loudness war...η συνέχεια

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
19,705
Αθήνα
... και τι κερδίζουμε με τη Eurovision!

Δεν θα πήγαινε ποτέ το μυαλό μου ότι στη Eurovision ο ήχος είναι σωστός και δεν υφίστανται τα κακώς κείμενα του loudness war. Κι όμως... .
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
... και τι κερδίζουμε με τη Eurovision!

Δεν θα πήγαινε ποτέ το μυαλό μου ότι στη Eurovision ο ήχος είναι σωστός και δεν υφίστανται τα κακώς κείμενα του loudness war. Κι όμως... .
μήπως τελικά αυτός είναι ο λόγος που ποτέ δεν μας αρέσει τίποτα?
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
... και τι κερδίζουμε με τη Eurovision!

Δεν θα πήγαινε ποτέ το μυαλό μου ότι στη Eurovision ο ήχος είναι σωστός και δεν υφίστανται τα κακώς κείμενα του loudness war. Κι όμως... .
μήπως τελικά αυτός είναι ο λόγος που ποτέ δεν μας αρέσει τίποτα?
Δε θα ξεχάσω ποτέ ένα πείραμα που είχα κάνει πριν χρόνια.

Είχα ηχογραφήσει δύο μουσικούς, μπουζούκι, κιθάρα, δύο φωνές, για μία σειρά δοκιμαστικά. Η ηχογράφηση έγινε υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Με κορυφαία μικρόφωνα και τεχνικές [(2 × Schoeps + 2 × DPA + 2 × SE 3 Electronics), (Stereo 90⁰ + close mic)] που συνδύαζαν τα καλύτερα στοιχεία των ηχογραφήσεων κλασσικής μουσικής/τζαζ με εκείνα των μικρών συνόλων (close miking). Κατόπιν κατά τη μίξη και επεξεργασία έφτιαξα δύο versions.

Η πρώτη πολύ υψηλής πιστότητας με όλους τους κανόνες, by the book, ΧΩΡΙΣ καθόλου compression, πλησιάζοντας όσο ήταν δυνατόν το πραγματικό ηχητικό γεγονός. (Το οποίο άλλωστε αφού ήμουν παρών γνώριζα πολύ καλά).

Και μία δεύτερη version με τους compressors στο τέρμα, loudness war στο φουλ.

Και κατόπιν φώναξα τους ενδιαφερόμενους μουσικούς να διαλέξουν. Μαντέψτε!
Οι μουσικοί προτίμησαν την καρακομπρεσσαρισμένη έκδοση.
Και όχι την υψηλή πιστότητας!
Κατά τη γνώμη μου αυθόρμητα επιλέγουμε πάντα την έκδοση που παίζει πιο δυνατά. Η επιλογή της υψηλής πιστότητας από μέρους του ακροατή απαιτεί εμπειρία και εξάσκηση. Και δεν αρκεί να είσαι μουσικός γι' αυτό. Ο μουσικός επικεντρώνεται στη φωνή του και στο όργανο του. Ενώ ο εξασκημένος ακροατής στο σύνολο και στην εμπειρία.
 
  • Like
Reactions: sergiani

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
19,705
Αθήνα
Ο μουσικός επικεντρώνεται στη φωνή του και στο όργανο του.

Και πάντα παίζει πιο πάνω από τους υπόλοιπους μουσικούς όταν είναι το main attraction της μπάντας.
 

steadyshot

Senior Member
16 July 2012
333
Νομιζω οτι εχει σημασια στο mastering και το κοινο που απευθυνεται η μουσικη και ειδικα σε τι συσκευες αναπαραγεται ο ηχος (πχ bluetooth ηχεια, ακουστικα της σειρας κλπ). Ισως εκει ακουγονται καλυτερα με loudness, λογω χαμηλης αναλυσης/ισχυος κλπ απο τις συσκευες αναπαραγωγης. Αρα ειναι λογικο η pop να δεχεται τετοιο mastering.
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
Ναι, είναι λογικό. Το σωστό είναι να δοκιμάζουμε το τελικό μουσικό προϊόν σε διάφορα συστήματα χαμηλής, μεσαίας και υψηλής ποιότητας, προκειμένου να εξασφαλίσουμε ότι θα ακούγεται καλά παντού.
Όλα τα εγχειρίδια mixing-mastering αυτό αναφέρουν.

Η χρήση compressor είναι απαραίτητη. Και για έναν άλλο πιο σπουδαίο λόγο. Για να πετύχουμε ομογενοποίηση και εξισορρόπηση οργάνων και φωνών μεταξύ τους στο χώρο σε ενιαίο σύνολο. Πολύ συχνά τα Faders δεν αρκούν. Επίσης για να δώσουμε συγκεκριμένο χαρακτήρα στα όργανα ή στη μουσική. Πολλές φορές τα σώματα και ο όγκος των οργάνων που ακούμε και θαυμάζουμε είναι αποτέλεσμα σκληρού κομπρεσσαρίσματος. Όλα αυτά είναι σωστά και επιτρεπόμενα. Εξαρτάται από την κρίση και το ταλέντο του ηχολήπτη/μηχανικού ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος να αξιοποιηθούν τα μέσα που έχει στη διάθεσή του.

Αλλά υπάρχει ένα όριο. Δεν πρέπει να θίγεται το συναισθηματικό περιεχόμενο της μουσικής. Στο οποίο έχει καθοριστική σημασία η απόδοση της δυναμικής περιοχής. Απαιτείται ο ηχολήπτης να μην έχει μόνο τεχνικές γνώσεις, αλλά και καλλιτεχνική ευαισθησία. Να γνωρίζει τουλάχιστον το είδος που υπηρετεί. Γι' αυτό και υφίσταται εξειδίκευση. Ένας ηχολήπτης π.χ. που ξέρει να δουλεύει πάνω στην κλασσική και στην ακουστική μουσική πολύ δύσκολα θα μπορούσε να προσαρμοστεί φτιάχνοντας χιπ-χοπ. Και αντίστροφα.
 

sergiani

New member
25 April 2021
85
Εγώ πάντως αηδιάζω κάθε φορά που θα ακούσω/κατεβάσω ένα Mp3/aac από youtube ή οπουδήποτε αλλού σε αυτές τις κατηγορίες μουσικής. Κάθε φορά το replay gain στο foobar κατεβάζει 8-10 db τη στάθμη, αλλά ο ήχος εξακολουθεί να ακούγεται μπουκωμένος-παραμορφωμένος.

Παίζοντας από τo link πού είχε το παραπάνω βίντεο που σε προτρέπει να ακούσεις τα κομμάτια συμπιεσμένα και ασυμπίεστα, άκουσα το τραγούδι της Εσθονίας, μιας και το είχε και με τις δύο μορφές κι έτσι μπόρεσα να κάνω αντιπαραβολή.
Η ακρόαση έγινε σε ηχεία δαπέδου από έναν denon AVR.

Έβαλα πρώτα το ασυμπίεστο της Εσθονίας και άκουσα το κομμάτι. Στη συνέχεια παίζοντας το ίδιο από το spotify, χαμήλωσα την ένταση ώστε να εισπράξω την ίδια ένταση στα αυτιά μου. Αυτό ήταν. Ο ήχος για μια ακόμα φορά ακουγόταν παραμορφωμένος.
Η αίσθηση πως ακούς ένα κομμάτι που ακούγεται χάλια επειδή τερμάτισε ενισχυτάκος-ηχειάκι και γίνεται της αρμονικής παραμόρφωσης το κάγκελο. Δεν ξέρω πως να το εκφράσω καλύτερα.
Τόσο καιρό ψαχνόμουν γιατί ακούγονται τόσο χάλια και τώρα μαθαίνω πως είναι επειδή προφανώς έχουν χάσει το μέτρο στο mastering. ?

Είμαι μόνο εγώ ή ακούει και κάποιος άλλος αυτή την παραμόρφωση στον ήχο. ? (στο τραγούδι της Εσθονίας με spotify)
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Εγώ πάντως αηδιάζω κάθε φορά που θα ακούσω/κατεβάσω ένα Mp3/aac από youtube ή οπουδήποτε αλλού σε αυτές τις κατηγορίες μουσικής. Κάθε φορά το replay gain στο foobar κατεβάζει 8-10 db τη στάθμη, αλλά ο ήχος εξακολουθεί να ακούγεται μπουκωμένος-παραμορφωμένος.

Παίζοντας από τo link πού είχε το παραπάνω βίντεο που σε προτρέπει να ακούσεις τα κομμάτια συμπιεσμένα και ασυμπίεστα, άκουσα το τραγούδι της Εσθονίας, μιας και το είχε και με τις δύο μορφές κι έτσι μπόρεσα να κάνω αντιπαραβολή.
Η ακρόαση έγινε σε ηχεία δαπέδου από έναν denon AVR.

Έβαλα πρώτα το ασυμπίεστο της Εσθονίας και άκουσα το κομμάτι. Στη συνέχεια παίζοντας το ίδιο από το spotify, χαμήλωσα την ένταση ώστε να εισπράξω την ίδια ένταση στα αυτιά μου. Αυτό ήταν. Ο ήχος για μια ακόμα φορά ακουγόταν παραμορφωμένος.
Η αίσθηση πως ακούς ένα κομμάτι που ακούγεται χάλια επειδή τερμάτισε ενισχυτάκος-ηχειάκι και γίνεται της αρμονικής παραμόρφωσης το κάγκελο. Δεν ξέρω πως να το εκφράσω καλύτερα.
Τόσο καιρό ψαχνόμουν γιατί ακούγονται τόσο χάλια και τώρα μαθαίνω πως είναι επειδή προφανώς έχουν χάσει το μέτρο στο mastering. ?

Είμαι μόνο εγώ ή ακούει και κάποιος άλλος αυτή την παραμόρφωση στον ήχο. ? (στο τραγούδι της Εσθονίας με spotify)
αν πρόσεξες τι είπε ο άνθρωπος στο βίντεο το μέτρο είχε χαθεί παλιότερα πριν 10-15 χρόνια όταν το loudness war ήταν στην κορυφή του. Σε προσπάθεια κάπως να χαλιναγωγηθεί μπήκε πριν λίγα χρόνια μετά από συμφωνία στις πλατφόρμες το -14 lufs.
Αυτό τι σημαίνει αν εσύ ανεβάσεις σουπερ δυνατή μουσική σου για να ξεπεράσεις τους άλλοι στα -10, οι αυτόματοι "remastering" αλγόριθμοι της πλατφόρμας θα το πάνε στα -14 για να υπάρχει, και καλά, σταθερή ένταση και να μην ενοχλούνται οι ακροατές. Δυστυχώς βέβαια αν εσύ είσαι υπέρ των δυναμικών και ανεβάσεις κάτι με -20 αντίστοιχα θα το πουσάρουν κατά 6db στο -14.
Γι αυτό πλέον δεν συμφέρει και δεν αξίζει να ακούς σοβαρή μουσική από τις πλατφόρμες.

Όχι δεν ακούς μόνο εσύ την παραμόρφωση στο τραγούδι.
Δυστυχώς είναι η νέα ταξη πραγμάτων.