Re: Δύσκολες σχέσεις:ταίριασμα προ-τελικού
απο μια ματια που εριξα και ο μιχαλης συμφωνουσε.
και μαλιστα τους προτιμουσε απο τους λαμπατους
απο οτι γραφη.
Εχεις απολυτο δικιο, ζητω συγνωμη. Ακολουθει το κειμενο του Μιχαλη απο το site
----------------------------
Tι προενισχυτη να προτιμησω Ενεργο ή Παθητικο ?
Της ερωτησης αυτης θα επρεπε να προηγειται αλλη : χρειαζομαι προενισχυτη στο συστημα μου ? Οι ενισχυτες βρισκονται στην αγορα σαν Τελικοι ή Ολοκληρωμενοι. Οταν λεμε Τελικος ενισχυτης εννοουμε :
Πρωτον, οτι η Ευαισθησια Εισοδου του ειναι χαμηλη, δηλαδη o Ενισχυτης χρειαζεται ενα ισχυρο σημα στην εισοδο (σαφως πανω απο 1 Volt) ωστε να βγαλει την μεγιστη ισχυ εξοδου του. Η συνολικη Απολαβη (Ενισχυση ‛Η Gain) ενος Τελικου ειναι αρκετα μικροτερη ενος Ολοκληρωμενου, διοτι απουσιαζει τουλαχιστον μια ενισχυτικη βαθμιδα (και μαζι με αυτην ο θορυβος της και τα οποια χαρακτηριστικα της). Ωστοσο αυτη πρεπει αναγκαστικα να αναπληρωθει με χρηση αναλογης βαθμιδας (βαθμιδων) εξωτερικα του Ενισχυτη. Ετσι ενας Τελικος εχει συνηθως πιο ελκυστικο λογο σηματος / θορυβο. Ο συνολικος θορυβος ομως αλλαζει οταν προστεθει ο προενισχυτης.
Δευτερον, ενας Τελικος δεν εχει την δυνατοτητα επιλογης διαφορων πηγων ηχου, μιας και του λειπουν ο επιλογεας εισοδων και τα 3 εως 5 ζευγη βυσματων εισοδου. Επισης δεν εχει εξοδο για μαγνητοφωνηση.
Για αυτους τους ΔΥΟ παραπανω λογους ενας τετοιος Τελικος δεν αρκει για να καλυψει τις αναγκες ενος πληρους Ηχοσυστηματος και χρειαζεται προενισχυτη και μαλιστα Ενεργο, δηλαδη με ενεργα εξαρτηματα οπως Λυχνιες, Τρανζιστορς ή Τελεστικους ενισχυτες (Op amps)
Ωστοσο υπαρχουν ουκ ολιγοι Τελικοι που ξεφευγουν του κανονα, εχοντας σχετικα υψηλη Ευαισθησια Εισοδου γυρω στα 700 - 900 mV (0.7 – 0.9 V). Ενισχυτες με αυτην την ευαισθησια μπορουν καλλιστα να οδηγηθουν κατευθειαν απο ενα CD player, ενα Tuner ή ενα Phono stage, καθως οι κορυφες ενος μουσικου προγραμματος ξεπερνουν συχνα αυτα τα επιπεδα. Θα ηταν τεχνικα αδοκιμο να χρησιμοποιησουμε εκει εναν Ενεργο Προενισχυτη, με τους θορυβους του, τις υπερφορτωσεις του, και τoν οποιο χρωματισμο του (εκτος και αν επιθυμουμε τον συγκεκριμενο χρωματισμο - εχει συμβει).
Στην πραξη, την αναγκη ή μη ενεργου βαθμιδας την καταλαβαινουμε εαν συνδεσουμε κατευθειαν την πηγη (πχ ενα CD) στον Τελικο Ενισχυτη και αυξησουμε την ενταση στο μεγιστο (προυποθετει την υπαρξη ποτανσιομετρου Εντασης στον Ενισχυτη η την πηγη). Εαν ο Ενισχυτης πλησιαζει ή και ξεπερναει τα ορια παραμορφωσης, τοτε ειναι αρκετα ευαισθητος ωστε να μην χρειαζεται Ενεργο Προενισχυτη.
Τι γινεται ομως με τον δευτερο λογο υπαρξης ενος προενισχυτη, την Επιλογη Εισοδων ?
Ενας Ολοκληρωμενος Ενισχυτης διαθετει αρκετες εισοδους και επιλογεα. Στην περιπτωση ενος σχετικα ευαισθητου Τελικου σαν τον παραπανω επιβαλλεται η χρηση ενος Παθητικου Προενισχυτη, που στην ουσια δεν ειναι καν προενισχυτης διοτι δεν ενισχυει το σημα και κακως ονομαζεται ετσι. Ισως θα επρεπε να λεγεται Παθητικος Διαχειριστης, καθως δεν περιεχει κανενα ενεργο εξαρτημα στο δρομολογιο του σηματος, και περιλαμβανει, εκτος απο τα επιπλεον βυσματα, εναν επιλογεα εισοδων, και σιγουρα ενα ποτανσιομετρο ή αλλο ρυθμιστικο Εντασης. Εαν το τελευταιο ειναι Τηλεχειριζομενο, η συσκευη παραμενει Παθητικη παροτι υπαρχουν ενεργα εξαρτηματα που αφορουν ομως τον δεκτη του Τηλεχειρισμου.
Τελος το εαν οι σταθμες Εισοδων και Εξοδων ενος Προενισχυτη ειναι ιδιες δεν μας λεει τιποτε για την χρηση ή μη ενεργων στοιχειων, καθως θα μπορουσε εκει να υπαρχει ενεργη βαθμιδα Απομονωσης (Buffer) με βαθμο Ενισχυσης x1. Μιλωντας για Buffer, ειναι μαλλον σπανιες οι περιπτωσεις οπου η εισοδος του Τελικου (που αποτελει το φορτιο του προενισχυτη), εχει τοσο χαμηλη Αντισταση που “γονατιζει” (υπερφορτωνει) την εξοδο της πηγης. Σε αυτη την περιπτωση επιβαλλεται μια βαθμιδα απομονωσης φορτιου (Buffer) που ειναι μεν ενεργη, αλλα δεν παρεχει ενισχυση Τασεως στο σημα μας. Ισως σε αυτο το σημειο να ηταν χρησιμα δυο λογια για τον Συντελεστη Αποσβεσης ( Damping factor )
Στην Audio Craftworks διαθετουμε Παθητικους και Ενεργους Προενισχυτες . Επισης Phono stage MM/MC, με χρηση επιλεγμενων διακριτων Ημιαγωγων (Transistors). Ειναι αποψη μας οτι σε ενα Ενεργο Προενισχυτη, Phono stage ή Line stage, οπου εχουμε να ενισχυσουμε σχετικα ασθενη σηματα, ειναι προτιμοτερη η χρηση Transistors, εφοσον ο Ενισχυτης Ισχυος που ακολουθει ειναι Λαμπατος. Η επιλογη μας αυτη εχει προκυψει μετα απο σειρα δοκιμων με αρκετα εξαιρετικα δειγματα τετοιων συσκευων της αγορας, με ενισχυτικα εξαρτηματα καθε ειδους. Τα ακουστικα αποτελεσματα για αυτες τις βαθμιδες, εκλειναν σαφως και χαρακτηριστικα υπερ των Ημιαγωγων, και μαλιστα των διακριτων Ημιαγωγων, και σε δευτερη μοιρα υπερ ελαχιστων και πανακριβων Τελεστικων Ενισχυτων ( Op-amps ). O Λαμπατος χαρακτηρας εξασφαλιζεται βασικα απο τον Ενισχυτη Ισχυος (ειτε Ολοκληρωμενο ειτε Τελικο) και δεν υπαρχει λογος να επιμεινουμε με λαμπες σε βαθμιδες που διαχειριζονται ασθενεστερα σηματα γιατι μαλλον ζημια κανουμε.
Στην αντιθετη περιπτωση, δηλαδη εχοντας Ενισχυτη Ισχυος Solid state και Λαμπατο προενισχυτη ή λαμπατο Phono stage, δεν γινεται αρκετα αισθητος ο χαρακτηρας της λαμπας, και το μονο που εχουμε ειναι μια μεσοβεζικη υβριδικη κατασταση που υποσχεται δειγμα απο χροια λαμπας. Εχει ομως σαφως χαμηλοτερο κοστος, και ισως καποιο διαφημιστικο πλεονεκτημα.
------- Audio Craftworks --------