η μετάφραση από το wehellas...
Καθώς ηρεμούμε και καθόμαστε στις καρέκλες μιας τεράστιας αίθουσας ειδικά διαμορφωμένης για την περίσταση, περίπου 50 από εμάς εστιάζουμε το βλέμμα μας στην ομάδα που αναλαμβάνει την παραγωγή του PES, η οποία καθόταν μπροστά. Ο Toru Kato, ένα μέλος της, ανέλαβε τον ρόλο του διερμηνέα και μας εξήγησε τα σημεία-κλειδιά καθώς και τα αξιοσημείωτα στοιχεία του φετινού παιχνιδιού.
Οι δυο παραγωγοί, ο Naoya Hatsumi και ο Manorito Hosoda μας μιλούν για όλα τα θέματα που αφορούν τις βελτιώσεις του φετινού PES και σιγά σιγά μαθαίνουμε τα πάντα σχετικά με τα 5 σημεία-κλειδια του παιχνιδιού, αυτά που εγώ αποκαλώ τα "fantastic 5".
Οφείλω να ομολογήσω, το δελτίο τύπου που μας δόθηκε πριν από ένα μήνα ήταν εξαιρετικά ακριβές, κάτι όχι και τόσο συχνό σε αυτή την βιομηχανία. Οι gamers κάθε κατηγορίας έχουν συνηθίσει να ακούνε μεγάλα λόγια για τα παιχνίδια από τις εταιρείες, αλλά τελικά να απογοητεύονται όταν ανακαλύπτουν ότι η τελική έκδοση του παιχνιδιού δεν ανταποκρίνεται σε αυτά.
Λέγοντας το αυτό, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η ΚΟΝΑΜΙ δεν προσπάθησε να μας πουλήσει ένα όνειρο. Έχουν μιλήσει συστηματικά σχετικά με την βελτίωση καθοριστικών παραγόντων του παιχνιδιού, με βάση τις απόψεις και κριτικές του κοινού, κάτι που ελπίζουν ότι θα οδηγήσει στην ριζική αλλαγή της αίσθησης του παιχνιδιού. Αυτή η ιδεολογία μας έγινε ξεκάθαρη κατά την διάρκεια της παρουσίασης, όπου έμφαση δόθηκε κυρίως στα 5 σημεία-κλειδια που προανέφερα, τα οποία είχαμε την ευκαιρεί να διακρίνουμε και οι ίδιοι παίζοντας το παιχνίδι.
Αλλά ποια είναι αυτά τα 5 σημεία-κλειδιά?
Pro-Active AI
Τερματοφύλακες – PES FC
Δυναμικό κοντρόλ First Touch – PES FC
Response Defending – PES FC
Player ID
Pro-Active AI
Κτίζοντας πάνω στην εντυπωσιακή ΑΙ του προηγούμενου παιχνιδιού, είδαμε διάφορες βελτιώσεις στον τρόπο που συμπεριφέρονται οι συμπαίκτες μας τόσο σε αμυντικές όσο και σε επιθετικές καταστάσεις.
Το πρώτο παράδειγμα μας έκανε να χαμογελάσουμε. "Στο PES 2012, η αμυντική γραμμή ήταν υπερβολικά βαθιά, με αποτέλεσμα οι παίκτες να νοιάζονται πιο πολύ για την διατήρηση της θέσης τους, παρά να ασχολούνται με το που βρίσκεται η μπάλα" εξηγεί ο Hosoda. O χρήστης συχνά συναντούσε εμπόδια με αυτήν την συμπεριφορά της αμυντικής γραμμής, και κατά συνέπεια, χανόταν ο ρεαλισμός.
"Οι οπαδοί του παιχνιδιού μπορούν να επιβεβαιώσου την ύπαρξη του φαινόμενου του να αναγκάζεσαι να ανακυκλώνεις την μπάλα παίζοντας πάσες σε ένα σημείο του γηπέδου, περιμένοντας να δημιουργηθούν χώροι, αλλά να βλέπεις τους αντιπάλους αμυντικούς να χάσκουν στις αρχικές τους θέσεις, αρνούμενοι να κουνηθούν, κάνοντας την δημιουργία μιας φάσης πολύ δύσκολη."
