Being There - Hal Ashby (1979)
Ο κος Τσανς ειναι ενας ταπεινος κηπουρος που δουλευει για εναν πλουσιο.Δεν εχει φιλους,
δεν εχει ζωη.Ολος του ο κοσμος ειναι ο κηπος του και η τηλεοραση.Δεν εχει βγει ποτε απο το σπιτι του πλουσιου αφεντικου του.Η μονη επαφη με τον κοσμο ειναι η τηλεοραση.Η μονες φρασεις που χρησιμοποιει εχουν να κανουν με τα φυτα."Αν τα ποτιζεις θα μεγαλωσουν".
Καποια στιγμη ο εργοδοτης του θα πεθανει.Αυτο τον αναγκαζει να βγει εξω στον κοσμο και να αφησει το σπιτι.Παιρνει μαζι του το τηλεκοντρολ.Καποια στιγμη θα εχει ενα ατυχημα.Θα τον χτυπησει η γυναικα ενος μεγιστανα που θα τον παρει σπιτι της.Ο κυριος Τσανς γνωριζει την υψηλη κοινωνια.Η υψηλη κοινωνια μαγευεται απο τον κο Τσανς.Λατρευουν τον τροπο που μιλαει.Απλα και κατανοητα.Λατρευουν την αλληγορια που χρησιμοποιει στις απαντησεις που δινει.Παντα για οτι τον ρωτησουν θα μιλησει για την κηπουρικη.Τι ωραια αλληγορια θα σκεφτουν οι χαχολοι.
Ο μεγιστανας συζυγος της κυριας που τον χτυπησε νομιζει οτι εχει να κανει με ενα διανοουμενο επιχειρηματια.Με τις διασυνδεσεις του θα τον γνωρισει στον προεδρο των ΗΠΑ.Ο προεδρος θα τον λατρεψει.Του αρεσει οτι μιλαει απλα,κοφτα,no time for bullshit.Λατρευει την "αλληγορια" του λογου του χρησιμοποιωντας αποφθεγματα απο την κηπουρικη.Θα τον γνωρισει στα μηντια.Τα μηντια θα τον λατρεψουν.Λατρευουν τα αλληγορικα αποφθεγματα του σε σχεση με την κηπουρικη.Η Αμερικη θα τον λατρεψει.Λατρευει τον τροπο που χρησιμοποιει την κηπουρικη για να γινει κατανοητος.Ο μεγιστανας που τον φιλοξενει θα πεθανει και θα τον τοποθετησει στη θεση του ως συμβουλος του προεδρου.Η πολιτικη παραταξη του προεδρου λατρευει τον κο Τσανς.Αγαπανε πολυ τον τροπο που χειριζεται το λογο χρησιμοποιοντας αλληγορικα φρασεις απο την κηπουρικη.Η θητεια του προεδρου τελειωνει.Το κομμα σκεφτεται να προτεινει τον κο Τσανς για αντικαταστατη του στις επομενες εκλογες.Ειναι σιγουρο χαρτι.Το κομμα τον λατρευει,η υψηλη κοινωνια τον λατρευει,τα μηντια τον λατρευουν,οι επιχειρηματιες τον λατρευουν,η Αμερικη τον λατρευει.Γιατι μιλαει απλα,κοφτα και γινεται κατανοητος.Κυριως λατρευουν την αλληγορια στο λογο του αφου μιλαει μονο για την κηπουρικη....
Ο Χαλ Ασμπι ηταν απο τα....μουρλοκομεια του αμερικανικου κηνιματογραφου.Αν και τη δεκαετια του 60 ηταν ηδη πενηνταρης,αυτο δεν τον εμποδισε καθολου να ειναι....χιπις.Το σκηνοθετικο του στυλ ταιριαζε περισσοτερο με τη νεα γενια του αμερικανικου κινηματογραφου των τελων του 60 παρα με τους συνομηλικους του.Παντα εκανε πολιτικες ταινιες,παντα σχολιαζε την κοινωνια της Αμερικης με τροπο δηλητηριωδη.
Το Being There ηταν η τελευταια μεγαλη ταινια του.Βασισμενο σε μια ομωνυμη νουβελα αποτελει για τον Ασμπυ την ιδανικη μαγια για να χτισει μια κωμωδια για την πολιτικη,κοφτερη σαν ξυραφι.Βεβαια ο Ασμπυ εχει διαφορετικη γνωμη για το τι εστι κωμωδια.Ή τουλαχιστον στη δικια του θεωρια περι κωμωδιας δεν γινεται να μην υπαρχει σατιρα.
Η σκηνοθεσια του ειναι σκετη ιεροτελεστια.Αυτο που θελει να τονισει ειναι οι διαλογοι.Διαλογοι πανεξυπνοι,κοφτεροι,πολυεπιπεδοι.Ο Ασμπυ σατιριζει με κυνισμο την συγχρονη πολιτικη πραγματικοτητα,την αποχαυνωση των αστων και την αγραμματοσυνη της υψηλης κοινωνιας.Παρ'όλο που βλεπεις μια σουρεαλιστικη σατιρα ο Ασμπυ στηνει τις σκηνες του τοσο ρεαλιστικα και αποστασιοποιημενα που ολα οσα συμβαινουν δειχνουν απολυτα φυσιολογικα.Και αυτο ειναι που την κανει ξεκαρδιστικη ορισμενς φορες.Ως επιγευση σου μενει ενας υποβοσκων μισανθρωπισμος του σκηνοθετη μια στην κυριολεξια σιχαμαρα για την καταντια του συγχρονης κοινωνιας.
Ακομα και τωρα η ταινια δεν χανει τιποτα απο την επικαιροτητα της.Περα απο τη διαχρονικοτητα που εχουν ετσι κι αλλιως οι πολιτικες ταινιες (αφου στην ουσια τιποτα δεν εχει αλλαξει),ο σκηνοθετης αφαιρεσε,πολυ σοφα,οτιδηποτε κοινωνικο-ιστορικο θα την εβαζε σε χρονικο πλαισιο και θα στερουσε την επικαιροτητα της.
Ο Πητερ Σελερς στην τελευταια του ταινια παιρνει την εκδικηση του.Ηταν η ευκαιρια του να ξεφυγει απο την τυποποιηση στην οποια ειχε πεσει με τους Ροζ Πανθηρες και να θυμισει στον κοσμο ποιος ηταν πραγματικα.Αυτη η εμφανιση,μαζι με τον Dr Strangelove του Στανλει Κιουμπρικ,ηταν η αποδειξη του ποσο μεγαλος ηταν ο Πητερ Σελερς.Ενα κυκνειο ασμα ανταξιο ενος πολυ μεγαλου κωμικου.
Ο κος Τσανς ειναι ενας ταπεινος κηπουρος που δουλευει για εναν πλουσιο.Δεν εχει φιλους,
δεν εχει ζωη.Ολος του ο κοσμος ειναι ο κηπος του και η τηλεοραση.Δεν εχει βγει ποτε απο το σπιτι του πλουσιου αφεντικου του.Η μονη επαφη με τον κοσμο ειναι η τηλεοραση.Η μονες φρασεις που χρησιμοποιει εχουν να κανουν με τα φυτα."Αν τα ποτιζεις θα μεγαλωσουν".
Καποια στιγμη ο εργοδοτης του θα πεθανει.Αυτο τον αναγκαζει να βγει εξω στον κοσμο και να αφησει το σπιτι.Παιρνει μαζι του το τηλεκοντρολ.Καποια στιγμη θα εχει ενα ατυχημα.Θα τον χτυπησει η γυναικα ενος μεγιστανα που θα τον παρει σπιτι της.Ο κυριος Τσανς γνωριζει την υψηλη κοινωνια.Η υψηλη κοινωνια μαγευεται απο τον κο Τσανς.Λατρευουν τον τροπο που μιλαει.Απλα και κατανοητα.Λατρευουν την αλληγορια που χρησιμοποιει στις απαντησεις που δινει.Παντα για οτι τον ρωτησουν θα μιλησει για την κηπουρικη.Τι ωραια αλληγορια θα σκεφτουν οι χαχολοι.
Ο μεγιστανας συζυγος της κυριας που τον χτυπησε νομιζει οτι εχει να κανει με ενα διανοουμενο επιχειρηματια.Με τις διασυνδεσεις του θα τον γνωρισει στον προεδρο των ΗΠΑ.Ο προεδρος θα τον λατρεψει.Του αρεσει οτι μιλαει απλα,κοφτα,no time for bullshit.Λατρευει την "αλληγορια" του λογου του χρησιμοποιωντας αποφθεγματα απο την κηπουρικη.Θα τον γνωρισει στα μηντια.Τα μηντια θα τον λατρεψουν.Λατρευουν τα αλληγορικα αποφθεγματα του σε σχεση με την κηπουρικη.Η Αμερικη θα τον λατρεψει.Λατρευει τον τροπο που χρησιμοποιει την κηπουρικη για να γινει κατανοητος.Ο μεγιστανας που τον φιλοξενει θα πεθανει και θα τον τοποθετησει στη θεση του ως συμβουλος του προεδρου.Η πολιτικη παραταξη του προεδρου λατρευει τον κο Τσανς.Αγαπανε πολυ τον τροπο που χειριζεται το λογο χρησιμοποιοντας αλληγορικα φρασεις απο την κηπουρικη.Η θητεια του προεδρου τελειωνει.Το κομμα σκεφτεται να προτεινει τον κο Τσανς για αντικαταστατη του στις επομενες εκλογες.Ειναι σιγουρο χαρτι.Το κομμα τον λατρευει,η υψηλη κοινωνια τον λατρευει,τα μηντια τον λατρευουν,οι επιχειρηματιες τον λατρευουν,η Αμερικη τον λατρευει.Γιατι μιλαει απλα,κοφτα και γινεται κατανοητος.Κυριως λατρευουν την αλληγορια στο λογο του αφου μιλαει μονο για την κηπουρικη....
Ο Χαλ Ασμπι ηταν απο τα....μουρλοκομεια του αμερικανικου κηνιματογραφου.Αν και τη δεκαετια του 60 ηταν ηδη πενηνταρης,αυτο δεν τον εμποδισε καθολου να ειναι....χιπις.Το σκηνοθετικο του στυλ ταιριαζε περισσοτερο με τη νεα γενια του αμερικανικου κινηματογραφου των τελων του 60 παρα με τους συνομηλικους του.Παντα εκανε πολιτικες ταινιες,παντα σχολιαζε την κοινωνια της Αμερικης με τροπο δηλητηριωδη.
Το Being There ηταν η τελευταια μεγαλη ταινια του.Βασισμενο σε μια ομωνυμη νουβελα αποτελει για τον Ασμπυ την ιδανικη μαγια για να χτισει μια κωμωδια για την πολιτικη,κοφτερη σαν ξυραφι.Βεβαια ο Ασμπυ εχει διαφορετικη γνωμη για το τι εστι κωμωδια.Ή τουλαχιστον στη δικια του θεωρια περι κωμωδιας δεν γινεται να μην υπαρχει σατιρα.
Η σκηνοθεσια του ειναι σκετη ιεροτελεστια.Αυτο που θελει να τονισει ειναι οι διαλογοι.Διαλογοι πανεξυπνοι,κοφτεροι,πολυεπιπεδοι.Ο Ασμπυ σατιριζει με κυνισμο την συγχρονη πολιτικη πραγματικοτητα,την αποχαυνωση των αστων και την αγραμματοσυνη της υψηλης κοινωνιας.Παρ'όλο που βλεπεις μια σουρεαλιστικη σατιρα ο Ασμπυ στηνει τις σκηνες του τοσο ρεαλιστικα και αποστασιοποιημενα που ολα οσα συμβαινουν δειχνουν απολυτα φυσιολογικα.Και αυτο ειναι που την κανει ξεκαρδιστικη ορισμενς φορες.Ως επιγευση σου μενει ενας υποβοσκων μισανθρωπισμος του σκηνοθετη μια στην κυριολεξια σιχαμαρα για την καταντια του συγχρονης κοινωνιας.
Ακομα και τωρα η ταινια δεν χανει τιποτα απο την επικαιροτητα της.Περα απο τη διαχρονικοτητα που εχουν ετσι κι αλλιως οι πολιτικες ταινιες (αφου στην ουσια τιποτα δεν εχει αλλαξει),ο σκηνοθετης αφαιρεσε,πολυ σοφα,οτιδηποτε κοινωνικο-ιστορικο θα την εβαζε σε χρονικο πλαισιο και θα στερουσε την επικαιροτητα της.
Ο Πητερ Σελερς στην τελευταια του ταινια παιρνει την εκδικηση του.Ηταν η ευκαιρια του να ξεφυγει απο την τυποποιηση στην οποια ειχε πεσει με τους Ροζ Πανθηρες και να θυμισει στον κοσμο ποιος ηταν πραγματικα.Αυτη η εμφανιση,μαζι με τον Dr Strangelove του Στανλει Κιουμπρικ,ηταν η αποδειξη του ποσο μεγαλος ηταν ο Πητερ Σελερς.Ενα κυκνειο ασμα ανταξιο ενος πολυ μεγαλου κωμικου.
Last edited: