Multiviewer & post production

bill8k

Established Member
11 February 2012
241
Ήθελα να ρωτήσω, σε τι βοηθάει ακριβώς το Multiviewer; Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν εργαλείο για το μοντάζ υλικού σε real time; (πχ. 7κάμερο) ή ειναι απλά για να δίνει ο σκηνοθέτης οδηγίες στους οπερατέρ;

Για παράδειγμα:
Μπορώ να έχω ενα τέτοιο, να βλέπω την εικόνα απο τις κάμερες (είτε live είτε ήδη γυρισμένο υλικό απο μία συναυλία για παράδειγμα) και ενώ παίζουν σε real time, να πατάω "CAM1" "CAM2" (τα κουμπάκια) και να γράφει ένα video/blu-ray/flash μνήμη το υλικό μου;

Σημείωση: Συγνώμη για τις χαζές ερωτήσεις αλλά ρωτάω για να μαθω παιδια οκ; :ears:
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Είτε μιλάμε για multiviewer unit, είτε για monitor stack, αναφερόμαστε συνήθως σε ένα control room όπου οι χειριστές βλέπουν τις πηγές των εισερχομένων σημάτων καθώς και κάποιες από τις εξόδους που εκείνοι δίνουν προς τα έξω. Αν μιλάμε για ένα studio, το multiviewer επιτρέπει στον σκηνοθέτη να βλέπει κάθε διαθέσιμη πηγή (cameras, video players, replay units, external feeds, character generatros/on air graphics κλπ) και αφού ορίσει τις παραμέτρους σε κάθε τέτοια πηγή τότε μέσω της τράπεζας μίξης εικόνας κάνει live editing είτε για μια ζωντανή μετάδοση τηλεοπτικής εκπομπής, είτε για τη μαγνητοσκόπιση ενός προγράμματος χωρίς να τρώει πολλές ώρες στο μοντάζ. Σε κάθε περίπτωση έχει έννοια στο στάδιο του production και όχι τόσο στο post production που αναφέρεις.
 

bill8k

Established Member
11 February 2012
241
Αυτό που δείχνω επάνω τί ειναι; Ανέφερες δύο όρους. control room & studio. Το ίδιο δεν ειναι; Ένα OB VAN για παράδειγμα δεν ειναι ένα φορητό studio; Απο εκεί ο σκηνοθέτης βλέπει την εικόνα και εκτός του ότι δίνει οδηγίες μπορεί:
Α. Να επιλέγει ποια εικόνα θα φύγει στο PGM - κι άν μιλάμε για link φορτηγό - θα το στείλει στον σταθμό για μετάδοση, άν μιλάμε για συναυλία, ποια εικόνα θα βγεί στις γιγαντοοθόνες.
Β. Να δίνει οδηγίες στους εικονολήπτες κλπ.

Οπότε, αφού λες κι εσυ "χωρίς να τρώει πολλές ώρες στο μοντάζ" σημαίνει οτι αυτό που λέω γίνεται - τουλάχιστον για συναυλίες και γάμους. Γιατί λοιπόν να πάει κάποιος σε λύση AVID ή FINAL CUT; τι παραπάνω δίνουν εκτός απο τις παραπάνω ώρες στο μοντάζ; Καταλαβαίνω πως μία σειρά, ένα show, μία εκπομπή μαγειρικής, ένα ντοκιμαντέρ, μία ταινία - οπωσδήποτε θα θέλουν περισσότερη ώρα στο μοντάζ. Απλά αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί να παει κάποιος σε αυτή την λύση - του υπολογιστή δηλαδή - και να μην το κάνει με τα βίντεο και τις κονσόλες με multiviewer, γεννήτρια για γραφικά και εφε κλπ.
 

bill8k

Established Member
11 February 2012
241
Μήπως αυτό που λέω "μονταζ σε real time" είναι μεσα στην κατηγορία "γραμμικά συστήματα μοντάζ";
 

evanfotis

Supreme Member
26 March 2008
3,825
Κόστος. Άλλο hardware solution σαν αυτό πάνω κ 'αλλο το muilticam edit στο Premiere, Avid & FCP. Kαι το δέυτερο πάντως πάλι real time παίζει αν συγχρονιστούν οι πηγές κ το μηχάνημα/ δίσκοι είναι γρήγορο.
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Ένα ένα γιατι πήρες φόρα και τα μπερδεύεις.

Αυτό που δείχνω επάνω τί ειναι;

Αυτό είναι μέρος ενός control room όπου υπάρχουν η τράπεζα μίξης εικόνας, τα ρυθμιστικά των καμερών και ένα multiviewer για τον έλεγχο των πηγών που μπαίνουν στην τράπεζα μίξης και των εξόδων αυτής. Λείπει το κομμάτι του ήχου που πιθανολογώ ότι είναι σε άλλο booth, ενώ δεν ξέρω αν στην εικόνα φαίνονται αριστερά κάτω από το multiviewer καποιες μονάδες αναπαραγωγής video.




Ανέφερες δύο όρους. control room & studio. Το ίδιο δεν ειναι; Ένα OB VAN για παράδειγμα δεν ειναι ένα φορητό studio;

Το control room δεν αναφέρεται απαραίτητα σε studio. Μπορεί να είναι και σε Master control, ή σε ροή προγράμματος ή σε ένα εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας. Είναι δωμάτιο ελέγχου. Σε ένα στούντιο υπάρχουν το control room, το machine room και το πλατώ. Η διαφορά του από ένα OB Van είναι ότι το van δεν έχει πλατώ μιας και ο σκοπός του είναι να κάνει παραγωγές παντού.

Απο εκεί ο σκηνοθέτης βλέπει την εικόνα και εκτός του ότι δίνει οδηγίες μπορεί:
Α. Να επιλέγει ποια εικόνα θα φύγει στο PGM - κι άν μιλάμε για link φορτηγό - θα το στείλει στον σταθμό για μετάδοση, άν μιλάμε για συναυλία, ποια εικόνα θα βγεί στις γιγαντοοθόνες.
Β. Να δίνει οδηγίες στους εικονολήπτες κλπ.

Όλες οι πηγές μπαίνουν στη μίξη εικονας. Εκεί ο σκηνοθέτης διαλέγει ποια πηγή θα βγεί στον αέρα (PGM). Από κει και πέρα η μίξη έχει και βοηθητικές εξόδους (Aux) τις οποίες μπορεί να στέλνει όπου θέλει (επιστροφές, γιγαντοοθόνες κλπ). Δεν είναι δεσμευτικό ότι στις Aux πάει ότι πάει και στο PGM.

Οπότε, αφού λες κι εσυ "χωρίς να τρώει πολλές ώρες στο μοντάζ" σημαίνει οτι αυτό που λέω γίνεται - τουλάχιστον για συναυλίες και γάμους. Γιατί λοιπόν να πάει κάποιος σε λύση AVID ή FINAL CUT; τι παραπάνω δίνουν εκτός απο τις παραπάνω ώρες στο μοντάζ; Καταλαβαίνω πως μία σειρά, ένα show, μία εκπομπή μαγειρικής, ένα ντοκιμαντέρ, μία ταινία - οπωσδήποτε θα θέλουν περισσότερη ώρα στο μοντάζ. Απλά αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί να παει κάποιος σε αυτή την λύση - του υπολογιστή δηλαδή - και να μην το κάνει με τα βίντεο και τις κονσόλες με multiviewer, γεννήτρια για γραφικά και εφε κλπ.

Αν στο στούντιο την ώρα της εκπομπής, γράφεται το PGM σε ένα video, τότε στο τέλος της εκπομπής έχεις πάρει μονταρισμένο και το αποτέλεσμα. Με αυτή την έννοια γλυτώνεις ώρες στο μοντάζ, αν υποθέσουμε ότι η εναλλακτική είναι να γράψεις κάθε κάμερα σε μια κασέτα ή αρχείο αν μιλάμε για tapeless, περάσεις όλες τις κάμερες στην timeline ενός AVID/final cut/Premiere κλπ, και κάνεις το μοντάζ εκεί. Εκεί όμως τυχόν λάθη που έγιναν στην μίξη εικόνας την ώρα της εκπομπής, μπορείς να τα διορθώσεις. Αν μείνεις στο video που έγραψες από το PGM της μίξης, τότε δεν μπορείς να διορθώσεις τα λάθη σου. Σε όλα τα παραπάνω το multiviewer ή το monitor stack χρησιμοποιείται για να βλέπεις τις πηγές σου και τις εξόδους PGM, ON AIR, και Preview. Δεν είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα παραπάνω. Λάβε υπόψην σου όμως και το κόστος. Ένα στούντιο κοστίζει μέχρι και εκατομμύριο ευρώ, ενώ ένα premiere κάπου στο χιλιάρικο. Ελπίζω να βοήθησα...
 

bill8k

Established Member
11 February 2012
241
Ελπίζω να βοήθησα...

Μα το θεο δάκρυσα!!! :bawling: Ευχαριστώ πολυ!!!!!! Ειδικά για το τελευταιο quote! Ακριβώς ετσι σκεφτομουν κι εγω το θεμα του μονταζ. Κοιτα, 1 εκ. Ευρω δεν το εχω αλλά θα παλεψω να βγαλω ενα δανειο για να ξεκινησω σιγα σιγα με την δουλεια. Δεν θελω να πάω εντελως στα τυφλα στον προμηθευτη, για αυτο και ρωτάω.

Εχω την εντυπωση πως αν πας σε ενα δυνατό MACPRO και φορτωσεις επάνω final cut, εισαι στα 10χιλιαρικά (εγω ειχα φτιαξει ενα μηχανημα 18.000 ευρω). Αυτό θα το εχεις "στα γραφεια" σου για το μονταζ σου. Αν τωρα εχεις και ενα μικρο VAN, μπορεις να βαλεις μεσα 2 monitor με ενα multiviewer, 1 βιντεο να γραφει το PGM (ενώ οι κάμερες θα γραφουν στις κασσέτες τους μηπως και το φορτωσεις και στο final cut), την απαραίτητη κονσολα μιξης & τα video receivers. Ε, πόσο να βγει αυτο; 40.000 Ευρώ; Δεν θα φτιαξω τηλεοπτικο σταθμο! ;)
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Θα βγει... Θα βγει πολύ... Μόνο τα καλώδια triax που χρειάζονται οι κάμερες για να φύγουν μακρυά από τo van και τα κατάλληλα interfaces στον "κώλο" των καμερών να υπολογίσεις, έχεις ανέβει πολύ. Άσε που 40.000 έχει μονο το multiviewer (οι μεσαίες λύσεις).

Ξεχνάς όμως τον παράγοντα εμπειρία. Πόσο έμπειρο προσωπικό θα έχεις στο van. Θα κάνουν λάθη; Θα μπορείς να τα διορθώσεις μετά; Αν ο χρόνος παράδοσης του υλικού σου δεν είναι πολύ μικρός είναι προτιμότερο να χρησιμοποιείς camcorders και να πετάς την κάθε κάμερα σε διαφορετικό κανάλι στην timeline και μετά να κανεις το μοντάζ εκεί. Αργότερα όταν θα αποκτήσεις εμπειρία, κοιτάς και για OB Van. Αλλά όταν έχεις εμπειρία και όταν χρειάζεσαι πραγματικά το van (για παραγωγές live), τότε κάνε την κίνησή σου. Τώρα αν σου κάτσει καμιά δουλειά και σου λειπει, ε τότε νοίκιασε ένα. Τα πιο πολλά κάθονται και κυνηγάνε τον πελάτη με το τουφέκι. Αν όμως σου έχει κάτσει εκομπή για μια σεζόν, και έτσι μπορείς να χρηματοδοτήσεις το van τότε ξεκίνα την επένδυση από τώρα.
 

bill8k

Established Member
11 February 2012
241
Νομιζω υπερβάλεις για το multiviewer. Δες εδω: http://www.bhphotovideo.com/c/product/808101-REG/Datavideo_SE_3000_8_8_Input_HD_SD.html
Νομιζω ειναι υπερ-αρκετο για μια εταιρεια που ξεκινα με γαμους και μικρο εκδηλωσεις. Εχω φτιαξει πακέτο για 7καμερο κατω απο 170.000 Ευρω με τα παντα ολα μεσα - Χωρις καλωδια - χωρις wireless transmitters επειδη δεν μπορω να βγαλω ακρη. Βεβαια με αυτα θα με φωτισει απο κοντα καποιος τεχνικος προϊσταμενος οταν ερθει η ωρα.
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Αυτό δεν είναι multiviewer είναι μίξη εικόνας. Multi viewer είναι ένα σύστημα που παίρνει έναν αριθμό είσοδων και οδηγεί ένα display στο να χωρίσει την επιφάνειά του ώστε να απεικονίσει τις πηγές σε παράθυρα. Κάτι σαν το picture in picture. Οι μίξεις εικόνας δεν είναι πολύ ακριβές πια, αλλά αν χρειάζεσαι πολλές πηγές και πολλές εξόδους τις πληρώνεις.
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Σε αυτό που βάζεις επειδή είναι μικρό, υπάρχει ενσωματωμένο multiviewer. Είναι αρκετά συμφέρουσα πρόταση.
 

bill8k

Established Member
11 February 2012
241
Ε ναι... 8 HD input ειναι υπερ-αρκετα για μια μικρη εκδηλωση-συναυλια-γαμο-μεταδοση (εκει βεβαια θελεις uplink αλλα αστο). Δεν θελω και τοσες πηγες εισοδου-εξοδου. Βαζεις και μια γεννητρια χαρακτηρων και εισαι κομπλε νομιζω. Με το συγκεκριμενο δηλαδη κανεις οσα εχουμε περιγραψει εως τωρα ετσι; Δηλαδη εγγραφη του PGM σε βιντεο κλπ. Βιντεο εχω επιλεξει το "Sony HVR-M25AE" http://www.sony.co.uk/biz/product/hdvvtrs/hvr-m25ae/overview