-
(Θα παρακαλούσα να το διαβάσετε προσεκτικά, πριν καταθέσετε τη γνώμη σας)
Αρχίζω με την επισήμανση του Σάκη, από αυτό το προηγούμενο νήμα, όπου συζητούσαμε παρόμοια θέματα, τότε κυρίως σχετιζόμενα με τα μεγάλα μήκη καλωδίων, αλλά και γενικότερα με τις συνδέσεις από balanced σε unbalanced. Τότε, ο Σάκης είχε επισημάνει:
Τότε, για τα ζητήματα που συζητούσαμε πήρα κάποιες απαντήσεις και γενικά τα θέματα έγιναν αντιμετωπίσιμα κατά κάποιον τρόπο.
Στην πορεία, παρουσιάστηκε ένα άλλο θέμα, παρόμοιας υφής, που επιθυμώ να συζητήσω.
Εξηγούμαι:
Κέντρο ελέγχου του συστήματος είναι ο AV Pro της Onkyo, ο PR-SC5507, ο οποίος διαθέτει εξόδους προενίσχυσης, τόσο balanced όσο και unbalanced. Μιας και όλοι μου οι τελικοί έχουν εισόδους balanced, έχω αποφασίσει να χρησιμοποιήσω αυτού του είδους τη σύνδεση παντού. Όμως, επιθυμώ να εισάγω ανάμεσα στον Onkyo και στους τελικούς των δύο κύριων μπροστινών καναλιών έναν ποιοτικό στεροφωνικό προενισχυτή, αποκλειστικά για δικάναλες μουσικές ακροάσεις, χωρίς να χρησιμοποιείται ο AV Pro. Αυτό γίνεται εφικτό, καθότι ο συγκεκριμένος προενισχυτής, που είναι ο Classe CP-50 (δυστυχώς δεν βρίσκω καλύτερο link, αλλά θα βάλω εικόνες παρακάτω), διαθέτει σύνδεση HT pass-through (ή Surround, όπως την ονομάζει η Classe), επιτρέποντας έτσι την εισαγωγή αυτού μεταξύ του AV Pro και των τελικών, ώστε να απενεργοποιείται όταν μπαίνει σε surround mode και να αναλαμβάνει ο AV Pro στην πολυκάναλη ακρόαση. Περί αυτού υπάρχει ήδη αυτότο ειδικό νήμα-υπόμνημα, στο οποίο παρουσιάζονται οι συσκευές που διαθέτουν αυτού του είδους τη σύνδεση.
Εδώ όμως, υπεισέρχεται μια παράμετρος, που μου χαλάει το σύνολο των ζυγισμένων (balanced) συνδέσεων: Το γεγονός, δηλαδή, ότι η είσοδος surround του προενισχυτή της Classe είναι αζύγιστη σε RCA και η κύρια έξοδός του είναι διπλή, τόσο αζύγιστη σε RCA όσο και ζυγισμένη σε XLR. Όπως είπα, o AV Pro της Onkyo διαθέτει τόσο ζυγισμένες όσο και αζύγιστες εξόδους προενίσχυσης. Μετά την εισαγωγή του προενισχυτή της Classe στο σύστημα, έχω την υποχρέωση να συνδέσω την έξοδο προενίσχυσης των κύριων μπροστινών καναλιών ΔΕ-ΑΡ του AV Pro, στην είσοδο surround (ή HT pass-through) του Classe. Και στη συνέχεια να συνδέσω την κύρια έξοδο του Classe στην είσοδο των τελικών.
Εδώ έχω δυο ή τρεις επιλογές:
1) Ή συνδέω την αζύγιστη έξοδο του AV Pro κατευθείαν στην αντίστοιχη αζύγιστη είσοδο surround του Classe και μετά την επίσης αζύγιστη έξοδο του Classe στην αντίστοιχη (αζύγιστη) είσοδο των τελικών, σπάζοντας έτσι την αλυσσίδα των ζυγισμένων συνδέσεων του συστήματος στο σημείο αυτό.
2) Ή πάλι συνδέω την αζύγιστη έξοδο του AV Pro κατευθείαν στην αντίστοιχη αζύγιστη είσοδο surround του Classe, αλλά μετά συνδέω τη ζυγισμένη έξοδο του Classe στην αντίστοιχη (ζυγισμένη) είσοδο των τελικών, ώστε το σπάσιμο της αλυσίδας των ζυγισμένων συνδέσεων να περιορίζεται μόνο στη σύνδεση AV Pro και Classe, και να αποκαθίσταται - τρόπον τινά - με τη ζυγισμένη σύνδεση Classe-τελικών.
3) Ή τέλος, συνδέω τη ζυγισμένη έξοδο του AV Pro στην αζύγιστη είσοδο του Classe, παρεμβάλλοντας όμως μεταξύ του βύσματος XLR του καλωδίου σύνδεσης, έναν προσαρμογέα με μετασχηματιστή προσαρμογής της Neutrik, τον NA2F-D0B-TX (υπάρχει και ο πανομοιότυπος NA2F-D2B-TX, που έχει χρωματισμένη κόκκινη την υποδοχή RCA) και μετά συνδέω πάλι τη ζυγισμένη έξοδο του Classe στην αντίστοιχη (ζυγισμένη) είσοδο των τελικών, διατηρώντας έτσι τη συνέχεια της αλυσίδας των ζυγισμένων συνδέσεων, έστω και με την "συμβιβαστική" λύση των προσαρμογέων της Neutrik.
Φυσικά, έχω θεωρητικά τη δυνατότητα να παραλείψω συνολικά τις ζυγισμένες συνδέσεις και να υλοποιήσω το σύστημα με αζύγιστες συνδέσεις απ' άκρου σ' άκρον, αλλά δεν το θέλω, ειδικά με δεδομένη την απόσταση που θα τρέξουν τουλάχιστον τα interconnects 4 καναλιών (τα surround και τα back surround), που θα κυμαίνεται μεταξύ 7.5 έως και 14 μέτρα.
Στην πρώτη περίπτωση, το μειονέκτημα είναι το σπάσιμο της αλυσίδας των ζυγισμένων συνδέσεων, στη σύνδεση των τελικών. Αυτό, πλην των άλλων, εμπεριέχει και μια παράμετρο ανομοιομορφίας στη στάθμη των σημάτων. Σύμφωνα με την Onkyo, η προδιαγραφή της κύριας εξόδου προενίσχυσης του AV Pro για την αζύγιστη έξοδο είναι 1V/470 Ohm ενώ για τη ζυγισμένη είναι 2V/490 Ohm, οπότε λογικό είναι να αναμένεται διαφορά στο σήμα, που δεν ξέρω αν μπορεί να την διορθώσει τόσο το σύστημα της Audyssey όσο και το χειροκίνητο σετάπ.
Στη δεύτερη περίπτωση ίσως έχω το ίδιο θέμα διαφοράς στο σήμα, αλλά που ίσως να "αυτοδιορθώνεται" με την αυξημένη στάθμη που μπορεί να προσφέρει η ζυγισμένη έξοδος του Classe, αν και διατηρώ σοβαρή αμφιβολία αν αυτό θα συμβεί, διότι όταν ο προενισχυτής μπαίνει σε λειτουργία surround, απενεργοποιούνται όλα του τα κυκλώματα, πλην αυτού που ανακατευθύνει το σήμα που μπαίνει στην είσοδο surround προς την κύρια έξοδο (και προς την έξοδο surround, αλλά δεν μας ενδιαφέρει, ετσι κι αλλιώς αυτή δεν χρησιμοποιείται). Και υποπτεύομαι ότι το σήμα που μπαίνει στην αζύγιστη έξοδο παραμένει αναλλοίωτο (και άρα χαμηλό), έστω κι αν βγαίνει από τη ζυγισμένη έξοδο του Classe.
Στην τρίτη περίπτωση, τα πράγματα διορθώνονται, σε ότι τουλάχιστον αφορά τη στάθμη του σήματος. Αλλά υπεισέρχεται εδώ ο παράγοντας "μετασχηματιστής προσαρμογής", που ο Σάκης λέει να τον αποφεύγουμε. Βέβαια, πρέπει να επισημάνω εδώ, ότι τα μήκη των καλωδίων σύνδεσης μεταξύ του AV Pro και του Classe είναι πολύ μικρά (δεν ξεπερνούν το 1 μέτρο, ίσως ακόμα λιγότερο), οπότε οι φόβοι περί "πνιγμένου" ίσως να μην βρίσκουν τον εαυτό τους εδώ.
Τί λέτε;
(Συγγνώμη για το μακροσκελέστατο θέμα, αλλά σκέφτηκα πως έπρεπε να το αναλύσω όπως εγώ το καταλαβαίνω, για να γίνει κατανοητό. Και πάλι θα παρακαλούσα μόνο να το διαβάσετε προσεκτικά, πριν εκφράσετε την άποψή σας. Ευχαριστώ εκ των προτέρων. Παραθέτω εικόνες από τον Classe για να γίνει πιο κατανοητό το νήμα. Για τον Onkyo υπάρχουν πληροφορίες και εικόνες στο link που παρέθεσα).
Εικόνα 1. Η γενική όψη του προενισχυτή

Εικόνα 2. Τα χαρακτηριστικά του.

Εικόνα 3. Το πίσω panel του. Φαίνονται καθαρά οι (α) είσοδος-έξοδος surround σε RCA και (β) οι κύριες έξοδοι προενίσχυσης στα δεξιά, σε RCA και σε XLR
-
(Θα παρακαλούσα να το διαβάσετε προσεκτικά, πριν καταθέσετε τη γνώμη σας)
Αρχίζω με την επισήμανση του Σάκη, από αυτό το προηγούμενο νήμα, όπου συζητούσαμε παρόμοια θέματα, τότε κυρίως σχετιζόμενα με τα μεγάλα μήκη καλωδίων, αλλά και γενικότερα με τις συνδέσεις από balanced σε unbalanced. Τότε, ο Σάκης είχε επισημάνει:
ok .....
.....κατα τα αλλα οι γνωμες ειναι πολλες απο οτι ειδες και εγω το μονο που θα μπορουσα να κανω ειναι να τεκμηριωσω καποιες απο αυτες ....
some facts
---- xlr isolators
απλα εξω απο καθε συστημα hifi ενω κανουν πραγματι αυτο που λενε: εξαλειφουν τους βομβους που μπορει να εχουν δημιουργηθει, οι οποιοι κατα 101% οφειλονται σε λαθος του εγκαταστατη ...Πλην ομως επηρεαζουν τον ηχο και ειναι αμμεσα εξαρτημενα απο την αποκριση και την ταχυτητα .
-----balanced in out
Η τοπολογια αυτη δημιουργηθηκε για να μπορουν να μεταφερθουν ηχητικα σηματα σε μεγαλες αποστασεις .... ...στο hifi -high end τετοια πραγματα δεν θα επρεπε να υπαρχουν ...Εξηγω το να εχει ο τελικος μου balanced in, οπου μεσα θα υπαρχει ενα ολοκληρωμενο, που θα την κανει ξανα unbalanced για να παει στον τελικο, ειναι κατι το οποιο δεν θα το ηθελα (ειδικοτερα οταν η αποσταση ειναι πολυ κοντινη)
Νοημα θα ειχε αν ολος ο τελικος ηταν balanced, οπου ολοι μας ξερουμε οτι, εκτος απο λιγοι, ειναι και πολυ ακριβοι
Υπαρχουν ομως τα παρακατω θεματα ....
----τα balanced εχουν μια Α (συνηθως χαμηλη) αντισταση εισοδου, ενω τα unbalanced συνηθως εχουν και υψηλοτερη αντισταση εισοδου .....
----Αρα ...balanced =χαμηλη αντισταση εισοδου = λιγοτερος θορυβος αλλα πιο "πνιγμενο σημα " οπου μετα απο αυτο μειωνονται και οι απαιτησεις σε καλωδια
---unbalanced = κατα κανονα υψηλοτερη αντισταση εισοδου = αρα μακραν μεγαλυτερες πιθανοτητες για πιο ελευθερο σημα = σαφως πασχει απο θορυβους σε μεγαλες αποστασεις και τελος σαφως εξαρτημενο και απο την χωρητικοτητα που δημιουργει το καλωδιο η ενας τερματισμος ...
Τα δεδομενα ειναι αυτα ...οι επιλογες δικες σου !!!!
Φιλικα
Σακης Πετροπουλος
Τότε, για τα ζητήματα που συζητούσαμε πήρα κάποιες απαντήσεις και γενικά τα θέματα έγιναν αντιμετωπίσιμα κατά κάποιον τρόπο.
Στην πορεία, παρουσιάστηκε ένα άλλο θέμα, παρόμοιας υφής, που επιθυμώ να συζητήσω.
Εξηγούμαι:
Κέντρο ελέγχου του συστήματος είναι ο AV Pro της Onkyo, ο PR-SC5507, ο οποίος διαθέτει εξόδους προενίσχυσης, τόσο balanced όσο και unbalanced. Μιας και όλοι μου οι τελικοί έχουν εισόδους balanced, έχω αποφασίσει να χρησιμοποιήσω αυτού του είδους τη σύνδεση παντού. Όμως, επιθυμώ να εισάγω ανάμεσα στον Onkyo και στους τελικούς των δύο κύριων μπροστινών καναλιών έναν ποιοτικό στεροφωνικό προενισχυτή, αποκλειστικά για δικάναλες μουσικές ακροάσεις, χωρίς να χρησιμοποιείται ο AV Pro. Αυτό γίνεται εφικτό, καθότι ο συγκεκριμένος προενισχυτής, που είναι ο Classe CP-50 (δυστυχώς δεν βρίσκω καλύτερο link, αλλά θα βάλω εικόνες παρακάτω), διαθέτει σύνδεση HT pass-through (ή Surround, όπως την ονομάζει η Classe), επιτρέποντας έτσι την εισαγωγή αυτού μεταξύ του AV Pro και των τελικών, ώστε να απενεργοποιείται όταν μπαίνει σε surround mode και να αναλαμβάνει ο AV Pro στην πολυκάναλη ακρόαση. Περί αυτού υπάρχει ήδη αυτότο ειδικό νήμα-υπόμνημα, στο οποίο παρουσιάζονται οι συσκευές που διαθέτουν αυτού του είδους τη σύνδεση.
Εδώ όμως, υπεισέρχεται μια παράμετρος, που μου χαλάει το σύνολο των ζυγισμένων (balanced) συνδέσεων: Το γεγονός, δηλαδή, ότι η είσοδος surround του προενισχυτή της Classe είναι αζύγιστη σε RCA και η κύρια έξοδός του είναι διπλή, τόσο αζύγιστη σε RCA όσο και ζυγισμένη σε XLR. Όπως είπα, o AV Pro της Onkyo διαθέτει τόσο ζυγισμένες όσο και αζύγιστες εξόδους προενίσχυσης. Μετά την εισαγωγή του προενισχυτή της Classe στο σύστημα, έχω την υποχρέωση να συνδέσω την έξοδο προενίσχυσης των κύριων μπροστινών καναλιών ΔΕ-ΑΡ του AV Pro, στην είσοδο surround (ή HT pass-through) του Classe. Και στη συνέχεια να συνδέσω την κύρια έξοδο του Classe στην είσοδο των τελικών.
Εδώ έχω δυο ή τρεις επιλογές:
1) Ή συνδέω την αζύγιστη έξοδο του AV Pro κατευθείαν στην αντίστοιχη αζύγιστη είσοδο surround του Classe και μετά την επίσης αζύγιστη έξοδο του Classe στην αντίστοιχη (αζύγιστη) είσοδο των τελικών, σπάζοντας έτσι την αλυσσίδα των ζυγισμένων συνδέσεων του συστήματος στο σημείο αυτό.
2) Ή πάλι συνδέω την αζύγιστη έξοδο του AV Pro κατευθείαν στην αντίστοιχη αζύγιστη είσοδο surround του Classe, αλλά μετά συνδέω τη ζυγισμένη έξοδο του Classe στην αντίστοιχη (ζυγισμένη) είσοδο των τελικών, ώστε το σπάσιμο της αλυσίδας των ζυγισμένων συνδέσεων να περιορίζεται μόνο στη σύνδεση AV Pro και Classe, και να αποκαθίσταται - τρόπον τινά - με τη ζυγισμένη σύνδεση Classe-τελικών.
3) Ή τέλος, συνδέω τη ζυγισμένη έξοδο του AV Pro στην αζύγιστη είσοδο του Classe, παρεμβάλλοντας όμως μεταξύ του βύσματος XLR του καλωδίου σύνδεσης, έναν προσαρμογέα με μετασχηματιστή προσαρμογής της Neutrik, τον NA2F-D0B-TX (υπάρχει και ο πανομοιότυπος NA2F-D2B-TX, που έχει χρωματισμένη κόκκινη την υποδοχή RCA) και μετά συνδέω πάλι τη ζυγισμένη έξοδο του Classe στην αντίστοιχη (ζυγισμένη) είσοδο των τελικών, διατηρώντας έτσι τη συνέχεια της αλυσίδας των ζυγισμένων συνδέσεων, έστω και με την "συμβιβαστική" λύση των προσαρμογέων της Neutrik.
Φυσικά, έχω θεωρητικά τη δυνατότητα να παραλείψω συνολικά τις ζυγισμένες συνδέσεις και να υλοποιήσω το σύστημα με αζύγιστες συνδέσεις απ' άκρου σ' άκρον, αλλά δεν το θέλω, ειδικά με δεδομένη την απόσταση που θα τρέξουν τουλάχιστον τα interconnects 4 καναλιών (τα surround και τα back surround), που θα κυμαίνεται μεταξύ 7.5 έως και 14 μέτρα.
Στην πρώτη περίπτωση, το μειονέκτημα είναι το σπάσιμο της αλυσίδας των ζυγισμένων συνδέσεων, στη σύνδεση των τελικών. Αυτό, πλην των άλλων, εμπεριέχει και μια παράμετρο ανομοιομορφίας στη στάθμη των σημάτων. Σύμφωνα με την Onkyo, η προδιαγραφή της κύριας εξόδου προενίσχυσης του AV Pro για την αζύγιστη έξοδο είναι 1V/470 Ohm ενώ για τη ζυγισμένη είναι 2V/490 Ohm, οπότε λογικό είναι να αναμένεται διαφορά στο σήμα, που δεν ξέρω αν μπορεί να την διορθώσει τόσο το σύστημα της Audyssey όσο και το χειροκίνητο σετάπ.
Στη δεύτερη περίπτωση ίσως έχω το ίδιο θέμα διαφοράς στο σήμα, αλλά που ίσως να "αυτοδιορθώνεται" με την αυξημένη στάθμη που μπορεί να προσφέρει η ζυγισμένη έξοδος του Classe, αν και διατηρώ σοβαρή αμφιβολία αν αυτό θα συμβεί, διότι όταν ο προενισχυτής μπαίνει σε λειτουργία surround, απενεργοποιούνται όλα του τα κυκλώματα, πλην αυτού που ανακατευθύνει το σήμα που μπαίνει στην είσοδο surround προς την κύρια έξοδο (και προς την έξοδο surround, αλλά δεν μας ενδιαφέρει, ετσι κι αλλιώς αυτή δεν χρησιμοποιείται). Και υποπτεύομαι ότι το σήμα που μπαίνει στην αζύγιστη έξοδο παραμένει αναλλοίωτο (και άρα χαμηλό), έστω κι αν βγαίνει από τη ζυγισμένη έξοδο του Classe.
Στην τρίτη περίπτωση, τα πράγματα διορθώνονται, σε ότι τουλάχιστον αφορά τη στάθμη του σήματος. Αλλά υπεισέρχεται εδώ ο παράγοντας "μετασχηματιστής προσαρμογής", που ο Σάκης λέει να τον αποφεύγουμε. Βέβαια, πρέπει να επισημάνω εδώ, ότι τα μήκη των καλωδίων σύνδεσης μεταξύ του AV Pro και του Classe είναι πολύ μικρά (δεν ξεπερνούν το 1 μέτρο, ίσως ακόμα λιγότερο), οπότε οι φόβοι περί "πνιγμένου" ίσως να μην βρίσκουν τον εαυτό τους εδώ.
Τί λέτε;
(Συγγνώμη για το μακροσκελέστατο θέμα, αλλά σκέφτηκα πως έπρεπε να το αναλύσω όπως εγώ το καταλαβαίνω, για να γίνει κατανοητό. Και πάλι θα παρακαλούσα μόνο να το διαβάσετε προσεκτικά, πριν εκφράσετε την άποψή σας. Ευχαριστώ εκ των προτέρων. Παραθέτω εικόνες από τον Classe για να γίνει πιο κατανοητό το νήμα. Για τον Onkyo υπάρχουν πληροφορίες και εικόνες στο link που παρέθεσα).
Εικόνα 1. Η γενική όψη του προενισχυτή

Εικόνα 2. Τα χαρακτηριστικά του.

Εικόνα 3. Το πίσω panel του. Φαίνονται καθαρά οι (α) είσοδος-έξοδος surround σε RCA και (β) οι κύριες έξοδοι προενίσχυσης στα δεξιά, σε RCA και σε XLR

-