Τι σημαίνουν τα Ohm που αναφέρονται στις προδιαγραφές των ηχείων?
Αν καταλαβαίνω σωστά είναι κάποιο είδος αντίστασης, αλλά έχει σχέση με την ποιότητα ή την δύναμη των ηχείων?
Δεν σε κατάλαβα ακριβως...
Προσδιορίζονται και οι ενισχυτές με Ohm? Ή μόνο με σχέση μεταξύ Ohm-Watt?
Τι μπορεί να συμβεί αν συνδέσω ηχεία λιγότερων Ohm σε ενισχυτή περισσότερων? Και στην αντίστροφη περίπτωση?
Όπα...Παρεξήγηση. Όταν λέω ότι "ορίζουν τις απαιτήσεις" εννοώ ότι όσο πιο μικρή είναι η αντίσταση των ηχείων τόσο πιο ισχυρός πρέπει να είναι ο ενισχυτής σου για να τα οδηγήσει...Σε ΚΑΜΜΙΑ περίπτωση δεν συνδέεις ηχεία χαμηλότερης αντίστασης από αυτή που μπορεί να σηκώσει ο ενισχυτής σου! Το αντίστροφο δεν βλάπτει.
Δηλαδή αν συνδέσω ηχεία 6ohm σε ενισχυτή 8ohm, είναι επικίνδυνο για τον ενισχυτή?
Ενώ αν συνδέσω ηχεία 8ohm σε ενισχυτή 6ohm θα παίξουν μια χαρά?
ή έτσι:(+)---------(+)ΜΕΓΑΦΩΝΟ1(-)-----------(+)ΜΕΓΑΦΩΝΟ2(-)----------(-)
;;;(+)----------(+)ΜΕΓΑΦΩΝΟ1(-)-----------(-)
l..........................................................................l
L___________(+)ΜΕΓΑΦΩΝΟ2(-)__________l
Ενδιαφέρον θέμα [το επαναφέρω γιατί έχω κι εγώ κάποιες απορίες].
Στα αυτοκίνητα έχουμε έναν μεγάλο περιορισμό που λέγεται τάση τροφοδοσίας 12Βολτ.
- 1. Γιατί στα αυτοκίνητα λοιπόν, χρησιμοποιούμε μεγάφωνα 4Ω από τη στιγμή που αν χρησιμοποιούσαμε πχ 8Ω θα τον ''ζορίζαμε'' λιγότερο;
Στο σπίτι για να πάρουμε πχ 100 βατ τροφοδοτούμε το κύκλωμα του ενισχυτή μας με μια συνεχή (DC) τάση γύρω στα 50 βολτ. Για τα 200 βατ η τάση πρέπει να ανέβει και άλλο γύρω στα 65 βολτ (DC) κλπ. Αυτό το κάνει το τροφοδοτικό του ενισχυτή μας που παίρνει τα 230 βολτ εναλλασσόμενης (AC) τάσης από την πρίζα και τα μετασχηματίζει ανάλογα και τα ανορθώνει στις συνεχείς τάσεις που είπαμε παραπάνω.
Στο αυτοκίνητο τώρα με τα 12 άντε 14 βολτάκια DC τι ισχύ νομίζεται μπορούμε να πάρουμε; Το πολύ πολύ 4-5 χλωμά βατάκια που με μια πονηριά που λέγεται γεφύρωση άντε να τα πάμε στα 12 -15 βατ.
Τι μπορούμε να κάνουμε άν θέλουμε παραπάνω βατ; Να πάρουμε τα 12 βολτ DC να τα μετατρέψουμε σε AC γιατί μόνο αυτά μπορούν να μετασχηματιστούν, να τα μετασχηματίσουμε σε μιά μεγαλύτερη τιμή τάσης πχ 40 βολτ AC και να τα μετατρέψουμε (ανορθώσουμε) πάλι σε DC ώστε να τροφοδοτήσουμε τον ενισχυτή μας. Πιάστο αυγό και κούρευτο δηλαδή. Γίνεται όμως! Οι μεγάλοι ενισχυτές το κάνουν υποχρεωτικά...
Είπαμε με την γεφύρωση μπορούμε να έχουμε έστω 15 βατ. Πού όμως θα τα έχουμε αυτά τα βατ, δηλαδή σε τι φορτίο ή σε τι μεγάφωνα; Η Ισχύς θέλει πάντα ένα φορτίο για να αποδοθεί. Ισχύς στον αέρα δεν υπάρχει! Ένας κινητήρας αυτοκινήτου δεν μπορεί να παράγει και να αποδώσει ισχύ όταν οι τροχοί είναι στον αέρα. Το πολύ πολύ να παράγει 2-3 ίππους ίσα να νικήσει τις εσωτερικές τριβές του. Έτσι και ένας ενισχυτής δεν παράγει καθόλου ισχύ όταν δεν έχει φορτίο (μεγάφωνο) ακόμα και αν έχουμε το volume στο τέρμα. Το μόνο που θα συμβεί θα είναι να μετρήσουμε μία μεγάλη τάση στην έξοδό του.
Πόσο μεγάλη τάση; Όσο πιο δυνατός ο ενισχυτής τόσο μεγαλύτερη και η τάση που μπορεί να ανεβάσει στην έξοδό του.
Έστω ότι μετράμε μια τάση στην έξοδο του ενισχυτή πχ 6 Βόλτ. Οπως μάθαμε στην φυσική του Λυκείου κάποτε, ο τύπος που μας δίνει την ισχύ που καταναλώνεται πάνω σε ένα φορτίο (ηχείο) σε συνάρτηση με την τάση στα άκρα του και την ωμική του αντίσταση είναι P=U(τετράγωνο)/R
Δηλαδή για ηχείο 8Ω έχουμε Ρ=6Χ6/8 => Ρ= 4,5βατ
Ας δούμε την ισχύ για ηχείο 4Ω Ρ=6Χ6/4 => Ρ= 9βατ....χμ.
Δηλαδή για ηχεία 4Ω έχουμε διπλάσια ισχύ από ότι για 8Ω. Άρα με την μικρή τάση του αυτοκινήτου μπορούμε να έχουμε μεγάλη ισχύ σε ηχεία χαμηλής αντίστασης. Και αν τα ηχεία του παραδείγματός μας τα κάνουμε 2Ω τότε θα πάρουμε 18 ολόκληρα βάτ επάνω τους.
Γιατί όμως στο σπίτι 8Ω και στο αυτοκίνητο 4Ω; Η Ισχύς είναι το γινόμενο της τάσης επί το ρεύμα που διέρχεται από το φορτίο (ηχείο)
Στο αυτοκίνητο δεν μας περισσεύει η τάση έχουμε όμως πολύ ρεύμα από την μπαταρία του και εκμεταλλευόμαστε αυτό.
Στο σπίτι αντίθετα η τάση είναι άφθονη αλλά το ρεύμα είναι δύσκολο και ακριβό. Εκμεταλλευόμαστε λοιπόν την τάση για να παράγουμε ισχύ πάνω σε μεγάφωνα μεγαλύτερης αντίστασης.
Ένας βαρβάτος και άρα ακριβός ενισχυτής μπορεί να οδηγήσει οτιδήποτε ηχείο ακόμα και 1Ω. Συνήθως τέτοιους ενισχυτές δεν μπορούμε να αγοράσουμε. (μπορούμε όμως να φτιάξουμε :flipout
:guitarist:Τίθεται τίθεται
- 2. Έχω ένα ραδιο-CD αυτοκινήτου [αλλά μιας που δεν έχω αυτοκίνητο :BDGBGDB55: :BDBDG54: ], θα το στήσω σε μια δική μου κατασκευή με τροφοδοτικό υπολογιστή [το έχω δοκιμάσει και λειτουργεί χωρίς πρόβλημα].
Το ερώτημα είναι: είναι καλύτερο να το συνδέσω με μεγάφωνα 4Ω ή 8Ω;
Εσύ θα το απαντήσεις αυτό για να δούμε τι κατάλαβες!:flipout:
Μήπως τα 4Ω προτημόνται στα αυτοκίνητα για χαμηλότερη κατανάλωση;- Είπαμε η κατανάλωση είναι υψηλότερη στα 4Ω:grandpa:
Στη δική μου περίπτωση μάλλον δεν τίθεται τέτοιο πρόβλημα μιας που μιλάμε για τροφοδοτικό[;].
Ειδικά για δύο αντιστάσεις παράλληλα ο τύπος απλοποιείται ως εξής: R=R1R2/R1+R2. Θα παρατηρήσει κάποιος πως όταν οι αντιστάσεις είναι ίδιας τιμής σε Ωμ τότε η συνολική τιμή της παράλληλης σύνδεσης είναι η μισή πχ 8Ω//8Ω=4Ω
- 3. Τέλος, αν θέλουμε σε μία έξοδο να συνδέσουμε πάνω από 1 μεγάφωνο, τί αντίσταση πρέπει να έχει το καθένα ώστε η συνολική να είναι:
α) 4Ω
β) 6Ω
γ) 8Ω
;; [δε νομίζω πχ αν συνδέσουμε δύο μεγάφωνα 8Ω να ισχύει 8+8=16Ω (από ποιά σχέση υπολογίζεται άρα; )].
Έχει σημασία ο τρόπος που θα συνδεθούν;
δλδ έτσι:
ή έτσι:
;;;- Από την φυσική του λυκείου να θυμηθούμε ότι όταν έχουμε αντιστάσεις σε σειρά τότε τις προσθέτουμε πχ R=R1+R2+R3+....Rv
- Αν έχουμε αντιστάσεις παράλληλα τότε ισχύει: 1/R=1/R1+1/R2+1/R3+...1/Rv
Thanks!
Λοιπόν, αν και οι γνώσεις μου είναι από ενισχυτές ηλεκτρικού μπάσου, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι τα ίδια ισχύουν... Οπότε έχουμε και λέμε:Ενδιαφέρον θέμα [το επαναφέρω γιατί έχω κι εγώ κάποιες απορίες].
- 1. Γιατί στα αυτοκίνητα λοιπόν, χρησιμοποιούμε μεγάφωνα 4Ω από τη στιγμή που αν χρησιμοποιούσαμε πχ 8Ω θα τον ''ζορίζαμε'' λιγότερο;
- 2. Έχω ένα ραδιο-CD αυτοκινήτου [αλλά μιας που δεν έχω αυτοκίνητο :BDGBGDB55: :BDBDG54: ], θα το στήσω σε μια δική μου κατασκευή με τροφοδοτικό υπολογιστή [το έχω δοκιμάσει και λειτουργεί χωρίς πρόβλημα].
Το ερώτημα είναι: είναι καλύτερο να το συνδέσω με μεγάφωνα 4Ω ή 8Ω;
Μήπως τα 4Ω προτημόνται στα αυτοκίνητα για χαμηλότερη κατανάλωση;
Στη δική μου περίπτωση μάλλον δεν τίθεται τέτοιο πρόβλημα μιας που μιλάμε για τροφοδοτικό[;].- 3. Τέλος, αν θέλουμε σε μία έξοδο να συνδέσουμε πάνω από 1 μεγάφωνο, τί αντίσταση πρέπει να έχει το καθένα ώστε η συνολική να είναι:
α) 4Ω
β) 6Ω
γ) 8Ω
;; [δε νομίζω πχ αν συνδέσουμε δύο μεγάφωνα 8Ω να ισχύει 8+8=16Ω (από ποιά σχέση υπολογίζεται άρα; )].
Έχει σημασία ο τρόπος που θα συνδεθούν;
δλδ έτσι:
ή έτσι:
;;;
Thanks!
Ας με συγχωρέσετε, αλλά είμαι εντελώς άσχετος με το αντικείμενο. Η μόνη μου επαφή με πολυκάναλο ήχο είναι με το pc, που τα πράγματα εκεί είναι πολύ απλά επειδή τα πάντα είναι έτοιμα... Όμως, σε λίγο καιρό ανοίγω σπίτι και ένα home cinema είναι πάτα αυτό που ονειρευόμουν, αλλά τεχνικά δεν ξέρω σχεδόν τίποτα. Όλα τα παραπάνω ήταν πολύ διαφωτιστικά για εμένα, αλλά έχω μερικά πράγματα που δεν ξέρω (ή που δεν κατάλαβα)...
Εδώ και καιρό έχω βάλει στο μάτι τα crystal audio THX-3D12 (τα έχω ακούσει σε έκθεση) αλλά δεν ξέρω τι ενισχυτή να αγοράσω για τα συγκεκριμένα ηχεία και με βάση τα Ohm τους. Τα ηχεία δαπέδου και το κεντρικό έχουν αντίσταση 4 Ohm, και οι πίσω δορυφόροι βάσης έχουν 8 Ohm. Με βάση τα συγκεκριμένα δεδομένα:
1) Ποια είναι τα κριτήρια για να καταλήξεις σε ενισχυτή
2) Οι ενισχυτές μπορούν να ρυθμιστούν με βάση τα Ohn ανά συγκεκριμένο κανάλι; Αν ναι, είναι εύκολο;
3) Πέρα από την ρύθμιση των Ohm, θα πρέπει να προσέχει κάποιος την ένταση που δίνει στο καθένα ξεχωριστά ή δεν θα έχει πρόβλημα αν έχει γίνει σωστά η ανάλογη ρύθμιση;
4) Γενικά έχω διαβάσει καλές κριτικές για την νέα σειρά ενισχυτών της onkyo. Ο TX-SR705 θα καλύπτει τις ανάγκες μου όσον αφορά να μην πιέζω καταστάσεις σε θέματα αξιοπιστίας τόσο των ηχείων, όσο και του reciever; Στα specs του αναφέρει: 160 W/Ch Minimum into 6Ω, 1 kHz, IEC (1 Channel Driven). Στην πράξη τι σημαίνει αυτό όσον αφορά τον ίδιο τον ενισχυτή, αλλά και σε σχέση με τα παραπάνω ηχεία;
Ελπίζω η ασχετοσύνη μου να μην κούρασε (ή ακόμα και να εξόργισε) κανέναν...
Κατ' αρχήν να πούμε ότι η εμπέδηση ή χαρακτηριστική αντίσταση επί το ελληνικότερον, αποτελεί για τον ενισχυτή την χαρακτηριστική αντίσταση εξόδου του, και για το ηχείο την χαρακτηριστική αντίσταση εισόδου του. Για να μεταφέρεις το σήμα ή την ενέργεια αυτούσια χωρίς απώλειες ή στάσιμα κύμματα κατα μήκος της γραμμής σύνδεσης (κοινώς καλώδιο) θα πρέπει να επιτύχεις την προσαρμογή μεταξύ της πηγής και της κατανάλωσης. Αυτό επιτυγχάνεται με τον εξής απλό τρόπο. Θα πρέπει η χαρακτηριστική αντίσταση εξόδου του ενισχυτή (πηγή), η χαρακτηριστική αντίσταση εισόδου του ηχείου (κατανάλωση) και η χαρακτηριστική αντίσταση της γραμμής μεταφοράς (καλώδιο) να είναι ίσες. Σε περίπτωση που έστω μία από της τρεις αντιστάσεις είνια διαφορετική, έχεις σίγουρα απώλεια στο σήμα σου, ενώ σε ακραία περίπτωση, έχεις μέχρι και απώλεια του ενισχυτή ή του ηχείου σου. Απο κει και πέρα, συνδυασμοί παίζουν. Αν για παράδειγμα, πάρω μία έξοδο του ενισχυτή και τη συνδέσω σε δύο ηχεία 8Ohm που έχουν παράλληλη διάταξη, η συνολική τους χαρακτηριστική αντίσταση θα έχει γίνει 4 Ohm. Γι αυτό και πρέπει να επιλέξω την έξοδο των 4 Ohm στον ενισχυτή μου.