μικρός προενισχυτής με phono...

Κώστας Ο.

Senior Member
21 July 2006
308
καθώς το project του τελικού έχει πέσει σε σχετική αδράνεια:frown: , είπα να ασχοληθώ με ένα project από... πέρσι... αποτελείται από ένα instrumentation opamp ina217 στην είσοδο του phono με κέρδος x100, ένα παθητικό δικτύωμα riaa, ένα buffer κέρδους x8 με τον opa637 (μάλλον). κατόπιν του επιλογέα με τα ρελεδάκια, που επιτρέπει μία είσοδο ακόμη, υπάρχει το κλασικό σχέδιο του προ με το ποτ (που εδώ είναι έξω από την πλακέτα) ανάμεσα στους τελεστικούς, με τον τελευταίο να είναι μάλλον 627, μιας και εκεί που θα πάει ενδέχεται να οδηγήσει ενεργά ηχεία, με τα επακόλουθα μακριά i/c. έγινε ιδιαίτερη προσπάθεια να κρατηθεί το μέγεθος της πλακέτας σε λογικά επίπεδα, χωρίς ταυτόχρονα ιδιαίτερους συμβιβασμούς στο decoupling των τελεστικών ή στο layout της γείωσης.
βέβαια οι ανάποδα τοποθετημένες αντιστάσεις στις αναδράσεις των τελεστικών είναι λίγο παραφονία.. αλλά δεν χωρούσαν αλλού.. :eek:
να και δύο φωτό.. το psu είναι under construction εν αναμονεί του κουτιού...
 

Attachments

  • ee1.jpg
    ee1.jpg
    59.4 KB · Views: 431
  • ee2.jpg
    ee2.jpg
    60.7 KB · Views: 382

Κώστας Ο.

Senior Member
21 July 2006
308
..και εδώ είναι το σχηματικό.. να αναφερθεί ότι το σχέδιο αυτό του phono πρωτοχρησιμοποιήθηκε από τον σταύρο τον τρύπη..
 

Attachments

  • PERPRE.jpg
    PERPRE.jpg
    58.6 KB · Views: 411

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Λόγω της πρόσφατης ενασχόλησης με το βινύλιο, είμαι στη φάση αλλαγής phono stage μια κι αυτο που χρησιμοποιώ είναι το εσωτερικό του Yamaha DSP-A5. Επειδή δεν σκοπεύω να δώσω πάνω από 100Ε(εκεί κινούνται το project phonobox και το NAD PP2), σκέφτηκα να φτιάξω ένα καθώς υπάρχει μικρή πείρα σε κατασκευές, όπως και αρκετές γνώσεις στα ηλεκτρονικά. Οι σκέψεις κινούνται γύρω από ένα σχέδιο της tnt-audio(www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html), το οποιο ομως εχει θετική ανάδραση κι, όσο να 'ναι με προβληματίζει. Επίσης καλό, και έυκολο, φαίνεται και το σχέδιο εδώ.

Να προσπαθήσω, ή να τ' αφησω; H ιδέα ειναι αρκετά προκλητική, αλλά δεν ξέρω αν θα αξίζει τον κόπο το τελικο αποτέλεσμα. Για πέστε... :)
 

Κώστας Ο.

Senior Member
21 July 2006
308
ουφ... μετά από πολύ καιρό επιστρέφω στο φόρουμ.. λοιπόν...

http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html

μμμ.... δν ξέρω ειμ από χωριό...

πάντως το σχέδιο εδώ είναι το γνωστό του walter jung με την παθητική ισοστάθμιση και την προσθήκη του instrumentation amp.. εαν σε ενδιαφέρει, μπορώ να σου στείλω την πλακέτα σε ηλεκτρονική μορφή ώστε να την τυπώσεις..
 
..και εδώ είναι το σχηματικό.. να αναφερθεί ότι το σχέδιο αυτό του phono πρωτοχρησιμοποιήθηκε από τον σταύρο τον τρύπη..

Κώστα, τώρα πρόσεξα το σχέδιο του προενισχυτή. Γιατί γειώνεις τη μη αναστρέφουσα είσοδο του ΙΝΑ; Μια και ο τελεστικός έχει balanced είσοδο, μπορείς να το εκμεταλλευτείς αυτό, απ' τη στιγμή που και το σήμα από την κεφαλή είναι balanced. Έτσι θα έχεις και καλύτερη απόρριψη κοινού θορύβου και καλύτερη διαχείριση του σήματος.

Δεν ξέρω αν τον έχεις τελειώσει τον προενισχυτή, πάντως είναι πολύ εύκολο να μετατρέψεις την είσοδο σε balanced: οδηγείς το live ή signal (τέλος πάντων, το +) της κεφαλής στην είσοδο + του ΙΝΑ και το ground της κεφαλής στην είσοδο - του ΙΝΑ. Από κάθε είσοδο του ΙΝΑ προς τη γη μία αντίσταση 23.5 ΚΩ και ένας πυκνωτής 470 pF. Επίσης, το pin 5 του ΙΝΑ (REF) στη γη.
 

Κώστας Ο.

Senior Member
21 July 2006
308
μωρε το χω σκεφτεί.. αλλα:

έχω φθηνή κεφαλή που γειώνει στο σασι της την μια απόληξη του πηνίου, οπότε νούκου....
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
ουφ... μετά από πολύ καιρό επιστρέφω στο φόρουμ.. λοιπόν...

http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html

μμμ.... δν ξέρω ειμ από χωριό...

πάντως το σχέδιο εδώ είναι το γνωστό του walter jung με την παθητική ισοστάθμιση και την προσθήκη του instrumentation amp.. εαν σε ενδιαφέρει, μπορώ να σου στείλω την πλακέτα σε ηλεκτρονική μορφή ώστε να την τυπώσεις..

Eυχαρίστως! Θα στείλω ενα PM με το email μου.
 

D-DIPOLE

New member
8 July 2006
84
Μπορεις ευκολα να απογειωσεις το ακρο του πηνιου της κεφαλης διατηρωντας ομως το σωμα της κεφαλης γειωμενο.Ετσι εκμεταλλευεσαι το πολυ μεγαλο C.M.R.R του INA και κανεις το συστημα παρα πολυ αθορυβο.Οσον αφορα το σχεδιο του walter jung η R6 και R16 μπορουν καλλιστα να αντικατασταθουν απο πηγες ρευματος πχ LM 334 κανοντας το κυκλωμα εξαιρετικα γραμμικο.
 

Κώστας Ο.

Senior Member
21 July 2006
308
το κουτάκι είναι από εδω:
http://www.hifi2000.it/default.asp?id=106&mnu=106

Πως ακούγεται ως phono δν ειμαι σε θεση να κρίνω, καθώς δν υπάρχει στο σύστημα που είναι άλλο phono (ούτε υπήρχε, φτιάχτηκε επί τούτου).. σαν line pre, ακούγεται κοντά στον κλασικό 627, με διαφοροποιήσεις που οφείλονται μάλλον στον χαρακτήρα του opa604 στο πρώτο στάδιο του pre κ τις τροφοδοσίες.

υγ @ σώφρον Δυο έχω και κελαηδανε μια χαρά στο νιμιελάκι της φωτο.. Απλά το υποφαινόμενο επεσε θύμα της περιέργιας που δν σκότωσε τη γάτα αλλά το tweeter... (κι όμως πέρασε χέρι από το phase plug..:rifle:)..

 
Λέω να ξεκινήσω την κατασκευή του riaa τμήματος του παραπάνω προ.

Επισυνάπτω μια πρώτη εκδοχή της πλακετας που σχεδίασα.

Έχω ενσωματώσει την δυνατότητα balance σύνδεσης με την κεφαλή, καθώς και το προτεινόμενο από τα data του ina217 κύκλωμα, για αποφυγή ταλαντώσεων σε περίπτωση σύνδεσης με κεφαλή πολύ χαμηλής αντίστασης.

Παρακαλώ για τις παρατηρήσεις σας.
riaa01a.JPG
 
18 June 2006
954
Ξάνθη
Λέω να ξεκινήσω την κατασκευή του riaa τμήματος του παραπάνω προ.

Επισυνάπτω μια πρώτη εκδοχή της πλακετας που σχεδίασα.

Έχω ενσωματώσει την δυνατότητα balance σύνδεσης με την κεφαλή, καθώς και το προτεινόμενο από τα data του ina217 κύκλωμα, για αποφυγή ταλαντώσεων σε περίπτωση σύνδεσης με κεφαλή πολύ χαμηλής αντίστασης.
Παρακαλώ για τις παρατηρήσεις σας.
View attachment 79049
Τα κενά μέσα Αντώνη θα τα γεμίσεις;
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Ενδιαφερον ειναι καποιος να ασχοληθει και να μπορεσει να παρουσισει ουσιαστικα αποτελεσματα απο την χρηση ground plane / ground frame σε μια τετοια υλοποιηση ... Τα δικα μου οργανα πλεον δεν φτανουν για κατι τετοιο .

ΕΞΗΓΩ ...

Πολλες φορες διαφοροι εχουν "τυπωσει " στις πλακετες τους ground plane το οποιο ειναι συνδεμενο στο star ground το οποιο εξ ορισμου ειναι λαθος γιατι star ground κα ground plane ακυρωνει το ενα το αλλο .
Απο την αλλη παντα υπαρχει το προβλημα οτι ενα ground plane μπορει οπτικα να ειναι παρα πολυ ωραιο και να σου δινει την αισθηση οτι ολα ειναι καλα και θωρακισμενα και φυλαγμενα το οποιο ομως περιχει την παγιδα η οποια επισης ειναι εξαρτημενη απο το proximity .... δλδ το τι κενο αφηνει η γειωση απο τους δρομους . Ειναι πιθανον εκει να υπαρχουν αυτεπαγωγες αλλα και χωρητικοτητες ειδεικοτερα σε κυκλωματα με υψηλο gain οπως RIAA.

Μια προσεγγιση η οποια δεν μου δημιουργησε προβληματα στον τελευταιο μου ποροενισχυτη ( εννοω προβληματα τοσα ωστε να μπορουσα να τα μετρησω με τον εξοπλισμο που διαθετω ) ειναι η τοποθετηση ground frame η διαφορα του ground plane με το ground frame ειναι οτι το πρωτο ειναι μερος που ειναι συνδεμενο στο 0 του τροφοδοτικου μας και αρα συνδεμενο με την διαφορικη γειωση του ηχου οπου σαφως εμπλεκει τα θεματα γειωσης του σηματος με την γειωση της τροφοδοσιας με εναν μαλλον παραξενο τροπο που σιγουρα οπως ειπα αναιρει το star ground .

Τo ground frame εναλλακτικα ειναι συνδεμενο στην "μηχανικη" γειωση του πλαισιου και ειναι εντελως διαφορικο σε οτι αφορα την γειωση σηματος το 0 του τροφοδοτικου κλπ κλπ .


Ενδιαφερον ειναι οτι ενας φιλος και μελος ο ΝΙκος ο ΚΟυτσογιαννης που δουλευει με τον κλωνο του GOLDMUND χωρισε το ground plane και το μηχανημα του απαλλαχτηκε απο ενα καρρο προβληματα που ειχε δημιουργησει ο κακος σχεδιασμος .... ειναι ενα θεμα προς διερευνηση .


Τελος μια αλλη πρακτικη προς αξιολογηση ειναι αντι για ground plane ειναι πλακετα διπλης οψεως οπου η πανω πλευρα ειναι ολη σε δυναμικο γειωσης ( νομιζω 0 και οχι μηχανικη ) ενω οι δρομοι απο κατω στην πλακετα ακολουθουν φιλοσοφια star ground .


Ειναι προφανες οτι και με τον ενα η τον αλλο τροπο το μηχανημα θα παιζει ....τωρα κατα το ποσο θα παιζει καλυτερα ετσι η αλλιως δεν νομιζω οτι θα ειναι θεμα αποψης η γνωμης παρα θεμα τεκμηριωσης που προφανως μπορει να προελθει απο επιστημονικη ερευνα και ακριβα μηχανηματα .... Παραμενει παντως ενδιαφερον να μπορει καποιος να πει τι ακουει απο ολα αυτα και τι μετραει ....

Φιλικα
Σακης Πετροπουλος
 

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,658
Σε καμιά περίπτωση δε μπορώ να βοηθήσω, αλλά σε σύγχρονες πλακέτες 7 – 9 επιπέδων τι λύση δίνεται? Υποθέτω η εξομοίωση με κατάλληλα προγράμματα δίνει αποτελέσματα.
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Ξεχνας κατι πολυ σημαντικο .....Κατα κανονα ειναι πολλοι οι "ασχετοι" με την καλη η την κακη εννοια της λεξης οι οποιοι προσθετουν αντιστοιχα ground plane στις πλακετες επειδη εχουν λαθος σχεδιαστικο background που προερχεται απο λαμπες η απο ραδιοσυχνοτητες η ακομα και απο λογικα κυκλωματα ....

Ειναι προφανες οτι σε μια πλακετα με λογικα κυκλωμτα 7-9 επιπεδων θα υπαρχουν διαφορετικοι κανονες σχεδιασης ...ειναι προφανες οτι εδω μιλαμε για ηχο του οποια καποια χουγια τυχαινει να γνωριζουμε και φυσικα αν καποιος με ρωτησει αν σε κυκλωματα TTL το star ground παιζει καποιο ρολο παραγματικα η απαντηση μου θα ειναι : ΔΕΝ ΕΧΩ ΙΔΕΑ !!!!

Απο την αλλη στο σχεδιασμο πλακετας και ειδικοτερα σε μας που κανουμε diy σαφως δειχνει οτι σε εναν opamp στην τροφοδοσια στα ποδια 4-8 ( πχ) εχει πυκνωτες decoupling αλλα πουθεα στο σχηματικο δεν γραφει οτι αυτοι δουλευουν καλα μονο οταν ειναι τοποθετημενοι κολλητα ( χωροταξικα ) οσο πιο κοντα γινεται στον τελεστικο και η επισροφη τους στην γειωση πρεπει να γινει με την συντομοτερη διαδρομη .Αυτα αναφερονται στο datasheet το οποιο πολλοι ξεκινανε να το κατασκευασουν χωρις να το εχουν διαβασει .

Το προβλημα ειναι οτι αν δεν τηρησεις αυτον τον κανονα η κατασκευη θα δουλεψει ...και θα παιξει αλλα οι διαφορες ειναι μικρες για να κατανοηθουν με "γυμνο" αυτι η συχνα εκλαμβανονται ως "πλουσια πριμα " ενω στην ουσια ειναι προιον μη πραγματικο και προερχεται απο ασταθεια και ταλαντωσεις ...Ευνοητο ειναι οτι οι γνωμες πανω σε τετοια πραγματα θα ειναι παρα πολλες αλλα τεκμηριωμενη καμμια ...δυστυχως ζουμε σε εποχη ΙΝΤΕΡΝΕΤ


--------------------------------------
Υπαρχει κατασκευη αναρτημενη σε καποιο σημειο απο μελος του φορουμ που εχει πεσει στην παγιδα να κατασκευασει ενα τρανσιστορατο line stage και απο σεβασμο στα υπολοιπα γραφωμενα του και την παρουσια του στο φορουμ με πολλες σωστες αποψεις δεν τον "ελουσα" πραγματικα γιατι κατασκευασε αυτο το πραγμα με τοπολογια point to point σε ξυλινο σασσι με πολυ μειωμενο βαθμο ασφαλειας ,και εκθειαζωντας οτι στην κατασκευη εχει ληφει υποψιν η πολυ μικρη αποσταση μεταξυ των εξαρτηματων ...Ειναι προφανες οτι εχει λαμπατο background και εφαρμοσε ολες τις πρακτικες που λειτουργουν στις λυχνιες σε ενα κυκλωμα με 4-5 τρανσισορ ...

Την εικονα χειροτερευει οπως ειπα το ξυλινο σασσι και ο μειωμενος βαθμος ασφαλειας της κατασκευης παρολα αυτα δεν εχω γραψει κατι για αυτο ( με το ζορι κρατιεμαι ) καθαρα και μονο για να διατηρω ηπιο κλιμα και γιατι ποτε αλλοτε δεν ειδα κατι το οποιο με ενοχλησε στα γραφωμενα του συγκεκριμενου μελους .

Σε γενικες γραμμες η κινηση ειναι τραγικο λαθος και ακομα χειροτερα οταν η συγκεκριμενη συσκευη δεν εμεινε για προσωπικη χρηση αλλα δωθηκε η πουληθηκε σε αλλο μελος του φορουμ .... οπου φυσικα η τοπολογια και τα ηχητικα του καλουδια μου ειναι παγερα αδιαφορα και ειναι απλα μια αναφορα ενω ο βαθμος ασφαλειας με ενοχλει παρα πολυ και οπως ειπα με το ζορι κρατηθηκα ...


Αυτα ....
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,512
Ο μόνος λόγος ύπαρξης πλακετών με 4 και πάνω στρώματα είναι για ψηφιακά/HF κυκλώματα λόγω δρομολόγησης που σε 2 επίπεδα είναι σχεδόν αδύνατη
και ταυτόχρονα λόγω ηλεκτρομαγνητικής συμβατότητας και περιορισμού των παρεμβολών. Βασικά είναι επιβεβλημένο το ground plane σε ψηφιακά και RF κυκλώματα.

Όμως μόνο και μόνο λόγω της εισαγωγής παρασιτικών χωρητικοτήτων από το ground plane αποφεύγω τη χρήση του σε καθαρά αναλογικά audio κυκλώματα.
Στην περίπτωση αυτή έχουμε κόμβους υψηλής εμπέδησης (είσοδοι τελεστικών, διακριτών σταδίων ενίσχυσης και απομόνωσης) οπότε ακόμη και μικρές
παρασιτικές χωρητικότητες μπορούν να συζεύξουν ανεπιθύμητα σήματα με τους κόμβους υψηλής εμπέδησης.

Σε mixed signal (πχ DAC) είναι απαραίτητο αλλά στο αναλογικό στάδιο (βαθυπερατό, I/V) θα ήταν ίσως καλύτερο να παραλειφθεί.
Επίσης το ground plane έχει νόημα όταν είναι συνεχόμενο και αυτό προϋποθέτει, για πλακέτες διπλής όψης, δυνατότητα σχεδόν αποκλειστικής δρομολόγησης
σε ένα layer. Αν αρχίζουμε και διακόπτουμε το ground plane για να δρομολογήσουμε σήματα και τροφοδοσίες τότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εισάγουμε μεγαλύτερα
προβλήματα από αυτά που πάμε να λύσουμε.

Για να μη μακρηγορώ ψηφίζω αστέρι γείωσης αλλά με προσοχή στα μήκη, στη συμμετρία και στις αποστάσεις μεταξύ των ιχνών (τουλάχιστον μεγαλύτερες από το διπλάσιο
του πλάτους του ίχνους) μεταξύ των οποίων θέλουμε να αποφύγουμε το crosstalk μιας και αυτό συμβαίνει μέσω χωρητικής σύζευξης.
 
Last edited:

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,512
Για το συγκεκριμένο κύκλωμα στο ποστ #13 το πιο σημαντικό λάθος που βλέπω στο layout είναι η
μεγάλη επιφάνεια του βρόγχου που σχηματίζουν οι τροφοδοσίες με τις επιστροφές μέσω της γείωσης.