Διαστημικά - Αστρονομικά Νέα

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Όταν τα αεροπλάνα πετούν σε μεγάλα ύψη και καίνε υδρογόνο, τα καυσαέρια που εκλύονται δηλαδή οι υδρατμοί μπορούν να σχηματίσουν κρυστάλλους πάγου και, κατά συνέπεια, τις γνωστές αεροπορικές γραμμές συμπύκνωσης (contrails) Οι υδρατμοί και οι contrails, σε αυτά τα επίπεδα της ατμόσφαιρας, μπορούν να ενισχύσουν την παραγωγή σύννεφων τύπου cirrus, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να παγιδεύουν θερμότητα στην ατμόσφαιρα και να αυξάνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, συμβάλλοντας στην κλιματική αλλαγή.
Ναι. δεν διαφωνω καθολου. Ομως ετσι οπως πηρε τροπη η κουβεντα
νομιζα οτι αναφεροσουν ΜΟΝΟ σε αεροπλανα που μπορουν να εξελθουν της ατμοσφαιρας
(δηλαδη διαστημοπλανα) και λεω "γιατι αναφερει ελικοφορα ?" ....

Οσα εγραψες αφορουν ΜΟΝΟ μηχανες σε ατμοσφαιρες (που καινε κατι απο τον αερα).
Οχι να βγαινουν και παραεξω .....
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Φαντασμαγορικο στιγμιοτυπο απο την φαση επανεισοδου του Starship στην ατμοσφαιρα.
Kανει και για wallpaper στα windows 🥰 .............

Starship reentry.jpg

(πως διαολο, κατορθωνουν να ΜΗΝ καιγονται οι καμερες ? 😒)
 
  • Like
Reactions: vlad66

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Κατι που εγειρει ανυσηχιες για το Starship, ειναι το ΒΑΡΟΣ που σιγα-σιγα προστιθεται σε καθε δοκιμη.
Εκτος απο την πυριμαχη επενδυση (που διαρκως απλωνει και βαραινει) πρεπει να προστεθουν και τα πεδιλα προσεδαφισης
(που ακομα λειπουν). Στην Σεληνη δεν υπαρχει ουτε ραμπα προσεληνωσης .... ουτε Mechazilla. Πανω στους raptors δεν γινεται
να στηριχθει το σκαφος, οποτε απαιτουνται landing struts !!! Στο Starship ακομα δεν εχουν ενσωματωθει (και καλα κανουν).
Ομως στο Falcon-9 που ΕΧΟΥΝ ενσωματωθει (και ειναι πανακριβα, απο ανθρακονηματα και κραματα αλουμινιου) αποτελουν
το 8% του συνολικου βαρους του φορεα (25.600 kg ο φορεας, 2000 kg τα 4 landing struts). Στο Starship, που αδειο ζυγιζει 100.000 kg
ποσο βαρια θα προκυψουν τα "ποδαρακια" του ? (και ειπαμε οτι αφηνουμε απ'εξω το τι βαρος θα χει η τελικη πυριμαχη επενδυση !)

Falcon 9 landing struts.jpg

Υστεροπληκτρο : ετσι οπως βλεπω την φωτο, ουτε εμενα μου φαινεται τοσο ελαφρυ (500 kg) το καθε ποδαρακι .... αλλα .... υποτιθεται ειναι απο ανθρακονηματα,
οποτε παω πασο (και τι αλλο να κανω !)
 
17 June 2006
10,119
Μικρή ερώτηση. Το να απλώνει το καταλαβαίνω η επένδυση, αλλά γιατί γίνεται βαρύτερη;

Το να το βάζεις για σέρβις μετά από 10-20-100 ταξίδια και να αλλάζεις επένδυση δεν είναι κάτι τραγικό.

Όσο για τη σελήνη, θεωρητικά πάντα, στέλνεις κάτι μικρότερο πρώτα με δικά του πόδια που κουβαλάει τη βάση από ότι πιο εξωτικό σε υλικό έχουμε για μείωση βάρους και μετά το στέλνεις. Φαντάζομαι ότι και εκεί chopsticks θα φτιάξεις με πολύ μικρότερο βάρος λόγω μικρότερου g.
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
To "βαρυτερη" λογω πληθους.
Αλλο βαρος τα 10000 (παναλαφρα ισως) πλακιδια και αλλο .... τα 15000 !
(στην τυχη το νουμερο, δεν εχω βρει ποσα ειναι)

Για το σερβις οχι απλως δεν εχω προβλημα αλλα το θεωρω επιβεβλημενο.
Ηδη ο Falcon-9 (o αρχαιοτερος απ'τους 43) εχει συμπληρωσει 23 αποστολες (εκτοξευσεις).
Συνολικα και οι 43 φορεις ............. 359 αποστολες ! (απο ενα συνολο 371 με αποτυχιες).
Το "manual" αναγραφει "minimum service required during 10 consecutive missions, one major after".
Οποτε ....... τι να προσθεσω ?

Ομως .......... επετρεψε μου να αμφιβαλω για την Σεληνη. Ο σχεδιασμος του Starship ΔΕΝ ειναι
"παω ως Aquarius, προσεληνωνω εναν Eagle και παιρνω τον μισο πισω" ..... θα παει ολοκληρο
και θα προσεληνωθει ολοκληρο το Starship. Δεν υπαρχει πουθενα σχεδιασμος για τμηματικες
προσεδαφισεις. Ετσι το θελησε ο Musk (και ετσι το προχωρα η SpaceX). Μην με ρωτας αν θα
τους βγει .... ΕΤΣΙ το σχεδιασαν. Οποτε αυτο το "και εκει chopsticks θα φτιαξεις με μικροτερο
βαρος" ...... δεν στηριζεται πουθενα. Μαλιστα, επειδη το πληρωμα πρεπει καποια στιγμη να
γυρισει πισω (οχι σαν τα παω-και-μενω στον Αρη) .... ο πυραυλος ωφειλει να προσεδαφιστει
ορθιος και να φυγει ορθιος. Κατι σκιτσα που τον δειχνουν να πεφτει οριζοντια και να γινεται
αφετηρια για βαση ειναι πολυυυυυυ κατοπινη ιστορια. Στην αρχη θα ναι aller-retour

 
Last edited:
17 June 2006
10,119
Η σελήνη με το τόσο χαμηλό βαρυτικό πεδίο είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Πολλά που για τη γη φαντάζουν παράλογα μπορεί στη σελήνη να δουλεύουν μια χαρά και να είναι και οικονομικότερα.
Νιώθω ότι τουλάχιστον δύο δεκαετίες χάθηκαν πάντως στην εξερεύνηση του διαστήματος...βέβαια αυτές οι 2 δεκαετίες οδήγησαν στην ενεργοποίηση του ιδιωτικού τομέα και κακά τα ψέματα χωρίς τις καινοτομίες κυρίως του Μασκ που σκεφτόταν απλά διαφορετικά μπορεί να κάναμε τα ίδια με τεράστια μεγαλύτερο κόστος...
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Ναι, η Σεληνη εχει το 1/6 της γηινης βαρυτητας, αλλα αυτο σημαινει οτι οι 100 τονοι γινονται 17 .... οχι 1 κιλο.
Απλα κολλησα μολις εγραψες chopsticks .... ΔΕΝ υπαρχουν υποδομες για τετοια μηχανολογικα θαυματα στην Σεληνη.
Ισως υπαρξουν στο μελλον (και γιατι να μην υπαρξουν !) αλλα τα πρωτα σκαφη που θα πανε εκει, ακομα και με 1/6 g
θα προσεληνωθουν μονα τους και θα αποσεληνωθουν μονα τους. Και τα "ποδαρακια" ειναι εκ των ουκ ανευ.
Λοιπον, τα "ποδαρακια" θα προσθεσουν και αυτα βαρος στο Starship (8% ... 10% ... θα δουμε).

Οι αμερικανοι (το ξερεις αυτο) λενε διαρκως κατι .............. infrastructure, infrastructure, infrastructure.
Και εδω που τα λεμε ....... ολοι οι μηχανικοι του κοσμου το ΙΔΙΟ ΛΕΝΕ (αμερικανοι η οχι ......)

Ο Musk παντως (με αυτα που βλεπω στα media) το χει καβαλησει το καλαμι και συμπεριφερεται ΗΛΙΘΙΩΔΩΣ
(με το να παιρνει μερος υπερ πολιτικων παραταξεων). Και ΔΥΣΤΥΧΩΣ η αρνητικη αυτη δημοσιοτητα παιρνει
αμπαριζα ΚΑΙ την SpaceX. H oποια ομως, δεν εχει επιλεξει να περιφερεται ως ΘΙΑΣΟΣ. Και ειναι κριμα ....
 
Last edited:

Deneb

Senior Member
30 January 2015
302
το μελλον της κατασκευης διαστημοπλοιων - μεγαλων- ισως βρισκεται στους διαστημικους σταθμους κ την πατεντα της αρθρωτης κατασκευης τους στο διασημα, οπως ο δδσ...
κ φυσικα μαλλον θα χρησιμοποιηθουν ως ενδιαμεσες κατασκευες γυρω απ την σεληνη κατ αρχην κ μετα τον αρη
βημα βημα
 
Last edited:

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Δεν διαφωνω καθολου ! Ομως αν δεν πεσει το κοστος ground-to-orbit ..... δεν συμφερει τιποτα.
Απο κει και περα .... αρχιζει το βημα-βημα. Αυτη την στιγμη, δεν βρισκομαστε καν σε βηματισμο.
Η SpaceX (μεχρι στιγμης) ..... το παει τρενο ! Για να δουμε και οι υπολοιποι .......
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Μεσα στον ορυμαγδο επευφημιων για την "γραπωση" (δικος μου 😌 αδοκιμος ορος) του SuperHeavy
περασε εντελως στα ψιλα η εκκινηση της αποστολης Clipper ......... για την Ευρωπη (του Δια).


Δυστυχως ..... σε 5μισυ χρονια θα ναι εκει ! 😕 Παρολα αυτα, ειμαι πολυ πιο ενθουσιασμενος για το
τι θα ανιχνευθει στην (παγωμενη) Ευρωπη παρα στις σκονισμενες κοιτες παναρχαιων ποταμων του Αρη.
 
  • Like
Reactions: vlad66
17 June 2006
24,506
Αθήνα
Αυτοί που ασχολούνται θα το είδαν.
Για την υπόλοιπη συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου τι να δει; Σε 5.5 χρόνια που θα αρχίσουν να έρχονται οι φωτογραφίες τότε θα υπάρξει ενδιαφέρον.
Φαντάσου να ερχόντουσαν τα email σε 5.5 χρόνια. Θα σε ενδιεφερε να σου έλεγα τώρα ότι σου έστειλα ενα email ; 😁
 
  • Haha
Reactions: SR-71
17 June 2006
10,119
Μεσα στον ορυμαγδο επευφημιων για την "γραπωση" (δικος μου 😌 αδοκιμος ορος) του SuperHeavy
περασε εντελως στα ψιλα η εκκινηση της αποστολης Clipper ......... για την Ευρωπη (του Δια).


Δυστυχως ..... σε 5μισυ χρονια θα ναι εκει ! 😕 Παρολα αυτα, ειμαι πολυ πιο ενθουσιασμενος για το
τι θα ανιχνευθει στην (παγωμενη) Ευρωπη παρα στις σκονισμενες κοιτες παναρχαιων ποταμων του Αρη.
Για να δούμε πόσο μέσα έχει πέσει ο Clarke...
 
  • Haha
Reactions: SR-71
17 June 2006
10,119
Δεν διαφωνω καθολου ! Ομως αν δεν πεσει το κοστος ground-to-orbit ..... δεν συμφερει τιποτα.
Απο κει και περα .... αρχιζει το βημα-βημα. Αυτη την στιγμη, δεν βρισκομαστε καν σε βηματισμο.
Η SpaceX (μεχρι στιγμης) ..... το παει τρενο ! Για να δουμε και οι υπολοιποι .......
Ήδη η SpaceX με αλλαγή τρόπου σκέψης έχει ρίξει σημαντικά το κόστος του ground-to-orbit και με το AGI προ πυλών ίσως δούμε και κάποια μείωση ακόμη.
Μόνο με ασανσέρ πάντως θα καταφέρουμε να μειώσουμε τρελά το κόστος. Ίσως η AGI/ASI να μας επιταγχύνει τη λύση και εκεί.
 

Kosh

AVClub Fanatic
7 September 2006
95,196
Εκεί ψηλά.....


Μια απροσδόκητη τεχνική πρόκληση αντιμετώπισε πρόσφατα η NASA με το ιστορικό διαστημόπλοιο Voyager 1, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση περίπου 24 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη. Η κατάσταση προέκυψε μετά από μια εντολή που στάλθηκε στις 16 Οκτωβρίου μέσω του Δικτύου Βαθέος Διαστήματος (DSN) της NASA.

Το σύστημα προστασίας σφαλμάτων του διαστημοπλοίου ενεργοποιήθηκε αυτόματα, οδηγώντας στην απενεργοποίηση του κύριου πομπού ζώνης Χ και τη μετάβαση σε έναν δευτερεύοντα πομπό ζώνης S, ο οποίος καταναλώνει λιγότερη ενέργεια. Η ομάδα πτήσης αντιλήφθηκε το πρόβλημα στις 18 Οκτωβρίου, όταν το διαστημόπλοιο δεν ανταποκρίθηκε στην αρχική εντολή.

Η κατάσταση περιπλέχθηκε περαιτέρω καθώς το σήμα του Voyager 1 έπαψε να ανιχνεύεται στη συχνότητα ζώνης Χ που παρακολουθούσαν οι κεραίες του DSN. Η ομάδα της NASA βρέθηκε αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή πρόκληση, καθώς ο εφεδρικός πομπός ζώνης S δεν είχε χρησιμοποιηθεί για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες.

Η απόφαση να δοκιμάσουν την επικοινωνία μέσω του παλαιού πομπού ήταν ριψοκίνδυνη, δεδομένου ότι το διαστημόπλοιο βρίσκεται πλέον πολύ μακρύτερα απ' ό,τι το 1981. Ωστόσο, στις 24 Οκτωβρίου, η ομάδα κατάφερε επιτυχώς να αποκαταστήσει την επικοινωνία με το σκάφος.

Οι μηχανικοί της NASA εξακολουθούν να διερευνούν τι προκάλεσε την αρχική ενεργοποίηση του συστήματος προστασίας σφαλμάτων. Η διαδικασία αναμένεται να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες, καθώς η ανάλυση των δεδομένων είναι περίπλοκη λόγω του χρόνου που απαιτείται για την αποστολή και λήψη σημάτων - περίπου 23 ώρες για κάθε κατεύθυνση.

Το Voyager 1, που εκτοξεύτηκε το 1977, έγραψε ιστορία το 2012 ως το πρώτο ανθρώπινο δημιούργημα που διέσχισε τα όρια του ηλιακού μας συστήματος. Παρά την προχωρημένη ηλικία του και τις τεχνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει, συνεχίζει να παρέχει πολύτιμα επιστημονικά δεδομένα από το διαστρικό διάστημα.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το διαστημόπλοιο διαθέτει τεχνολογία της δεκαετίας του 1970, με υπολογιστική ισχύ μικρότερη από ένα σύγχρονο ψηφιακό ρολόι χειρός.
 
  • Like
Reactions: vlad66 and SR-71

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Ήδη η SpaceX με αλλαγή τρόπου σκέψης έχει ρίξει σημαντικά το κόστος του ground-to-orbit και με το AGI προ πυλών ίσως δούμε και κάποια μείωση ακόμη.
Μόνο με ασανσέρ πάντως θα καταφέρουμε να μειώσουμε τρελά το κόστος. Ίσως η AGI/ASI να μας επιταγχύνει τη λύση και εκεί.
Eχεις ασυνηθιστα υψηλες προσδοκιες και πιστη στην AGI. Μακαρι, Γιωργο.
Το γραφενιο (που απαιτει το τροχιακο ασανσερ) εχει πεσει σε κοστος, ναι,
αλλα σε καμια περιπτωση τοσο ωστε να θεωρειται ασβεστοκονιαμα.
Ειναι πανακριβο και χρειαζομαστε εκατομμυρια τονους απο αυτο !!!
Ειμαι και εγω υπερ του τροχιακου ασανσερ .......... αλλα ........... ΑΛΛΑ ............
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,944
Βόλος
 
Τόσα χρόνια μετά,είμαι ακόμα υπερήφανος που είχα την τιμή να σπουδάσω στο Φυσικό του Π.Κ, και που κάμποσοι συμμαθητές και φίλοι διαπρέπουν (και) στο Ι.Τ.Ε. Και το τελευταίο ευρώ που πάει εκεί χρησιμοποιείται για επιστήμη και όχι για... μεζονέτες.
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
47,675
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Μόνο με ασανσέρ πάντως θα καταφέρουμε να μειώσουμε τρελά το κόστος.
Η μεθοδος ground-to-orbit που τοσο πολυ σου αρεσει (και εμενα με εξιταριζε 😌 ........ καποτε).
Η επιταχυνση της καψουλας (αν κρινω τι αποσταση καλυπτει) ειναι απαγορευτικη για ανθρωπο !!!
Ομως, ας πουμε οτι παρακαμπτουμε την ταχυτητα (και το ποσες ΩΡΕΣ θελεις για να βρεθεις εκει πανω)
ΚΑΙ το κοστος ειναι απαγορευτικο. 1 TΡΙΣ δολλαρια (με την τρεχουσα τιμη γραφενιου : 2000$ το κιλο)


Ομως, εμεις θα το φτιαξουμε ? 😄 Τα εγγονια μας ισως ☺️ .......
Και με ΔΕΔΟΜΕΝΟ οτι η πυραυλικη τεχνολογια θα συνεχισει να ειναι πανακριβη (...... χλωμο !!!)
 
17 June 2006
24,506
Αθήνα
Συγνώμη αλλα αυτό ξεπερνάει ακόμα και τις ταινίες. Με ΤΟΣΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ που περιστρέφονται με τρελή ταχύτητα γύρω από την γη, είναι θέμα ωρών να το χτυπήσουν και να το διαλύσουν.