Τώρα η ΑΙ θα επικεντρώνεται στο που βρίσκεται η μπάλα, όντας πιο πρόθυμη να ανοιχτεί προς τα μπροστά. Αυτό θα δημιουργήσει μια καλύτερη αίσθηση στους επιτιθεμένους, καθώς το να κινείς την μπάλα πλέον θα επηρεάζει την θέση της άμυνας, δημιουργώντας περισσότερες πιθανότητες στο να εισβάλλεις στις γραμμές της.
Η δεύτερη βελτίωση σχετικά με την ΑΙ αφορά την διορατικότητα των συμπαικτών σας, κάνοντας τους να προβλέπουν καλύτερα που θα δημιουργηθεί κενός χώρος και να κινούνται γρήγορα προς τα εκεί. Ο Hosoda αναφέρει πως "κατά την διάρκεια μιας επίθεσης, θα βλέπετε τους ακραίους μέσους αλλά και τα μπακ σας να βρίσκουν κατευθείαν ελεύθερους χώρους, οι οποίοι θα δημιουργούνται μέσω γρήγορων πασών και κινήσεων της αντίπαλης άμυνας.
Μας παρουσιάστηκε ένα παράδειγμα αυτού του φαινομένου, με τον Αλόνσο να προωθείται στον κενό χώρο όσο η επίθεση εξελισσόταν στα πλάγια, και τον Οζιλ να σπεύδει να βοηθήσει την επίθεση, απασχολώντας τους αντιπάλους αμυντικούς ώστε ο Αλόνσο να μπορέσει να προωθηθεί στον κενό χώρο, και να πάρει πάσα ώστε να συνεχιστεί η επίθεση στο κέντρο του γηπέδου.
Η βελτίωσης της AI μας παρουσιάστηκε και σε άλλη μια περίπτωση αντεπίθεσης, όπου ο μπακ της ομάδας προωθήθηκε στον κενό χώρο, ανεβάζοντας τις πιθανότητες να δεχτεί την μπάλα αρκετά γρήγορα ώστε να συνεχιστεί η επίθεση.
Αν μη τι άλλο, αυτό που είδαμε στα συγκριμένα παραδείγματα είναι πως οι παίκτες έχουν πιο ποδοσφαιρική σκέψη, εξαλείφοντας τις άσκοπες προωθήσεις στα κουτουρού, καθώς τώρα προσαρμόζουν την ανεπτυγμένη ηλεκτρονική νοημοσύνη τους στις συνθήκες της κάθε φάσης.
Τερματοφύλακες – PES FC
“Η βελτίωση των τερματοφυλάκων ήταν η κυριότερη απαίτηση των οπαδών φέτος. Αφιερώσαμε πολύ χρόνο και κόπο για να βελτιώσουμε, τόσο την νοημοσύνη τους, όσο και τα animations τους" εξηγεί ο Toru.
Δεν μπορώ να διαφωνήσω, οι τερματοφύλακες ήταν ένα μεγάλο ζήτημα για το παιχνίδι από τότε που κυκλοφόρησε για το PS3 και το Xbox360.
Βλέποντας όμως ένα ολόκληρο μέρος της παρουσίασης αφιερωμένο σε αυτούς με γέμισε με αισιοδοξία. Στην αρχή είδαμε ένα βίντεο με τον Κασιγιας να κάνει ένα σωρό διαφορετικές αποκρούσεις. Πολλά νέα animations εμφανίστηκαν στην οθόνη, κάτι που μας έκανε να ελπίζουμε πως όχι μόνο θα δούμε πολλά ρεαλιστικά animations, αλλά και πως αυτά θα εμφανίζονται στις κατάλληλες περιστάσεις.
Αποκρούσεις με το ένα χέρι, διαφορετικές αντιδράσεις στα τετ-α-τετ, αντιδράσεις στις λόμπες κλπ, όλα φαίνονταν φρέσκα και ολοκαίνουρια. Ήδη, από αυτή τη πρώιμη έκδοση, οι κινήσεις και η γενικότερη συμπεριφορά τους ήταν πολύ καλύτερη από οτιδήποτε έχουμε δει σε προηγούμενα παιχνίδια.
Κάτι άλλο που είδαμε ήταν το γρήγορο μοίρασμα της μπάλας, όπου ο χρήστης θα ελέγχει τον τερματοφύλακα πολύ γρηγορότερα από πριν, επιτρέποντας την δημιουργία γρήγορων αντεπιθέσεων και περισσότερου ελέγχου.
