Μνημειακή ερμηνεία της χάρης και του δράματος

Ο Μάρτιος του 1786 βρήκε τον Μότσαρτ να εργάζεται στη Βιέννη σε φρενήρεις ρυθμούς. Αρχές του μήνα παρουσίασε σε συναυλία το 23ο κονσέρτο του για πιάνο και ορχήστρα, έργο αριστοκρατικής ομορφιάς και χάρης, τέλειο δείγμα του 'καθώς πρέπει' στυλ της εποχής, που η ιδιοφυΐα του συνθέτη το μπόλιασε με ακαταμάχητη ευαισθησία και ζεστασιά. Η τελευταία αναδύεται τόσο από το πιασάρικο δεύτερο - αργό - μέρος, όσο και από την ενοχρήστρωση που διάλεξε ο Μότσαρτ, όπου αντικατέστησε τα όμποε με τα κλαρινέτα, που με το βελούδινο, χαϊδευτικό ηχόχρωμα τους συμβάλλουν σε αυτήν την εντύπωση.

Παράλληλα δούλευε για την πρεμιέρα της όπερας του Οι Γάμοι του Φίγκαρο - πραγματοποιήθηκε δύο μήνες μετά - και ξεκίνησε το γράψιμο του επόμενου κονσέρτου για πιάνο, του 24. Το τελευταίο είναι ένα από τα δύο κονσέρτα του για πιάνο σε ελάσσονα κλίμακα - το άλλο είναι το αρ. 20 - και το ύφος του είναι στον αντίποδα του 23. Ανήσυχο, σκοτεινό, με έντονη δραματική φόρτιση, που υπογραμμίζεται από την 'βαριά' ενορχήστρωση - διαθέτει την μεγαλύτερη ορχήστρα από όλα τα υπόλοιπα κονσέρτα για πιάνο. Τόσο το 24, όσο και το 20, άρεσαν ιδιαίτερα στον Μπετόβεν. Είναι λοιπόν μάλλον φυσική η συγγένεια ύφους του πρώτου μέρος του 24, με την υποβλητική εισαγωγή της ορχήστρας, με αυτήν του αντίστοιχου μέρους του τρίτου κονσέρτου για πιάνο του τελευταίου.
B000031WYK.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1116102914_.jpg

Το cd της DG με το Βίλχελμ Κεμπφ στο πιάνο, τη Συμφωνική της Βαμβέργης και το Φέρντιναντ Λάιτνερ στη διεύθυνση, προσφέρει εξαιρετικές ερμηνείες του 23 και του 24. Μάλιστα στο 24 είναι η απολύτως κορυφαία, με απόσταση από οποιαδήποτε άλλην έχω ακούσει. Απόλυτη εκφραστικότητα, εσωτερικότητα και ισορροπία, με παράλληλη απουσία κάθε μανιέρας και πομπώδους θεατρικότητας - μια παγίδα που πέφτουν συχνά μέσα οι ερμηνευτές λόγω της προφανούς δραματικής φύσης του έργου.

Η μακροσκελής ορχηστρική εισαγωγή ξετυλίγεται ευέλικτα και απειλητικά, κλιμακώνοντας την ανησυχία. Η στιγμή που μπαίνει το πιάνο, διστακτικά και επιφυλακτικά, μετά το κρεσέντο της ορχήστρας, είναι συγκλονιστική. Δημιουργεί την αίθηση ότι περιστοιχίζεται από την ορχήστρα όπως από μιαν αγέλη λύκων. Αυτή η ασφυκτική αίσθηση, χαλαρώνει και αποδομείται βαθμιαία, καθώς το πιάνο αρχίζει να παίζει τα θέματα της ορχήστρας και να συνδιαλέγεται μαζί της. Η διαύγεια, οι χρωματισμοί και η φυσικότητα του παιξίματος του Κεμπφ - χωρίς ίχνος βιρτουοζισμού - είναι μνημειώδης.

Ο Κεμπφ έμεινε στην ιστορία ως μεγάλος ερμηνευτής του Μπετόβεν. Εδώ αποδεικνύεται τουλάχιστον ισάξιος ερμηνευτής του Μότσαρτ.

Δίσκος απόκτημα! :firstprize:
 

dragon

New member
1 October 2006
39
Ελπίζω να μην εκληφθεί ούτε σαν αστείο, ούτε σαν ειρωνία, είναι αληθινή απορία...
Διάβασα όλο το κείμενο, ενημερώθηκα, αλλά αυτό με την συμφωνική της...Βαμβέργης;;;
Να υποθέσω πως είναι η υπέροχη πόλη της Βαυαρίας Bamberg, ή μιλάμε γιά κάτι άλλο που λόγω άγνοιας μου διαφεύγει;
 
Ναι, αυτή είναι.

Να συμπληρώσω πως το 24 ολοκληρώθηκε ταχύτατα, στις 24 Μάρτη και παρουσιάστηκε σε συναυλία που δόθηκε στις 7 του Απρίλη. Η χειρόγραφη παρτιτούρα είχε πολλές ελλείψεις και συντομεύσεις. Ο Μότσαρτ συμπλήρωσε τα κενά από μνήμης ή αυτοσχεδιάζοντας, τη στιγμή της παράστασης.

Το κοντράστ ύφους με το κονσέρτο που προηγήθηκε και με αυτό που ακολούθησε, κάνει εύλογη την απορία για την αιτία που οδήγησαν το συνθέτη στη δημιουργία του σκοτεινού αυτού έργου. Ίσως να έχει σχέση η ανησυχία του εκείνη την περίοδο για την πορεία των εσόδων του, σε συνδυασμό με την έναρξη της εγκυμοσύνης της γυναίκας του.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Δαμιανέ θά συμφωνήσω με τήν περιγραφή σου για το Νο 24,πού όντως 'εχει διαφορετικό ύφος,όπως και για τήν ´αγχώδη ´εισαγωγή του.
Ο Kempff,γενικότερα είναι μία στεθερά στίς ερμηνείες του.Θά έλεγα και στίς σονάτες τού Σούμπερτ.Δεν μπορώ να πώ ότι θεωρώ όλες του τίς ερμηνείες αριστουργηματικές,αλλά ποτέ δεν πέφτει στην μετριότητα ή στον εντυπωσιασμό.
Απο τούς νεότερους πιανίστες θεωρώ ότι σε πολύ υψηλά επίπεδα κινείται ο Murray Perahia,πού έχει εκδόσει τα κοντσέρτα για πιάνο τού Mozart στην Sony.
Aπο παλαιότερες ερμηνείες ξεχωρίζω τής Clara Haskil,με διευθυντή ορχήστρας τον Igor Markevitch.
 
Σπύρο επειδή στο 24 έχω μεγάλη αδυναμία, έχω μαζέψει διάφορες εκτελέσεις (Μπάρενμποϊμ, Μόραβετς, Ένγκελ, Χάιντσικ) και καμία δεν πλησιάζει αυτήν του Κεμπφ. Θα 'θελα ν' ακούσω ακόμη τη Χάσκιλ και τον Μπρέντελ.

Τη Χάσκιλ την έχω στο 23 σε ένα παλιό βινύλιο της Philips. Είχα καιρό να τ' ακούσω και θα το κάνω τώρα που μου τη θύμισες.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Aυτό που πραγματικά χρήζει ψυχιατρικής διερευνήσεως και είναι η πρωτη φορά που το γράφω ενσυνείδητα,είναι πώς είναι δυνατόν αγράμματοι μουσικά και κομπλεξικοί που περιφέρουν το μεταμφιεσμένο σαρκίο τους απο site σε site,έχουν το θράσος να κάνουν χυδαία και πάντα συγκαλυμένη κριτική σε μέλη τού εδώ φόρουμ,που ασχολούνται με την μουσική χρόνια τώρα και με αποδεδειγμένη αισθητική,και να αναφέρουν διαφορες βλακείες περί ´ύφους τών πρώην´(πρώην συμφορουμιτών δηλαδή)που άνοιγαν και ανοιγουν μουσικά threads εδώ.
Επειδή μέλος τού παρόντος club είναι και συντονιστής άλλου μαγαζιού και έχει συμμετάσχει σε μουσικά θέματα εδώ ,θα είχε πολύ ενδιαφέρον η γνώμη του,στο εάν υιοθετεί τούς χαρακτηρισμούς αυτούς.Διότι εάν όντως τούς υιοθετεί για μενα τίθεται μείζον θέμα όσον αφορά την συμμετοχή του σαν μέλους στο φορουμ μας.
Αναμένω με ενδιαφέρον
Υ.Γ
Οχι και τα πόδια να χτυπάνε το κεφάλι.Αρκετά οι ανοχές.Οχι και ο καθε μουσικά αγράμματος να γίνεται τιμητής τών συμφορουμιτών εδώ και εκεί και να μην υπάρχει η στοιχειώδης δεοντολογία .
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Και για να γίνω ακόμα πιό σαφής για να μήν υπάρχουν παρερμηνείες.Θεωρώ θετικό ότι μέλη και συντονιστές και τών δυό site έρχονται σε επαφή και ανταλλάσουν αποψεις στα πλαίσια τής καλής γειτονίας.
Αυτό όμως προϋποθέτει και κάποιους κανόνες στοιχειώδους συμπεριφοράς τουλάχιστον απο τούς συντονιστές,που δίνουν και τον τόνο τού κλίματος.
Οταν λοιπόν συντονιστής υιοθετεί χαρακτηρισμούς κάποιου μέλους,που αφορούν τήν εδώ κατηγορία μουσικής και μάλιστα ´φτύνει και στον κόρφο του´για να μήν μοιάσει σε wannabe(sic) μέλη τού εδώ φόρουμ,και ο εν λόγω συντονιστής συνομιλεί φιλικά (θελω να πιστευω)μαζί μας απ´εδώ,τίθεται θέμα συμμετοχής του στο δικό μας club έστω και ως μέλους.
Δεν γίνεται και με τον ´αστυφύλαξ και με τον χωροφύλα´.Και προσωπικά δεν με ενδιαφέρει εάν σε άλλο μαγαζί γινονται αποδεκτά νταβατζιλίκια.Οταν όμως αυτοί που τα υιοθετούν ,εμφανίζονται χαμογελαστοί στα χωράφια μας το θεωρώ τουλάχιστον αντιδεοντολογικό και θα περίμενα είτε οι ίδιοι ,αφού δεν μπορούν να κρατήσουν τίς απαιτούμενες ισορροπίες να μην μάς ξαναεπισκεφτούν ,είτε η δική μας διαχείριση να αναλάβει την πρωτοβουλία.
Πιστευω οτι εγινα πιό κατανοητός τωρα και περιμένω διευκρινίσεις απο τον κύριο Valhala,οπως εγραψα και παραπάνω.
Υ.Γ
Οταν προ μηνός εγώ προσωπικά έκανα σχόλιο για μελος τού άλλου site που παλιά εγραφε απ´εδώ (οχι ονομαστικά)και πεταγε κατι πακετα δισκων απο το internet για να παραστήσει τον ειδικό,ο διαχειριστής τής κατηγορίας μας Δημήτρης Παναγιωτίδης ζήτησε να το αφήσουμε αυτό ,πράγμα που ε´γινε κατανοητό καισεβαστό.Αυτή ειναι η ειδοποιός διαφορά.;)
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Και για να γίνω ακόμα πιό σαφής για να μήν υπάρχουν παρερμηνείες.Θεωρώ θετικό ότι μέλη και συντονιστές και τών δυό site έρχονται σε επαφή και ανταλλάσουν αποψεις στα πλαίσια τής καλής γειτονίας.
Αυτό όμως προϋποθέτει και κάποιους κανόνες στοιχειώδους συμπεριφοράς τουλάχιστον απο τούς συντονιστές,που δίνουν και τον τόνο τού κλίματος.
Οταν λοιπόν συντονιστής υιοθετεί χαρακτηρισμούς κάποιου μέλους,που αφορούν τήν εδώ κατηγορία μουσικής και μάλιστα ´φτύνει και στον κόρφο του´για να μήν μοιάσει σε wannabe(sic) μέλη τού εδώ φόρουμ,και ο εν λόγω συντονιστής συνομιλεί φιλικά (θελω να πιστευω)μαζί μας απ´εδώ,τίθεται θέμα συμμετοχής του στο δικό μας club έστω και ως μέλους.
Δεν γίνεται και με τον ´αστυφύλαξ και με τον χωροφύλα´.Και προσωπικά δεν με ενδιαφέρει εάν σε άλλο μαγαζί γινονται αποδεκτά νταβατζιλίκια.Οταν όμως αυτοί που τα υιοθετούν ,εμφανίζονται χαμογελαστοί στα χωράφια μας το θεωρώ τουλάχιστον αντιδεοντολογικό και θα περίμενα είτε οι ίδιοι ,αφού δεν μπορούν να κρατήσουν τίς απαιτούμενες ισορροπίες να μην μάς ξαναεπισκεφτούν ,είτε η δική μας διαχείριση να αναλάβει την πρωτοβουλία.
Πιστευω οτι εγινα πιό κατανοητός τωρα και περιμένω διευκρινίσεις απο τον κύριο Valhala,οπως εγραψα και παραπάνω.
Υ.Γ
Οταν προ μηνός εγώ προσωπικά έκανα σχόλιο για μελος τού άλλου site που παλιά εγραφε απ´εδώ (οχι ονομαστικά)και πεταγε κατι πακετα δισκων απο το internet για να παραστήσει τον ειδικό,ο διαχειριστής τής κατηγορίας μας Δημήτρης Παναγιωτίδης ζήτησε να το αφήσουμε αυτό ,πράγμα που ε´γινε κατανοητό καισεβαστό.Αυτή ειναι η ειδοποιός διαφορά.;)

Και είναι πολύ σημαντική.
 

Guest

Established Member
18 June 2006
276
Όχι ότι ο τρόπος σου χρήζει απάντησης, ούτε καίγομαι να σου δώσω να καταλάβεις, ούτε θεωρούμε σημαντικά τα ίδια πράγματα. Σου απαντώ επειδή έχεις μπλέξει το όνομά μου.

Ο valhala ούτε αποδέχτηκε ούτε δεν αποδέχτηκε ποτέ χαρακτηρισμούς οιουδήποτε σε κανέναν τρίτο, γιατί πολύ απλά ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ. Αν αυτό δεν είναι κατανοητό ή θέλεις να πιστεύεις κάτι άλλο παρερμηνεύοντας τα γραπτά μου για δικούς σου λόγους, ποσώς με ενδιαφέρει. Επί των ψυχιατρικών διερευνήσεων εσύ είσαι ο ειδικός άλλωστε...

Ο valhala επίσης δεν είναι μαντρόσκυλο ούτε θα κάτσει να υπερασπιστεί τον έναν ή τον άλλον σε προσωπικές κόντρες. Οποιοσδήποτε έχει το δικαίωμα να γράφει ότι θέλει. Αν έχεις κάποιο προσωπικό πρόβλημα να πας να τα πεις στον ίδιο. Η εμπλοκή συντονιστών και μαγαζιών και φίλων και καταστάσεων που δεν γνωρίζεις, ειδικά με ατυχέστατους προσδιορισμούς, είναι εντελώς άσκοπη, άχρηστη και προδίδει προηγούμενα.

Οι αδικαιολόγητοι χαρακτηρισμοί προς εμένα, σου επιστρέφονται αυτούσιοι και στο μέλλον σου συνιστώ περισσότερο προσοχή στην χρήση αυτών. Άσε που επειδή υπάρχει «ειδοποιός διαφορά» ο Δημήτρης θα σε μαλώσει...

Γενικώς, ηρέμησε και αποφάσισε τι σου φταίει. Ελπίζω να καταλάβεις το λάθος σου.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Οι χαρακτηρισμοί δεν απευθύνονται πρός εσένα και ειναι σαφές και θα όφειλες να το καταλάβεις.Σε βολευει να στριβεις δια τού αρραβωνος.Η ερώτηση ειναι μία .Αποδέχεσαι τούς χαρακτηρισμούς ως συντονιστής,αλλου site πρός μελη του μουσικου τμήματος τού avclub ,ναι ή όχι??
Δεν ασχολήθηκα με το μελος και να μαθεις να διαβαζεις.Εσυ που εμφανιζεσαι φιλικά απ´εδώ και υιοθετείς αλλο στύλ απο εκεί για μελη τού avclub,πως το εξηγείς αυτό???Ειναι δεοντολογικό??
Εσύ ´φτυνεις στον κορφο σου,φτού σκουληκομερμηγκότρυπα´ ή άλλος???
Για να ξερουμε τι μας γινεται δηλαδή.Τα τσαμπουκαλίκια εκεί που ξερεις και οχι σε μενα.
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Στο post Νο6 σε αφορά η δευτερη παράγραφος και ειναι σαφέστατο.Ολα ειναι ερωτήσεις πρός εσένα και ουδείς χαρακτηρισμός.Οποτε απάντησε στο προκειμενο.
 

Guest

Established Member
18 June 2006
276
Re: Απάντηση: Μνημειακή ερμηνεία της χάρης και του δράματος

Στο post Νο6 σε αφορά η δευτερη παράγραφος και ειναι σαφέστατο.Ολα ειναι ερωτήσεις πρός εσένα και ουδείς χαρακτηρισμός.Οποτε απάντησε στο προκειμενο.

1. Με αφορά και το ΥΓ.
2. Έχω απαντήσει, μάθε να διαβάζεις.

- Επίσης η λογική ή με εμάς ή με τους άλλους είναι γελοία και "κλικοποιεί". Σιγά μην αναρτήσεις και λίστα με ποιούς έχεις προηγούμενα για να μην τους μιλάω.
Ηρέμησε λέμε…
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Στο Υ.Γ και παλι σε αφορά μονον το περί δεοντολογίας.Και πάλι ειναι προφανές
Η ερώτηση ειναι εάν υιοθετείς χαρακτηρισμούς για μελη του εδώ club,μονον και μονον επειδή εισαι συντονιστής.Αλλοιώς δεν θα με απασχολούσε καθόλου.
Αλλά εάν τούς υιοθετείς γιατί μπαινεις και συζητάς εδώ.Αυτό δεν το καταλαβαινω.Ειμαι απολύτως ήρεμος και περιμενω απάντηση.
Τα άλλα τα πατριωτικά ειναι για λαϊκή κατανάλωση.
 

Guest

Established Member
18 June 2006
276
Εντάξει με έπεισες...
Ούτε για ψυχιατρική διερεύνηση είσαι ειδικός. -bye-
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Εμένα να δείς πώς με έχεις πείσει για τίς καλές σου προθεσεις.Αλλη φορά να μην ´φτύνεις στον κορφο σου´ για ....πρώην και wannabe γιατί αυτό σε οποιον διαβαζει απλά ελληνικά σημαινει ,δυστυχώς ,συναινεση.
Και εγώ στην θεση σου δεν θαμπαινα απ´εδώ εάν συναινούσα σε χολερικά σχόλια ,αλλού.Αυτή ειναι η θεση μου και μου ειναι αδιάφορο αν κανεις οτι δεν καταλαβαινεις.
 
17 June 2006
14,350
Σπύρο παληόπαιδο σου έχω πεί την Αυριανή ούτε που να την πιάνεις στα χέρια σου. Μόλις στριβω τα μάτια μου, εκεί εσύ.
Ακου wannabe...μάθανε και ξένες γλωσσες οι Κουρήδες