- 17 June 2006
- 14,350
Διατρέχοντας τα 70s: Citizen STEELY DAN
Ενα κουτί με 4 CDs, τα 7 άλμπουμ των Steely Dan από τα 70ς (+ κάποια δυσεύρετα singles και άλλο σπάνιο υλικό). Οι Walter Becker και Donald Fagen δανείσθηκαν το όνομα του γκρούπ - που πάνω-κάτω σημαίνει Μηχανικό Πέος - από μία νουβέλα του W.S. Burroughs. Tα άλμπουμ τους, στο σύνολό τους, εμπεριέχουν μερικές από τις πιό συντριπτικές αναφορές πάνω στην αποξένωση της αστικής Αμερικής τη δεκαετία του ’70. Οι Steely Dan ήρθαν μετά το Γούντστοκ και τους χίππις. Η δική τους Αμερική είναι γεμάτη ‘καρχαρίες’ της Wall Street, ηδονισμό, πορνογραφία, ναρκωτικά, το πατατράκ του Βιετνάμ και τις αβυσσαλέες κοινωνικές ανισότητες που έβλεπαν γύρω τους στο Λος Αντζελες της εποχής. Ενάντια στο πνεύμα των καιρών τους, οι Steely Dan αρνήθηκαν την απόσυρση στο...καταφύγιο του Χθές και της Παράδοσης που πρέσβευαν τότε οπισθοδρομικές κομπανίες όπως οι Band. Τα άλμπουμ τους διατρέχουν ολόκληρη τη δεκαετία του 70 και συνειδητοποιείς εδώ, ακούγοντάς τα όλα μαζί, τη χαοτική απόσταση που χωρίζει την ανέφελη ειρωνία του Can’t Buy A Thrill από το σκληρό κυνισμό που διαπερνάει το Aja και το Gaucho.
Ο ήχος των Steely Dan είναι υπερ-πολυτελείας : στιλπνός, ‘χλιδάτος’ και πολλών οκτανίων - από τους δίσκους τους έχει κατά καιρούς παρελάσει η αφρόκρεμα της ‘μαφίας’ των studios του Λος Αντζελες και η τελειομανία τους στην παραγωγή των δίσκων τους έχει αφήσει εποχή. Οι πάνκς τούς επιτέθηκαν όλο χολή και το γκρούπ θεωρήθηκε συνώνυμο του Κατεστημένου των Υπερπαραγωγών και της υπερβολής, κάτι σαν Χόλιγουντ σε σύγκριση με τις μικρές παραγωγές του ανεξάρτητου σινεμά.
Ο cyber-punk William Gibson, συγγραφέας του ‘Νευρομάντη’ που οι νουβέλες του είναι γεμάτες από αναφορές στο γκρούπ, λέει : ‘ο κόσμος σήμερα θεωρεί τους Steely Dan περίπου σαν σύνοψη του πόσο βαρετή ήταν η δεκαετία του 70 - δεν καταλαβαίνει ότι η μουσική τους είναι από τις πιό ανατρεπτικές που ξέρασε ποτέ η Ποπ’.
Είναι Ολα εδώ: το soft-rock του Any Major Dude, το jazz-funk του Night By Νight, τα μοτίβα του πιάνου που θυμίζουν το Bach (Charlie Freak) – Ολα!
Σημείωση: σύμφωνα με τα μέλη του γκρούπ, το σόλο της κιθάρας του Elliott Randall στο Reelin’ In The Years ηχογραφήθηκε αφού ο Randall άκουσε δύο (!) φορές το κομμάτι – γράφτηκε σε ένα (!!) take και πέρασε αυτούσιο χωρίς το παραμικρό editing.
Τόσο απλά!