Κ. Γαβράς "Ο Εμιγκρές Πατριώτης"

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Σίγουρα τα Λουτρά Ηραίας στην Αρκαδία, δεν μας έχουν απασχολήσει, ωστόσο είναι ο τόπος καταγωγής του μεγαλύτερου Ελληνα σκηνοθέτη του Κώστα Γαβρά.

180px-20080422CostaGavras_001.JPG


Πριν από 76 χρόνια λοιπόν γεννήθηκε ο Γαβράς στα Λουτρά Ηραίας, από πολύ φτωχή οικογένεια, ο πατέρας τακτικό μέλος του ΕΑΜ, με πολλές φυλακίσεις στο ενεργητικό του, ύστερα από τον πόλεμο, έρχονται στην Αθήνα και ο Κώστας, θα προσπαθήσει να σπουδάσει.

Ο Κώστας Γαβράς είναι ένας Ελληνας που έφυγε λίγο μετά την εφηβεία του από την Ελλάδα, αναζητώντας την τύχη του στα πέρατα του κόσμου.

Ενας κυνηγός της ζωής είναι, που δεν ησυχάζει ό,τι και αν κάνει, όσο σημαντικό και αν είναι. «Δεν κάνουμε ό,τι κάνουμε για να πετύχουμε, για να φτάσουμε στην κορυφή ώστε να είμαστε ορατοί για όλους...

Κάνουμε ό,τι κάνουμε για να ανέβουμε το επόμενο σκαλοπάτι στη σκάλα της ζωής μας». Με άλλα λόγια, για τον Κώστα Γαβρά δεν υπάρχει κορυφή... και αν υπάρχει δεν είναι αυτό το ζητούμενό του.

Αυτό που τον συγκινεί είναι η σκάλα της ζωής και γι' αυτό όσα σκαλοπάτια και αν έχει ανεβεί ως τώρα δεν νιώθει καμία επιθυμία να σταματήσει να ανεβοκατεβαίνει αυτή τη σκάλα.

Του Κώστα Γαβρά δεν του αρέσει να απομακρύνεται ιδιαίτερα από τη γη, δεν θέλει να φτάσει τόσο ψηλά που να μη βλέπει τι γίνεται κάτω...

Αλήθεια, ποιά είναι η θεματολογία του....μα η καταγραφή της σύγχρονης αστικής ζωής, μέσα από ένα πολιτικό πρίσμα.

Το σινεμά του Κώστα Γαβρά είναι ένα σινεμά αφηγηματικό, που όμως αντλεί την θεματολογία του από τις ανοιχτές πληγές της ιστορίας.

Πατρίδα, είναι όπου, εσύ αισθάνεσαι καλά, έλεγε χαρακτηρικά σε κάποια συνένετυξη.

Στις αρχές της δεκαετίας του ʼ50, με μια βαλίτσα στο χέρι, χωρίς φράγκο στην τσέπη ο 19χρονος Κώστας Γαβράς βρισκόταν έξω από τα έδρανα της Σορβόνης.

Τίποτα δεν του χαρίστηκε, τίποτα δεν τον έκανε να χάσει την αρχοντιά του. Σʼ αυτή και στο ταλέντο του υποκλίνονται Ευρωπαίοι και Αμερικανοί.

Σεμνός και οικουμενικός, ασυμβίβαστος και τρυφερός.

Από τους πιο διάσημους Ελληνες της διασποράς, Γάλλος υπήκοος και σκηνοθέτης ταινιών με πολιτικά θέματα με το ενδιαφέρον του μόνιμα στραμμένο στα κοινά προβλήματα και στις προσωπικές τραγωδίες καθημερινών ανθρώπων.

Από το 1965 και το Διαμέρισμα Δολοφόνων (πρώτη ταινία του σκηνοθέτη), στο Ζ (μια ταινία για την προετοιμασία της στρατιωτικής δικτατορίας στην Ελλάδα), στην Ομολογία (για τις σταλινικές δίκες και το φαινόμενο του ολοκληρωτισμού στις σοσιαλιστικές χώρες), στην Κατάσταση πολιορκίας και στον Αγνοούμενος (σκληρές καταγγελίες των επεμβάσεων των ΗΠΑ στις χώρες της Λατινικής Αμερικής), στο Μουσικό Κουτί και Το Στίγμα της Προδοσίας (για το ρατσιστικό φαινόμενο), μέχρι το Αμήν, το έργο του Κώστα Γαβρά είναι σταθερά προσανατολισμένο στην πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα, προσεγγίζοντας τα θέματα του μέσα από μια οπτική ευαισθησίας, όπου στο κέντρο της πάντα είναι ο άνθρωπος.

Το παλμαρέ του, καταγράφει απίστευτες συνεργασίες και είναι γεμάτο επαγγελματικές και προσωπικές σχέσεις με ανθρώπους - μύθους για όλους εμάς... Τζέσικα Λανγκ, Σιμόν Σινιορέ, Τζακ Λέμον, Υβ Μοντάν, Ρόμι Σνάιντερ, Μισέλ Πικολί, Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Φανί Αρντάν και τόσοι άλλοι.

Η φιλμογραφία του

• 1958: Les Rates (ταινία μικρού μήκους)
• 1965: Compartiment tueurs - Διαμέρισμα δολοφόνων
• 1967: Un homme de trop - Μακί, τα λιοντάρια της κολάσεως
• 1969: Z
• 1970: L'Aveu - Η Ομολογία
• 1973: Etat de siege - Κατάσταση Πολιορκίας
• 1975: Section spéciale - Ειδικό δικαστήριο
• 1979: Clair de femme - Η λάμψη μιας γυναίκας
• 1982: Missing - Ο Αγνοούμενος
• 1983: Hanna K
• 1986: Conseil de famille
• 1988: La main droite du diable (Betrayed) - Το στίγμα της προδοσίας
• 1989: Music box - Το Μουσικό Κουτί
• 1991: Pour Kim Song-Man
• 1991: Contre l'oubli
• 1992: La Petite Apocalypse
• 1995: Lumière et Compagnie
• 1995: A propos de Nice, la suite
• 1997: Mad City
• 2002: Amen. - Αμήν.
• 2005: Le Couperet - Το τσεκούρι
• 2009: Eden l'ouest - Παράδεισος στη Δύση


Ας του ευχηθούμε να είναι καλά και να μας χαρίζει απλόχερα τις δημιουργίες του :grinning-smiley-043
 
Last edited:

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

amen.jpg


Η ταινία Αμήν (2002), αναφέρεται στο Ολοκαύτωμα και την αναγκαιότητα της διάσωσης και διατήρησης της ιστορικής μνήμης.
Προκαλώντας σκάνδαλο με το θέμα της, αλλά και και την αφίσα της, προκαλώντας τις βίαιες αντιδράσεις και την απόρριψη απο το Βατικανό, η ταινία επιβεβαιώνει το μοντέλο κινηματογράφου, που όλα αυτά τα χρόνια δημιουργησε και υπηρέτησε ο Κώστας Γαβράς: ένα σινεμά της καταγγελίας, στενά συνεδεμένο με το πολιτικό προοδευτικό ρεύμα της δεκαετίας του '70.

Το Βατικανό είναι ένα όργανο εξουσίας. Αντιδρά στις καταστάσεις όπως τα άλλα Κράτη, δίχως να το απασχολούν ζητήματα θεολογικά και, ακόμα λιγότερο, ηθικά. Ο Πάπας είναι ο πομπός αυτής της εξουσίας. Στην ταινία, εμφανίζεται τελείως αόριστα: μια φιγούρα, μια εικόνα στερεότυπη.

Το ‘ΑΜΗΝ.’ είναι μια 100% γαλλική παραγωγή, δώστε την απαιτούμενη προσοχή στην τελεία ( ΑΜΗΝ.)
 

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

51A1DDMGQFL.jpg


Το 1982, γυρίζει το πολιτικό θρίλερ ο αγνοούμενος, διανθισμένο με στοιχεία δράματος, αριστοτεχνικά δομημένο και πέρα για πέρα αποτελεσματικό χάρη στη σκηνοθετική ματιά του δημιουργού της και την καθηλωτική ερμηνεία του Τζακ Λέμον.

Ενας Αμερικανός, συντηρητικών πολιτικών πεποιθήσεων, αναζητά εναγωνίως μαζί με τη νύφη του, τον πολιτικό κρατούμενο γιο του, που βρίσκεται σε δικτατορική χώρα της Λατινικής Αμερικής.

Απέναντί τους ένα τείχος απαγορεύσεων, απειλών και διγλωσσίας, που υψώνεται όχι μόνο από την πλευρά των δικτατόρων, αλλά και από τους ίδιους τους αξιωματούχους της αμερικανικής πρεσβείας.

Μια έξοχη ταινία, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, που κέρδισε Οσκαρ καλύτερου σεναρίου (Κ. Γαβράς, Ντόναλντ Στιούαρτ) και υποψηφιότητες για Οσκαρ καλύτερης ταινίας και Α' Ανδρικού Ρόλου (Τζακ Λέμον) καθώς και Α' Γυναικείου Ρόλου (Σίσι Σπέισεκ).

Ο Αγνοούμενος ( the Missing ), παρολίγο να στοιχίσει την φυλάκιση στον Γαβρά. Μιας και αναφερόταν ευθέως στο πραξικόπημα και τις βαρβαρότητες του Πινοσέτ στη Χιλή, ο Γαβράς επέλεξε να δώσει μια ανθρώπινη ιστορία στη δίνη αυτής της εκτροπής.
 
Last edited:

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

]
197_cinemaRecords-66.lecouperet1_1184652221.jpg


Le Couperet - Ελληνικός Τίτλος: Το Τσεκούρι

'Ενας οικογενειάρχης, στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής εταιρίας μαθαίνει ότι χάνει τη δουλειά του ύστερα από 15 χρόνια εργασίας, λόγω περικοπών και προκειμένου η εταιρία να αλλάξει έδρα.
Προσπαθεί να βρει εργασία, αλλά περνάει ο καιρός χωρίς αποτέλεσμα.
Ύστερα από δύο χρόνια άκαρπων προσπαθειών καταστρώνει το τέλειο σχέδιο: Να εξοντώσει όσους έχουν τα καταλληλότερα προσόντα για να πάρουν τη θέση που του αξίζει.
 

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

Music-box-poster.jpg


Πολιτικό θρίλερ το οποίο, καταπιάνεται με μια διάσημη, φιλελεύθερων απόψεων, χωρισμένη δικηγόρο του Σικάγου, την Αν Τάλμποτ (Τζέσικα Λανγκ) που αναλαμβάνει να υπερασπιστεί τον πατέρα της, Μάικ Λάσλο (Αρμιν Μούλερ-Σταλ), Ούγγρο μετανάστη στις ΗΠΑ, που κατηγορείται για φριχτά εγκλήματα πολέμου, όταν, επικεφαλής των Es-Es, είχε εξοντώσει Εβραίους, τσιγγάνους και τις οικογένειές τους στην Ουγγαρία.

Ο Γαβράς, με τον σεναριογράφο Τζο Εστερχαζ, αναπτύσσει με δεξιοτεχνία το σενάριο, αφήνοντας τη δικηγόρο του ν' ανακαλύψει σταδιακά την αλήθεια για τον πατέρα της - τις πολιτικές του διασυνδέσεις και τα φριχτά εγκλήματα που τόσα χρόνια κατάφερε να καλύψει πίσω από το φαινομενικά αθώο, συμπονετικό πρόσωπο του πατέρα.

Μέσα από την ιστορία αυτή του Ολοκαυτώματος, ο Γαβράς βρίσκει την ευκαιρία να εξετάσει το θέμα της ενοχής και της ευθύνης αλλά και εκείνο της λήθης.
Το ουσιαστικό βέβαια ερώτημα που βάζει ο σκηνοθέτης είναι:
Πως μπορεί ένας άνθρωπος που δείχνει να μεγαλώνει τα παιδιά του με τόση στοργή και ζεστασιά να σκοτώνει τόσο άσπλαχνα και φρικτά τα παιδιά άλλων;

Ερώτημα στο οποίο δεν υπάρχει εύκολη απάντηση. Η πιο κοντινή απάντηση υπάρχει σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες σκηνές στο δικαστήριο, όταν η Αν ρωτά τον πεθερό της πρώην κατάσκοπο, που είχε πιει παρέα με τον περιβόητο ναζί εγκληματία Κλάους Μπάρμπι, «αλήθεια, πώς μπορούσες κι έπινες συντροφιά με τέτοια τέρατα;» κι εκείνος της απαντά:
«Κανένας απ' όσους ήξερα δεν ήταν τέρας.
Ήταν όλοι τους άνθρωποι συνηθισμένοι, όπως ο γέρος σου».

Όλες οι σκηνές στο δικαστήριο είναι στημένες με ξεχωριστή φροντίδα, δοσμένες με ρυθμό και νεύρο, ενώ οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, με την Τζέσικα Λανγκ να ερμηνεύει με πειστικότητα τη δικηγόρο, υποδειγματική κόρη που η αγάπη για τον πατέρα της την κρατά για ένα μεγάλο διάστημα τυφλή μπροστά στην αλήθεια, αποκτά όμως ιδιαίτερη δύναμη στο δεύτερο μέρος όταν αναγκάζεται να δεχτεί την αλήθεια.

Εκείνος όμως που ξεχωρίζει απ' όλους είναι ο Αρμιν Μούλερ-Σταλ, που υποδύεται τέλεια τον άνθρωπο που υποκρίνεται τον καλό και άσχετο με όσα κατηγορείται και στη συνέχεια τον άνθρωπο που προσπαθεί, πίσω από το καλοκάγαθο χαμόγελο, να κρύψει το τέρας που κάποτε υπήρξε.

Με τις εξαιρετικές αυτές ερμηνείες και τη σίγουρη, μεστή σκηνοθεσία του Κώστα Γαβρά, το «Μουσικό κουτί» παραμένει μια δυνατή, συγκλονιστική ταινία

Παίζουν:
Τζέσικα Λανγκ, Αρμιν Μούλερ-Σταλ ,Φρέντερικ Φόρεστ.
 

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

costagavraszzd6yo3kg9.jpg


Στο Ζ παρουσιάζεται το χρονικό της δολοφονίας του Γρηγορίου Λαμπράκη και τα γεγονότα που ακολούθησαν αυτή ειδωμένα από την κάμερα του Κώστα Γαβρά.
Μια πολύ αναλυτική ματιά στο δυναμιτισμένο πολιτικό σκηνικο της εποχής.
Ο ρόλος του στρατού, παρακράτους και της κυβέρνησης στην προσπάθειά τους να παρουσιάσουν τη δολοφονία ως ατύχημα.

Η πολύ σημαντική θέση των Μ.Μ.Ε στον τρόπο που παρουσιάσαν τα γεγονότα.Ο ξεσηκωμός του λαού και η στήριξή του για τον άδικο θάνατο ενός πολιτικού που κύρηττε ειρήνη και συμπεριφερόταν ανάλογα.Και κυρίως η έρευνα του εισαγγελέα που οδήγησε σε συμπεράσματα για τους ενόχους.

Τραγική φιγούρα μεσα σʼόλʼαυτά η γυναίκα του Λαμπράκη την οποία υποδύεται η Ειρήνη Παπά.

Το Ζ, που προτιμήθηκε για τίτλο στην ταινία, προέρχεται από το ελληνικό ρήμα "ζεί".

Μια ταινία-ντοκυμανταίρ -θα έλεγε κανείς- που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις με χαρακτηριστική την αττάκα στο ξεκίνημα: «Οποιαδήποτε ομοιότητα με γεγονότα και πρόσωπα είναι...ΗΘΕΛΗΜΕΝΗ»


Η ταινία είναι βασισμένη στο Βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού και η μουσική της είναι του Μικη Θεοδωράκη.
 
Last edited:

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

eden_a_l_ouest.jpg

Ο «Παράδεισος στη Δύση» κρύβει ένα βαθύτατο σαρκασμό πίσω από ένα καλογυαλισμένο χαμόγελο.
Ο Κ. Γαβράς δοκιμάζει την τεχνική της αφύπνισης χωρίς να διαταράσσει εμφανώς τον εγκατεστημένο εφησυχασμό.
Η ταινία είναι πολιτική αλλά όχι με τον τρόπο που ήταν το «Τσεκούρι» ή το «Αμήν».
Είναι λιγότερο οξύς, ο στόχος ενίοτε θολώνει, αργεί να «δράσει» στον θεατή.
Ομως, από το δεύτερο μέρος και μετά, μόλις ο ήρωας διασχίσει τα ελληνικά σύνορα, η ταινία επιταχύνει, βρίσκει ρυθμό, ανάσα, ενδιαφέρον, καλπάζει σε ένα ευρηματικό, απογειωτικό και ταυτόχρονα ρεαλιστικό φινάλε.

Ο Ηλίας λειτουργεί σαν σύμβολο. Είναι ευφυής, γοητευτικός, προσαρμόζεται γρήγορα, ξέρει -θέλει- να επιβιώνει.

Εχει έναν ηθικό κώδικα απαρέγκλιτο. Η προσβολή της αξιοπρέπειας, η «ηθική του δικαίου», που αποτελεί και τη ραχοκοκαλιά του έργου του Κ. Γαβρά είναι, κι εδώ, συνθήκη σαφής και αδιαπραγμάτευτη.

Ερμηνεία: Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Ανί Ντιπρέ, Ούλριχ Τουκούρ, Ντίνα Μιχαηλίδου, Αννυ Λούλου, Ιεροκλής Μιχαηλίδης.
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,954
Αθήνα
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

Όσο πικρό και να ακούγεται, ευτυχώς που πήγε στο εξωτερικό και αναγνωρίστηκε η αξία του. Άν έμενε στην Ελλάδα η οποία έχει την πρωτιά του πιο εγωκεντρικού σινεμά της Ευρώπης μάλλον θα είχε χαθεί σε ομφαλοσκοπικές ατραπούς και σε "θολές" κριτκές.
 

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

Μερικές διακρίσεις
1969: Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Φεστιβάλ Καννών (Ζ)
1975: Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Καννών (Ειδικό δικαστήριο)
1982: Χρυσός Φοίνικας -Φεστιβάλ Καννών (Ο αγνοούμενος)
1983: Βραβείο BAFTA Καλύτερης Ταινίας (Ο αγνοούμενος)
1983: Βραβείο Οσκαρ, διασκευασμένου σεναρίου ( αγνοούμενος)
1990: Χρυσή Άρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου, (Μουσικό κουτί)
2003: Βραβείο Cesar Καλύτερου Σεναρίου Αμήν.
 

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,597
Southern Coast of Tavros beach
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

getImage.do


Στην λάμψη μιας γυναίκας, ( 1979 ) το σενάριο είναι του Κώστα Γαβρά και του Κρίστοφερ Φρανκ, ενώ το θέμα της ταινίας είναι «δανεισμένο» από νουβέλα του Ρομάν Γκαρί.
Στο φιλμ ο Μισέλ είναι ράκος από το θάνατο της γυναίκας του, η οποία αυτοκτόνησε. Αντί να φύγει από την πόλη και να ξεκινήσει μια καινούρια ζωή κάπου αλλού, μένει και συναντά τη Λίντια, της οποίας η κόρη σκοτώθηκε σε αυτοκινητικό δυστύχημα.

"Η λάμψη μιας γυναίκας" ξεφεύγει από το αγαπημένο του είδος, που είναι το πολιτικό σινεμά. Πρόκειται για ένα ερωτικό μελόδραμα, με κεντρικά πρόσωπα έναν άνδρα και μια γυναίκα, που θα συναντηθούν τυχαία.

Πρωταγωνιστούν η υπέροχη Ρόμι Σνάιντερ και ο Υβ Μοντάν, Λίλα Κέρντοβα, Χέινζ Μπένεντ, Κατρίν Αλεγρέτ και σε ένα μικρό ρόλο ο Ρομπέρτο Μπενίνι.
 
Last edited:

audiophile62

AVClub Enthusiast
9 February 2007
1,292
Αθηνα-Γλυφαδα
Απάντηση: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

Συγχαρητήρια Eki65. Τέτοιες παρουσιάσεις ΤΙΜΟΥΝ τό χώρο του Forum καί τόν συντάκτη τους ιδιαιτέρως.
 

Stellios papa

Supreme Member
17 June 2006
9,960
Ελλαδα
Απάντηση: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

ωραιο το αφιερωμα αλλα καλο ειναι να γραφουμε και τις πηγες
που εχουμε αντιγραψει
 

rambla

New member
10 August 2010
9
Re: Κ. Γαβράς ο εμιγκρές πατριωτης

ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΤΑΙΝΙΑ
]
197_cinemaRecords-66.lecouperet1_1184652221.jpg


Le Couperet - Ελληνικός Τίτλος: Το Τσεκούρι

'Ενας οικογενειάρχης, στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής εταιρίας μαθαίνει ότι χάνει τη δουλειά του ύστερα από 15 χρόνια εργασίας, λόγω περικοπών και προκειμένου η εταιρία να αλλάξει έδρα.
Προσπαθεί να βρει εργασία, αλλά περνάει ο καιρός χωρίς αποτέλεσμα.
Ύστερα από δύο χρόνια άκαρπων προσπαθειών καταστρώνει το τέλειο σχέδιο: Να εξοντώσει όσους έχουν τα καταλληλότερα προσόντα για να πάρουν τη θέση που του αξίζει.