Ποιό άκουσμα είναι το "σωστό" άκουσμα???

adragon

Established Member
23 January 2010
102
Καλημέρα

Να θέσω ένα εύλογο ερώτημα, που αναφύεται σε ένα συνηθισμένο σενάριο:
Εχεις ένα συγκεκριμμένο σύστημα (πικάπ - βραχίονα - κεφαλή - προενισχυτή - τελικό - καλώδια - ηχεία) και αλλάζεις ΜΟΝΟ μία παράμετρο στο σύστημα..., ενώ ακούς το ίδιο κομμάτι στον ίδιο δίσκο!
Εν προκειμένω αλλάζεις ΜΟΝΟ την προ-προενίσχυση της κεφαλής mc!
Π.χ. αλλάζεις Step Up, ή την σχέση ενίσχυσης σε ρυθμιζόμενο Step Up, ή αλλάζεις το ενεργό pre-pre, ή αλλάζεις phono stage!
ΟΚ!
Μερικές φορές, μετά από μία αλλαγή ακούς περίπου το ίδιο άκουσμα.
Π.χ. όταν "προ-προενισχύσω" μια Ortofon MC 25 FL με τα Step Up T-5 της Ortofon, ακούω "πρακτικά το ίδιο" με το να ακούω με την κεφαλή συνδεδεμένη απευθείας στην είσοδο MM του Musical Fidelity A1000.
Το ίδιο και όταν ακούω αυτήν την κεφαλή με αντίστοιχη προ-προενίσχυση και προενισχυτή τον Luxman C-02, που έχει ρυθμιζόμενο Step Up (με την ρύθμιση στην θέση "mid").
Από την άλλη, σαφώς ακούω διαφορετικό "ήχο" εξαιτίας των διαφορετικών συνδυασμών προ/τελικού!!!
Αλλο παράδειγμα:
Η κεφαλή Ortofon HMC 30 "δίνει" αισθητά διαφορετικό άκουσμα με:
προ-προενίσχυση απο τους Τ-5 και προενίσχυση από το ΜΜ του Luxman C-02,
προ-προενίσχυση απο το ενσωματωμένο Step Up του Luxman (θέση mid) και προενίσχυση από το ΜΜ του Luxman C-02,
προ-προενίσχυση απο τον προ-προ ενισχυτή Ortofon MCA 76 και προενίσχυση από το ΜΜ του Luxman C-02!!!
Εδώ οι Τ-5 δεν δίνουν "καλό" άκουσμα (!!!!!!... εννοώ ΔΕΝ μου αρέσει!... "νιώθω να λείπει κάτι"!!!), ενώ οι άλλοι 2 συνδυασμοί δίνουν ΘΑΥΜΑΣΙΟ άκουσμα (θαυμάσιο = μου αρέσει πολύ, διαυγές, δυναμικό, εικόνα κλπ... ΟΛΑ τα καλά), αλλά το άκουμα ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ!!!

Αυτές οι ακουστικές εμπειρίες οδηγούν, λοιπόν, στο ερώτημα:

"Ποιό είναι το σωστό άκουσμα???"

Εχω πει πολλές φορές και, ίσως το έχω γράψει και στο φόρουμ, ότι κατ' εμέ σωστό είναι το άκουσμα, που είναι "ΙΔΙΟ" με τον "Πρίγκηπα Ιγκόρ" ή το "Κοντσέρτο του Αρανχουέθ", που άκουσες πριν 1 ώρα στο Μέγαρο Μουσικής!!!
Αρα "σωστό" άκουσμα έχει το σύστημά μου με κεφαλή την Empire MC1000 VDH συνδεδεμένη στο MC του Musical Fidelity A1000???
Γιατί, όταν επίτηδες έκανα με αυτό τον συνδυασμό "επανάληψη" αυτών των κομματιών γυρνώντας από το Μέγαρο, ουσιαστικά άκουσα "ισοδύναμα" ακούσματα (για να μην πω ίδια...)

Αλλά ο καιρός περνάει, γίνονται κάποιες υποχρεωτικές ή μη αλλαγές/ προσθήκες και η "ακουστική μνήμη" είναι μάλλον μικρής διάρκειας, για να συνεχίζω να θυμάμαι κάποια "χ" κομμάτια, που έχω ακούσει στο Μέγαρο!!!

Οπότε???
Ποιό είναι το "σωστό" άκουσμα???

Ή μήπως, τελικά, "σωστό" είναι το ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ???????
ή το ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ (και πάντα ευχάριστο στα αυτιά μου), ώστε να έχω τον λόγο μα "κάνω επανάληψη" στους δίσκους μου???

Νομίζω, ότι απέδωσα αρκετά καθαρά τον προβληματισμό μου σχετικά με το θέμα "σωστό άκουσμα"!!!

Αντώνης Δραγώνας
 
Αυτό είναι ένα θέμα που έχουμε συζητήσει πολλές φορές εδώ.

Αυτό που σου αρέσει ΕΣΕΝΑ καλύτερα είναι και το σωστό άκουσμα.

Η συνεχής προσπάθεια να φτάσει ένα ηχοσύστημα να αναπαράγει το ζωντανό γεγονός είναι από την μία μάταιη και από την άλλη καταναλωτική και ψυχοφθόρα.

Έχω ακούσει αρκετά συστήματα που στοιχίζουν πολλά χρήματα και δεν μου άρεσαν και έχω ακούσει συστήματα φτηνά που μου άρεσαν, έχω ακούσει συστήματα που (κατά την άποψη μου είχαν σοβαρό πρόβλημα) ενώ οι ιδιοκτήτες τους δήλωναν υπερευχαριστημένοι, και έχω ακούσει συστήματα που έπαιζαν μια χαρά και οι ιδιοκτήτες είχαν φαγωθεί να αλλάζουν κομμάτια γιατί κάτι δεν τους άρεσε.

Ο υποκειμενισμός είναι το κριτήριο μας.
 
Σωστό είναι το άκουσμα που δεν θα σε βάλει σε σκέψεις ότι κάτι πάει στραβά και χρειάζεσαι αλλαγή.
 
Αυτό είναι ένα θέμα που έχουμε συζητήσει πολλές φορές εδώ.

Αυτό που σου αρέσει ΕΣΕΝΑ καλύτερα είναι και το σωστό άκουσμα.

Η συνεχής προσπάθεια να φτάσει ένα ηχοσύστημα να αναπαράγει το ζωντανό γεγονός είναι από την μία μάταιη και από την άλλη καταναλωτική και ψυχοφθόρα.

Έχω ακούσει αρκετά συστήματα που στοιχίζουν πολλά χρήματα και δεν μου άρεσαν και έχω ακούσει συστήματα φτηνά που μου άρεσαν, έχω ακούσει συστήματα που (κατά την άποψη μου είχαν σοβαρό πρόβλημα) ενώ οι ιδιοκτήτες τους δήλωναν υπερευχαριστημένοι, και έχω ακούσει συστήματα που έπαιζαν μια χαρά και οι ιδιοκτήτες είχαν φαγωθεί να αλλάζουν κομμάτια γιατί κάτι δεν τους άρεσε.

Ο υποκειμενισμός είναι το κριτήριο μας.

+1

Εγώ έχω καταλήξει ότι σωστό άκουσμα είναι αυτό που σε κάνει να θέλεις να παίξεις και λίγη ακόμα μουσικούλα... και λίγη ακόμα... και λιγάκι μορ... και λιιιιγο ακόμα... κλπ κλπ κλπ....
 
Αυτό είναι ένα θέμα που έχουμε συζητήσει πολλές φορές εδώ.

Αυτό που σου αρέσει ΕΣΕΝΑ καλύτερα είναι και το σωστό άκουσμα.

Η συνεχής προσπάθεια να φτάσει ένα ηχοσύστημα να αναπαράγει το ζωντανό γεγονός είναι από την μία μάταιη και από την άλλη καταναλωτική και ψυχοφθόρα.

Έχω ακούσει αρκετά συστήματα που στοιχίζουν πολλά χρήματα και δεν μου άρεσαν και έχω ακούσει συστήματα φτηνά που μου άρεσαν, έχω ακούσει συστήματα που (κατά την άποψη μου είχαν σοβαρό πρόβλημα) ενώ οι ιδιοκτήτες τους δήλωναν υπερευχαριστημένοι, και έχω ακούσει συστήματα που έπαιζαν μια χαρά και οι ιδιοκτήτες είχαν φαγωθεί να αλλάζουν κομμάτια γιατί κάτι δεν τους άρεσε.

Ο υποκειμενισμός είναι το κριτήριο μας.

+1
 
Σωστό άκουσμα (υπάρχουν 2 εκδοχές):

1. Αυτό που έρχεται πολύ κοντά στην ηχογράφηση. Αν η ηχογράφηση είναι πολύ καλή και ο χώρος στον οποίο ηχογραφήθηκε το γεγονός ήταν ανάλογα σωστός ηχητικά, τότε το σωστό άκουσμα σε ένα καλό ηχοσύστημα θα έρθει πολύ κοντά στο μουσικό γεγονός αυτό καθαυτό.

2. Αυτό που υποκειμενικά μας αρέσει (ανάλογα με το γούστο μας, υποκειμενικά και αυθαίρετα) :afro:


Έχουν γίνει ατελείωτες συζητήσεις πάνω στο θέμα... και θα γίνουν και άλλες τόσες!! -bye-
 
Άρα μόνο το 2.

διότι ο φίλος είναι αδύνατον να παρευρισκόταν στην ηχογράφηση..., στο Κονσέρτο Αραχουένθ ή στον Πρίγκηπα Ίγκορ... διότι αν παρευρίσκετω μάλλον δεν θα μας ρώταγε...-bye-
 
Αυτό είναι ένα θέμα που έχουμε συζητήσει πολλές φορές εδώ.

Αυτό που σου αρέσει ΕΣΕΝΑ καλύτερα είναι και το σωστό άκουσμα.

.... το θέμα είναι αν το τι αρέσει σε κάποιον είναι σταθερά και όχι μεταβλητή.... ανάλογα με την ωριμότητα του τελευταίου ως ακροατή συστημάτων και ζωντανής μουσικής.....

Η συνεχής προσπάθεια να φτάσει ένα ηχοσύστημα να αναπαράγει το ζωντανό γεγονός είναι από την μία μάταιη και από την άλλη καταναλωτική και ψυχοφθόρα.

...είναι παράλληλα και μία από τις συνιστώσες του χόμπυ μας....αλλιώς πολλοί θα άραζαν όπως λες, ....αν εκτός από καταναλωτική και ψυχοφθόρα, σου δίνει χαρά και ικανοποίηση....γιατί όχι ?
 
....και θα δώσω και ένα παράδειγμα....

....έχεις στήσει ένα συστηματάκι που σου αρέσει.....και τον χώρο σου δεν τον έχεις φροντίσει ηχητικά....

...μπαίνεις στο trip να μετρήσεις και να παρέμβεις με διαχύτες, απορροφητές και DSPs.....

...αυτό το καλώδιο που σου φούσκωνε τα μεσοχαμηλά, δεν το έχεις πλέον ανάγκη....και πάει λέγοντας....
 
Δεν υπάρχει σωστό άκουσμα.
Στις 99.99999 % των περιπτώσεων δεν γνωρίζουμε το αρχικό υλικό.
Συνεπώς δεν υπάρχει δυνατότητα να συγκρίνουμε.
 
Άλλο το σωστό και άλλο το αρεστό παιδιά...

(Φυσικά όσον αφορά το σωστό, συμφωνώ ότι άμα δεν γνωρίζεις το πραγματικό γεγονός και τις προθέσεις της παραγωγής... πιάσε το αυγό και κούρευτο...:guitarist:)

Παρόλα αυτά υπάρχουν και ορισμένες σταθερές που πρέπει να υπολογίζουμε και αυτές δεν είναι υποκειμενικές.
πχ η τονικότητα, τα δυναμικά, η ταχύτητα μετάβασης από χαμηλές σε υψηλές στάθμες, το ξεχώρισμα των οργάνων και η τοποθέτηση τους στο χώρο, το "σβήσιμο της νότας", η ομοιομορφία στην οδήγηση σε διαφορετικές στάθμες και συχνότητες, φυσικά η αλληλεπίδραση συστήματος / χώρου και ακόμα περισσότερα "μικροπράγματα" μπορούν να κριθούν αντικειμενικά.
 
Δεν υπάρχει σωστό άκουσμα.
Στις 99.99999 % των περιπτώσεων δεν γνωρίζουμε το αρχικό υλικό.
Συνεπώς δεν υπάρχει δυνατότητα να συγκρίνουμε.


....ε....δεν είναι δύσκολο να συγκρίνεις τον ήχο του πιάνου π.χ....έχω ακούσει εντυπωσιακά συστήματα...αλλά αυτό που άκουγα απλά δεν ήταν πιάνο....
 
Απαντώ διότι έχεις βάλει σε quote δικά μου λόγια...

ως αναφορά το πρώτο... δεν παίζει κανένα ρόλο αν είναι μεταβλητό ή όχι ούτε ο βαθμός ωριμότητας... έχω ακούσει μουσικούς (συμφωνικής) να ακούνε από ολοκληρωμένα συστηματάκια μινι... και να είναι υπερευχαριστημένοι...

Το χόμπι μας όπως κάθε άλλο χόμπι, χαρακτηρίζεται από μέτρο αλλά και από υπερβολές... ανεξάρτητα αν κάποιος έχει μέτρο ή κάνει τις υπερβολές, εξακολουθεί να είναι ΜΑΤΑΙΟ να είναι το ίδιο με το ζωντανό γεγονός ένα ηχοσύστημα το οποίο χωράει μέσα σε ένα σπίτι... ακριβώς επειδή είναι ΜΑΤΑΙΟ (δηλαδή δεν γίνεται δεν μπορεί να γίνει, παρά μόνο σαν ψευδαίσθηση) ΜΠΟΡΕΙ να είναι ψυχοφθόρο σε κάποιον που ΝΟΜΙΖΕΙ ότι είναι εφικτό (ενώ δεν είναι)... από κει και πέρα ναι σίγουρα οι μικρές ή μεγάλες αναβαθμίσεις που συμβάλλουν προς το ΚΑΛΥΤΕΡΟ (διότι τις περισσότερες φορές δεν είναι προς το καλύτερο αλλά προς το ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ) μπορεί να δίνουν μεγάλη χαρά...

αλλά νομίζω ότι ο φίλος δεν αναφέρεται σε κάτι τέτοιο...
 
...δεν υπάρχει περίπτωση να διορθώσεις τον χώρο σου και να ακούς απλά διαφορετικά...θα ακούς καλύτερα...
 
Δεν είναι αυτό το θέμα μας... δεχόμαστε ότι μια παράμετρος είναι η ηχητική του χώρου.

Εγώ (και πολλοί άλλοι) ΔΕΝ θέλω να παρέμβω στο χώρο μου ούτε ηλεκτρονικά ούτε σχεδιαστικά... είναι σαλόνι πως να το κάνουμε.

Μην είσαι απόλυτος διότι τα γούστα διαφέρουν όπως και τα πορτοφόλια και ΔΕΝ υπάρχει μία και μοναδική εκδοχή ή οδός προς την ακουστική νιρβάνα.
 
....απλώς θέλω να τονίσω ότι αν μας παίρνει, φροντίζουμε τον χώρο μας και μετά παίρνουμε τα φίδια για καλώδια....αλλιώς όλο το τιουνάρισμα πάει στράφτη...

...εκτός αν πέφτει WAF, οπότε ισιώνουμε τα βουναλάκια και τις χαράδρες με ότι όπλο έχουμε διαθέσιμο....νεροπίστολα δηλαδή.....:vroam:
 
Last edited:
Αναπαντητο ερωτημα εθεσες αγαπητε και μαλλον ειναι καθαρα ακαδημαικο.Δεν νομιζω να βρεις καπου στη υφηλιο απαντηση ικανοποιητικη που να μην ερχεται σε αντιθεση με καποια αλλη.Οταν σε ενα προβλημα μπαινουν δεκαδες παραμετροι μετρησιμοι και μη μετρησιμοι ,τοτε αυτο δεν αποτελει προβλημα ,αλλα αλυτο γριφο