσως σε κάθε αυτοκίνητο να είναι διαφορετικός ο τρόπος που το ωθείς να σου εμφανίσει τις δυσλειτουργίες.
Επομένες λύσεις, συνεργείο ή εξονυχιστικό ψάξιμο. Εκεί λοιπόν μου μπήκε η ιδέα να αγοράσω ένα OBD II error code reader.
Μετά από σχετική αναζήτηση κατέληξα σε αυτό: https://www.a-store.gr/index.php?ro...BfdHlwZSI6IndlYiIsImNwIjoiZiIsInRhZ3MiOiIifV0
Ακόμα κι αν δεν βρεθεί άκρη για το τρέχων πρόβλημα δεν είναι κακή ιδέα να έχεις ένα τέτοιο εργαλείο. Αν μη τι άλλο είναι πιο δύσκολο να σου πουλήσουν παραμύθι στο συνεργείο.
Το συγκεκριμένο εργαλείο θεωρείτε αξιοπρεπές για ερασιτεχνική χρήση (όπως έγραψα και σε άλλο νήμα, μην προτιμήσετε πολύ φθηνά μηχανήματα. Έχουν αναφερθεί περιπτώσεις όπου ο εγκέφαλος είδε σαν απειλή το reader και κλείδωσε τιμόνια, αναφλέξεις και διάφορα μέρη). Πολλές από τις λειτουργίες του ξεφεύγουν από τις δυνατότητές μας καθώς πρέπει να γνωρίζεις σε βάθος τις λειτουργίες της μηχανής ή/και να έχεις ηλεκτρονικά μηχανήματα.
Εν τάχει με ένα τέτοιο μηχάνημα μπορείς να:
α) βρείς σφάλματα δυσλειτουργίας της μηχανής
β) διαγνώσεις προβλήματα που σχετίζονται με την καύση (καυσαέρια, καταλύτης, αισθητήρες, ηλεκτρικό κύκλωμα καύσης κ.λ.π. κ.λ.π)
γ) να διαγράψεις ξεχασμένα σφάλματα ή προειδοποιήσεις (π.χ. για επικείμενο servce)
δ) να ελέγξεις σε τι κατάσταση βρίσκεται το όχημα σου.
ε) να βρείς κωδικούς αριθμούς του αυτοκινήτου (VIN, CID, CVN).
Σημαντικό. Όταν το συνδέουμε στο όχημα η μηχανή να μη δουλεύει και το κλειδί να μην έχει γυρίσει στο on. Όταν το αποσυνδέουμε επίσης κλείνουμε τη μηχανή, αφαιρούμε το κλειδί, περιμένουμε 10 με 15 δευτερόλεπτα και μετά το αποσυνδέουμε.
Αν ξεχαστούμε δεν τρέχει τίποτα αλλά θα πρέπει να κάνουμε τη διαδικασία από την αρχή σωστά.
Το μενού του είναι απλό και ευδιάκριτο, όμως πριν κάνουμε κάποια επιλογή καλό είναι να περιμένουμε λίγα δευτερόλεπτα καθώς θα πρέπει να διαβάσει ορισμένες ρυθμίσεις.
Περιληπτικά το μενού περιλαμβάνει τα εξής:
- OBDII. Εδώ βλέπουμε τα σφάλματα που έχει καταγράψει το αυτοκίνητο, μπορούμε να τα σβήσουμε, να κάνουμε έλεγχο για την καύση που κάνει το όχημα κ.λ.π.
- I/M. Εδώ βλέπουμε ποιούς ελέγχους μπορεί να πραγματοποιήσει το διαγνωστικό στο αυτοκίνητό μας, ποιούς υποστηρίζει.
- Setup. Ρυθμίσεις της συσκευής, για παράδειγμα γλώσσα - μετρικό σύστημα -ήχοι προειδοποίησης κ.λ.π.
- Lookup. Εδώ μπορούμε να ψάξουμε στην τοπική βάση δεδομένων για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το σφάλμα που κατέγραψε η συσκευή.
- Review. Συνοπτική απεικόνιση των σφαλμάτων που έχει καταγράψει η συσκευή.
- About. Εδώ βλέπουμε πληροφορίες που έχουν σχέση με την συσκευή - έκδοση λογισμικού, σειριακού αριθμού και άλλα.
