... kai pws kserei kaneis oti pethenoun oi 12AX7?...

DR007

New member
19 June 2006
85
Mia aporia... Pws borei na katalavei kaneis oti prepei na alaksoume ta 12AX7? Ti akrivos ginetai? Afksanountai oi psiles, ta xamila, genika xanoun poiothta, h apla 'skane' ops mia aplh lampa?

Sta dika mou amps, pou agorasthkan metaxirismena) exw 4 x 12AX7 ws line input/driver tubes kai duo kainourgies 845 tubes ana kanali... k den kserwn an ftene oi 12AX7 alla oi psiles arxizoun na skilrenoun (harsh kai merikes fores distorted) kai kapoies fores akou thorivo san 'static' kai 'pop', akoma k na mhn pezei kamia pigi.
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Mia aporia... Pws borei na katalavei kaneis oti prepei na alaksoume ta 12AX7? Ti akrivos ginetai? Afksanountai oi psiles, ta xamila, genika xanoun poiothta, h apla 'skane' ops mia aplh lampa?

Sta dika mou amps, pou agorasthkan metaxirismena) exw 4 x 12AX7 ws line input/driver tubes kai duo kainourgies 845 tubes ana kanali... k den kserwn an ftene oi 12AX7 alla oi psiles arxizoun na skilrenoun (harsh kai merikes fores distorted) kai kapoies fores akou thorivo san 'static' kai 'pop', akoma k na mhn pezei kamia pigi.

Αν υποτεθεί οτι ο κάτοχος ξέρει το σύστημα και οτι οι επαφές είναι οκ κλπ κλπ , (μέσα στίς επαφές είναι και οι λυχνιο-λαβές-βάσεις ) , τότε το πρώτο που διαπιστώνει είναι η απώλεια ελέγχου στή μεσοχαμηλή -χαμηλή περιοχή στο επόμενο στάδιο "χάνει" τα πάνω και τα κάτω άκρα και σε μεταγενέστερα στάδια και ανάλογα με τήν τοπολογικ'η-κυκλωματική θέση τής λυχνίας μπορεί να υπάρξει ακουστός ψαλιδισμός και παραμόρφωση
Φυσιολογικά το πρώτο που καταλαβαίνει κανείς στίς περισότερες περιπτωσεις είναι οτι λείπει χαμηλό και υπάρχει μουντάδα στήν ανώτερη μεσαία

Αυτό δέν ισχύει μόνο με τίς 12ΑΧ7/ΕCC83 , αλλά γενικώς με τίς λυχνίες , μάλιστα πολλές φορές έχει παραξηγηθεί ο ήχος κάποιων ενισχυτών γιατί οι κάτοχοί τους ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΑΝ επι πολλά χρόνια λυχνίες και οταν συμβαίνει αυτό ειδικά με τίς ισχύος , τότε τα περισσότερα μηχανήματα και ειδικά σε μέσες - χαμηλές στάθμες αποκτούν ένα ...."όγκο" που αρέσει , αλλά μόνο σε χαμηλές στάθμες ...γιατί μόλις διεγερθεί ο χώρος (όσο μπορεί να διεγερθει) , τότε ξεκινά ολος ο ήχος να σέρνεται (μπορεί σε μερικά μικρά σύνολα αυτό να αρέσει ..κλπ κλπ - αλλά δέν είναι και οτι καλύτερο για ροκ ή μεγάλα σύνολα τζάζ /κλασικής ειδικά σε κάπως ρεαλιστικές στάθμες ) --> η εξήγηση του φαινομένου αφορά στήν αλλαγή χαρακτηριστικών (διαγωγιμότητα /transconductance και μ / δείκτη ενίσχυσης ) <--
Εχει εμφανισθεί δε το φαινόμενο (στο εξωτερικό κυρίως ) να ψάχνουν πολλοί "μεταχειρισμένες NOS λάμπες μήπως και διατηρήσουν τον ακουστικό χαρακτήρα (που δημιουργήθηκε απο τήν συνεργασία του χαμηλού DF και τού χώρου )
 
Last edited:

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,779
Π. Φάληρο, Αθήνα
Υπάρχει κάποιος άλλος πρακτικός και απλός τρόπος να διαπιστώσει κάποιος την κατάσταση της λυχνίας αν δεν διαθέτει λυχνιόμετρο και καλό αυτί ?

Ακομα κι αν διαθέτει κάποιος ένα λυχνιόμετρο, του παππού του ας πούμε, επαρκεί μια απλή μέτρηση των DC χαρακτηριστικών της λυχνίας για να διπιστώσει κάποιος τον χρόνο ζωής που της απομένει ?
Τα DC χαρακτηριστικά από μόνα τους μας δίνουν μια αίσθηση της κατάστασης ή της ποιότητας της λυχνίας ?
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Re: Απάντηση: ... kai pws kserei kaneis oti pethenoun oi 12AX7?...

Υπάρχει κάποιος άλλος πρακτικός και απλός τρόπος να διαπιστώσει κάποιος την κατάσταση της λυχνίας αν δεν διαθέτει λυχνιόμετρο και καλό αυτί ?

Ακομα κι αν διαθέτει κάποιος ένα λυχνιόμετρο, του παππού του ας πούμε, επαρκεί μια απλή μέτρηση των DC χαρακτηριστικών της λυχνίας για να διπιστώσει κάποιος τον χρόνο ζωής που της απομένει ?
Τα DC χαρακτηριστικά από μόνα τους μας δίνουν μια αίσθηση της κατάστασης ή της ποιότητας της λυχνίας ?

Σε γενικές γραμμές αν έχουν αλλάξει (μέτρια έως πολύ ) τα DC χαρακτηριστικά , τότε έχει αλλάξει και η ιδια η λυχνία
Τα παλιά λυχνιόμετρα θα μπορούσαν να κάνουν κάποιας μορφής δουλειά , ΑΝ ειχαμε καταγράψει κάποια χαρακτηριστικά με τα ιδια ΟΤΑΝ Η ΛΥΧΝΙΑ ΗΤΑΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ και αυτό γιατί τα περισσότερα δέν μπορούν ναα μετρήσουν κάτω απο δυναμικές συνθήκες , ούτε κάν τήν διαγωγιμότητα (gm) με AC κύκλωμα
Πάντως μιά αίσθηση του τι συμβαίνει τήν δίνουν σε ένα που χρησιμποποιεί καιρό ένα λυχνιόμετρο λαο έχει μετρήσει κάποιες δεκάδες (τουλάχιστον) μικρές λάμπες
Δεν θα μπορεί βέβαια να αξιολογήσει πόση ζωή τούς μένει
 

jan41

Senior Member
24 July 2006
330
Το καλυτερο και σιγουρο ειναι απο τις χαρακτηριστικες καμπυλες ανοδου να κανουμε τεστ,,με μια σταθερη καλα θετικη ταση πχ 200 βολτ μεταβαλουμε την αρνητικη ταση στην εσχαρα ,-1 ,-1,5 ,-2 ...πχ βολτ και παρατηρουμε με ενα μιλιαμπερομετρο στην καθοδο αν το ρευμα συμφωνει με τις προδιαγραφες του κατασκευαστη [οριζοντιος αξων] ... η με μια μικρη αντισταση καθοδου μεταφραζουμε την ταση στα ακρα της σε ανοδικο ρευμα [πολυ μικρη αντισταση ,για να μην πολωνει αισθητα την λυχνια] βεβαια θελει ακριβη μετρηση με αυτον τον τροπο , και μας δειχνει αν η λυχνια ειναι οκ ..και οχι αν ειναι δουλεμενη ,ποσο, και ποσο χρονο ζωης εχει πλεον,, καθοσον η γηρανση των λυχνιων δεν εχει ξεκαθαρη γραμμικη μεταβολη με τις ωρες λειτουργιας :popcorn:
 

Internet King

Supreme Member
24 June 2006
4,779
Π. Φάληρο, Αθήνα
Μα αυτό εννοούμε αγαπητέ μου φίλε jan41 όταν μιλάμε για DC χαρακτηριστικά. Τις καμπύλες που αναφέρεις τις έχουν όλα τα φυλλάδια του κατασκευαστή των λυχνιών και μπορεί οποιοσδήποτε διαθέτει έναν βασικό εξοπλισμο αυτά να τα μετρήσει.
Με το μουσικό σήμα (AC) τι γίνεται ? , με την παραμόρφωση ? , τον θόρυβο ? , τους μικροφωνισμούς ?
Εδώ απαιτούνται πολύ ποιο εξειδικευμένα μετρητικά όργανα και φυσικά η εμπειρία για να βγουν ποιο ασφαλή συμπεράσματα.

Κάποιος γνωστός μου ηλεκτρονικός της παλαιάς σχολής που δούλευε και στα πλοία σαν μηχανικός επικοινωνιών, τις λυχνίες τις "ΆΚΟΥΓΕ" με τα μάτι. Είχε την εμπειρία και την γνώση να βλέπει πράγματα που εμείς απλά δεν βλέπουμε. Ελεγε πως μπορούσε να προβλέψει με μεγάλη σχετικά ακρίβεια την κατάσταση οποιασδήποτε λυχνίας. Εγώ τότε τον πίστευα, γιατί αφενός μεν δεν μπορούσα να του πάω κόντρα αφ'ετέρου ήθελα να τον αφήσω να πιστεύει αυτό που ήθελε και του άρεσε να πιστεύει. Ετσι κι αλλιώς στο τέλος της ημέρας κερδισμένος είναι αυτός που κοιμάται ποιο ήσυχος.
 

jan41

Senior Member
24 July 2006
330
Νομιζω αγαπητε φιλε οτι το thread αυτο αναφερεται στην γηρανση των λυχνιων, και οχι στην ποιοτικη κατασκευη μιας λυχνιας οσον αφορα θορυβους ,μικροφωνισμους, θορυβους βολης ,παραμορφωσεις κλπ ,που αυτα τα προβληματα υπαρχουν και σε καινουργιες λυχνιες.Η γηρανση προερχεται απο το "ξεψυχισμα" της καθοδου και ειδικα των οξειδιων που λογω χημικης μεταβολης με τον χρονο αδυνατουν να σχηματισουν το πυκνο νεφος ηλεκτρονιων που χρειαζεται για να ειναι η λυχνια μεσα στις προδιαγραφες της. Για ολα τα αλλα αιτια ειναι η γεωμετρικη κατασκευη της λυχνιας .τα μεταλα, οι στηριξεις των ηλεκτροδιων , οι ποντες, οι μικες ,ακομα και το ειδος η το παχος του γυαλιου κ.α. Συμφωνω οτι η μουσικοτητα μια λυχνιας και η ησυχια της τελικα διαπιστωνεται απο την ακροαση και το αυτι.-bye-