Οι τερματοφύλακες πλέον έχουν και αυτοί μπάρα δύναμης όταν πετάνε την μπάλα, δίνοντας στον χρήστη περισσότερη ακρίβεια και έλεγχο για το που και σε ποιον θα πάει η μπάλα.
Δυναμικό κοντρόλ First Touch – PES FC
Συνεχίζοντας την ξενάγηση μας στα χαρακτηριστικά του PES FC, παρακολουθήσαμε ένα βίντεο όπου απεικόνιζε τις νέες δυναμικές υποδοχές της μπάλας που είναι διαθέσιμες στο PES 2013. Χρησιμοποιώντας τον σταρ του παιχνιδιού, τον Κριστιανο Ροναλντο, μας παρουσιάστηκαν παραδείγματα από την τεράστια ποικιλία καταστάσεων, συνεπώς και animation κατά των οποίων οι χρήστες πλέον μπορούν να καθορίσουν το πως θα κοντρολάρουν την μπάλα.
Ο Hatsumi μας λέει κατά τη διάρκεια του βίντεο : Αυτοί που βλέπετε είναι οι πολλοί τρόποι με τους οποίους οι παίκτες θα μπορούν να κοντρολάρουν την μπάλα, είτε αυτή βρίσκεται ψηλά είτε χαμηλά.
Χρησιμοποιώντας το R2/RT μπορείτε να κάνετε ένα συγκρατημένο κοντρόλ, επιτρέποντας τον κοντινό έλεγχο της μπάλας.
Για μια πιο δυναμική και επιθετική επιλογή, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το R3 όταν σας έρχεται η μπάλα για να την υψώσετε μπροστά σας. "Σε αυτό το σημείο, βλέπουμε τον Ροναλντο να υποδέχεται μια υψωμένη μπαλιά με μια δρασκελιά, και να την κλωτσά στον αέρα , κάτι πολύ χρήσιμο αν θέλεις να την στείλεις πάνω από έναν επερχόμενο αμυντικό!
Μπορείτε επίσης να κοντρολάρετε την μπάλα κάνοντας απευθείας μια προσποίηση, παραδείγματος χάρη για σουτ, ώστε να μπερδέψετε τους αμυντικούς και να δημιουργήσετε κενούς χώρους."
Μόλις είδα τον Ροναλντο να υποδέχεται μια σκαστή μπαλιά με προσποίηση για σουτ μου έπεσε το σαγόνι. Αυτή η ενότητα της παρουσίασης μας έδειξε μια μεγάλη ποικιλία νέων animation, αλλά σύντομα ανακάλυψα πως μερικοί παίκτες με μεγαλύτερα στατιστικά κάνουν τις κινήσεις διαφορετικά από άλλους.
Για παράδειγμα, η προσποίηση για σουτ του Ροναλντο μόλις κοντρόλαρε την μπάλα δεν ήταν η συνηθισμένη προσποίηση όπου λυγίζεις το πόδι σου για σουτ αλλά σταματάς τη τελευταία στιγμή. Αντίθετα ήταν μια απότομη στροφή με το εξωτερικό.
Περισσότερες πληροφορίες για αυτά όταν μιλήσω για το Player ID.
Αυτή η ενότητα της παρουσίασης τελειώνει με μερικά φανταχτερά παραδείγματα πιθανών καταλήξεων της δυναμικής υποδοχής μπάλας, με το αποκορύφωμα να είναι μια φάση όπου ο γυρισμένος πλάτη στο τέρμα Ροναλντο δέχεται μια ψηλή μπαλιά και αφού κάνει κοντρόλ με το στήθος κάνει ένα ανάποδο ψαλιδάκι. Πολύ, πάρα πολύ εντυπωσιακό.
Response Defending – PES FC
Μια προσθήκη που θα μπορούσε να θεωρηθεί και τεράστια είναι το "Response Defending" (Άμυνα Ανταπόκρισης), που επιτέλους επιτρέπει στους χρήστες να απλώσουν το πόδι για να κόψουν την μπάλα όποτε αυτοί θέλουν.
Ο Hatsumi λέει :
"Στο PES 2013, θέλουμε να δώσουμε στον χρήστη απόλυτο έλεγχο σε όλους τους τομείς του παιχνιδιού. Το response defending, που γίνεται με το διπλό πάτημα του Χ, σας επιτρέπει να απλώσετε το πόδι του παίκτη για να κλέψετε/κόψετε τη μπάλα, όποτε εσείς θέλετε."