Συνίσταται πριν συνδέσουμε την συσκευή στο αυτοκίνητο να έχουμε κάνει μια ενημέρωση από την ιστοσελίδα της εταιρείας, άλλωστε είναι δωρεάν. Ενημέρωση γίνεται αφού συνδέσουμε τη συσκευή σε υπολογιστή, επίσης πανεύκολη διαδικασία με usb cable που παρέχεται.
Επίσης, κάπου μέσα στο μενού υπάρχει μια υποκατηγορία όπου αφού συνδεθείς με υπολογιστή μπορείς να στείλεις δεδομένα στην εταιρεία σχετικά με τα σφάλματα που καταγράφηκαν. Καλό είναι το κάνουμε κι αυτό αν μπορούμε.
Να σημειωθεί πως η πλοήγηση είναι πανεύκολη. Ένα κουμπί enter για αποδοχή, ένα exit για έξοδο και δύο με βέλη για πλοήγηση. Καμμιά φορά απαιτείται συνδυασμός αυτών αλλά τίποτα το τραγικό.
Ζητώντας συγγνώμη εκ των προτέρων για τις φωτογραφίες που δεν είναι οι καλύτερες δυνατές, πάμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.
Πρώτα πρώτα βρίσκουμε που είναι η υποδοχή για το εργαλείο, συνήθως είναι κάπου κοντά στον οδηγό αλλά δεν ξέρω αν είναι απόλυτο αυτό.
Αποκτούμε πρόσβαση και με το αυτοκίνητο είναι στο off και το κλειδί εκτός συνδέουμε το reader.
Βάζουμε το κλειδί στο on και επιλέγουμε από το αρχικό μενού το OBD II
Αφού κάνει λίγο τους ελέγχους που θέλει
επιλέγουμε να δούμε τα σφάλματα που έχουν καταγραφεί.
Αν θέλουμε μπορούμε να επιβεβαιώσουμε με τη βάση δεδεομένων με σφάλματα που έχει ο ίδιος ο reader γυρνώντας στην αρχική οθόνη (πατώντας exit) και μπαίνοντας στην επιλογή Lookup.
Με συνδυασμό των πλήκτρων enter και βελών πληκτρολογούμε τον κωδικό σφάλματος που διιαγνώστηκε
και αυτό μας επιβεβαιώνει
Οι κωδικοί έχουν την παρακάτω επεξήγηση:
Το δικό μου σφάλμα λοιπόν έχει την ακόλουθη εξήγηση, μπουζί ή/και πολλαπλασιαστής ή/και ηλεκτρονική.
Πρώτη κίνηση λοιπόν, αλλάγή μπουζί. Είναι η πιο φθηνή λύση, έχει μεγάλο ποσοστό επιτυχίας επίλυσης του προβλήματος και δεν το αποφεύγεις. Κάποια στιγμή θα τα αλλάξεις θέλεις - δεν θέλεις.
Ανεβάζω αυτό το θέμα γιατί αν και δεν αφορά κατασκευές παραμένει μαστόρεμα και κυρίως επειδή ευελπιστώ να βοηθήσει κάποιους.
Θα ανέβει σε δύο μέρη λόγω περιορισμού στον αριθμό φωτογραφιών που μπορούν να ανέβουν.
Μέρος Α.
Πρώτα απ' όλα δύο παρατηρήσεις που αφορούν γενικότερα το μαστόρεμα του αυτοκινήτου ή της μοτοσυκλέτας.
- Δύσκολο να ξέρουμε τα πάντα για το αυτοκίνητο αλλά ότι ξέρουμε καλό είναι να το ξέρουμε καλά. Το «α! τι κάνει αυτή η βίδα, για να δώ;» καλύτερα να το ξεχάσουμε.
Αν δεν ξέρουμε κάτι ΔΕΝ αχολούμαστε. Καλύτερα να πονέσει η τσέπη μας παρά η ψυχή μας και το σώμα μας.
- Χρησιμοποιούμε το κατάλληλο, αξιόπιστο, σε καλή κατάσταση εργαλείο. Οι σκέψεις του στύλ "αυτή τη 10άρα να την λύσω με το 12άρι σπασμένο πολύγωνο ή να βάλω την πένσα;» απαγορεύεται δια ροπάλου.
Έχουμε; προχωράμε, δεν έχουμε; φεύγουμε. Μια κατεστραμένη ή κλωτσημένη βίδα στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να κρατήσει καθηλωμένο το όχημα μέχρι να αντικατασταθεί.
