- 17 June 2006
- 14,350
![mozart.jpg](http://blog.kimmelcenter.org/archives/mozart.jpg)
‘’Η μουσική του Μότσαρτ, για την οποία πολλοί από τους Σύγχρονούς του ακόμη πίστευαν ότι είναι εύθραυστη σαν πυλός έχει, εδώ και πολύ καιρό, μετατραπεί σε Χρυσό. Ενα Χρυσό που αστράφτει και με κάθε καινούργια γενιά φαίνεται να παίρνει μιά νέα λάμψη. Χωρίς αυτόν, κάθε ανθρώπινη γενιά θα ήταν άπειρα πιό φτωχή. Ελάχιστα γήινα, χειροπιαστά απομεινάρια από το πέρασμα του Μότσαρτ από τούτο τον κόσμο, επέζησαν και έφτασαν μέχρι τα χέρια μας. Γράμματα, παρτιτούρες και μερικά πορτραίτα ανάμεσα στα οποία δεν θα βρείς δύο που να μοιάζουν μεταξύ τους. Δείχνει βαθειά Συμβολικό το γεγονός ότι η νεκρική μάσκα του που θα έδειχνε στους κατοπινούς πώς περίπου ήταν το πρόσωπό του, έπεσε από ατύχημα και έσπασε σε χίλια κομμάτια. Λες και το Παγκόσμιο Πνεύμα επιθύμησε να δείξει στους ανθρώπους ότι εδώ δεν υπάρχει παρά μόνο η Μουσική. Μιά μουσική καθαρή, Θεία, που θριαμβεύει πάνω στο χάος που κυβερνάει το Καθημερινό και το Εγκόσμιο’’ – Alfred Einstein.
Αυτή η Εισαγωγή στο έργο του Μότσαρτ είναι μόνο μιά αρχή – η δισκογραφία διαθέτει πολλά διαμάντια και εμπλουτίζεται συνέχεια με καινούργιες εκδοχές. Γενικά με τον Μότσαρτ, πιστεύω ότι κάποιος δεν τελειώνει Ποτέ. Η Μεγάλη Μουσική παραμένει πάντα Σύγχρονη και επίκαιρη. Ειδικά σ’ ένα κόσμο που οι ποπ μουσικές του θυμίζουν πιά, όλο και περισσότερο, ringtones και διαφημιστικά jingles.
Οι Συμφωνίες
Νο. 35 (Κ.385) ‘’Haffner’’, No. 36 (K.425) ‘’Linz’’, No. 38 (K.504) ‘’Prague’’, No. 39 (K.543), No. 40 (K.550), No. 41 (K.551) ‘’Jupiter’’.
Υπάρχουν όλες με τον Κάραγιαν και τους Βερολινέζους του, σε εκδοχή big band, σε οικονομικό διπλό CD (DG 453 046-2). Πολύ καλή έκδοση για μιά πρώτη επαφή αλλά η Ορχήστρα έχει...τιτάνιες διαστάσεις για Μότσαρτ (αν αναλογισθεί κανείς τις διαστάσεις που είχαν οι ορχήστρες στην εποχή του, όπου ήταν πρακτικά αδύνατο να διαθέτουν π.χ. 12 βιολοντσέλα). Ο Κάραγιαν ήταν μεγάλος μαέστρος και το ιδιόμορφο ταμπεραμέντο του σφράγισε ό τι έχει κάνει. Ολες οι εμμονές του δίνουν το παρόν εδώ: τα θέματα είναι ψιλοδουλεμένα αλλά εκφέρονται με βαρύγδουπο, Στεντόρειο τρόπο, τα tempi που επιλέγει πολλές φορές ηχούν στατικά και κάποιες άλλες ‘ληστεύουν’ τη μουσική από Ζωντάνια και Χάρι. Σε αντάλλαγμα, παίρνει κανείς -γιά άλλη μιά φορά- μιά καλή γεύση του Πόσο εξαιρετικό Οργανο (και Εργαλείο) είναι η Φιλαρμονική του Βερολίνου στις μεγάλες της και κάτω από...Δρακόντεια καθοδήγηση.
Στον αντίποδα βρίσκεται η κλασσική έκδοση του Carl Boehm από τη δεκαετία του ’60 (DG 453 231-2 10XCD). Ταξίδι Ανακάλυψης κανονικό: Εδώ οι Βερολινέζοι είναι μέσα στο Πνεύμα του Μότσαρτ μέχρι τα φρύδια αλλά η έκδοση είναι από οικονομική άποψη περίπου ευκαιρία αλλά είναι επίσης και Πλήρης (10 δίσκοι, Ολες οι Συμφωνίες). Μια προειδοποίση: ο Carl Boehm θεωρείται από πολλούς ρέκτες περίπου...Κοιμίσης και, όταν έγιναν αυτές οι ηχογραφήσεις ήταν στα 80 του.
Στην αντίπερα όχθη, με ορχήστρες διαστάσεων και οργάνων της εποχής του Μότσαρτ (period) βρίσκουμε την έκδοση του Trevor Pinnock (DG 471 666-2 7XCD). Εδώ η έδοση είναι επίσης Πλήρης και αναπόφευκτα η τιμή ‘τσουχτερή’ αλλά πρόκειται για την καλύτερη (μακράν) πρόσφατη εκδοχή στη Δισκογραφία. Εξαιρετικός είναι και ο Τate με την English Chamber Orchestra (οικονομική σειρά EMI double forte 5 74185-2) period performance για τις Συμφωνίες Nos. 36, 38, 40, 41.
Μιά ισοροπημένη λύση είναι στη Naxos: Capella Istropolitana με διευθυντή το Wordsworth η ορχήστρα είναι Σύγχρονη αλλά με λιγότερα όργανα. Την απαρτίζουν μέλη της Σλοβάκικης Φιλαρμονικής της Μπρατισλάβα και οι εκτελέσεις κοιτάζουν στα μάτια --και πολλές φορές αφ’ υψηλού- τις πολύ ακριβότερες και ‘λαμέ’ κυκλοφορίες των μεγάλων δισκογραφικών εταιριών.
Μερικές μεμονομένες εκδόσεις όπως οι θρυλικές με τον Beecham (ηχογραφημένες από το 1937 μέχρι το 1940) και εκείνες με τον Clemperer σε καινούργια transfers από τη Dutton Laboratories (ο Michael Dutton έχει κάνει Θαύματα). Προσωπικά, οι καλύτερες που έχω ακούσει είναι με το Bruno Walter και τη Συμφωνική της Columbia ή αυτή της Νέας Υόρκης, όλες σε μονοφωνική λήψη από τη δεκαετία του ’50 αλλά οι μηχανικοί της Sony έχουν κάνει το θαύμα τους και ακούγονται Εντυπωσιακά: μιλάμε εδώ για τις Νοs 25, 28, 29, 31, 35, 36, 38, 39, 40 και 41 μαζί με τις πρόβες της 36 που ο μεγάλος Walter διδάσκει πως πρέπει να ακούγεται η Συμφωνία στα μέλη της Ορχήστρας – ένα ανεκτίμητο ντοκουμέντο.
The Great Serenades (K.239, K.250, K.525-η διάσημη Μικρή Νυχτερινή- K.320) με τον Sir Neville Marriner και την ορχήστρα Academy of St Martin in the Fields Philips Duo 464 022-2.
Τα Κοντσέρτα για Πιάνο
Εδώ...ατυχήσαμε: μόλις ένα ή δύο κινούνται σε κάτι λιγότερο από Πολύ Καλά. Μια πρώτη προσέγγιση τα Νο. 20 (Κ.466), 21 (Κ.467), 24 (Κ.491), 25 (Κ.503), 27 (Κ.595). Για να μη μασάμε τα λόγια μας οι καλύτερες στη σύγχρονη δισκογραφία είναι αυτές με τον Murray Perahia και την English Chamber Orchestra και ακολουθούν οι παληότερες του Geza Anda ή του Alfred Brendel.
Clarinet Concerto (K.622), Clarinet Quintet (K.581) Δύο Αριστουργήματα. Υπάρχουν και τα δύο σε έναν δίσκο από την Hyperion (CDA 66199), σολίστ η Thea King.
Σονάτες για Πιάνο
Δεν θυμάμαι ποιός μεγάλος πιανίστας έλεγε ότι ‘οι Σονάτες για πιάνο του Μότσαρτ είναι εξαιρετικά εύκολες για τον αρχάριο μαθητή και εξαιρετικά δύσκολες για τον βιρτουόζο – νομίζω πως ήταν ο Edwin Fisher. Ενας από τους καλύτερους δίσκους που έβγαλε ποτέ ο Murray Perahia (Sony SK 48233) έρχεται να επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές στον προσεκτικό ακροατή. Πρόκειται για τις Κ.310, Κ.331 και Κ.533. Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1991 και οι Οδηγοί έξω βοούν ότι πάει κατευθείαν για υποψήφιος στις μελλοντικές επανεκδόσεις Great Recordings of the Last Century.
Requiem, K.626 Δύο εκδοχές που προσωπικά δεν αλλάζω με τίποτα: Abbado, BPO (DG 463 181-2) και John Eliot Gardiner (Philips 420 197-2). Η πρώτη Ζωντανή ηχογράφηση με σύγχρονα όργανα αλλά ‘παραδοσιακή’ (βλέπε Εποχής) εκφορά. Η δεύτερη Εποχής αλλά επιβλητική και με απίστευτη Δύναμη.
Μουσική Δωματίου
Εδώ τα πράγματα είναι ‘κουκιά μετρημένα’ : αγοράζεις το 4πλό CD των Alban Bergh Quartet στην Teldec (4509-95495-2) και καθαρίζεις. Περιέχει όλα τα Τελευταία Κουαρτέτα Εγχόρδων (Nos. 14-23) τα αφιερωμένα στο Haydn καθώς και τα Πρωσσικά και είναι ανεκτίμητο.