Dolby vs DTS σημειώσατε 1;

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
To deadline μια χαρά πέτυχε, απλά κανείς δεν περίμενε ότι όλο αυτό το νταβαντούρι θα αφορά μόνο μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού συσκευές.

Εν τω μεταξύ, αυτό με το τσιπάκι για το profile 2 του DTS X, για τις τηλεοράσεις (τουλάχιστον, μην πω και για άλλες συσκευές) μεγάλη εκ των υστέρων μούφα. Γιατί δεν το έλεγαν από την αρχή;
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Για εικόνα μιλάω.

H εμπειρία δεν είναι ποτέ αποσπασματική. Είναι σαν να λες ότι με τις δύο από τις τέσσερις ρόδες έχεις ολοκληρωμένο αυτοκίνητο.

Επεξεργασμένη «κορυφαία» εικόνα που μπορεί να την εκμεταλευτεί το μέσο προβολής και άλλο κάδρο, αναλόγως σκηνών. Αυτό ως προς την εικόνα βασικά, η εικόνα είναι πολύ καλή πάντως σε Imax Enhanced δίσκο που έχω εδώ και βλέπω.
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Πολυ απλά. Μια φωτογραφία ένα screenshot μπορείς να μας βάλεις από μια 16:9 εικόνα και από μια ΙΜΑΧ εικονα να καταλάβουμε την διαφορά ;

To μόνο που θα καταλάβεις αν βάλω μια τέτοια φωτογραφία, θα είναι πόσο γρήγορα θα κλιπάρει η κάμερα του κινητού μου στο μαύρο χρώμα... .:)

Για τις αναλογίες, μπορείς να μπεις στο IMAX Enhanced section του Disney+ και να το δεις μόνος σου.
 
17 June 2006
24,959
Αθήνα
Δεν μας ενδιαφέρει το μαύρο και το χρώμα. Δύο screenshots θέλουμε είτε από τηλεόραση είτε από προβολέα να καταλάβουμε τι κερδίζουμε με την IMAX εικόνα.
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Δεν μας ενδιαφέρει το μαύρο και το χρώμα. Δύο screenshots θέλουμε είτε από τηλεόραση είτε από προβολέα να καταλάβουμε τι κερδίζουμε με την IMAX εικόνα.

Με screenshots θα καταλάβεις τι κερδίζεις σε εικόνα; Και μόνο που θα κλιπάρει και θα δείχνει total black η κάμερα του κινητού, θα νομίζεις ότι βλέπεις OLED ενώ το screenshot θα είναι από προβολέα... . :ROFLMAO:

Δια ζώσης θα το κρίνεις. Κι αν δεν σου κάνει, δεν τρέχει και τίποτε.
 
17 June 2006
24,959
Αθήνα
Δεν μ ενδιαφέρει το κλιπαρισμα του μαύρου. Θέλω να δω τι εικόνα κερδίζω σε σχέση με το 16:9. Για το μέγεθος μιλάω τόσην ώρα. Το ΙΜΑΧ ως γνωστόν σημαίνει μέγεθος στον κινηματογράφο Στο σπίτι τι σημαίνει; Να δούμε το λαμπάκι στον ενισχυτή για να νιώσουμε ικανοποίηση;
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Δεν μ ενδιαφέρει το κλιπαρισμα του μαύρου. Θέλω να δω τι εικόνα κερδίζω σε σχέση με το 16:9. Για το μέγεθος μιλάω τόσην ώρα. Το ΙΜΑΧ ως γνωστόν σημαίνει μέγεθος στον κινηματογράφο Στο σπίτι τι σημαίνει; Να δούμε το λαμπάκι στον ενισχυτή για να νιώσουμε ικανοποίηση;

Μα το έγραψα πιο πριν για το μέγεθος. Έχει άλλο κάδρο αναλόγως και της σκηνής. Δεν έχεις δει το top gun maverick για παράδειγμα;


H εμπειρία λοιπόν συνίσταται σε αυτά τα τρια μαζί. Δηλαδή ήχος (που ανοίγει και άλλα σετ ρυθμίσεων), η ποιότητα εικόνας που είναι όντως άψογη και διαφορετικό καδράρισμα σε ό,τι αφορά το μέγεθος. Είναι μαζί όμως αυτά, αλληλένδετα. Δεν διαχωρίζονται.
 
Εν τω μεταξύ, αυτό με το τσιπάκι για το profile 2 του DTS X, για τις τηλεοράσεις (τουλάχιστον, μην πω και για άλλες συσκευές) μεγάλη εκ των υστέρων μούφα. Γιατί δεν το έλεγαν από την αρχή;
Εν τω μεταξύ ακόμα δεν έχω καταλάβει αν αυτό που λείπει μπορεί θεωρητικά να καλυφθεί απο software update ή χρειάζεται καινούρια συσκευή.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: kurkosdr

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Εν τω μεταξύ ακόμα δεν έχω καταλάβει αν αυτό που λείπει μπορεί θεωρητικά να καλυφθεί απο software update ή χρειάζεται καινούρια συσκευή.

Για τις τηλεοράσεις είναι σχεδόν βέβαιο ότι χρειάζεται καινούργιο τσιπάκι. Για τα media players, κάποιες ελάχιστες ελπίδες ίσως για το nVidia Shield Pro κυρίως που ενδιαφέρει τους περισσότερους ότι μπορεί να γίνει με κάποια αναβάθμιση στο SW, αλλά δεν το βλέπω κι αυτό να γίνεται.
 

click

AVClub Addicted Member
27 July 2007
2,367
Σε 3-4 χρόνια που θα αγοράζουμε τις 85άρες ultra-wide 21:9 τηλεοράσεις, θα πάει περίπατο το IMAX Enhanced. Είναι γνωστό εδώ και πολλές δεκαετίες πως τα ultra-wide φορμά παρέχουν την πιο ρεαλιστική αίσθηση στην τηλεθέαση καθώς έτσι το ανθρώπινο μάτι λαμβάνει τη μέγιστη πληροφορία (μεγαλύτερη αντίληψη στον οριζόντιο άξονα σε σχέση με τον κάθετο). Με την προϋπόθεση βέβαια πως δεν υπάρχει περιορισμός στο μέγεθος της οθόνης.

Το κινηματογραφικό ΙΜΑΧ 1,43:1 σε κάτι λίγο φαρδύτερο από το 4:3 δεν επιλέχτηκε λόγω άποψης. Ήταν καθαρά ένας τεχνολογικός περιορισμός του αναλογικού φιλμ των 70mm, ως η μόνη λύση προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η ανάλυση της εικόνας με τη μέθοδο προβολής του φιλμ οριζοντίως ως προς την κίνηση του, ώστε να να επιτευχθεί όσο το δυνατό πιο ρεαλιστικό 3D. Για αυτό και το κινηματογραφικό IMAX φορμά ποτέ δεν βρήκε ευρεία εφαρμογή στον εμπορικό κινηματογράφο, παρά μόνο σε ειδικές ταινίες μικρού μήκους που προβάλλονταν σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες IMAX με κύριο σκοπό την 3D αίσθηση.

Με το πέρασμα στον ψηφιακό κινηματογράφο η τεχνολογία πλέον επιτρέπει ότι ανάλυση θέλεις σε ότι aspect ratio θέλεις. Το ότι ο Nolan χρησιμοποιεί κάμερες IMAX σε ορισμένες σκηνές είναι απλά ένα σκηνοθετικό βίτσιο, δεν έχει να κάνει με κάποια υπεροχή του συγκεκριμένου aspect ratio. Πλέον ο μόνος περιορισμός βρίσκεται στις οικιακές τηλεοράσεις, όχι στην κινηματογράφηση. Αυτόν τον περιορισμό του 16:9 προσπαθεί και καλά να καλύψει το IMAX Enhanced, πράγμα αδιάφορο για όποιον έχει μεγάλο πανί στο σπίτι του.
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
7,552
Athens
Με τις αναλογίες κάδρου το πράγμα το έχουνε χέσει, ψοφήσει, βαυκαλίσει και ξεσκατώσει ξανά και ξανά.

Καλά για τις ταινίες που αλλάζει το AR από σκηνή σε σκηνή, ή πέφτει η ανάλυση στις σκηνές με CGI για να κρύψουν την τσαπατσοδουλειά, δεν λέγεται. Είναι τουλάχιστον τραγικές.

Κατά τα λοιπά, είτε IMAX Enhanced, είτε Bill Enhanced, αν το κάδρο είναι μεγάλο, και η δουλειά στην λήψη και παραγωγή έγινε καλά, θα είναι το ίδιο εντυπωσιακά.

Το θέμα είναι ότι τόσα χρόνια θα έπρεπε να είχαμε καταλήξει σε ένα καταραμμένο aspect ratio και να μην έχουμε ένα κάρο διαφορετικά... Κάναμε τις τηλεοράσεις 16:9. Έχουμε προβολείς 16:9 και 17:9... Ταινίες και σειρές σε 16:9, 2.35:1, 2.39:1, 2.40:1, 4:3... και έχει και άλλα, μέχρι και τετράγωνο κάδρο έχουμε δει!

Catch the egg and give it a haircut!
 
17 June 2006
24,959
Αθήνα
Σε 3-4 χρόνια που θα αγοράζουμε τις 85άρες ultra-wide 21:9 τηλεοράσεις, θα πάει περίπατο το IMAX Enhanced. Είναι γνωστό εδώ και πολλές δεκαετίες πως τα ultra-wide φορμά παρέχουν την πιο ρεαλιστική αίσθηση στην τηλεθέαση καθώς έτσι το ανθρώπινο μάτι λαμβάνει τη μέγιστη πληροφορία (μεγαλύτερη αντίληψη στον οριζόντιο άξονα σε σχέση με τον κάθετο). Με την προϋπόθεση βέβαια πως δεν υπάρχει περιορισμός στο μέγεθος της οθόνης.

Το κινηματογραφικό ΙΜΑΧ 1,43:1 σε κάτι λίγο φαρδύτερο από το 4:3 δεν επιλέχτηκε λόγω άποψης. Ήταν καθαρά ένας τεχνολογικός περιορισμός του αναλογικού φιλμ των 70mm, ως η μόνη λύση προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η ανάλυση της εικόνας με τη μέθοδο προβολής του φιλμ οριζοντίως ως προς την κίνηση του, ώστε να να επιτευχθεί όσο το δυνατό πιο ρεαλιστικό 3D. Για αυτό και το κινηματογραφικό IMAX φορμά ποτέ δεν βρήκε ευρεία εφαρμογή στον εμπορικό κινηματογράφο, παρά μόνο σε ειδικές ταινίες μικρού μήκους που προβάλλονταν σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες IMAX με κύριο σκοπό την 3D αίσθηση.

Με το πέρασμα στον ψηφιακό κινηματογράφο η τεχνολογία πλέον επιτρέπει ότι ανάλυση θέλεις σε ότι aspect ratio θέλεις. Το ότι ο Nolan χρησιμοποιεί κάμερες IMAX σε ορισμένες σκηνές είναι απλά ένα σκηνοθετικό βίτσιο, δεν έχει να κάνει με κάποια υπεροχή του συγκεκριμένου aspect ratio. Πλέον ο μόνος περιορισμός βρίσκεται στις οικιακές τηλεοράσεις, όχι στην κινηματογράφηση. Αυτόν τον περιορισμό του 16:9 προσπαθεί και καλά να καλύψει το IMAX Enhanced, πράγμα αδιάφορο για όποιον έχει μεγάλο πανί στο σπίτι του.
Μακάρι αλλά δεν το βλέπω να βγαίνουν τηλεοράσεις σε 2.35:1 σε 3-4 χρονια. Θα είχαν ξεκινήσει να βγαίνουν αν ήταν. Σκεψου ότι ένας μεγάλος περιορισμός είναι οι τηλεοπτικοι σταθμοί παγκοσμίως (σοβαροί τηλεοπτικοί σταθμοί , όχι τως ψωροκωσταινας) που μεταδίδουν το πρόγραμμα τους σε 16:9. Σιγά μην αλλάξουν όλοι αυτοί σε 2.35:1 .
Είπαμε το IMAX είναι μαρκετιστικο κόλπο για σπίτι.
Και σαφέστατα μεγάλη ηλιθιότητα να αλλάζει κάδρο μέσα στην ταινία.
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Μακάρι αλλά δεν το βλέπω να βγαίνουν τηλεοράσεις σε 2.35:1 σε 3-4 χρονια. Θα είχαν ξεκινήσει να βγαίνουν αν ήταν. Σκεψου ότι ένας μεγάλος περιορισμός είναι οι τηλεοπτικοι σταθμοί παγκοσμίως (σοβαροί τηλεοπτικοί σταθμοί , όχι τως ψωροκωσταινας) που μεταδίδουν το πρόγραμμα τους σε 16:9. Σιγά μην αλλάξουν όλοι αυτοί σε 2.35:1 .
Είπαμε το IMAX είναι μαρκετιστικο κόλπο για σπίτι.
Και σαφέστατα μεγάλη ηλιθιότητα να αλλάζει κάδρο μέσα στην ταινία.

Ανεξάρτητα από την ψωροκώσταινα με την οποία συμφωνώ, όταν έχεις πραγματικά μεγάλη εικόνα και παρακολουθείς χωρίς φώτα στο χώρο, όταν αλλάζει το κάδρο με ταυτόχρονη αλλαγή στον ήχο, δηλαδή αλλάζει σκηνοθετικά και σε προετοιμάζει για το τι θα επακολουθήσει, είναι πραγματικά μαγεία.
 

click

AVClub Addicted Member
27 July 2007
2,367
Μακάρι αλλά δεν το βλέπω να βγαίνουν τηλεοράσεις σε 2.35:1 σε 3-4 χρόνια. Θα είχαν ξεκινήσει να βγαίνουν αν ήταν. Σκεψου ότι ένας μεγάλος περιορισμός είναι οι τηλεοπτικοι σταθμοί παγκοσμίως (σοβαροί τηλεοπτικοί σταθμοί , όχι τως ψωροκωσταινας) που μεταδίδουν το πρόγραμμα τους σε 16:9. Σιγά μην αλλάξουν όλοι αυτοί σε 2.35:1 .
Είπαμε το IMAX είναι μαρκετιστικο κόλπο για σπίτι.
Και σαφέστατα μεγάλη ηλιθιότητα να αλλάζει κάδρο μέσα στην ταινία.
Αφού έγινε η αρχή στα ultra wide monitor των υπολογιστών, τα οποία συνεχώς και γίνονται πιο δημοφιλή, θα ακολουθήσουν σύντομα και οι τηλεοράσεις. Τεχνολογικά εξάλλου δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο, είναι καθαρά θέμα μάρκετινγκ το πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή για τις εταιρίες όταν θα έχουν εξανλτήσει τα περιθώρια κέρδους τους από το φορμά 16:9 να περάσουν στις τηλεοράσεις 21:9.

Το είχε επιχειρήσει και η Phillips πριν καμία 10αρια χρόνια αλλά δεν έπιασε. Όμως τότε τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Η παραγωγή τηλεοράσεων σε μεγάλες ίντσες είχε πολύ μεγάλο κόστος τότε, ενώ δεν υπήρχε ακόμα η τεχνολογία OLED που επιτρέπει σούπερ λεπτές τηλεοράσεις να προσαρμόζονται στον οποιοδήποτε τοίχο του σπιτιού. Αλλά ο βασικός λόγος και η μεγάλη διαφορά ήταν ο τρόπος που παρακολουθούσαμε τότε το υλικό. Βλέπαμε DVD τα οποία ακολουθούσαν συγκεκριμένο πρότυπο σε aspect ratio 16:9, ενώ και το τηλεοπτικό σήμα μόλις είχε αρχίσει να καθιερώνεται στο 16:9 από το 4:3 με την ψηφιακή τηλεόραση, καθώς το αναλογικό 16:9 Pal plus τα προηγούμενα χρόνια δεν καθιερώθηκε ποτέ. Δεν θα μπορούσε να αλλάξει πάλι.

Σήμερα όμως κυρίως παρακολουθούμε από διαδικτυακές πλατφόρμες, περισσότερο ακόμα και από τηλεοπτικό σήμα, όπου η προσαρμογή σε ότι φόρμα και aspect ratio προστάζει η αγορά είναι πανεύκολη. Αλλά και το τηλεοπτικό πλέον όλο και περισσότερο περνάει μέσα από IPTV το οποίο επίσης μπορεί να προσαρμοστεί πολύ εύκολα όταν χρειαστεί.
 
Καλά όλα αυτά είναι wishful thinking. Τα ultra wide monitors δε γίνονται "πιο" δημοφιλή, συνεχίζουν να είναι ένα ελάχιστο κομμάτι της αγοράς και για τελείως άλλους λόγους, μάλιστα πιο δημοφιλές είναι το 16:10 στους υπολογιστές. Άσε που μας πήρε κοντά 20 χρόνια να γυρίσουμε την mainstream τηλεόραση σε 16:9, 10 από τα οποία όλος ο κόσμος είχε ήδη μακρόστενες τηλεοράσεις σπίτι του και έβλεπε squeezed κάδρα. Το οπτικό πεδίο δε είναι πιο κοντά στο 16:9 παρά στο 2.35:1, αυτό είναι επιχείρημα 25 χρόνια πίσω όταν κοιτάζαμε να ξεφορτωθούμε τα 4:3 μπαούλα. Το οποίο 4:3 στο IMAX είναι υπέροχο (αν το δεις σε IMAX) διότι ακριβώς λόγω της αμφιθεατρικής διάταξης του κινηματογράφου γεμίζει πολύ πιο φυσικά το πεδίο σου.

Δεν υπάρχει one fits all solution δυστυχώς, και θα παίζουμε με μπάρες, εκτός κι αν όλοι αποκτήσουμε batcaves με dynamic masking, δηλαδή καληνύχτα, πρέπει να βρούμε το κοινό υποσύνολο αυτών που έχουν τη γνώση, τη διάθεση, το χώρο, τον χρόνο, και τα φράγκα. :)

Μέχρι τότε, εμείς οι mainstream enthusiasts απλά θα σκάμε χαμογελάκι όταν εξαφανίζονται οι μαύρες μπάρες, έστω για λίγο.
 
Για τις τηλεοράσεις είναι σχεδόν βέβαιο ότι χρειάζεται καινούργιο τσιπάκι. Για τα media players, κάποιες ελάχιστες ελπίδες ίσως για το nVidia Shield Pro κυρίως που ενδιαφέρει τους περισσότερους ότι μπορεί να γίνει με κάποια αναβάθμιση στο SW, αλλά δεν το βλέπω κι αυτό να γίνεται.

Άρα το ξεχνάμε, πάλι πατάτα έκανε η DTS κι έχασε την τελευταία της ευκαιρία να ξαναμπεί στα πράγματα.
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
21,169
Αθήνα
Άρα το ξεχνάμε, πάλι πατάτα έκανε η DTS κι έχασε την τελευταία της ευκαιρία να ξαναμπεί στα πράγματα.

Ι'm afraid so. Βέβαια λογικά στα κουτιά tv boxes κλπ δεν είναι και κανένα μεγάλο έξοδο, προφανώς θα περιμένεις να κυκλοφορήσει κάποιο καινούργιο και σίγουρα θα υποστηρίζεται. Αλλά μέχρι τότε μπορεί να είναι αργά.
Δεν ξέρω γιατί επιλέγουν αυτόν τον δρόμο και όχι να μπούνε με τα χίλια.
 
  • Like
Reactions: kurkosdr

click

AVClub Addicted Member
27 July 2007
2,367
Έχω βρεθεί πολλές φορές σε αίθουσα IMAX. Τέλη δεκαετίας '90 αρχές '00, υπήρχε στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας κινηματογράφος IMAX με ειδικές IMAX προβολές. Εκείνη την εποχή ήταν κάτι εντυπωσιακό συγκριτικά με τους συμβατικούς κινηματογράφους. Tεράστια οθόνη που κάλυπτε όλο το οπτικό σου πεδίο και ελαφρώς κυρτή και με τις θέσεις των καθισμάτων σε πολύ κάθετη διάταξη τύπου πλανητάριο Αθηνών. Πήγαινα αρκετά τακτικά και έβλεπα τις μικρού μήκους περίπου μιας ώρας IMAX ταινίες στο πρωτόγνωρο για την εποχή 3D με υπέρ υψηλή ευκρίνεια.

Κάποια στιγμή αργότερα όταν βρισκόμουν πλέον στην Αθήνα εμφανίστηκαν και οι ψηφιακές προβολές στον κινηματογράφο. Αν θυμάμαι καλά η πρώτη ταινία που είδα σε Αθηναϊκό cineplex σε ψηφιακή προβολή πρέπει να ήταν το "Αυστραλία" του 2008. Η διαφορά στην εικόνα ήταν αμέσως αισθητή με υψηλότερη ευκρίνεια στο πανί και έντονες αντιθέσεις στα χρώματα. Όταν είδα και το Avatar του Cameron το 2009 σε προβολή 3D, κατάλαβα πως πλέον δεν είχα να νοσταλγώ τίποτα από το IMAX της Γερμανίας. Η τεχνολογία στο οποιοδήποτε cineplex, είχε πλέον φτάσει αυτό το παραπάνω που έκανε τη διαφορά στις αίθουσες IMAX γιατί και η ψηφιακή τεχνολογία της κινηματογράφησης είχε ξεπεράσει το φιλμ IMAX. Μάλλον δεν είναι τυχαίο πως ο κινηματογράφος IMAX της Φρανκφούρτης έκλεισε το 2012 και δεν ξαναάνοιξε ποτέ από τότε.

Προσωπική άποψη βασισμένη στην δική μου εμπειρία και όποιος θέλει διαφωνεί με αυτό, είναι πως οτιδήποτε εμπεριέχει το logo IMAX, τόσο στον οικιακό κινηματογράφο, όσο και στον κινηματογράφο ταινιών τύπου Hollywood (δεν αναφέρομαι σε ντοκυμαντέρ ειδικών προβολών πλανητάριου 360 κλπ.), είναι καθαρά μάρκετινγκ. Η απόλυτη κινηματογραφική αίσθηση επιτυγχάνεται με ultra wide κάδρο και προβολή σε οθόνη που καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τον οριζόντιο άξονα του θεατή, είτε μιλάμε για κανονική προβολή είτε για 3D.