Με αφορμή το thread του μέλους Κώστα Κ. για την ηχομόνωση και τις όποιες απορίες ενδέχεται να προκύψουν, σκέφτηκα να βουτήξω βαθιά στα αρχεία του πάλαι ποτέ AVForum και να ξεθάψω ό,τι μπορώ από τον πολύτιμο θησαυρό καταγεγραμμένης γνώσης εκεί μέσα.
Για αρχή, βρήκα το παρακάτω κείμενο, που είχα γράψει πριν από 4 περίπου χρόνια (βρε, πώς περνάει ο καιρός...) αλλά παραμένει το ίδιο επίκαιρο σήμερα.
Παρακαλώ όλους τους συγχωριανούς να συνδράμουν κατά το δοκούν.
Πάμε, λοιπόν:
Ακουστική Συμπεριφορά Χώρου
Ανεξάρτητα από τις διαστάσεις του δωματίου (εντάξει, μέχρι ένα σημείο…) τα ηχητικά κύματα που ταξιδεύουν στο χώρο και διεγείρουν τον ακουστικό μας πόρο δημιουργούν ταυτόχρονα ένα σωρό προβλήματα που, αν θέλουμε να απολαύσουμε την στερεοφωνική εμπειρία, απαιτούν άμεσες λύσεις.
Σε γενικές γραμμές, κάθε σημείο του χώρου ακρόασης συμμετέχει στη διαδικασία χαλιναγώγησης των ηχητικών κυμάτων, είτε ανακλώντας τα είτε -σπανιότερα- απορροφώντας μέρος της ενέργειάς τους. Οι παλιοί, και όσοι έχουν ενεργή σχέση με τα στούντιο ηχογραφήσεων, χρησιμοποιούσαν τον όρο LEDE (Live End - Dead End) προκειμένου να ορίσουν ένα μοντέλο χώρου που συμπεριφέρεται ηχητικά ορθά.
Αυτό, σε απλά ελληνικά, σημαίνει ένα δωμάτιο, του οποίου η άκρη προς τη μεριά των ηχείων οφείλει να είναι ηχητικά «νεκρή» (δηλαδή να απορροφά όσο το δυνατόν περισσότερο τα ηχητικά κύματα) ενώ προς τη μεριά του ακροατή ηχητικά «ζωντανή» (άρα να ευνοεί τις ανακλάσεις).
Η θεωρία έλεγε ότι πρέπει να «σκοτώνουμε» τις ανακλάσεις πρώτης τάξης (δηλαδή αυτές από τα ηχεία προς τους πλαϊνούς τοίχους, στα σημεία που φθάνει το ηχητικό κύμα μετά από μόλις 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου) ώστε να μην αποσυντονίζεται η ολογραφική «εικόνα» που δημιουργείται μεταξύ των ηχείων. Για το σκοπό αυτό κυκλοφορούν κάμποσα after market γιατροσόφια, σε μορφή πάνελ, πολυγώνου, κυλίνδρου κ.ο.κ. και ανάλογη επένδυση.
Σχεδόν ίδια αποτελέσματα, όμως, μπορούμε να έχουμε απλώς απομακρύνοντας τα ηχεία μας όσο γίνεται από τους πλαϊνούς τοίχους (τουλάχιστον 1 με 1,5 μέτρο). Εννοείται ότι και ο ακροατής θα πρέπει επίσης να απέχει όσο γίνεται από τον πίσω τοίχο. Αυτό σημαίνει ότι το ιδανικό δωμάτιο ακρόασης έχει τουλάχιστον 6 μέτρα μήκος, ώστε να μεσολαβούν 2 με 3 μέτρα μεταξύ ηχείων και ακροατή.
Για αρχή, βρήκα το παρακάτω κείμενο, που είχα γράψει πριν από 4 περίπου χρόνια (βρε, πώς περνάει ο καιρός...) αλλά παραμένει το ίδιο επίκαιρο σήμερα.
Παρακαλώ όλους τους συγχωριανούς να συνδράμουν κατά το δοκούν.
Πάμε, λοιπόν:
Ακουστική Συμπεριφορά Χώρου
Ανεξάρτητα από τις διαστάσεις του δωματίου (εντάξει, μέχρι ένα σημείο…) τα ηχητικά κύματα που ταξιδεύουν στο χώρο και διεγείρουν τον ακουστικό μας πόρο δημιουργούν ταυτόχρονα ένα σωρό προβλήματα που, αν θέλουμε να απολαύσουμε την στερεοφωνική εμπειρία, απαιτούν άμεσες λύσεις.
Σε γενικές γραμμές, κάθε σημείο του χώρου ακρόασης συμμετέχει στη διαδικασία χαλιναγώγησης των ηχητικών κυμάτων, είτε ανακλώντας τα είτε -σπανιότερα- απορροφώντας μέρος της ενέργειάς τους. Οι παλιοί, και όσοι έχουν ενεργή σχέση με τα στούντιο ηχογραφήσεων, χρησιμοποιούσαν τον όρο LEDE (Live End - Dead End) προκειμένου να ορίσουν ένα μοντέλο χώρου που συμπεριφέρεται ηχητικά ορθά.
Αυτό, σε απλά ελληνικά, σημαίνει ένα δωμάτιο, του οποίου η άκρη προς τη μεριά των ηχείων οφείλει να είναι ηχητικά «νεκρή» (δηλαδή να απορροφά όσο το δυνατόν περισσότερο τα ηχητικά κύματα) ενώ προς τη μεριά του ακροατή ηχητικά «ζωντανή» (άρα να ευνοεί τις ανακλάσεις).
Η θεωρία έλεγε ότι πρέπει να «σκοτώνουμε» τις ανακλάσεις πρώτης τάξης (δηλαδή αυτές από τα ηχεία προς τους πλαϊνούς τοίχους, στα σημεία που φθάνει το ηχητικό κύμα μετά από μόλις 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου) ώστε να μην αποσυντονίζεται η ολογραφική «εικόνα» που δημιουργείται μεταξύ των ηχείων. Για το σκοπό αυτό κυκλοφορούν κάμποσα after market γιατροσόφια, σε μορφή πάνελ, πολυγώνου, κυλίνδρου κ.ο.κ. και ανάλογη επένδυση.
Σχεδόν ίδια αποτελέσματα, όμως, μπορούμε να έχουμε απλώς απομακρύνοντας τα ηχεία μας όσο γίνεται από τους πλαϊνούς τοίχους (τουλάχιστον 1 με 1,5 μέτρο). Εννοείται ότι και ο ακροατής θα πρέπει επίσης να απέχει όσο γίνεται από τον πίσω τοίχο. Αυτό σημαίνει ότι το ιδανικό δωμάτιο ακρόασης έχει τουλάχιστον 6 μέτρα μήκος, ώστε να μεσολαβούν 2 με 3 μέτρα μεταξύ ηχείων και ακροατή.