Ο Greg Rogers ανεβασε πρόσφατα στο Widescreen Review ενα αρκετα κολακευτικο review του Planar 8150 για τον οποιο ειχαμε γραψει τις εντυπωσεις μας εδω , εδω και εδω.
Με δυο λόγια, απο το review προκυπτουν ακολουθα:
ΥΠΕΡ
1) Το μεγαλυτερο On/off contrast (9090:1) που εχει μετρηθει ποτε σε DLP προβολεα, ρυθμισμενο σε D65 ( με δυναμικη ιριδα) με επαρκεστατη φωτεινοτητα στα 547 lumens. ("Light output and contrast measurements were made using an HDMI input with the gray scale calibrated to D65 as above. The projector produced 612 lumens in the Standard lamp mode at the minimum throw distance (about 13.4 feet) from my 87-inch wide, 16:9 Stewart Filmscreen StudioTek G3 screen. That is equivalent to 26.8 fL (foot- Lamberts) from the 1.3 gain screen, and the full-field (on-off) contrast ratio measured 8370:1. At the maximum throw ratio, the projector
produced 547 lumens with a full-field contrast ratio of 9090:1. The Economy lamp mode reduced the light output by about 27 percent.")
2) Πολυ καλο ANSI contrast (440:1 ) το οποιο, ομως υπολειπεται αρκετα απο την καλυτερη επιδοση που κατεχει ο DLP Sharp 21000 (845:1) ενω η αντιστοιχη επιδοση του καλυτερου LCos (JVC HD-100) ειναι 310:1.
3)Η σχεδον τελεια χρωματική απόδοση out of the box σε Rec 709 (HD) και SMPTE-C (SD) ("The primary and complementary colors almost perfectly
match the Rec. 709 and SMPTE-C standards to produce
superb color.")
4) H καλυτερη μεχρι σημερα υλοποιηση δυναμικης ιριδας. Για να καταλαβετε, ο προβολεας, χωρις την χρηση της εχει κοντραστ μονο 2610:1! ("The PD8150 ($7,999) also includes an outstanding dynamic iris
that allows it to produce excellent black levels in dark scenes,
while still creating intense images in bright scenes.")
5) Η υψηλοτερη φωτεινότητα του σε σχεση με τις ανταγωνιστικες υψηλου κοντραστ DLP υλοποιησεις η οποια του επιτρεπει να ανοιξει περισσοτερες ιντσες ("One advantage of the PD8150 is its higher brightness compared
to the VP-11S2’s highest contrast mode, which allows it to be used
with larger screens. The Planar produced 612 lumens, while the
Marantz produced only 365 lumens at my throw distance.")
KATA
1) Ο μαλλον μετριος φακός του ο οποιος ειχε προβλημα focus στο ανω μισο της εικονας (μπορει να εφταιγε το κομματι- αυτος που ειχαμε δει εμεις ηταν ΟΚ). Μαλιστα αξιολογησε την ευκρινεια της εικονας του χειροτερη απο εκεινη του τριτσιπου προβολεα αναφορας του JVC HD-100/RS2:
("There was very little chromatic aberration (color fringing), but
there was significant focus non-uniformity in the upper half of the
screen (table-mounted projector) with maximum vertical lens shift.
With the lens positioned at the edge of the screen, I still had to adjust
the focus very carefully to optimize sharpness over the entire screen
area. If I were permanently mounting the projector, I would have tried
to locate the lens a little closer to the vertical center of the screen.
Single-pixel black and white lines in a 1080p burst were fully
resolved, but lines and edges were not as sharp as those displayed
by the best lenses of more expensive projectors."-"Overall the 11S2 is sharper than 8150 however, because of the lens differences. I would also say that the RS2 I reviewed is sharper than the PD8150 that I reviewed.")
2) Καποια software bugs (?) του νεου deinterlacer της Gennum (GF9450) τα οποια οδηγησαν σε αποτυχια σε καποια τεστ με σημα 480i (βεβαια θα μου πειτε, ποιος βλεπει σημερα σημα 480i με τετοιο προβολεα :antlers
("Unlike the earlier Gennum GF9351 processor, the new GF9450
processor had no trouble locking onto the 480i AVIA Pro 3-2 motion
test pattern at any speed or direction of movement. So I was quite
surprised when the slowly scrolling yellow text at the beginning of
Star Wars: Episode IV—A New Hope exhibited significant line twitter.
The new processor also failed to lock onto the 3-2 field cadence during
other scenes on the Star Wars DVD, which produced severe line
twitter on moving fighter ships. Planar (or Gennum) should investigate
the 480i deinterlacing algorithms, and I would recommend using
a DVD player that outputs 480p or 1080p for now.")
Συμπερασματικά, ο reviewer τονιζει την αριστη χρωματικη του συμπεριφορα και την εξαιρετικη του δυναμική ιριδα ("The Planar PD8150 1080p DLP projector features an outstanding dynamic iris, with very few noticeable artifacts. It allows the projector to achieve excellent contrast and black levels in dark scenes, while still producing high intensity in bright scenes. The PD8150 alsoincludes factory-calibrated color gamut processing, which allows it to closely match high-definition and standard-definition colorimetry
standards without adding an expensive external video processor. In
addition to accurate color, the Planar PD8150 DLP Projector ($7,999)
also displays “pixel perfect” 1080p24 native video without motion
judder—just as it’s meant to be seen at a cinema")
Τελος, για να παινέψουμε και το σπίτι μας, εμενα προσωπικα μου εκανε μεγαλη εντυπωση το ποσο κοντα ηταν οι μετρησεις του Greg Rogers με εκεινες του "δικου μας" Μανωλη Καστρουνη ο οποιος εκανε προσφατα review του προβολεα για το ελληνικο περιοδικο ΗΧΟΣ!
[FONT="]Greg Rogers : [/FONT][FONT="]The Film, CRT, and Bright modes produced nearly constant
gamma curves with average values of 2.16, 2.45, and 1.96, respectively,
after gray scale calibration. [/FONT] [FONT="]
Μανώλης Καστρουνής: Η επιλογή gamma video μετρήθηκε στο 2.18 ενώ οι υπόλοιπες επιλογές μετρήθηκαν ως εξής: Crt=2.48, Film=2.09.[/FONT] [FONT="]----------[/FONT]
[FONT="]Greg Rogers : [/FONT] [FONT="]The factory-adjusted Color Temperatures (5500K, 6500K, 7500K,[/FONT][FONT="]9300K, Native) measured 5,431K, 6,465K, 7,443K, 9,118K, and[/FONT][FONT="]6,801K at 75 IRE. The factory 6,500K color temperature had just a 4[/FONT][FONT="]dE deviation from D65 (x = 0.3127, y = 0.329, dE = 0) at 70 IRE and[/FONT][FONT="]100 IRE, but the gray scale deviation increased below 70 IRE to a[/FONT][FONT="]maximum of 13 dE at 10 IRE. I recalibrated the 6,500K Color Temperature to produce D65 at 70 IRE, with a maximum 2 dE gray scale deviation between 20 and 100 IRE, and 5 dE at 10 IRE.[/FONT] [FONT="]
Μανώλης Καστρουνής: Στον PD-8150 μέτρησα ένα χρωματικό τρίγωνο με πρωτεύοντα χρώματα σχεδόν ιδανικά.Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία 6.500 μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 6.578 και DeltaC=1. Οι υπόλοιπες επιλογές θερμοκρασίας μετρήθηκαν ως εξής: 5.706K(5.500), 7.535Κ(7.537), 9.181Κ(9.508) και 7.477Κ(native) . Στο τρίγωνο CIE η ακρίβεια και ο κορεσμός των χρωμάτων για υλικό HD απέχει ελάχιστα από τα standard (REC709). Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση λιγότερο του 3% και τιμές dE<3.[/FONT] [FONT="]...............
[/FONT] [FONT="]
Greg Rogers : Light output and contrast measurements were made using an HDMIinput with the gray scale calibrated to D65 as above. The projector produced 612 lumens in the Standard lamp mode at the minimum throw distance (about 13.4 feet) from my 87-inch wide, 16:9 StewartFilmscreen StudioTek G3 screen. That is equivalent to 26.8 fL (foot-Lamberts) from the 1.3 gain screen, and the full-field (on-off) contrast ratio measured 8370:1. At the maximum throw ratio, the projector produced 547 lumens with a full-field contrast ratio of 9090:1.[/FONT] [FONT="]
Μανώλης Καστρουνής: Το [/FONT][FONT="]contrast[/FONT] [FONT="]on[/FONT][FONT="]/[/FONT][FONT="]off[/FONT][FONT="] full[/FONT][FONT="] field[/FONT][FONT="] μετρήθηκε στο 11.480:1 με το [/FONT][FONT="]zoom[/FONT][FONT="] στην θέση [/FONT][FONT="]Tele[/FONT][FONT="] και την λάμπα στην θέση [/FONT][FONT="]normal[/FONT]
Last edited: