If They Move - Kill' em

17 June 2006
14,350
peckinpah2.jpg


Sam Peckinpah: Pat Garrett and Billy The Kid (1973)

pat_garrett_and_billy_the_kid.jpg


Πέρα από τον ωραιοποιημένο οπτιμιστικό μύθο του παραδοσιακού Γουέστερν, τη νίκη του …πολιτισμού και των Θετικών Αξιών πάνω στην Αγριότητα, το 'Pat Garrett And Billy The Kid' είναι ένα ταξίδι στην καρδιά του σκοταδιού όπου το σενάριο μοιάζει σαν να το έγραψε ο Τζοζεφ Κόνραντ. Αν μπορούσα να το εικονοποιήσω θα έφτιαχνα ένα ξυπόλυτο, βρώμικο ορφανό, τυφλό απ το ένα μάτι, που σέρνει μαζί του το αγαπημένο του παιχνίδι, ένα φέρετρο πάνω σε ρόδες και το φετιχ του είναι ένα σπαθάκι που το χρησιμοποιεί για να κόβει μύγες. Φοράει ένα κουρελιασμένο σακάκι παιδιού-τυμπανιστή των Νοτίων. Μυξιάρης. Ζητάει ελεημοσύνη από μια μισότριβη καμπαρετζού με κυτταρίτιδα ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να δεί την καλτσοδέτα της.
Τα παιδιά είναι παντού στις ταινίες του Πέκινπα. Δεν είναι καθόλου αθώα: είναι κατ εικόνα και ομοίωση των μεγάλων και πολλές φορές χειρότερα απ αυτούς: προδότες, περιτριγυρίζουν τα πτώματα σαν όρνια, σκυλεύουν τους νεκρούς για να τους πάρουν χρυσά δόντια, καίνε μυρμήγκια, παίζουν με τις κρεμάλες κάνοντας κούνια με τη θηλιά, survivors σ ένα Αποκαλυπτικό τοπίο όπου μετράει περισσότερο ο τσαμπουκάς, η εσωτερική δύναμη, η camaraderie, η μπέσα, ο λόγος-συμβόλαιο. Η 'Πρόοδος' και ο 'Πολιτισμός' εδώ εξισώνoνται με την απόλυτη απανθρωπία, την ανηθικότητα που θέλει την επιβολή της Νέας Τάξης πραγμάτων αντί οποιουδήποτε τιμήματος, την βουλιμική καπιταλιστική επέκταση που συντρίβει και καταπατά τα τελευταία οδοφράγματα ανθρωπιάς. 'Οσο Αυτοί αναγκάζονται να Σκοτώνουν, σημαίνει πως υπάρχουν ακόμα άνθρωποι. Στο προσεχές μέλλον, δεν θα χρειάζεται πια να σκοτώνουν κανέναν: θα βασιλεύουν πάνω σε ανδράποδα. Σε απολειφάδια, που τίποτα δεν θα τους ταράζει την ησυχία του μακάριου ύπνου τους' - αυτό μοιάζει να είναι το υποδόριο moto του Σαν Πέκινπα.
Το 'Pat Garrett And Billy The Kid' είναι ένα ελεγειακό γουέστερν γεμάτο μελαγχολία. Δύο παλιοί σύντροφοι, παράνομοι, δάσκαλος και μαθητής. Ο ένας νιώθει ότι γερνάει, θέλει να επενδύσει σε πρόγραμμα συνταξιοδότησης, περνάει στη μεριά του Νόμου και των Γαιοκτημώνων. Ο άλλος, αμετανόητος, βαδίζει στο Γολγοθά ξέροντας πως θα σταυρωθεί. Ο δεύτερος είναι καρτούν και αγιογραφείται από το σκηνοθέτη κανονικά. Για τον πρώτο όμως κρατάει επίσης όλη του συμπαθεια και τη μεγαλοθυμία, τον διασώζει ηθικά όπου μπορεί, τον θεωρεί επίσης 'δικό του', πλην έναν από αυτούς που δεν άντεξαν, αυτούς που λύγισαν για να επιβιώσουν. Πιστό στις αρχές του σκηνοθέτη του, το φίλμ είναι επίσης ένας θρήνος στον Παλιό κόσμο και στις αξίες του, πράγματα που χάθηκαν για να δώσουν την θέση τους στον Καινούργιο. Είναι μακράν η πιο αγαπημένη μου ταινία του Σαμ Πέκινπα. Κατά τη γνώμη μου, είναι επίσης η καλύτερή του και μία από τις πιο σημαντικές που έβγαλε το Χόλιγουντ στη δεκαετία του ʼ70. Στο οπλοστάσιό της διαθέτει την καλύτερη ερμηνεία του James Coburn που είδα ποτέ – ακόμα και αυτός ο ατάλαντος, ο Kris Kristofferson, είναι εδώ υπέροχος στο ρόλο του. Το φίλμ διαθέτει ακόμη ένα εξαιρετικό, ατμοσφαιρικό soundtrack και οι δεύτεροι ρόλοι είναι Διαμάντια (Slim Pickens, Jack Elam, Harry Dean Stanton, Bob Dylan).
Στην έκδοση διπλού DVD περιέχεται επίσης η αυθεντική βερσιόν του Πέκινπα που η εταιρία πετσόκοψε και της έκανε πλαστική χειρουργική για να βγεί τελικά αυτό που είδαμε στις αίθουσες.

Buy, Borrow or Steal.
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,723
πετρουπολη
το'ξερα οτι καποια στιγμη θα γραφες γι'αυτη την ταινια.Μακραν ο καλυτερος κινεζος που κυκλοφορει.
Ο Σαμ δεν εκανε γουεστερν με την εννοια που μας εχουνε μαθει.Το γουεστερν ηταν το φοντο και η φορμα να περασει αυτα που ηθελε.Ελεγε την ιστορια της αμερικης απο τη μερια των αποκληρων και των καταραμενων και των καθαρματων.
Καποιος εγραψε οτι η ιστορια δεν γραφεται μονο απο ηρωες,αλλα και απο καθαρματα.και αυτα πολλες φορες την λενε καλυτερα και πιο ορθα....
Ο Σαμ ειναι μονος του ενα κινηματογραφικο σχολειο...
κωστα :SFGSFGSF::SFGSFGSF:
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,723
πετρουπολη
καποτε ο Σαρτρ ειχε πει αγιο εναν αλλο καταραμενο...το Ζενε.
τελικα ισως αυτοι οι καταραμενοι ειναι στο βαθος οι συγχρονοι αγιοι....
 
17 June 2006
14,350
Το If they move - kill 'em' είναι ο τίτλος μιάς πολύ καλής βιογραφίας του Σαμ Πέκινπα που μπορείτε να βρείτε έξω.
Είναι επίσης η πρώτη ατάκα του Γουίλιαμ Χόλντεν στην Αγρια Συμμορία. Τα πρώτα λόγια που αρθρώνει κάποιος στην ταινία. Μόλις τα λέει ο Χόλντεν, πέφτει το directed by Sam Peckinpah. Οποιος νομίζει ότι κάτι τέτοια είναι τυχαία, 'δεν ξέρει που πατά και που πηγαίνει'.
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,798
Αθήνα
Θεωρώ πλεονασμό να αναφερθώ με τη σειρά μου για τη σπουδαιότητα της ταινίας αλλά κάτι που δεν γνωρίζω και θα ήθελα να μάθω, δεν ξέρω αν το γράφει στο βιβλίο που αναφέρει παραπάνω ο Κώστας, είναι το εξής:
Πως κατάφερνε ο Peckinpah να γυρίζει τις ταινίες του?
Για την παραπάνω ταινία εγώ μπορώ να σκεφτώ δύο εκδοχές:
Είτε να "έψηνε" το στούντιο ότι θα γυρίσει ένα "νοσταλγικό" γουέστερν τύπου Rooster Cogburn (έπαιζε ο ηλικιωμένος John Wayne) και αφού ο Peckinpah γύριζε αυτό που είχε υπόψη το στούντιο, αφού είχε ξοδέψει τα λεφτά, έπρεπε να κυκλοφορήσει την ταινία ή είχε την τύχη να πέφτει πάνω σε πολύ ανοιχτόμυαλους παραγωγούς.
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,723
πετρουπολη
δεν τα καταφερνε Πανο.Σχεδον ολες του οι ταινιες εχουν σημαδευτει απο τσακωμους με τα στουντιο,περικοπες στα λεφτα και πολλες φορες το μονταζ δεν το εκανε ο ιδιος αλλα αλλοι και γ'αυτο οι ταινιες αυτες ηταν κουτσουρεμενες.Η συγκεκριμενη γυριστηκε κατα το μεγαλυτερο μερος της στο μεξικο.οπως και η επομενη το Φερτε Μου το Κεφαλι του Αλφρεδο Γκαρσια
 
17 June 2006
14,350
Ο Πέκινπα, σε γενικές γραμμές, πέρα από εξαιρετικά δύστροπος -οινόφλυξ γαρ- από εμπορική άποψη ήταν μάλλον επιτυχημένος σκηνοθέτης. Οχι σε μεγάλη κλίμακα αλλά, από την άλλη, οι ταινίες του δεν κατέγραφαν 'ζημιές'.
Ηταν επίσης αξιοσέβαστος γενικώς και αρκούντως Sought After, τόσο από τους παραγωγούς όσο και από τους ηθοποιούς οι οποίοι 'ψόφαγαν' να δουλεύουν μαζί του. Ετσι εξηγείται και η πλειάδα των μεγάλων ονομάτων που παίρνουν μέρος στις ταινίες του.
 

#@george@#

AVClub Addicted Member
1 April 2010
1,753
Η πρώτη ταινία του Πέκινπα που είχα δει και με συνεπήρε τόσο πολύ η φιλμική γραφή του, που δεν θα μπορούσα παρά να δω όλες του ταινίες. Δεν έχω να πω πολλά, ο φίλος ο Κώστας τα έγραψε πολύ ωραία στο υπέροχο review του.

Τα παιδιά είναι παντού στις ταινίες του Πέκινπα. Δεν είναι καθόλου αθώα: είναι κατ εικόνα και ομοίωση των μεγάλων και πολλές φορές χειρότερα απ αυτούς:

Συμφωνώ, αλλά πιστεύω ότι δεν έχει σημασία η αθωότητα, ή το τι, πώς και γιατί κάνουν οτιδήποτε. Ασφαλώς είναι κατ' εικόνα των μεγάλων, αλλά πάνω απ' όλα είναι η ίδια η φύση τους. Χωρίς καμία επιτήδευση ή σκοπιμότητα. Πρώτα επιβιώνουν ή βολεύονται ή παίζουν ή όπως αλλιώς θέλεις πες το. Απλά μέσα απ' αυτά, βλέπουμε (έβλεπε πιθανόν ο ίδιος) ένα απαισιόδοξο, θλιβερό, αποστασιοποιημένο από συναισθήματα ίσως... μέλλον.

Συγχαρητήρια κι ευχαριστώ για την επιλογή της ταινίας.
Θα επανέλθω και για τις άλλες που ανακάλυψα με μεγάλη μου χαρά.

Υ.Σ.Καταπληκτική γωνιά του AvClub.:SFGSFGSF: