Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Μουσικές Συζητήσεις
Ηπειρώτικα και Jazz
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="spageo" data-source="post: 1058333891" data-attributes="member: 3219"><p>Σωστή ενέργεια να υπάρχει νήμα συσχέτισης της παραδοσιακής μουσικής μας και της jazz αφού και στα δυό αυτά είδη μουσικής το κοινό και επικρατούν στοιχείο είναι ο αυτοσχεδιασμός. Πραγματικά μόνο σε δίσκο ή άλλο μέσο καταγραφής της μουσικής μπορεί να ακούσει κανείς δύο απαράλλαχτες εκτελέσεις του ίδιου μουσικού κομματιού. Ο όρος "Ηπειρώτικα" στο νήμα περιορίζει την παραδοσιακή μουσική μας σε μιά μόνο περιοχή της πατρίδας ενώ ο αυτοσχεδιασμός έχει πολλές "πατρίδες" μέσα στη χώρα. </p><p> Ας αρχίσουμε λοιπόν με αυτό:</p><p><u>Η συνάντηση του Τάσου Χαλκιά με τον Benny Goodman </u></p><p><em><span style="color: #FFD700">«Μια μέρα ήρθε η μπόσενα και μου είπε πως στο μαγαζί βρίσκονται καμιά δεκαριά άτομα με τον κύριο Γκούτμαν. Τους είχε φέρει το ενδιαφέρον τους για ένα σκοπό που έπρεπε να παιχτεί πάνω σε μοιρολόι και οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούσαν να το παίξουν, η ορχήστρα του Μπέννυ Γκούτμαν. Επρόκειτο για κινηματογραφικό έργο του Ρίτσαρντ Σεραφιάν. Το Άντυ (σ.σ. ταινία του 1965), όπου μια μάνα χάνει την κόρη της και τρελαίνεται (σ.σ. δεν είμαι σίγουρος αν η ταινία έχει να κάνει με κάτι τέτοιο – άλλα έχω διαβάσει). Για εκείνη τη στιγμή θέλαν' ένα σκοπό μοιρολόι. Ρώτησαν και τους είπαν να έρθουν στη Νέα Υόρκη, στο κέντρο Αλή Μπαμπάς, όπου παίζει κάποιος, που είναι σε θέση να εξυπηρετήσει και ονομάζεται Τάσος Χαλκιάς. Μπένυ Γκούτμαν Όταν μου είπε η μπόσενα ότι "Κύριε Χαλκιά, σήμερα φιλοξενούμε στο μαγαζί τον Μπέννυ Γκούτμαν", είναι αλήθεια πως γνωρίζοντας ποιος είναι, δεν μπορούσα να παίξω αυτό που θέλανε. Βέβαια, κατόπιν συνεννόησης, με την μπόσενα, διότι εκείνη έκανε το διερμηνέα –εγώ δεν ήξερα να μιλήσω– ο Γκούτμαν της είπε: – Θέλω να παίξει ένα μοιρολόι. Τι είναι αυτό το πράγμα; – Να παίξω, είπα, αλλά επειδή ήξερα για τον άνθρωπο αυτόν, επήγα πρώτα στο μπαρ κι έσφιξα δυο-τρία ουίσκι και κατόπιν ανέβηκα επάνω. Μόλις τελείωσα ήρθε στο πάλκο και με ρώτησε αν διαβάζω νότες. – Δε διαβάζω κύριε. – Και περνάς τόσα πράματα; Εγώ να ήμουνα, χωρίς να διάβαζα δε θα τα κατάφερνα ποτέ. Είναι! Σαν βυζαντινή μουσική. Έπαιξα ωραία. Του φάνηκε παράξενος ο ήχος του μοιρολογιού. Ο τρόπος. Οι τραβηχτές φωνές σε μόρια. Πολύ τραβηχτές. Κι αυτό ίσως δεν το είχαν στη μουσική που έπαιζε ο Γκούτμαν. Στην Τζαζ. Βγάζουν καθαρές φωνές στην Τζαζ. Δεν έχουν κλεισάντα. Δεν έχουν μόρια μέσα στις φωνές τους και τους εντυπωσίασα φαίνεται. Τους άρεσε πολύ. Τρελάθηκε ο Γκούτμαν. Ανέβηκε στο πάλκο και κοντά στις ερωτήσεις με φίλησε κι ύστερα όταν καθίσαμε στην παρέα του μου έδωσε μια μπουκαδούρα (σ.σ. επιστόμιο) δώρο που έγραφε πάνω το όνομά του. Μου έδωσε επίσης και καλάμια (σ.σ. τα γλωσσίδια που τοποθετούνται πάνω στο επιστόμιο και αφού σφιχτούν πάλλονται κατά το φύσημα). Δεν ξέρω πώς, αλλά έβγαζε και δικά του καλάμια. Έπαιξα τελικά με την ορχήστρα του, μ' αυτόν τον μεγάλο κλαρινίστα της Αμερικής μετά από το παίξιμο που έκανα στο μαγαζί, όπου κάθισα έξι μήνες. Έκαναν καλά λεφτά τα αφεντικά. Ήτανε ωραίοι άνθρωποι, αλλά και το μαγαζί τους πολύ σωστό για την εποχή».</span></em> Πηγή: <a href="http://www.lifo.gr" target="_blank">www.lifo.gr</a></p><p>(Από αφήγηση του Τάσου Χαλκιά)</p><p></p><p>Στη συνέχεια να ακούσουμε δυό δείγματα από ηχογραφήσεις των μουσικών, στους οποίους αναφέρεται ο Christopher King :</p><p></p><p>Με πρώτο τον Αλέξη Ζούμπα :</p><p></p><p>[SPOILER]<a href="https://www.youtube.com/watch?v=sQ9FUgJCZkc" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=sQ9FUgJCZkc</a>[/SPOILER]</p><p></p><p>και δεύτερο τον Κίτσο Χαρισιάδη :</p><p></p><p>[SPOILER]<a href="https://www.youtube.com/watch?v=Hsc4zGztezo" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=Hsc4zGztezo</a>[/SPOILER]</p><p></p><p>Κι' ας κλείσουμε με δείγμα αυτοσχεδιασμού σε κανονάκι του σύγχρονου Μάνου Κουτσαγγελίδη :</p><p></p><p>[SPOILER]<a href="https://www.youtube.com/watch?v=AMui0q1I1p8" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=AMui0q1I1p8</a>[/SPOILER]</p><p></p><p>Ο τελευταίος δεν είναι βέβαια Ηπειρώτης και το τραγούδι ανήκει στούς θησαυρούς των Χαμένων Πατρίδων......Απολαύστε το!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="spageo, post: 1058333891, member: 3219"] Σωστή ενέργεια να υπάρχει νήμα συσχέτισης της παραδοσιακής μουσικής μας και της jazz αφού και στα δυό αυτά είδη μουσικής το κοινό και επικρατούν στοιχείο είναι ο αυτοσχεδιασμός. Πραγματικά μόνο σε δίσκο ή άλλο μέσο καταγραφής της μουσικής μπορεί να ακούσει κανείς δύο απαράλλαχτες εκτελέσεις του ίδιου μουσικού κομματιού. Ο όρος "Ηπειρώτικα" στο νήμα περιορίζει την παραδοσιακή μουσική μας σε μιά μόνο περιοχή της πατρίδας ενώ ο αυτοσχεδιασμός έχει πολλές "πατρίδες" μέσα στη χώρα. Ας αρχίσουμε λοιπόν με αυτό: [U]Η συνάντηση του Τάσου Χαλκιά με τον Benny Goodman [/U] [I][COLOR="#FFD700"]«Μια μέρα ήρθε η μπόσενα και μου είπε πως στο μαγαζί βρίσκονται καμιά δεκαριά άτομα με τον κύριο Γκούτμαν. Τους είχε φέρει το ενδιαφέρον τους για ένα σκοπό που έπρεπε να παιχτεί πάνω σε μοιρολόι και οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούσαν να το παίξουν, η ορχήστρα του Μπέννυ Γκούτμαν. Επρόκειτο για κινηματογραφικό έργο του Ρίτσαρντ Σεραφιάν. Το Άντυ (σ.σ. ταινία του 1965), όπου μια μάνα χάνει την κόρη της και τρελαίνεται (σ.σ. δεν είμαι σίγουρος αν η ταινία έχει να κάνει με κάτι τέτοιο – άλλα έχω διαβάσει). Για εκείνη τη στιγμή θέλαν' ένα σκοπό μοιρολόι. Ρώτησαν και τους είπαν να έρθουν στη Νέα Υόρκη, στο κέντρο Αλή Μπαμπάς, όπου παίζει κάποιος, που είναι σε θέση να εξυπηρετήσει και ονομάζεται Τάσος Χαλκιάς. Μπένυ Γκούτμαν Όταν μου είπε η μπόσενα ότι "Κύριε Χαλκιά, σήμερα φιλοξενούμε στο μαγαζί τον Μπέννυ Γκούτμαν", είναι αλήθεια πως γνωρίζοντας ποιος είναι, δεν μπορούσα να παίξω αυτό που θέλανε. Βέβαια, κατόπιν συνεννόησης, με την μπόσενα, διότι εκείνη έκανε το διερμηνέα –εγώ δεν ήξερα να μιλήσω– ο Γκούτμαν της είπε: – Θέλω να παίξει ένα μοιρολόι. Τι είναι αυτό το πράγμα; – Να παίξω, είπα, αλλά επειδή ήξερα για τον άνθρωπο αυτόν, επήγα πρώτα στο μπαρ κι έσφιξα δυο-τρία ουίσκι και κατόπιν ανέβηκα επάνω. Μόλις τελείωσα ήρθε στο πάλκο και με ρώτησε αν διαβάζω νότες. – Δε διαβάζω κύριε. – Και περνάς τόσα πράματα; Εγώ να ήμουνα, χωρίς να διάβαζα δε θα τα κατάφερνα ποτέ. Είναι! Σαν βυζαντινή μουσική. Έπαιξα ωραία. Του φάνηκε παράξενος ο ήχος του μοιρολογιού. Ο τρόπος. Οι τραβηχτές φωνές σε μόρια. Πολύ τραβηχτές. Κι αυτό ίσως δεν το είχαν στη μουσική που έπαιζε ο Γκούτμαν. Στην Τζαζ. Βγάζουν καθαρές φωνές στην Τζαζ. Δεν έχουν κλεισάντα. Δεν έχουν μόρια μέσα στις φωνές τους και τους εντυπωσίασα φαίνεται. Τους άρεσε πολύ. Τρελάθηκε ο Γκούτμαν. Ανέβηκε στο πάλκο και κοντά στις ερωτήσεις με φίλησε κι ύστερα όταν καθίσαμε στην παρέα του μου έδωσε μια μπουκαδούρα (σ.σ. επιστόμιο) δώρο που έγραφε πάνω το όνομά του. Μου έδωσε επίσης και καλάμια (σ.σ. τα γλωσσίδια που τοποθετούνται πάνω στο επιστόμιο και αφού σφιχτούν πάλλονται κατά το φύσημα). Δεν ξέρω πώς, αλλά έβγαζε και δικά του καλάμια. Έπαιξα τελικά με την ορχήστρα του, μ' αυτόν τον μεγάλο κλαρινίστα της Αμερικής μετά από το παίξιμο που έκανα στο μαγαζί, όπου κάθισα έξι μήνες. Έκαναν καλά λεφτά τα αφεντικά. Ήτανε ωραίοι άνθρωποι, αλλά και το μαγαζί τους πολύ σωστό για την εποχή».[/COLOR][/I] Πηγή: [url]www.lifo.gr[/url] (Από αφήγηση του Τάσου Χαλκιά) Στη συνέχεια να ακούσουμε δυό δείγματα από ηχογραφήσεις των μουσικών, στους οποίους αναφέρεται ο Christopher King : Με πρώτο τον Αλέξη Ζούμπα : [SPOILER][URL="https://www.youtube.com/watch?v=sQ9FUgJCZkc"]https://www.youtube.com/watch?v=sQ9FUgJCZkc[/URL][/SPOILER] και δεύτερο τον Κίτσο Χαρισιάδη : [SPOILER][url]https://www.youtube.com/watch?v=Hsc4zGztezo[/url][/SPOILER] Κι' ας κλείσουμε με δείγμα αυτοσχεδιασμού σε κανονάκι του σύγχρονου Μάνου Κουτσαγγελίδη : [SPOILER][URL="https://www.youtube.com/watch?v=AMui0q1I1p8"]https://www.youtube.com/watch?v=AMui0q1I1p8[/URL][/SPOILER] Ο τελευταίος δεν είναι βέβαια Ηπειρώτης και το τραγούδι ανήκει στούς θησαυρούς των Χαμένων Πατρίδων......Απολαύστε το! [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Μουσικές Συζητήσεις
Ηπειρώτικα και Jazz
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…