Norma-Bellini-Callas

17 June 2006
62,715
Χολαργός
O Vincenzo Bellini γεννήθηκε στήν Κατάνια τής Σικελίας το 1801 και πέθανε σε ηλικία μόλις 34 ετών.Συνέθεσε 9 όπερες,εκ τών οποίων οι 3 καλύτερες του θεωρούνται οι εξής:La Sonnambula,I Puritani,Norma.H Norma που γράφτηκε το 1831 θεωρείται δραματουργικό αριστούργημα και είναι μία απο τίς ωραιότερες όπερες όλων τών εποχών.Ανήκει στην λεγόμενη Bel canto σχολή.
Η πρεμιέρα δόθηκε στην Scala τού Μιλάνου στίς 26/12/1831,με πρωταγωνσίστρια την Giuditta Pasta.Το libretto είναι τού Felice Romani,βασισμένο σε ένα γαλλικό δράμα του Alexandre Soumet.
Ο ρόλος τής Νorma θεωρείται απο τούς δυσκολώτερους τού κλασσικού ρεπερτορίου,και ελάχιστες sopranos κατάφεραν να αναμετρηθούν μαζί του.Χρειάζεται μιά φωνή υψηλών απαιτήσεων που να εκτείνεται απο coloratura έως μιά σκοτεινή με πολύ καλές χαμηλές νότες soprano.Νorma τραγούδησαν οι Malibran,Lehmann,Titjiens,Ponselle,Cerquetti,Sutherland,Sills,Scotto καί η ....CALLAS.
H Callas πρωτοτραγούδησε Norma το 1948 στην Φλωρεντία,σε ηλικία 25 ετών,υπό την διεύθυνση του Tullio Serafin.Aπό τότε τραγούδησε Νορμα γύρο στίς 40 φορές.Μια απ´αυτές ηταν στην Επίδαυρο ,στίς 24/8/1960,παρουσία 20000 θεατών.Οταν τραγούδησε στο Covent Garden το 1957 με την αγαπημένη της για τον ρόλο τής Adalgisa ,Ebe Stignani,γνώρισε την απόλυτη αποθέωση,και σχεδόν υποχρεώθηκε μαζί με την Stignani να ξανατραγουδήσουν την πρωτη σκηνή τής δεύτερης πράξης το μαγικό 'Mira o Norma'.
H Norma ειναι έργο δύο πράξεων και διαρκεί γύρο στίς 3h-15min.Εργο με υπέροχη μουσική,άριες και μαγικές διφωνίες,που συγκίνησαν ακόμα και τον Βαγκνερ που την διηύθυνε στην Riga το 1837.
H Callas στον συγκεκριμένο ρόλο είναι ασυναγώνιστη.Τόσο φωνητικά όσο και δραματικά είνα Η NORMA.Ειναι γυναίκα,μάνα,ερωμένη, ιέρεια,μιά παρουσία πού έχει σημαδέψει την παγκόσμια μεγάλη μουσική σκηνή για πάντα.
Μικρή Σύνοψη τού Εργου.
Το έργο διαδραματίζεται στον 1ο π.χ αιώνα και αναφέρεται στην κατοχή τών Γαλατών απο τούς Ρωμαίους.Η Norma ειναι ιέρεια στο Ιερό Δάσος τών Γαλατών.Εχει παραβεί τούς ιερούς της όρκους και έχει συνάψει δεσμό με τον Pollione τον Ρωμαίο διοικητή τών Γαλατών ,έχοντας αποκτήσει 2 παιδιά μαζί του.
Οι Γαλάτες ,και ο πατέρας της Οroveso την περιμένουν ,όταν ανατείλλει το φεγγάρι ,να έρθει στο Ιερό Δάσος και να κηρυξει την επανασταση εναντίον τών Ρωμαίων.Η Norma ειναι αντίθετη με την επανάσταση γιατί πιστευει ότι η Ρωμη θά πέσει απο εσωτερικά αίτια.
Καποια στιγμή η Αdalgisa (πιστή ακόλουθος τής Νορμα) εξομολογείται στην Norma τήν αγάπη της για κάποιον και όταν η Νορμα βλέπει τον Pollione να μπαίνει στο ιερό και αντιλαμβανεται ότι ειναι ερωτευμενος με την ακόλουθό της γινεται έξαλλη απο θυμό και ζήλια,και για λίγο σκεπτεται να σκοτώσει τα παιδιά της.Η Adalgisa της ορκίζεται ότι δεν θα την αφήσει ποτέ,και της ζητά να την αφήσει να φυγει μαζί του στην Ρωμη για να τον πείσει να επιστρέψει στην ιέρεια.Οταν αποτυγχάνει στην αποστολή της και μάλιστα ο Pollione της ξαναεξομολογείται τον έρωτά του,η Norma καλεί το ιερό συμβούλιο τών Γαλατών για να κηρύξει τον πόλεμο στους Ρωμαίους.Ταυτόχρονα ο Pollione συλλαμβανεται να έχει πατήσει στο ιερό τών Γαλατών ,πράξη πού θεωρείται βλάσφημη και τιμωρειται με θάνατο.Η Norma ,εξακολουθεί να τον αγαπά και προσπαθεί να τον σώσει βάζοντας τον να της ορκιστεί οτι θα γυρισει μονος στην Ρωμη.Αυτός αρνείται και τότε η Norma μπροστά σε όλους ομολογεί την παραβίαση τών όρκων της και την αγάπη της πρός αυτόν.Ο Pollione μετανοιώνει και της ζητά συγχώρεση ,και τελικά καίγονται και οι δύο μαζί στήν ιερή και εξαγνιστική πυρά.
Προκειται για κλασσικό μελόδραμα με μεγάλη ένταση, εναλλαγή συναισθημάτων και πολύ δυνατούς ρόλους.
Η ΕΜΙ έχει κυκλοφορήσει δύο ηχογραφήσεις με την Callas,και τις δύο υπο την διεύθυνση του Tullio Serafin.Η πρώτη είναι τού 1954 και η δευτερη τού 1960.
Στην πρωτη Adalgisa ειναι η Ebe Stignani,καί Pollione ,o Mario Filippeschi.
Στην δευτερη η Christa Ludwig ειναι η Adalgisa ,και Pollione ,o Franco Corelli.Σε αυτήν τον ρόλο τού πατέρα τής Norma ,Oroveso,έχει ο Νicola Zaccaria.
Στην πρώτη εκδοχή η Callas είναι πιό εύρωστη φωνητικά ,στην δευτερη έχει αλλάξει τον τόνο πού τραγουδά,αλλά οι μεσαίες της νοτες ειναι εκπληκτικές.
Ειναι θεμα γούστου ποιά απο τις δύο.Θαλεγα και τίς δύο ,αλλά η Ludwig ειναι σαφώς κατώτερη απο την Stignani στον ρόλο τής Adalgisa.
Υπάρχει εναλλακτική πρόταση???Kατηγορηματικά όχι.
Το Penguin Guide (που μονίμως ειναι προκατειλημμένο υπέρ τών άγγλων ή αγγλοφωνων ερμηνευτών)έχει το θράσος και προτείνει την Αυστραλή Sutherland.To πάντα πιό αξιόπιστο Grammophone προτείνει τίς δυο εκτελέσεις της Callas καί τέρμα.
Η σύγκριση μεταξύ Callas και Sutherland στην Norma,ειναι επιεικώς αστεία.Για τίς συμπαθείς Beverly Sills και Renata Scotto,ερμηνευτριες τής Norma, επίσης σε δίσκους ,έχω να πώ ότι και μονον που το τόλμησαν μπράβο...´Η προσπάθεια μετράει´,πού λένε.....
Καθε μουσικόφιλος ,θά έπρεπε να εντρυφήσει στη υψηλότατη τέχνη τής Οπερας,γιατί εκεί θα ανακαλύψει πραγματικά διαμάντια.Η Norma του Vincenzo Bellini,με την αξεπέραστη Maria Callas είναι ενα απ´αυτά.
Οι πλέον αξιομνημόνευτες στιγμές τής Οπερας ειναι οι παρακάτω:
CastaDiva,Ah!Bello a me ritorna,Va crudele,,Vanne e li cela entrambi,Oh Rimembranza,Oh non tremare,Oh di qual sei tu vittima,Mira o Norma,Ei tornera Si,Guerra.!Guerra,In mia man,Dammi quel ferro,Norma deh!Norma scolpati.
Καλή Ακρόαση.!!!
 
Σπύρο, αν και από bel canto είμαι σκράπας, όντως η Νόρμα της Κάλλας δεν έχει καμία σχέση με καμία άλλη που έχω ακούσει (Σάδερλαντ, Καμπαγιέ). Η ηχογράφηση του 1954 βγαίνει νομίζω και στη σειρά των ιστορικών ηχογραφήσεων της Naxos με πολύ καλό remastering.
 
Last edited:
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Εχουν βγεί σε remaster και τής ΕΜΙ.Με βάζεις και ψάχνω και ανακαλύπτω και άλλα:smile: .Π.χ. ότι βγήκε παράσταση στο Coven Garden τού 1952, live.Και επίσης ότι σε αυτή την παράσταση η Sutherland είχε τον ρόλο τής Clotilde μάλλον.Για clotilde καλή θάταν.;)
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Δαμιανός Δημητριάδης said:
Σπύρο, αν και από bel canto είμαι σκράπας, όντως η Νόρμα της Κάλλας δεν έχει καμία σχέση με καμία άλλη που έχω ακούσει (Σάδερλαντ, Καμπαγιέ). Η ηχογράφηση του 1954 βγαίνει νομίζω και στη σειρά των ιστορικών ηχογραφήσεων της Naxos με πολύ καλό remastering.


Δαμιανέ μπορεί να ισχύει αυτό που λές γιά την Naxos.Βάλε στο ψαχτήρι του mdt.co.uk,Naxos Bellini και εκεί θά βρείς πληροφορίες.
 
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Α ρε Σπύρο τι μας κάνεις νυχτιάτικα..

Την εκτέλεση του 54 την "κληρονόμησα" από τον πατέρα μου σε εκέινες τις σκληρού χαρτονιού κασσετίνες.Μονοφωνική και χιλιοπαιγμένη,"οργωμένη" κυριολεκτικά ,φυλάσσεται σε κούτα στο πατάρι.Αυθόρμητα ή από αντίδραση δεν θυμάμαι.
Απλά αύριο θα με κάνεις να πάω και να κατεβάσω όλη αυτήν την πολυτιμη κληρονομιά.Σ Αυτόν οφείλω την μουσική μου παιδεία (την όποια..).
Ηταν άλλωστε (όπως και εγώ) λάτρης του μπελ-κα´ντο και η Νόρμα τον στοίχειωνε.Το ίδιο και η Μαρία..

Ευχαριστούμε για αυτήν την όμορφη παρουσίαση/υπενθύμηση της Νόρμα-Κάλλας..
 
Last edited:
17 June 2006
62,715
Χολαργός
O Παναγιώτης φταίει ,Δημήτρη,πού έκανε την ερώτηση περί όπερας.Τότε διεπίστωσα ότι για το φόρουμ μας είναι ένα απολύτως παραμελημένο είδος.Απ´εδώ και εμπρός θα υπάρχει ενημέρωση.Το υπόσχομαι.:smile: Αλλως τε ,για τούς φίλους κάνουμε την δουλειά.Δεν πιστευω να φαντάζεσαι ότι θα υπάρξει υπερχείλισις αναγνωσιμότητας.;) Παρ´ότι μιλάμε για υψηλή τέχνη.....
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Δημήτρης Ιωάννου said:
Την εκτέλεση του 54 την "κληρονόμησα" από τον πατέρα μου σε εκέινες τις σκληρού χαρτονιού κασσετίνες.Μονοφωνική και χιλιοπαιγμένη,"οργωμένη" κυριολεκτικά ,φυλάσσεται σε κούτα στο πατάρι.Αυθόρμητα ή από αντίδραση δεν θυμάμαι.
.

Και ο δικός μου πατέρας ,σε αντίστοιχες τέτοιες κασσετίνες τίς είχε.Καμιά φορά μάλιστα η 2η πλευρά ενός δίσκου όπερας ήταν άγραφη,γιατί το έργο χωρούσε σε 5 πλευρές.Οταν ήμουν μικρός αυτό μούκανε την μεγαλύτερη εντύπωση.
Προσωπικά πάντως ,όταν ακούω όπερα και όχι μόνον,είναι κάτι περισσότερο απο να τού ανάβω ένα κερί μονάχα.:smile:
 
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Εχεις απόλυτο δίκιο.
Του το χρωστάω άλλωστε.Και τον αδικώ με το να έχω την "περιουσία" του κρυμμένη.Οχι πια.Ο καιρός πέρασε και ήρθε η ώρα να "κατέβουν" η Νόρμα,ο Ριγκολέτο(ς!),η Τραβιάτα και να πάρουν την θέση τους δίπλα στο πικάπ (που θέλει και φτιάξιμο !).Ολα με την Κάλλας βέβαια.
Αντε γιατί καλόμαθα με τα σιντιά και τα ντιβιντιά με τις super ηχογραφήσεις/παραστάσεις..