Όλα αυτά ισχύουν σε μεγαλύτερο βαθμό στις μηχανές (με εξαίρεση ίσως κάποια μεγάλου κυβισμού σκούτερ-διαστημόπλοια) όπου δεν υπάρχει τίποτα περιττό και ακόμα και η παραμικρή βίδα μπορεί να θέσει θέμα ασφάλειας.
Λίγα λόγια για το πρόβλημα.
Σε γενικές γραμμές το τελευταίο διάστημα το αυτοκίνητο εμφάνιζε συμπτώματα τα οποία οφείλονται σε διαφορετικά συστήματα της μηχανής. Την προ-προηγούμενη εβδομάδα άρχισε να ρετάρει και κάποια στιγμή άναψε το λαμπάκι «have engine checked» το οποίο καλό είναι να μην το αγνοούμε.
Αναζήτηση σε φόρουμ, google κ.λ.π. για το τις πταίει και σε μια ομάδα στο facebook προτείνεται ένα κόλπο. Κρατώντας πατημένο το γκάζι και το φρένο βάζουμε το κλειδί στην υποδοχή και το λαμπάκι αναβοσβήνει συγκεκριμένες φορές, «δείχνοντας» τον κωδικό του σφάλματος. Αποτυχία 100%. Εκτός του ότι τα σήματα δεν ήταν ευδιάκριτα, τα πιθανά error codes ήταν αλλού για αλλού. Το ένα έδειχνε πρόβλημα στο κύκλωμα ψύξης και το άλλο τους μισούς αισθητήρες το αυτοκινήτου, ενώ εμένα τα συμπτώματα μου «μύριζαν» σύστημα τροφοδοσίας/ανάφλεξης. Τρία πουλάκια...
Παρ' όλα αυτά το αναφέρω γιατί σε άλλο αυτοκίνητο πιθανόν να είναι αξιόπιστος αυτός ο τρόπος απασφαλμάτωσης και είναι και εύκολος. Ίσως σε κάθε αυτοκίνητο να είναι διαφορετικός ο τρόπος που το ωθείς να σου εμφανίσει τις δυσλειτουργίες.
Επομένες λύσεις, συνεργείο ή εξονυχιστικό ψάξιμο. Εκεί λοιπόν μου μπήκε η ιδέα να αγοράσω ένα OBD II error code reader.
Μετά από σχετική αναζήτηση κατέληξα σε αυτό: https://www.a-store.gr/index.php?ro...BfdHlwZSI6IndlYiIsImNwIjoiZiIsInRhZ3MiOiIifV0
Ακόμα κι αν δεν βρεθεί άκρη για το τρέχων πρόβλημα δεν είναι κακή ιδέα να έχεις ένα τέτοιο εργαλείο. Αν μη τι άλλο είναι πιο δύσκολο να σου πουλήσουν παραμύθι στο συνεργείο.
Το συγκεκριμένο εργαλείο θεωρείτε αξιοπρεπές για ερασιτεχνική χρήση (όπως έγραψα και σε άλλο νήμα, μην προτιμήσετε πολύ φθηνά μηχανήματα. Έχουν αναφερθεί περιπτώσεις όπου ο εγκέφαλος είδε σαν απειλή το reader και κλείδωσε τιμόνια, αναφλέξεις και διάφορα μέρη). Πολλές από τις λειτουργίες του ξεφεύγουν από τις δυνατότητές μας καθώς πρέπει να γνωρίζεις σε βάθος τις λειτουργίες της μηχανής ή/και να έχεις ηλεκτρονικά μηχανήματα.
Εν τάχει με ένα τέτοιο μηχάνημα μπορείς να:
α) βρείς σφάλματα δυσλειτουργίας της μηχανής
β) διαγνώσεις προβλήματα που σχετίζονται με την καύση (καυσαέρια, καταλύτης, αισθητήρες, ηλεκτρικό κύκλωμα καύσης κ.λ.π. κ.λ.π)
γ) να διαγράψεις ξεχασμένα σφάλματα ή προειδοποιήσεις (π.χ. για επικείμενο servce)
δ) να ελέγξεις σε τι κατάσταση βρίσκεται το όχημα σου.
ε) να βρείς κωδικούς αριθμούς του αυτοκινήτου (VIN, CID, CVN).
Σημαντικό. Όταν το συνδέουμε στο όχημα η μηχανή να μη δουλεύει και το κλειδί να μην έχει γυρίσει στο on. Όταν το αποσυνδέουμε επίσης κλείνουμε τη μηχανή, αφαιρούμε το κλειδί, περιμένουμε 10 με 15 δευτερόλεπτα και μετά το αποσυνδέουμε.
Αν ξεχαστούμε δεν τρέχει τίποτα αλλά θα πρέπει να κάνουμε τη διαδικασία από την αρχή σωστά.
Το μενού του είναι απλό και ευδιάκριτο, όμως πριν κάνουμε κάποια επιλογή καλό είναι να περιμένουμε λίγα δευτερόλεπτα καθώς θα πρέπει να διαβάσει ορισμένες ρυθμίσεις.
Περιληπτικά το μενού περιλαμβάνει τα εξής:
- OBDII. Εδώ βλέπουμε τα σφάλματα που έχει καταγράψει το αυτοκίνητο, μπορούμε να τα σβήσουμε, να κάνουμε έλεγχο για την καύση που κάνει το όχημα κ.λ.π.
- I/M. Εδώ βλέπουμε ποιούς ελέγχους μπορεί να πραγματοποιήσει το διαγνωστικό στο αυτοκίνητό μας, ποιούς υποστηρίζει.
- Setup. Ρυθμίσεις της συσκευής, για παράδειγμα γλώσσα - μετρικό σύστημα -ήχοι προειδοποίησης κ.λ.π.
- Lookup. Εδώ μπορούμε να ψάξουμε στην τοπική βάση δεδομένων για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το σφάλμα που κατέγραψε η συσκευή.
- Review. Συνοπτική απεικόνιση των σφαλμάτων που έχει καταγράψει η συσκευή.
- About. Εδώ βλέπουμε πληροφορίες που έχουν σχέση με την συσκευή - έκδοση λογισμικού, σειριακού αριθμού και άλλα.
Συνίσταται πριν συνδέσουμε την συσκευή στο αυτοκίνητο να έχουμε κάνει μια ενημέρωση από την ιστοσελίδα της εταιρείας, άλλωστε είναι δωρεάν. Ενημέρωση γίνεται αφού συνδέσουμε τη συσκευή σε υπολογιστή, επίσης πανεύκολη διαδικασία με usb cable που παρέχεται.
Επίσης, κάπου μέσα στο μενού υπάρχει μια υποκατηγορία όπου αφού συνδεθείς με υπολογιστή μπορείς να στείλεις δεδομένα στην εταιρεία σχετικά με τα σφάλματα που καταγράφηκαν. Καλό είναι το κάνουμε κι αυτό αν μπορούμε.
Να σημειωθεί πως η πλοήγηση είναι πανεύκολη. Ένα κουμπί enter για αποδοχή, ένα exit για έξοδο και δύο με βέλη για πλοήγηση. Καμμιά φορά απαιτείται συνδυασμός αυτών αλλά τίποτα το τραγικό.
Ζητώντας συγγνώμη εκ των προτέρων για τις φωτογραφίες που δεν είναι οι καλύτερες δυνατές, πάμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.
Πρώτα πρώτα βρίσκουμε που είναι η υποδοχή για το εργαλείο, συνήθως είναι κάπου κοντά στον οδηγό αλλά δεν ξέρω αν είναι απόλυτο αυτό.
Αποκτούμε πρόσβαση και με το αυτοκίνητο είναι στο off και το κλειδί εκτός συνδέουμε το reader.
Βάζουμε το κλειδί στο on και επιλέγουμε από το αρχικό μενού το OBD II
Αφού κάνει λίγο τους ελέγχους που θέλει
επιλέγουμε να δούμε τα σφάλματα που έχουν καταγραφεί.
Αν θέλουμε μπορούμε να επιβεβαιώσουμε με τη βάση δεδεομένων με σφάλματα που έχει ο ίδιος ο reader γυρνώντας στην αρχική οθόνη (πατώντας exit) και μπαίνοντας στην επιλογή Lookup.
Με συνδυασμό των πλήκτρων enter και βελών πληκτρολογούμε τον κωδικό σφάλματος που διιαγνώστηκε
και αυτό μας επιβεβαιώνει
Οι κωδικοί έχουν την παρακάτω επεξήγηση:
Το δικό μου σφάλμα λοιπόν έχει την ακόλουθη εξήγηση, μπουζί ή/και πολλαπλασιαστής ή/και ηλεκτρονική.
Πρώτη κίνηση λοιπόν, αλλάγή μπουζί. Είναι η πιο φθηνή λύση, έχει μεγάλο ποσοστό επιτυχίας επίλυσης του προβλήματος και δεν το αποφεύγεις. Κάποια στιγμή θα τα αλλάξεις θέλεις - δεν θέλεις.
Last edited: