Headphone Amplifier - Op amp rolling [Matrix M-stage]

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Γειά χαρά στην παρέα!

Σκοπεύω να κάνω μία εκτενή σύγκριση τελεστικών ενισχυτών στον ενισχυτή ακουστικών που έχω αυτή τη στιγμή, και σε αυτό το νήμα θα μπορούμε να συμβάλλουμε όλοι και να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη...

Ο στόχος μου είναι να ικανοποιήσω την περιέργεια που πάντα είχα σχετικά με αυτά τα μικρά μαύρα πολύποδα τσιπάκια για τα οποία κατά καιρούς έχω διαβάσει πάρα πολλά και άκρως αντικρουόμενα...

Προσωπικά είμαι πεπεισμένος για τις διαφορές που φέρνει η αλλαγή τελεστικού στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα, έχοντας ήδη συγκρίνει το "μαμά" BB OPA2134 με το "τρέχον" LM4562 αλλά και το Texas Instruments THS4032, με νικητή το LM4562 (με κριτήριο τη συνολική παρουσίαση και όχι μεμονωμένα κομμάτια του φάσματος).

Το πρώτο βήμα λοιπόν έγινε. Έχοντας διαβάσει αμέτρητα νήματα σε σχετικά φόρα και κυρίως το diyaudio.com, κατέγραψα τα ολοκληρωμένα εκείνα που προτείνουν οι διάφοροι χομπίστες και κατέληξα σε μία λίστα που - από τις περιγραφές - θα με ενδιέφερε να δοκιμάσω...

ΛΙΣΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ

Burr Brown:

OPA2604AP – DIP8

OPA2107AP – DIP8

OPA627AU – 2x SOIC->DIP8

National

LME49720NA – DIP8

LME49860 – DIP8

LM6172IN – DIP8

Analog Devices

AD825AR – SOIC->DIP8

AD797AR – 2x SOIC ->DIP8

OP275GS – SOIC ->DIP8

OP249GP -> DIP8

NE series/ various manufacturers

NE5532 – DIP8

NE5534A – 2x DIP8


Φιού!!!

Οι παραγγελίες για τα ολοκληρωμένα και τα απαραίτητα ανταπτοράκια έχουν ήδη γίνει. Από την επόμενη εβδομάδα θα αρχίσουν και οι παραλαβές...

Δε θα είναι εύκολη ούτε γρήγορη η διαδικασία, αλλά είναι κάτι που πάντα με απασχολούσε και ήθελα να κάνω. Με την ευκαιρία δε της αγοράς ενισχυτή ακουστικών θεώρησα πως είναι ευκαιρία να γίνει μιας και τα συμπεράσματα είναι πιο εύκολο να βγούν με ακρόαση από ακουστικά.

Επίσης, μιας και εξακολουθώ να παρακολουθώ σχετικές συζητήσεις σε φόρα, είναι πολύ πιθανό να προσθέσω νέα ολοκληρωμένα, ή να αναζητήσω συγκεκριμένες εκδόσεις από τα παραπάνω (πχ designed for audio only).

Επισήμανση/ Disclaimer:

Είναι απαραίτητο να τονίσουμε εδώ, πως το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα αν και επηρρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τον τελεστικό ενισχυτή, δεν εξαρτάται μόνο από αυτόν. Η συνολική σχεδίαση του ενισχυτή παίζει καθοριστικό ρόλο.

Έτσι, η συμπεριφορά του κάθε ενός ολοκληρωμένου στο δικό μου ενισχυτή μπορεί να είναι διαφορετική από ότι θα ήταν αν έμπαινε σε μια διαφορετική υλοποίηση. Κοινώς η εικόνα που θα αποκομίσω και θα σας μεταφέρω δεν σημαίνει ότι θα επαναληφθεί επακριβώς σε έναν άλλο ενισχυτή ακουστικών.

Για παράδειγμα τα OPA627 έχουν φήμη ότι ανάλογα με την ποιότητα τροφοδοσίας μπορούν να αποδώσουν από εξαιρετικά έως χάλια. Αυτό εξηγεί και την απίστευτη ποικιλία απόψεων που βρίσκει κανείς διαβάζοντας νήματα με απόψεις για αυτά...

Τέλος, να θυμίσω πως δεν είμαι τεχνικός, δεν έχω τεχνικές γνώσεις, ούτε έχω εξειδικευμένα μηχανήματα. Α!!! και δεν είμαι γκουρού σε θέματα audio.
Έχω μια εμπειρία χομπίστα από το 1994 περίπου, έχω σκάσει ένα βουνό λεφτά και έχω αλλάξει ένα κάρο μηχανήματα. Ευτυχώς έχω καταλήξει σε ένα σύστημα που λατρεύω εδώ και 5 περίπου χρόνια και όλα αυτά σταμάτησαν.

Αποφασίζετε λοιπόν εσείς αν το προφίλ μου σας εμπνέει εμπιστοσύνη και αν η άποψή μου έχει κάποια αξία
για εσάς ή όχι...

Από την πλευρά μου θα χρειαστώ τη βοήθειά σας πάντως...

Αρχικά με τη μορφή προτάσεων σχετικά με τον τρόπο που θα γίνει η σύγκριση... είναι κάτι που δεν έχω καταλήξει - και σίγουρα μια σωστή μεθοδολογία θα βοηθήσει να βγούν κάποια ενδιαφέροντα (και ίσως χρήσιμα) συμπεράσματα.

Αυτά για αρχή!

:ernaehrung004:
 

Chris1967

Supreme Member
11 September 2010
4,225
Καλή επιτυχία! :a0210:

Δυστυχώς δεν μπορώ να προτείνω συγκεκριμένη μεθοδολογία, εκτός από το να υπάρχει ένας ενισχυτής αναφοράς, κοινά αποδεκτός για την ουδέτερη συμπεριφορά του σε όλο το εύρος συχνοτήτων.

Με τον Aune μου έκανα πολλές δοκιμές, το ίδιο και με το κινέζικο DAC μου, κατέληξα σε αυθαίρετους συνδυασμούς.

Τα AD797 κατά την δική μου εμπειρία είναι καταπληκτικά, και αν λειτουργήσουν (λόγω τροφοδοσίας) θα δώσουν καλά αποτελέσματα σε οποιαδήποτε υλοποίηση.

Τονίζω ότι είναι πολύ μεγάλης σημασίας να κοιτάξεις το εύρος τροφοδοσίας του κάθε τελεστικού, ώστε να ταιριάζει στην εφαρμογή που θα χρησιμοποιήσεις.

Δες πόση είναι η τροφοδοσία λοιπόν στον Matrix, και μην βιαστείς να καταδικάσεις έναν τελεστικό αν δουλεύει οριακά από άποψη τροφοδοσίας.

Δυστυχώς δεν έχεις την πολυτέλεια να αυξομειώνεις την τροφοδοσία του ενισχυτή σου... στον Aune που έκανα τα πρώτα πειράματα μου με εξωτερικό σταθεροποιημένο τροφοδοτικό, εντυπωσιάστηκα από την μεταβολή του ήχου των τελεστικών, και από την αυξομείωση της τροφοδοσίας.
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Το παρακάτω απόσπασμα από topic του Tom Gootee (DiyAudio.com) δείχνει πόση σημασία έχει η τροφοδοαία για κάποια από τα ολοκληρωμένα που συζητάμε...

"...if you look at the OP275 datasheet, at http://www.analog.com , Figure 5 in the Applications section shows that in order to drive 10V RMS into 600 Ohms and still get low THD (Total Harmonic Distortion), the supply voltages must be >= +/-19V. For 1 kHz 10VRMS into 600 Ohms, with +/-18.5V supplies, the THD is about 0.1%. But with +/-19V supplies, the THD is about 0.001%, and decreases further as the supply voltages approach +/-22V."

Για κάποια άλλα το εύρος λειτουργίας είναι πολύ μεγάλο - το OPA2134 θεωρείται ένα από αυτά - οπότε είναι πιο βολικά και εύκολα.

Το καλό είναι πως ο Matrix δείχνει να συνεργάζεται με τελεστικούς που διαθέτουν είσοδο Fet όσο και Bipolar, και αυτό το λέω μιας και ήδη έχουν περάσει από το socket του και τα δύο αυτά είδη. Το OPA2134 είναι JFET input, ενώ το THS4032 bipolar input.
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
+/- 15 Volts δίνει ο M-stage στο ολοκληρωμένο...

Συνεπώς αποκλείονται κάποιες ενδιαφέρουσες προτάσεις όπως τα AD8610/8620, AD8066...
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,514
Νομίζω πως ρυθμίζεται η τάση με τα τρίμερ (μεταβλητές αντιστάσεις) που βρίσκονται δίπλα από τους μεγάλους πυκνωτές της τροφοδοσίας.

Όσο για τη μεθοδολογία το καλύτερο θα ήταν να υπάρχουν δύο ίδιοι ενισχυτές με τον ένα να αποτελεί την αναφορά και στον άλλο να
γίνονται οι αλλαγές των τελεστικών. Από τη στιγμή που αυτό δε γίνεται, το αμέσως καλύτερο είναι να υπάρχει ένα σημείο αναφοράς
πχ το LM4562 και να κάνεις τις δοκιμές σου μία μία κάθε φορά αφήνοντας και τον απαραίτητο χρόνο ώστε να έχεις καλύτερη αίσθηση
των όποιων αλλαγών προκύψουν.

Έχω δοκιμάσει
AD8620, AD8066,
OPA2107AP, OPA2111KP, OPA2132P, OPA2134PA, OPA1642,
LT1057,
LM4562NA, LME49720NA, LME49720HA
TL082, LF353, NE5532

Προσωπικά εμένα μου αρέσει πάρα πολύ ο LME49720. Να συμπληρώσω πως οι LM4562 και LME49720 είναι 99,9% οι ίδιοι τελεστικοί
και ο λόγος για τον οποίο κυκλοφορούν με δύο διαφορετικά ονόματα είναι πως όταν η national αποφάσισε να αλλάξει την ονομασία
των νέων τελεστικών σε LMExxxxx ο LM4562 ειχε ήδη καθιερωθεί οπότε παρέμεινε και με αυτή την ονομασία στον κατάλογο της
εταιρείας. Επιπλέον έχω καταλλήξει πως η μεταλλική συσκευασία (LME49720HA) ακούγεται καλύτερα από την πλαστική :nounder:.

Η μόνη επισήμανση που έχω να κάνω σχετικά με τους τελεστικούς είναι πως οι πιο "γρήγοροι" που παρουσιάζουν υψηλό GBP ή/και
slew rate είναι πιθανό να έχουν θεματάκια με ταλαντώσεις. Την κατάσταση συνήθως επιβαρύνουν και οι μετατροπείς από smd σε
DIP8. Χωρίς παλμογράφο είναι λίγο δύσκολο να εντοπίσεις το πρόβλημα αν υπάρξει. Ένδειξη μπορεί να αποτελέσει η μη σταθερή ένδειξη
της τάσης εξόδου μετρώντας με ένα ψηφιακό πολύμετρο χωρίς σήμα στην είσοδο εννοείται. Εκεί δηλαδή που περιμένεις μερικές εκατοντάδες
μV ή έστω μερικά mV να μη μετράς σταθερή τιμή. Οπότε προσοχή τουλάχιστον σε ΝΕ5534 ο οποίος είναι σχεδιασμένος για κέρδος πάνω από 3
ενώ για μικρότερο κέρδος χρειάζεται πυκνωτή αντιστάθμισης και προτείνω να τον αποφύγεις (ο ΝΕ5532 δεν έχει θέμα), AD797, AD825, LM6172.
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
ΛΙΣΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ

Burr Brown:

OPA2604AP – DIP8

OPA2107AP – DIP8

OPA627AU – 2x SOIC->DIP8

National

LME49720NA – DIP8

LME49720HA

LME49860 – DIP8

LM6172IN – DIP8

Analog Devices

AD825AR – SOIC->DIP8

AD797AR – 2x SOIC ->DIP8

OP275GS – SOIC ->DIP8

OP249GP -> DIP8

NE series/ various manufacturers

NE5532 – DIP8

NE5534A – 2x DIP8

Η λίστα εμπλουτίστηκε...
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
ΛΙΣΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ

Burr Brown:


OPA2604AP – DIP8

OPA2107AP – DIP8

OPA627AU – 2x SOIC->DIP8

National

LME49720NA – DIP8

LME49720HA

LME49860 – DIP8

LM6172IN – DIP8

Analog Devices

AD825AR – SOIC->DIP8

AD797AR – 2x SOIC ->DIP8

OP275GS – SOIC ->DIP8

OP249GP -> DIP8

NE series/ various manufacturers

NE5532 – DIP8

NE5534A – 2x DIP8

Linear Technology

LT1028CS8 - 2x SOIC ->DIP8

Και μια πολλά υποσχόμενη νέα είσοδος ακόμη!
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Καλημέρα!

Η μάχες άρχισαν και μάλιστα με πολύ εντυπωσιακό τρόπο!!!

Πριν όμως πάμε εκεί, ας αναρτήσω την τελική λίστα...

ΛΙΣΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ

Burr Brown:

OPA2604AP – DIP8

OPA2107AP – DIP8

OPA627AU – 2x SOIC->DIP8

National

LME49720NA – DIP8

LME49720HA – TO99

LME49860 – DIP8

LM6172IN – DIP8

Analog Devices

AD845JN – DIP8

AD825AR – SOIC->DIP8

AD797AR – 2x SOIC ->DIP8

OP275GS – SOIC ->DIP8

OP249GP -> DIP8

NE series/ various manufacturers

NE5532 – DIP8

NE5534A – 2x DIP8

Linear Technology

LT1028CS8 - 2x SOIC ->DIP8

LT1364CN8 – DIP8
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Ε, ναι λοιπόν ξεκινήσαμε με μια επική μάχη απίστευτων διαστάσεων!!!

Πρώτο λοιπόν κατέφτασε το LME49860 και μπήκε άμεσα στην… αρένα απέναντι στο LM4562.

Η σειρά LME της National είναι νεότερη της LM και το επιπλέον γράμμα «Ε» στον κωδικό του ολοκληρωμένου δείχνει ότι προορίζεται για high end εφαρμογές (ουάου!!!).

Στο νέο μονομάχο δώθηκαν 12 ώρες για εντατική προετοιμασία (burn-in) και με την εκπνοή της προθεσμίας η μεγάλη μάχη ξεκίνησε.

Το υλικό που επέλεξα αυτή τη φορά: Melody Gardot, The Absence (audio cd, 2012) – Kate Bush, 50 words for snow (audio cd, 2011) – Tom Petty & The Heartbreakers – Damn The Torpedoes (audio cd, 2010 reissue).

Διαδικασία Αξιολόγησης & Ακουστικές Εντυπώσεις:

Λέγεται πως η ακουστική μνήμη είναι περιορισμένη αν όχι ανύπαρκτη και έτσι ξεκίνησα ακούγοντας μικρά κομμάτια υλικού που δεν ξεπερνούσαν το ενάμιση λεπτό ακούγοντας εναλλάξ τα δύο ολοκληρωμένα.
Η διαδικασία επαναλήφθηκε 2 ή 3 φορές για το ίδιο κομμάτι για να επιβεβαιώσω την όποια αρχική εντύπωση. Μετά τον πρώτο όμως γύρο και έχοντας συμπληρώσει μία σελίδα σημειώσεις, χαλάρωσα και άκουσα και ολόκληρα κομμάτια συνεχίζοντας φυσικά να εναλλάσσω τα τσιπάκια.

Αρχικά η τονική ομοιότητα των δύο ολοκληρωμένων με παραπλάνησε, πιστεύοντας πως οι διαφορές ήταν λιγοστές. Ίσως και η «καταγωγή» των δύο ομόσταυλων να με έπεισε πως επρόκειτο για μία ανιαρή μάχη μεταξύ ισοδύναμων αντιπάλων…

Στη συνέχεια, όμως και αλλαγή με την αλλαγή, ανακάλυψα το ακριβώς αντίθετο…

Το LM4562 επιβεβαίωσε τη «ευφωνική» του παρουσίαση και τον ευχάριστο/ χορευτικό του χαρακτήρα. Δεν άντεξε όμως τη σύγκριση…

Πρακτικά το LME49860 κέρδισε ξεκάθαρα και με μεγάλη άνεση κάθε δοκιμασία.

Συγκριτικά λοιπόν το 49860 είναι εξαιρετικά ισορροπημένο, ακριβές και ταχύτατο. Παρέχει περισσότερη πληροφορία σε κάθε επίπεδο (χροιές σε φωνές και όργανα, πληροφορία χώρου) περισσότερη ανάλυση σε όλο το φάσμα και περισσότερη πληροφορία στα άκρα και κυρίως στις υψηλές συχνότητες.

Είναι διαυγές και ήσυχο, σε αντίθεση με το 4562 που μοιάζει θολό.

Η μικρο-πληροφορία είναι πιο αισθητή και η «ησυχία» επίσης. Οι νότες του πιάνου για παράδειγμα ξεπηδούν πιο ζωντανά και σβήνουν πιο αργά με αυτό το ολοκληρωμένο.

Σαν αποτέλεσμα, η μουσική απλώνεται και αποκτά βάθος. Οι φωνές πάνε αρκετά βήματα πιο πίσω – σαν ακροατής νοιώθεις πως απομακρύνθηκες από τον ερμηνευτή σε σχέση με το 4562 που είναι κοντά σου. Οι χώροι περιγράφονται καλύτερα και είναι κατά κανόνα μεγαλύτεροι.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα κύμβαλο σε κάποιο κομμάτι των Thievery Corporation που χτυπάει στα δεξιά. Με το LME49860 νομίζεις πως ακούγεται δέκα μέτρα πιο μακριά σε σχέση με το LM4562. Εντυπωσιακό!!!

Η όλη ακρόαση γίνεται πιο ξεκούραστη χάρη στο χαρακτήρα του LME49860, χωρίς να χάνεται η δυναμική της ηχογράφησης και να «χαλαρώνει» δυσάρεστα. Σε ακούσματα ρόκ ανακαλύπτεις πως η ενέργεια είναι εκεί και μάλιστα ενισχυμένη μιας και το ολοκληρωμένο ξεπερνά σε ταχύτητα το 4562 δίνοντας ζωντάνια στο άκουσμα.

Μου είναι ξεκάθαρο πως το 4562 προσθέτει ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα (ζεστό και μπασσάτο με μαζεμένο υψηλό) για όσους επιζητούν κάτι τέτοιο και σε αυτούς τελικά απευθύνεται. Στην διαδικασία όμως θυσιάζει το ρεαλισμό, την ακρίβεια και την ταχύτητα.

Όλα αυτά τα προσφέρει το LME4562 και όχι μόνο. Το άκουσμά παραμένει απολαυστικό χωρίς ίχνος σκληράδας, εξαιρετικά ρυθμικό και δυναμικό.

Συντριπτική λοιπόν η επικράτηση του LME49860 που πλέον περιμένει τον επόμενο «μονομάχο» που θα διεκδικήσει το στέμμα. Μέχρι τότε “Long Live The KING”.
 
Last edited:

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Διόρθωση:

Όλα αυτά τα προσφέρει το LME49860 και όχι μόνο. Το άκουσμά παραμένει απολαυστικό χωρίς ίχνος σκληράδας, εξαιρετικά ρυθμικό και δυναμικό.
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Και πριν η σκόνη στο πεδίο της μάχης κάτσει καλά - καλά, ο επόμενος μαχητής φάνηκε...

ΝΕ5534P (η έκδοση της Texas Instruments) - 2 x single ended DIP8 σε ανάλογο αντάπτορα.

Η διαδικασία στρωσίματος ξεκίνησε εχθές αλλά μετά από 6 περίπου ώρες έκανα ζαβολιά και πήρα μια πρώτη γεύση...

Θα κρατήσω επιφυλάξεις προς στιγμήν, αλλά αυτή θα είναι μια ακόμη πιο σκληρή μάχη!!!

Τα 2x5534 σε κερδίζουν με το πρώτο άκουσμα. Το θέμα είναι κατά πόσο είναι ικανά να διεκδικήσουν τη θέση του 49860 που συνεχίζει να δείχνει την ποιότητά του και να χαρίζει ένα εξαιρετικό άκουσμα σε κάθε ευκαιρία...

Πρόκειται για 2 εξαιρετικές επιλογές, με διαφορετική "διάθεση" η κάθε μία...

Περισσότερα αύριο όμως με πιο ασφαλή συμπεράσματα έχοντας δώσει στα 5534 λίγο χρόνο ακόμα.
 

Chris1967

Supreme Member
11 September 2010
4,225
Συγχαρητήρια για το κουράγιο σου!! :ernaehrung004: εγώ ομολογώ ότι δεν είχα την υπομονή να κάνω τέτοιες συγκρίσεις... μπράβο!

Αν θες βάλε με νούμερα από 1... έως χ... από καλύτερο προς χειρότερο τους τελεστικούς όπως κατά την γνώμη σου σου αρέσουν καλύτερα για να έχουμε έναν πίνακα για γρήγορη επιλογή και σύντομη περιγραφή...
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Πολύ καλή ιδέα, ευχαριστώ!

Θα το εφαρμόσω μόλις το δείγμα μεγαλώσει λίγο...
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,067
αν και μια λίστα από 1-10 θα ήταν καλύτερη, θεωρώ ότι είναι αδύνατον να μπορέσει κανείς να διακρίνει τόσο καλά.
Και 1-5 θα αρκεί.

Χαίρομαι ιδιαίτερα για τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής του 5534, που είναι αυτό που με συντροφεύει....
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
Εχθές το βράδυ αφιέρωσα αρκετό χρόνο στην πολύ ενδιαφέρουσα σύγκριση μεταξύ του LME49860 και των 2x NE5534P (κατασκευής Ti).

Η σύγκριση αυτή ήταν δύσκολη μιας και στην αρχή της διαδικασίας οι όποιες αδυναμίες ήταν δυσδιάκριτες, το ίδιο και κάποια ξεκάθαρα σημεία υπεροχής.

Χρειάστηκε να επανέλθω αμέτρητες φορές στο ίδιο πέρασμα συγκρίνοντας με προσοχή και κρατώντας σημειώσεις...

Από κάποιο σημείο και μετά, έχοντας εντοπίσει τις διαφορές, αφέθηκα σε εκτενέστερες ακροάσεις όπου ολοκλήρωσα την εικόνα για την κάθε επιλογή και κατέληξα στον ηχητικό της χαρακτήρα.

Στο θέμα μας τώρα:

Είναι δύσκολο να χαρακτηρίσω κάποιο ως "καλύτερο". Μου είναι όμως πλέον απόλυτα ξεκάθαρο ποιο από τα 2 προτιμώ εγώ:

...το LME49860

Ακουστικές εντυπώσεις:

Από την αρχή φάνηκε πως τα 5534 είχαν ένα ιδιαίτερα δυναμικό ακουσμα. Ισχυρά άκρα, forward παρουσίαση και ταχύτητα έδιναν αμέσως ένα ροκ χαρακτήρα στα ακούσματα. Αυτό έδενε εξαιρετικά με όποιο ροκ ή metal κομμάτι, ήταν όμως πολύ καλό και σε οτιδήποτε άλλο. Vocal jazz, jazz trios τα πάντα ζωντάνευαν...

Γυρνώντας στο LME49860 τα πνεύματα ηρεμούσαν. Οι εξάρσεις περιορίζονταν και ο ενθουσιασμός γύρναγε σε αισθησιασμό...

Εδώ σταδιακά άρχισα να εντοπίζω κάποια σημαντικά στοιχεία που έλειπαν με τα 5534:

- Ακριβέστερη περιγραφή χώρου/ θέσης ερμηνευτών & οργάνων: Το 49860 βάζει τα πάντα στη σωστή θέση και είναι ξεκάθαρο που βρίσκεται το κάθε τι στο χώρο. Η αίσθηση σου είναι πως απομακρύνεσαι 5 βήματα από τη σκηνή και πως οι ήχοι απλώνονται στο χώρο. όπως ακριβώς σε ένα πραγματικό χώρο όπου οι τοίχοι πρακτικά λειτουργούν σαν μέρος της μουσικής εικόνας. Στα 5534 η εικόνα συγκεντρώνεται στο κέντρο και γίνεται πιο συμπαγής.

- Μικροπληροφορία & χροιές: Με το 49860 το κοντραμπάσο της Nicki Parrott στο black coffee (Verve) και το σαξόφωνο που τη συνοδεύει αργότερα εμφανίζονται με διαφορά πιο ρεαλιστικά/ αληθινά όργανα -ακούς τον τριγμό της χορδής που πάλλεται ή τη χαρακτηριστική μεταλλική χροιά του πνευστού και την ανάσα που το δονεί.
Αν και (ελαφρά) λιγότερο εντυπωσιακό το 49860 δε θυσιάζει την παραμικρή λεπτομέρεια. Όποια περιοχή του ηχητικού φάσματος κι αν εστιάσεις θα ανακαλύψεις πως παρουσιάζεται ντυμένη με περισσότερη πληροφορία. Αυτό ισχύει και στις φωνές. Είναι πιο ρεαλιστικές, πιο ανθρώπινες, με περισσότερη και ποιοτικότερη χροιά.

- Χαμηλό: το 5534 εντυπωσιάζει. Το 49860 κερδίζει μακροπρόθεσμα. Ακούγοντας ξανά και ξανά ανακαλύπτεις πως πάει πιο χαμηλά. Υπάρχουν κάποιες βαθιές νότες που με το 5534 χάνονται.

- Κόπωση: Το 49860 είναι πιο ξεκούραστο σε διαρκή ακρόαση. Κυριολεκτικά απολαυστικό από το 1ο μέχρι το τελευταίο λεπτό. Όσα λεπτά κι αν έχουν μεσολαβήσει. Αντίθετα τα 5534 με κούραζαν από κάποιο σημείο και μετά και ήθελα να σταματήσω.

Όλα τα παραπάνω τα ανακαλύπτεις σταδιακά και όπως ο χρόνος ακρόασης κυλάει...

Σε γενικές γραμμές έχουμε 2 πολύ καλές επιλογές, τα 5534 με ένα δυναμικό, ενθουσιώδη ήχο κατάλληλο για ροκ ακούσματα και όχι μόνο, όπου θυσιάζεται η μικρή λεπτομέρεια, η απόλυτη αίσθηση του χώρου και ο ρεαλισμός της σκηνής.

Το LME49860 για εμένα κερδίζει με άνεση μιας και μου προσφέρει όλα όσα ζητάω. Από την τονική ισορροπία του, ένα εκπληκτικό μίγμα λεπτομέρειας - διαύγειας - ξεκούρασης και το πληρέστατο ακουστικό φάσμα. Επίσης σημαντικό: ο χαρακτήρας του δε μεταβάλλεται στο ελάχιστο με την αύξηση της έντασης (ενώ τα 5534 τείναν να σκληραίνουν).

Ειλικρινά αρχίζω και πιστεύω πως δύσκολα θα ηττηθεί κι ας είναι πολύ νωρίς για τέτοιες δηλώσεις...

Κατάταξη:

1. National LME49860 (DIP8)
2. Texas Instruments NE5534P (2xDIP8 σε αντάπτορα)
3. National LM4562 (DIP8)
 

CENTRAL

AVClub Addicted Member
30 June 2006
1,815
ATHENS
χαρά στο κουράγιο σου .... :SFGSFGSF:

Ευχαριστώ!

Ελπίζω να σας είναι χρήσιμο...

Είναι ενδιαφέρον & ευχάριστο σαν διαδικασία... αν ήταν ψυχαναγκασμός δε θα το έκανα, να είσαι σίγουρος.
 

DomieMic65

Supreme Member
10 July 2006
9,661
Αθήνα
με δεδομένο οτι ο ματριξ ειναι ενας εν/της πολύ διαδεδομένος στους ακουστικάριους -ισως οχι στην Ελλάδα τοσο αλλα οκ- σαφως ειναι μια πολύ χρησιμη δουλεια... μηπως οταν την τελειωσεις να την άνεβάσεις και σε κανενα ξενο φορουμ εστω και με μια απλή μετάφραση του google; Σαφως και δεν θα ειναι οτι καλύτερο αλλά ολο και κάτι θα βγαινει... λεω γω τωρα...