ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΗΧΕΙΟΥ ACT-6 (2ο μέρος)

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Η ΚΑΜΠΙΝΑ
Θα κατασκευαστεί από MDF 19χιλ. εκτός των 25χιλ. της μπάφλας των μεγαφώνων. Η απόκριση των χαμηλών θα εξαρτάται από το ασυμβίβαστο του μήκους της «γραμμής μεταφοράς», όπως ακριβώς προκύπτει από τον κλασσικό κανόνα του (λ/4) κι όχι με γνώμονα τις επιταγές του βιομηχανικού μάρκετινγκ περί σμίκρυνσης διαστάσεων και μάζας (SHORT LINES) του ηχείου. Το δε πλάτος θα είναι αυτό που «εξυπηρετεί» τη σχεδίαση, ανεξάρτητα από τους περί στενής μπάφλας νεολογισμούς.
Η αποφυγή δημιουργίας κραδασμών στα ξύλινα τοιχώματα, θα γίνει με την ελάττωση του "περιθωρίου" ταλάντωσής τους μέσω της ακαμψίας που θα προσφέρουν οι ατσάλινες ενισχύσεις (μεγαλύτερης πυκνότητας υλικό συγκριτικά με το MDF) που θα στερεωθούν (εποξική κόλλα και βίδωμα) σε «κατάλληλα» σημεία, πάνω τους.
Η εξάλειψη του αναμενόμενου «βυθίσματος» της απόκρισης, στην 3η αρμονική της συχνότητας αποκοπής της «γραμμής» (100Hz έως 110Hz), θα επιτευχθεί μέσω της κατάλληλης γεωμετρικής διαμόρφωσης στα σημεία αναδίπλωσης κι εξόδου της.
Ένας ανεξάρτητος κλειστού τύπου θάλαμος θα απομονώνει το «ευαίσθητο» διάφραγμα του squawker από την καταστροφική επίδραση της ισχυρής «ακτινοβολίας» των woofer της «γραμμής». Ο όγκος θα είναι μικρός, ώστε οι τρεις διαστάσεις του να διεγείρουν θεμελιώδεις κι αρμονικές συχνότητες με μικρό μήκος κύματος , που θα καταστέλλονται αποτελεσματικά από το αποσβεστικό υλικό.

ΤΑ ΗΧΟΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΑ ΥΛΙΚΑ
Για το αποσβεστικό υλικό που θα «γεμίσει» τη «γραμμή μεταφοράς» έχουν γίνει κατά καιρούς πολλές και διαφορετικές προτάσεις. Πρόβειο ή πολυεστερικό ή ακρυλικό μαλλί, κοινό καννάβι, κοινό βαμβάκι, καπόκ, σπόγγος πολυεστέρα, υαλοβάμβακας και ορυκτοβάμβακας είναι οι συνηθέστερες, ανάλογα τον κατασκευαστή.
Εμπειρικά, έχω καταλήξει στο πρόβειο μαλλί (9,5γραμ/λίτρο της «γραμμής»).
https://shop.speakerenco.nl/dr-baileys-longhair-streng-per-100-gram-1
Η συνολική ποσότητα του μαλλιού, θα κατανεμηθεί πυκνότερα στην αρχή της «γραμμής» με προοδευτική αραίωση προς την έξοδό της, ενώ τα τελευταία 40εκ της περίπου θα μείνουν χωρίς απορροφητικό. Ιδιαίτερη μέριμνα θα δοθεί στην αποτροπή της καθίζησης του μαλλιού σε βάθος χρόνου (κάμποσα εγκάρσια διαχωριστικά φιλέ από τούλι, στερεωμένα στο ξύλο, κατά μήκος της «γραμμής»), καθώς και για την προστασία του από τα έντομα (βόρακας). Το ίδιο υλικό, αλλά σε μεγαλύτερη πυκνότητα θα γεμίσει και τον θάλαμο του squawker.
Ακριβώς πίσω και γύρω από όλα τα μεγάφωνα θα υπάρχει πολυεστερικός σπόγγος, ομοίως και στα σημεία που «διπλώνει» η «γραμμή».

ΤΟ ΠΑΘΗΤΙΚΟ CROSSOVER
Θα είναι συμμετρικό δεύτερης τάξης Linkwitz, με fc=4KHz, με τον ενισχυτή οδήγησής του να διαχειρίζεται το φάσμα άνω των 800Hz, οδηγούμενος με τη σειρά του από την αντίστοιχη έξοδο (HF) του ηλεκτρονικού crossover.
Τα υλικά θα είναι: πηνία χωρίς πυρήνα, πυκνωτές πολυπροπυλενίου (C1,3,4 = ΜΚΡ) ή πολυεστέρα (C2,5 = MKT) και αντιστάσεις χαμηλής αυτεπαγωγής οξειδίου μετάλλου (ΜΟΧ).
Η πολικότητα του squawker θα πρέπει ν’ αντιστραφεί για να διατηρηθούν συμφασικά όλα τα μεγάφωνα, σύμφωνα με τη θεωρία. Πάντως, δοκιμή κι έλεγχος (διακόπτης) θα γίνει και το μεγάφωνο «ορθά» συνδεμένο, διότι υπάρχουν αναφορές υπέρ:
https://drive.google.com/file/d/1A7X59OJqgQxe-mMoX3RsEbyir2LAxxAt/view?usp=share_link
 

Attachments

  • ACT- ΚΑΜΠΙΝΑ forum.jpg
    ACT- ΚΑΜΠΙΝΑ forum.jpg
    267.5 KB · Views: 31
  • ACT-6 PASSIVE CROSSOVER forum.png
    ACT-6 PASSIVE CROSSOVER forum.png
    187.2 KB · Views: 29
  • Like
Reactions: christos56