ΗΧΕΙΑ ΓΡΑΜΜΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ 3,5-ΔΡΟΜΩΝ

STENTOR

New member
11 August 2008
73
Γαλάτσι
Παρουσιάζω μια κατασκευή ηχείων που ολοκλήρωσα πρόσφατα και συνίσταται από τα παρακάτω:
Δύο woofer 8 ιντσών σε φόρτιση γραμμής μεταφοράς, ένα mid-woofer 6,5 ιντσών σε φόρτιση –ανεξάρτητης– κλειστής καμπίνας κι ένα tweeter, σε κάθε ηχείο.
Κατά τη σχεδίαση επέλεξα να στηριχτώ περισσότερο στο μέγιστο μήκος της γραμμής μεταφοράς, παρά στην πυκνότερη τοποθέτηση ηχοαπορροφητικού υλικού. Επίσης φρόντισα ώστε οι διαστάσεις της κλειστής καμπίνας του mid-woofer να συντονίζουν στις υψηλότερες δυνατές αρμονικές, δηλαδή σε αυτές που κάθε αποσβεστικό υλικό εμφανίζει μέγιστη ικανότητα απορρόφησης.

Χρησιμοποίησα MDF 26mm –επενδυμένο με βελανιδιά– για πρόσοψη κι αντίστοιχο 20mm για πλευρές, πλάτη, κορυφή και βάση. Η εσωτερική διαμόρφωση του ηχείου έγινε με γυμνό MDF 19mm.

Ως ηχοαπορροφητικά χρησιμοποίησα αφρώδη πολυουρεθάνη και πρόβειο μαλλί.

Τα crossover υλοποιήθηκαν με τυπικά ποιοτικά υλικά (πηνία χωρίς πυρήνα και πυκνωτές πολυπροπυλενίου) με κάποιες «στρατηγικές» εξάρσεις (πηνία πυρήνα υψηλού κόρου, πηνία –χωρίς πυρήνα– χάλκινου φύλλου αντί σύρματος και πυκνωτές με οπλισμό αργύρου) στα «κρίσιμα σημεία».



Οι λήψεις έγιναν με κάμερα κινητού τηλεφώνου και ο ήχος, φυσικά, προέρχεται από το ενσωματωμένο μικρόφωνο!
 

Attachments

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    107.8 KB · Views: 71
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    81.5 KB · Views: 73
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    73.9 KB · Views: 74
  • 5.jpeg
    5.jpeg
    147.2 KB · Views: 76
  • 6.jpeg
    6.jpeg
    80.2 KB · Views: 74
  • 7.jpeg
    7.jpeg
    136.5 KB · Views: 74
  • TWEETER.jpg
    TWEETER.jpg
    152.8 KB · Views: 75
  • SQUAWKER.jpg
    SQUAWKER.jpg
    154.4 KB · Views: 72
  • WOOFER.jpg
    WOOFER.jpg
    152.8 KB · Views: 72
  • 8.png
    8.png
    54.6 KB · Views: 74

saganakis

Moderator
Staff member
15 March 2010
410
Μπράβο Stentor! Εξαιρετική δουλειά και φινίρισμα!
Την επένδυση πως την έβαλες με πρέσα?
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,619
Αγιοι Αναργυροι
πραγματικά καταπληκτική δουλειά και πολλά συγχαρητήρια!!

όμως βάλε κάτι πιο δύσκολο να ζορίσεις λίγο τα πράγματα.. κουτί, μεγάφωνα.....
κάτι τέτοιο ας πούμε:

αυτό που έβαλες είναι ευκολάκι για κάθε ηχείο τέτοιου μεγέθους, ακόμα και για dali oberon 9
 

STENTOR

New member
11 August 2008
73
Γαλάτσι
Μπράβο Stentor! Εξαιρετική δουλειά και φινίρισμα!
Την επένδυση πως την έβαλες με πρέσα?
Σας ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.
Για την επένδυση με καπλαμά χρησιμοποίησα βενζινόκολλα.
 

STENTOR

New member
11 August 2008
73
Γαλάτσι
πραγματικά καταπληκτική δουλειά και πολλά συγχαρητήρια!!

όμως βάλε κάτι πιο δύσκολο να ζορίσεις λίγο τα πράγματα.. κουτί, μεγάφωνα.....
κάτι τέτοιο ας πούμε:

αυτό που έβαλες είναι ευκολάκι για κάθε ηχείο τέτοιου μεγέθους, ακόμα και για dali oberon 9
Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.
Ακούω, κι ευχαριστιέμαι, πολλά είδη μουσικής μεταξύ των οποίων η hard rock, η metal, η punk rock. Το τραγούδι που αναφέρεστε ανήκει στην black metal σκηνή.
Η μουσική -συμφωνική, τζαζ, όπερα, κλπ- που βγαίνει κυρίως από φυσικά όργανα , και τα φωνητικά, απαιτεί μεγάφωνα με πολύ ελαστική ανάρτηση και ισχυρό μαγνητικό σύστημα που να εισάγουν πολύ χαμηλές παραμορφώσεις (αρμονική και Doppler). Η μουσική αυτή είναι πλήρους φάσματος και συχνά με ιδιαίτερα εκτεταμένα άκρα. Tα ηχεία με μεγάφωνα Hi-Fi υπηρετούν, με μεγάλη επιτυχία, αυτό τον σκοπό.
Η μουσική που παράγεται κυρίως με ηλεκτρονικά μέσα -hard rock, όλες οι metal, rave, house, hard core, hip hop, κλπ- δεν είναι πλήρους φάσματος, δεν έχει εκτεταμένα άκρα αλλά απλά υπερτονίζει μέρη του φάσματος, κατά τον δημιουργό. Απαιτεί μεγάφωνα με μεγάλη δυναμική περιοχή και με χαμηλή -θερμική- συμπίεση, κοντολογίς "επαγγελματικά". Οι παραμορφώσεις τους είναι δευτερεύουσας σημασίας αφού ούτως ή άλλως δεν υπάρχουν ακουστικές αναφορές -χροιές- ούτε για τα "μουσικά όργανα" ούτε για τα "παραμορφωμένα" φωνητικά.
Συνοπτικά, οι metal μουσικές δεν είναι το φόρτε των ηχείων μου. Λιμάρουν το "γρέζι", συμπιέζουν κι ωραιοποιούν την "παραμόρφωση" της κιθάρας και γενικά αποδίδουν ένα εξημερωμένο-πολιτσμένο metal που προσωπικά δεν πολυσυμπαθώ.
Λίγα χρόνια πριν, σχεδίασα και κατασκεύασα -με μεγάλη ομολογουμένως επιτυχία- ένα ζευγάρι τρίδρομων ηχείων, με φίλτρα κροσόβερ 3ης τάξης Bessel, για φίλο που αρέσκεται σε τέτοια ακούσματα. Γραμμή μεταφοράς για woofer 12'', squawker 6,5'' σε ανεξάρτητη κλειστή καμπίνα και compression tweeter "φορτωμένο" με κυματοδηγό (waveguide) -όχι κόρνα- με τα μεγάφωνα που παραθέτω :
 

Attachments

  • ΣΕΤ ROCK-BOX ΜΕΓΑΦΩΝΩΝ.png
    ΣΕΤ ROCK-BOX ΜΕΓΑΦΩΝΩΝ.png
    665.2 KB · Views: 34
Last edited:
  • Like
Reactions: kimon and kiriak

#@[email protected]#

AVClub Addicted Member
1 April 2010
1,681
Εξαιρετικό αποτέλεσμα. Οπτικό για μας, ηχητικό για σένα και τους τυχερούς οικείους. Πολλά συγχαρητήρια!!!
 
  • Like
Reactions: STENTOR

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
10,619
Αγιοι Αναργυροι
Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.
Ακούω, κι ευχαριστιέμαι, πολλά είδη μουσικής μεταξύ των οποίων η hard rock, η metal, η punk rock. Το τραγούδι που αναφέρεστε ανήκει στην black metal σκηνή.
Η μουσική -συμφωνική, τζαζ, όπερα, κλπ- που βγαίνει κυρίως από φυσικά όργανα , και τα φωνητικά, απαιτεί μεγάφωνα με πολύ ελαστική ανάρτηση και ισχυρό μαγνητικό σύστημα που να εισάγουν πολύ χαμηλές παραμορφώσεις (αρμονική και Doppler). Η μουσική αυτή είναι πλήρους φάσματος και συχνά με ιδιαίτερα εκτεταμένα άκρα. Tα ηχεία με μεγάφωνα Hi-Fi υπηρετούν, με μεγάλη επιτυχία, αυτό τον σκοπό.
Η μουσική που παράγεται κυρίως με ηλεκτρονικά μέσα -hard rock, όλες οι metal, rave, house, hard core, hip hop, κλπ- δεν είναι πλήρους φάσματος, δεν έχει εκτεταμένα άκρα αλλά απλά υπερτονίζει μέρη του φάσματος, κατά τον δημιουργό. Απαιτεί μεγάφωνα με μεγάλη δυναμική περιοχή και με χαμηλή -θερμική- συμπίεση, κοντολογίς "επαγγελματικά". Οι παραμορφώσεις τους είναι δευτερεύουσας σημασίας αφού ούτως ή άλλως δεν υπάρχουν ακουστικές αναφορές -χροιές- ούτε για τα "μουσικά όργανα" ούτε για τα "παραμορφωμένα" φωνητικά.
Συνοπτικά, οι metal μουσικές δεν είναι το φόρτε των ηχείων μου. Λιμάρουν το "γρέζι", συμπιέζουν κι ωραιοποιούν την "παραμόρφωση" της κιθάρας και γενικά αποδίδουν ένα εξημερωμένο-πολιτσμένο metal που προσωπικά δεν πολυσυμπαθώ.
Λίγα χρόνια πριν, σχεδίασα και κατασκεύασα -με μεγάλη ομολογουμένως επιτυχία- ένα ζευγάρι τρίδρομων ηχείων, με φίλτρα κροσόβερ 3ης τάξης Bessel, για φίλο που αρέσκεται σε τέτοια ακούσματα. Γραμμή μεταφοράς για woofer 12'', squawker 6,5'' σε ανεξάρτητη κλειστή καμπίνα και compression tweeter "φορτωμένο" με κυματοδηγό (waveguide) -όχι κόρνα- με τα μεγάφωνα που παραθέτω :
ο λόγος που πρότεινα την black..metalιά είναι για να ελέγξετε την ταχύτητα του ηχείου στα καταιγιστικά τύμπανα.. ούτε την χροιά των αρμονικών, ούτε τον όγκο στο μπάσο, ούτε το βάθος της σκηνής κλπ κλπ..
σε άλλα είδη μουσικής δεν θα βρείτε κάτι ανάλογο, ακόμα και τα "σόλο ντραμς" στις τζαζ πάνε ..αργά....
σίγουρα δεν θα σας κάνω εγώ μαθήματα περί ηχείων, αλλά σε ανάλογο τεστ το ηχείο που ανέφερα νωρίτερα δεν τα πήγε καλά.. μπέρδεψε και μπουμάρισε.
η αλήθεια είναι ότι το άκουσα σε απεριποίητο χώρο, όμως όλοι λίγο πολύ γνωρίζουμε τον σκόπελο που καραδοκεί τις μεγάλες καμπίνες με τα μεγάλα μεγάφωνα.


τώρα στο θέμα πως πρέπει να ακούγεται το black metal, αυτό είναι καθαρά θέμα γούστου.
εξημερωμένο-πολιτισμένο, με ή χωρίς γρέζι, φωτεινό ή σκοτεινό, με παραμόρφωση ή χωρίς, ο καθένας όπως του αρέσει.
έχω φίλους με πολύ καλά λαμπάτα μηχανάκια, με καλά πικάπ και "καθαρόαιμα" audiophile ηχεία και το black metal τους είναι απόλαυση όπως κάθε είδος μουσικής.
 
  • Like
Reactions: STENTOR

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
16,573
Αθήνα
Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.
Ακούω, κι ευχαριστιέμαι, πολλά είδη μουσικής μεταξύ των οποίων η hard rock, η metal, η punk rock. Το τραγούδι που αναφέρεστε ανήκει στην black metal σκηνή.
Η μουσική -συμφωνική, τζαζ, όπερα, κλπ- που βγαίνει κυρίως από φυσικά όργανα , και τα φωνητικά, απαιτεί μεγάφωνα με πολύ ελαστική ανάρτηση και ισχυρό μαγνητικό σύστημα που να εισάγουν πολύ χαμηλές παραμορφώσεις (αρμονική και Doppler). Η μουσική αυτή είναι πλήρους φάσματος και συχνά με ιδιαίτερα εκτεταμένα άκρα. Tα ηχεία με μεγάφωνα Hi-Fi υπηρετούν, με μεγάλη επιτυχία, αυτό τον σκοπό.
Η μουσική που παράγεται κυρίως με ηλεκτρονικά μέσα -hard rock, όλες οι metal, rave, house, hard core, hip hop, κλπ- δεν είναι πλήρους φάσματος, δεν έχει εκτεταμένα άκρα αλλά απλά υπερτονίζει μέρη του φάσματος, κατά τον δημιουργό. Απαιτεί μεγάφωνα με μεγάλη δυναμική περιοχή και με χαμηλή -θερμική- συμπίεση, κοντολογίς "επαγγελματικά". Οι παραμορφώσεις τους είναι δευτερεύουσας σημασίας αφού ούτως ή άλλως δεν υπάρχουν ακουστικές αναφορές -χροιές- ούτε για τα "μουσικά όργανα" ούτε για τα "παραμορφωμένα" φωνητικά.
Συνοπτικά, οι metal μουσικές δεν είναι το φόρτε των ηχείων μου. Λιμάρουν το "γρέζι", συμπιέζουν κι ωραιοποιούν την "παραμόρφωση" της κιθάρας και γενικά αποδίδουν ένα εξημερωμένο-πολιτσμένο metal που προσωπικά δεν πολυσυμπαθώ.
Λίγα χρόνια πριν, σχεδίασα και κατασκεύασα -με μεγάλη ομολογουμένως επιτυχία- ένα ζευγάρι τρίδρομων ηχείων, με φίλτρα κροσόβερ 3ης τάξης Bessel, για φίλο που αρέσκεται σε τέτοια ακούσματα. Γραμμή μεταφοράς για woofer 12'', squawker 6,5'' σε ανεξάρτητη κλειστή καμπίνα και compression tweeter "φορτωμένο" με κυματοδηγό (waveguide) -όχι κόρνα- με τα μεγάφωνα που παραθέτω :

Ορισμένες παρατηρήσεις αν επιτρέπετε γιατί ενώ η προσπάθειά σας είναι αξιέπαινη, ορισμένα από αυτά που λέτε είναι γνωστοί μύθοι που δεν ισχύουν.

Κατ' αρχήν φυσικό όργανο άλλο εκτός από τη φωνή εγώ προσωπικά δεν γνωρίζω, προφανώς ο πληθυντικός στα «φυσικά όργανα» αφορά τα ακουστικά όργανα, καθώς κανένα άλλο πλην της φωνής δεν βρίσκεται... ελεύθερο στη φύση, με την εξαίρεση ενδεχομένως κάποιων φύλλων που χρησιμοποιούνται ως γλωσίδι για να παράγουν ήχο. Φαντάζομαι όμως ότι δεν αναφέρεστε σε αυτά, ειδικά αν λάβουμε υπ' όψη τη μουσική στην οποία αναφέρεστε (συμφωνική, τζαζ, όπερα, κλπ).

Η μουσική με ηλεκτρονικά μέσα, ειδικά αν μιλάμε για synthesizer - γεννήτρια ήχου είναι και η μόνη μουσική που μπορεί να έχει όχι απλά πλήρες φάσμα αλλά υπερπλήρες καθώς δεν υπάρχει συχνοτικό όριο στη δημιουργία του ήχου. Μπορεί να είναι από 1Hz έως 100ΚHz και μάλιστα πολύ εύκολα.
Προφανώς λοιπόν εδώ μπερδέψατε το ένα είδος μουσικής (metal-rock) με ένα άλλο (rave house κλπ) όπου το πρώτο δεν έχει συνήθως το συχνοτικό περιεχόμενο του δευτέρου.

Τέλος, σε αυτό που λέτε περί ωραιοποίησης της παραμόρφωσης της κιθάρας, εμένα προσωπικά μου δείχνει ότι δεν γνωρίζετε τι είναι το distortion ή και το overdrive ως ήχος και ότι το έχετε μπερδέψει με την παραμόρφωση γενικότερα, εκείνη που παρουσιάζουν για παράδειγμα τα ηχεία.

Αυτά σε γενικές γραμμές, να επαναλάβω εδώ ότι η προσπάθειά σας είναι αξιόλογη.
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

New member
11 August 2008
73
Γαλάτσι
Ορισμένες παρατηρήσεις αν επιτρέπετε γιατί ενώ η προσπάθειά σας είναι αξιέπαινη, ορισμένα από αυτά που λέτε είναι γνωστοί μύθοι που δεν ισχύουν.

Κατ' αρχήν φυσικό όργανο άλλο εκτός από τη φωνή εγώ προσωπικά δεν γνωρίζω, προφανώς ο πληθυντικός στα «φυσικά όργανα» αφορά τα ακουστικά όργανα, καθώς κανένα άλλο πλην της φωνής δεν βρίσκεται... ελεύθερο στη φύση, με την εξαίρεση ενδεχομένως κάποιων φύλλων που χρησιμοποιούνται ως γλωσίδι για να παράγουν ήχο. Φαντάζομαι όμως ότι δεν αναφέρεστε σε αυτά, ειδικά αν λάβουμε υπ' όψη τη μουσική στην οποία αναφέρεστε (συμφωνική, τζαζ, όπερα, κλπ).

Η μουσική με ηλεκτρονικά μέσα, ειδικά αν μιλάμε για synthesizer - γεννήτρια ήχου είναι και η μόνη μουσική που μπορεί να έχει όχι απλά πλήρες φάσμα αλλά υπερπλήρες καθώς δεν υπάρχει συχνοτικό όριο στη δημιουργία του ήχου. Μπορεί να είναι από 1Hz έως 100ΚHz και μάλιστα πολύ εύκολα.
Προφανώς λοιπόν εδώ μπερδέψατε το ένα είδος μουσικής (metal-rock) με ένα άλλο (rave house κλπ) όπου το πρώτο δεν έχει συνήθως το συχνοτικό περιεχόμενο του δευτέρου.

Τέλος, σε αυτό που λέτε περί ωραιοποίησης της παραμόρφωσης της κιθάρας, εμένα προσωπικά μου δείχνει ότι δεν γνωρίζετε τι είναι το distortion ή και το overdrive ως ήχος και ότι το έχετε μπερδέψει με την παραμόρφωση γενικότερα, εκείνη που παρουσιάζουν για παράδειγμα τα ηχεία.

Αυτά σε γενικές γραμμές, να επαναλάβω εδώ ότι η προσπάθειά σας είναι αξιόλογη.
1651063694762.png
Ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις, οι οποίες είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες. Αυτός άλλωστε είναι κι ο σκοπός του DIY-forum, η κατάθεση τεχνικών+πρακτικών εμπειριών και ο γόνιμος διάλογος μέχρι να επιτευχθεί το "ποθούμενο" (ακουστική απόλαυση) για όλους μας!
Τέλος, εκτός από μύθους+απομυθοποιήσεις υπάρχει -δυστυχώς- πάντα "χώρος" και για την απομυθοποίηση της νεόκοπης απομυθοποίησης.

1651064121134.png
Χάριν διάκρισης, "φυσικά" όργανα χαρακτηρίζω αυτά που παράγουν ήχο με μηχανικές ταλαντώσεις και μπορώ να τον ακούσω άμεσα στο χώρο. Μαζί τους χέρι-χέρι και η ανθρώπινη φωνή.
"Ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά" όργανα χαρακτηρίζω αυτά που παράγουν ήχο με ηλεκτρικές-ηλεκτρονικές ταλαντώσεις και μπορώ να τον ακούσω μόνο μέσω ηλεκτρονικής ενίσχυσης και μεγαφώνου.
Για την πρώτη κατηγορία, υπάρχει "ακουστική αναφορά" στη μνήμη, που επιτρέπει να διακρίνουμε ακόμα και τους ήχους που παράγουν όμοια (αλλά από διαφορετικούς κατασκευαστές) μουσικά όργανα (βιολί Yamaha - βιολί Stradivarius). Και φυσικά, αν δύο ή περισσότεροι τραγουδιστές ερμηνεύσουν το ίδιο τραγούδι, συνοδευόμενοι από την ίδια ορχήστρα και στο ίδιο studio εγγραφής, θα διακρίνουμε μ' ευχέρεια ποιος τραγούδησε κάθε φορά.
Για την δεύτερη κατηγορία, δεν υπάρχει "ακουστική αναφορά" στη μνήμη μας, οπότε ακούμε ό,τι (αυτούσιο δίχως "αναφορά") αναπαράγει η εκάστοτε "αλυσίδα" ηλεκτρική/ηλεκτρονική "πηγή" + ηλεκτρονικά εφέ + προενισχυτής + ενισχυτής + μεγάφωνο. Κάθε "κρίκος" εισάγει τη δική του "ηχητική υπογραφή" και το σύνολο των "υπογραφών" αξιολογείται αθροιστικά, τόσο από τον δημιουργό, όσο κι από τον τελικό ακροατή.
Εν κατακλείδι, και τα μεν και τα δε, παράγουν ήχο ...... μουσική!

1651067789354.png
Αντί μιας εύπεπτης απάντησης στα περί των "δυσνόητων" της ηχοληψίας, επιτρέψτε μου να θέσω δύο πρακτικά ερωτήματα.
1) Ένας δεξιοτέχνης, με την κιθάρα και τον ενισχυτή του, "κουμπώνει" σ' έξι διαφορετικά ηχεία, επαναλαμβάνοντας διαδοχικά την ίδια συγχορδία. Κάθε καμπίνα "φορτώνει" κάθε διαφορετικό μεγάφωνο σε κοινή και σταθερή συχνότητα συντονισμού κι έχει "στρατηγικά" κατάλληλο" όγκο (Thiel-Small) .
Τα μεγάφωνα έχουν όμοια διάμετρο, όμοια συνθ. αντίσταση (Ω), όμοια ευαισθησία (SPL) και όμοια ισχύ (Watt/RMS).
Η κιθάρα θα δώσει έξι φορές τον ίδιο κι απαράλλαχτο ήχο ή έξι, διαφορετικής "υπογραφής", ήχους ;
1651077034392.png
2) H ίδια κιθάρα παίζει την ίδια συγχορδία στον ίδιο χώρο, διαδοχικά, με τους τέσσερις παρακάτω τρόπους. Με σταθερή μέση-στάθμη έστω 65dB, σε κάθε περίπτωση. Θ' ακουστούν τέσσερις πανομοιότυποι ήχοι ή τέσσερις, ευδιάκριτα διαφορετικοί μεταξύ τους, ήχοι ;
1651077347642.png
 

Attachments

  • 1651063606724.png
    1651063606724.png
    7.4 KB · Views: 10
  • 1651069302786.png
    1651069302786.png
    149.1 KB · Views: 10

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
16,573
Αθήνα
Ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις, οι οποίες είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες. Αυτός άλλωστε είναι κι ο σκοπός του DIY-forum, η κατάθεση τεχνικών+πρακτικών εμπειριών και ο γόνιμος διάλογος μέχρι να επιτευχθεί το "ποθούμενο" (ακουστική απόλαυση) για όλους μας!
Τέλος, εκτός από μύθους+απομυθοποιήσεις υπάρχει -δυστυχώς- πάντα "χώρος" και για την απομυθοποίηση της νεόκοπης απομυθοποίησης.


Χάριν διάκρισης, "φυσικά" όργανα χαρακτηρίζω αυτά που παράγουν ήχο με μηχανικές ταλαντώσεις και μπορώ να τον ακούσω άμεσα στο χώρο. Μαζί τους χέρι-χέρι και η ανθρώπινη φωνή.
"Ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά" όργανα χαρακτηρίζω αυτά που παράγουν ήχο με ηλεκτρικές-ηλεκτρονικές ταλαντώσεις και μπορώ να τον ακούσω μόνο μέσω ηλεκτρονικής ενίσχυσης και μεγαφώνου.
Για την πρώτη κατηγορία, υπάρχει "ακουστική αναφορά" στη μνήμη, που επιτρέπει να διακρίνουμε ακόμα και τους ήχους που παράγουν όμοια (αλλά από διαφορετικούς κατασκευαστές) μουσικά όργανα (βιολί Yamaha - βιολί Stradivarius). Και φυσικά, αν δύο ή περισσότεροι τραγουδιστές ερμηνεύσουν το ίδιο τραγούδι, συνοδευόμενοι από την ίδια ορχήστρα και στο ίδιο studio εγγραφής, θα διακρίνουμε μ' ευχέρεια ποιος τραγούδησε κάθε φορά.
Για την δεύτερη κατηγορία, δεν υπάρχει "ακουστική αναφορά" στη μνήμη μας, οπότε ακούμε ό,τι (αυτούσιο δίχως "αναφορά") αναπαράγει η εκάστοτε "αλυσίδα" ηλεκτρική/ηλεκτρονική "πηγή" + ηλεκτρονικά εφέ + προενισχυτής + ενισχυτής + μεγάφωνο. Κάθε "κρίκος" εισάγει τη δική του "ηχητική υπογραφή" και το σύνολο των "υπογραφών" αξιολογείται αθροιστικά, τόσο από τον δημιουργό, όσο κι από τον τελικό ακροατή.
Εν κατακλείδι, και τα μεν και τα δε, παράγουν ήχο ...... μουσική!


Αντί μιας εύπεπτης απάντησης στα περί των "δυσνόητων" της ηχοληψίας, επιτρέψτε μου να θέσω δύο πρακτικά ερωτήματα.
1) Ένας δεξιοτέχνης, με την κιθάρα και τον ενισχυτή του, "κουμπώνει" σ' έξι διαφορετικά ηχεία, επαναλαμβάνοντας διαδοχικά την ίδια συγχορδία. Κάθε καμπίνα "φορτώνει" κάθε διαφορετικό μεγάφωνο σε κοινή και σταθερή συχνότητα συντονισμού κι έχει "στρατηγικά" κατάλληλο" όγκο (Thiel-Small) .
Τα μεγάφωνα έχουν όμοια διάμετρο, όμοια συνθ. αντίσταση (Ω), όμοια ευαισθησία (SPL) και όμοια ισχύ (Watt/RMS).
Η κιθάρα θα δώσει έξι φορές τον ίδιο κι απαράλλαχτο ήχο ή έξι, διαφορετικής "υπογραφής", ήχους ;

2) H ίδια κιθάρα παίζει την ίδια συγχορδία στον ίδιο χώρο, διαδοχικά, με τους τέσσερις παρακάτω τρόπους. Με σταθερή μέση-στάθμη έστω 65dB, σε κάθε περίπτωση. Θ' ακουστούν τέσσερις πανομοιότυποι ήχοι ή τέσσερις, ευδιάκριτα διαφορετικοί μεταξύ τους, ήχοι ;

Σας ευχαριστώ που μπήκατε στον κόπο να απαντήσετε, όμως προτού σας δείξω που έχετε κάνει λάθος, θα σας παρακαλούσα να χρησιμοποιείτε τη λειτουργία της παράθεσης όπως πρέπει, δηλαδή με τα εργαλεία που δίνει για την παράθεση το forum και όχι με screenshot, για να μπορεί να γίνεται η απάντηση σε συγκεκριμένα σημεία.

Ήδη μας λέτε τι χαρακτηρίζετε εσείς και όχι τι ισχύει στην πραγματικότητα. Φυσικά όργανα, εφ' όσον μιλάμε για μουσικά όργανα και όχι για... καμιά συκωταριά, μπορούν να είναι κάποια πολύ συγκεκριμένα είδη πνευστών οργάνων όπως τα φυσικά χάλκινα, τα οποία δεν διαθέτουν οπές ή πιστόνια, και ο εκτελεστής μπορεί να εκτελέσει μόνο τους τόνους της φυσικής σειράς αρμονικών.
Πέραν τούτου δεν υπάρχει όρος «φυσικό όργανο» στα μουσικά όργανα.
Πολλώ δε μάλλον όταν είναι γνωστό πως η αναφορά σε φυσικά όργανα γίνεται επίτηδες για να διαχωρίσει κάποια όργανα από κάποια άλλα ως πιο... «φυσικά» πιο... αμόλυντα και εν τέλει να αποτελέσει τη βάση του μυθεύματος κάποιας αυθεντίας περί καθαρότητος ή αναζήτησης του καθαρού ήχου.
Όμως κάτι τέτοιο δεν παύει να είναι μύθος που έχει δημιουργηθεί με συγκεκριμένο σκοπό και εκτός των άλλων οδηγεί σε παρανοήσεις στο Hi-Fi ιδιαίτερα μεταξύ όσων είναι χομπίστες.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο μέρος, δεν απαντάτε συγκεκριμένα για τον ήχο της κιθάρας (της ηλεκτρικής προφανώς) με distortion ή/και με overdrive, αλλά προσπαθείτε να μας πείτε ότι διαφορετικά μεγάφωνα θα παράξουν διαφορετικό ήχο και πως αυτός ο ήχος θα διαφέρει όταν μπουν και άλλα πράγματα στην αλυσίδα.
Δεν έχει δηλαδή κάποια συνάφεια αυτό που γράψατε τώρα με εκείνο που γράψατε πιο πριν. Θα έλεγα ότι δεν έχει απολύτως καμία επαφή... .

Γράψατε για «λιμάρισμα γρεζιού», «συμπίεση και ωραιοποίηση» της παραμόρφωσης και αυτό το γράψατε ως δικαιολογία γιατί δεν χρησιμοποιείτε το συγκεκριμένο είδος μουσικής για να κρίνετε ένα ηχείο. Πράγμα που μοιάζει πάλι με το μύθο των... φυσικών οργάνων.

Συνοπτικά, οι metal μουσικές δεν είναι το φόρτε των ηχείων μου. Λιμάρουν το "γρέζι", συμπιέζουν κι ωραιοποιούν την "παραμόρφωση" της κιθάρας και γενικά αποδίδουν ένα εξημερωμένο-πολιτσμένο metal που προσωπικά δεν πολυσυμπαθώ.

Η παραμόρφωση της ηλεκτρικής κιθάρας και το overdrive είναι ήχος που έχει αποφασίσει ο δημιουργός. Το ηχείο οφείλει να είναι όσο πιο κοντά κατ' αρχήν σε αυτό. Αν το ηχείο ωραιοποιεί ή ασχημαίνει κάτι στον ήχο σημαίνει πολύ απλά ότι απομακρύνεται από την υψηλή πιστότητα. Δεν σημαίνει ότι δεν κάνει κάποια μουσική για αξιολόγηση του ηχείου.
Και distortion και overdrive θα πρέπει να παίζει το ηχείο εφ' όσον αυτό είναι ο ήχος που διάλεξε ο δημιουργός. Δεν έχει καμία σχέση η παραμόρφωση του ήχου στη δημιουργία με την παραμόρφωση του ήχου κατά την αναπαραγωγή, μην μπερδεύεστε.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: STENTOR

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
16,573
Αθήνα
Επίσης να συμπληρώσω για την ακουστική μνήμη ως προς τους ήχους αναφοράς, είναι απολύτως βέβαιο ότι υπάρχει αναφορά και σε αυτό.
Μάλιστα υπάρχουν ονομασίες σε patches ήχων σε synthesizer πολύ κλασικές πλέον αλλά το ίδιο ισχύει και για άλλα όργανα που δεν είναι... "φυσικά".
Με τις όποιες διαφορές στο ηχόχρωμα προκύπτουν από διάφορες παραμέτρους, ωστόσο παραμένουν αναγνωρίσιμοι, δηλαδή πρόκειται για ήχους που περιμένει κάποιος να ακούσει.

Τώρα αν κάποιος δεν γνωρίζει τι είναι η farfisa ή το Hammond ή ακούει κιθάρα με overdrive ή wah-wah και λέει ότι για αυτά δεν υπάρχει αναφορά, είναι βέβαιο ότι κάνει λάθος.

Ευτυχώς η ηχογραφημένη μουσική που είναι και πλειοψηφία έχει πολλες αναφορές στον ήχο των... "αφυσικων" οργάνων, όσο κι αν αυτό μπορεί να δυσαρεστήσει όσους επιμένουν στο μύθο της φυσικότητας στα μουσικά όργανα.
 
  • Like
Reactions: STENTOR

TH.ARVAN

New member
24 May 2011
54
Φιλε Pleo επειδη εχω χρησιμοποιησει κι εγω αυτο τον καταχρηστικο ορο φυσικα οργανα.
Δεν ειναι οτι τα οργανα που αναφερεις δεν ειναι αναγνωρισιμα απο τους μουσικοφιλους, ευακουστα η χρησιμα στην ενορχηστρωση.
Ειναι οτι ειναι παραμετροποιησιμα σε μεγαλο βαθμο που ο ακροατης δεν μπορει ακριβως να τον γνωριζει,
ωστε να αξιολογησει επακριβως την σωστη αναπαραγωγη τους.
Ειναι πρακτικο το θεμα και οχι αξιολογικο των οργανων.

Η παραμόρφωση της ηλεκτρικής κιθάρας και το overdrive είναι ήχος που έχει αποφασίσει ο δημιουργός

Δηλαδη πως να γνωριζω τι και σε ποιο βαθμο εχει αποφασισει ο δημιουργος να ακουγεται, οπως γραφεις, ωστε να κρινω την σωστη αναπαραγωγη.
Περι αυτου προκειται.

Να δωσω κι εγω συγχαρητηρια στον stentor για την κατασκευη του που αν κρινω απο το youtube παιζει πολυ καλα.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: STENTOR

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
16,573
Αθήνα
Φιλε Pleo επειδη εχω χρησιμοποιησει κι εγω αυτο τον καταχρηστικο ορο φυσικα οργανα.
Δεν ειναι οτι τα οργανα που αναφερεις δεν ειναι αναγνωρισιμα απο τους μουσικοφιλους, ευακουστα η χρησιμα στην ενορχηστρωση.
Ειναι οτι ειναι παραμετροποιησιμα σε μεγαλο βαθμο που ο ακροατης δεν μπορει ακριβως να τον γνωριζει,
ωστε να αξιολογησει επακριβως την σωστη αναπαραγωγη τους.
Ειναι πρακτικο το θεμα και οχι αξιολογικο των οργανων.



Δηλαδη πως να γνωριζω τι και σε ποιο βαθμο εχει αποφασισει ο δημιουργος να ακουγεται, οπως γραφεις, ωστε να κρινω την σωστη αναπαραγωγη.
Περι αυτου προκειται.

Να δωσω κι εγω συγχαρητηρια στον stentor για την κατασκευη του που αν κρινω απο το youtube παιζει πολυ καλα.

Η μεγαλύτερη παραμετροποίηση σημαίνει μεγαλύτερη ελευθερία. Καλό είναι αυτό στη μουσική όχι κακό.

Μπορείς να γνωρίζεις μέσω παραστάσεων και εμπειρίας, όπως με όλα τα όργανα. Πάντως αναφέρομαι σε πολύ κλασικούς ήχους πολύ γνωστούς.

Εκείνο που θέλω να πω είναι πως όταν χρησιμοποιούνται τέτοιοι όροι, μάλλον κακό κάνει στη φήμη ενός ηχείου παρά καλό. Γιατί ΟΚ προφανώς δεν κάνουν όλα τα ηχεία για όλα τα είδη μουσικής (δεν γίνονται θαυματα).
Όμως εάν ήδη λες ότι το ηχείο κάνει για ακουστικά όργανα και καταχρηστικά τα αναφέρεις ως... φυσικά, τότε κάποιος που γνωρίζει καταλαβαίνει ότι ας πούμε το ηχείο μπορεί να παίξει φυσικά χάλκινα πνευστά αλλά όχι τα χρωματικά χάλκινα πνευστά. ;)