Όπως ξέρουμε, η άμυνα στο PES 2011 και 2012 ήταν υπέροχη σαν ιδέα, αλλά δεν λειτουργούσε όσο καλά θέλαμε εμείς. Ποτέ δεν ήσουν απόλυτα σίγουρος για το πότε ο αμυντικός σου θα προσπαθούσε να κλέψει την μπάλα, με αποτέλεσμα να δίνονται ένα σωρό αχρείαστα φάουλ. Αυτό το χρόνο, αν και υπάρχει ακόμα η ίδια μέθοδος οπισθοχώρησης για την διατήρηση του αμυντικού μπροστά στη μπάλα, θα την συνοδέψει και ένα κουμπί αφιερωμένο αποκλειστικά στην απόπειρα κλέψιμο της μπάλας, κάτι που σας επιτρέπει να έχετε μεγαλύτερο έλεγχο στην αμυντική πλευρά του παιχνιδιού, κάνοντας αναγκαία την κατοχή ενός επιπέδου ικανότητας όταν πρόκειται να διεκδικήσετε την μπάλα.
Τα παραδείγματα που παρουσιάστηκαν στο βίντεο έκαναν ξεκάθαρο ότι μια νέα ποικιλία από animation θα συνοδεύει τις νέες αμυντικές καταστάσεις, καθώς το είδος της κίνησης που θα επιχειρήσει ο αμυντικός θα εξαρτάται από την απόσταση του από την μπάλα. Αν η μπάλα βρίσκεται κοντά, θα είναι κάτι σαν ένα κοφτό χτύπημα απομάκρυνσης, ενώ αν είναι πιο μακριά, ο παίκτης θα απλώνει το πόδι του σε μια κίνηση ενδιάμεση του όρθιου και του συρτού τάκλιν.
Ο Hatsumi στο τέλος πρόσθεσε :
"Με τον απόλυτο έλεγχο στο κόψιμο της μπάλας, οι παίκτες πλέον θα μπορούν να διαπράττουν τακτικά φάουλ για να σταματήσουν την ροη του αγώνα αν επιθυμούν… Κάτι που θα άρεσε πάρα πολύ στον Μουρίνιο …."
Player ID
Όταν ο τίτλος εμφανίστηκε στην οθόνη, μπορείτε να φανταστείτε πόσο ενθουσιασμένος ήμουν, ιδίως όταν ο Hosoda ξεκίνησε λέγοντας:
"Η σειρά του PES πρωτοπόρησε στα ποδοσφαιρικά παιχνίδια με την ατομικότητα που διακρίνει τους παίκτες. Φέτος ανεβάζουμε τον πήχη ακόμα πιο ψηλά!"
Έχουμε καταφέρει να απαθανατίσουμε τις κινήσεις 40 με 50 διασήμων παικτών στο παιχνίδι, παράλληλα δημιουργώντας μια ποικιλία κινήσεων για τους υπόλοιπους με βάση τα στατιστικά τους. ”
Αυτό που ακολούθησε ήταν σκέτη ομορφιά , και δεν είχε απήχηση μόνο σε όσους αγαπάνε την έμφαση στην λεπτομέρεια που δίνει το PES, αλλά και σε όλους του φίλους του ποδοσφαίρου μέσα την αίθουσα. Είδαμε μερικά βίντεο από πραγματικούς παίκτες της κλάσης του Ροναλντο, του Κακα και του Ρομπεν, τρέχοντας ο καθένας με το δικό του στυλ, και αμέσως μετά είδαμε την ακριβή απεικόνιση αυτών των κινήσεων μέσα στο παιχνίδι.
Όταν η οθόνη έδειχνε τον Κακά, ο Hosoda πρόσθεσε:
"Ο Κακά, όχι μόνο έχει ένα μοναδικό στυλ τρεξίματος, αλλά καθώς κοντρολάρει την μπάλα, την ανοίγει λίγο πιο πολύ από τους περισσότερους παίκτες. Έτσι προσθέσαμε αυτό το στοιχείο μόνο για αυτόν! Μακάρι να έπαιζε ακόμα για την Μιλαν! "
Όλοι ξέρουν ότι ο Κακά έχει έναν κομψό, ήρεμο ρυθμό όταν τρέχει με την μπάλα, ο όποιος έχει αποτυπωθεί τέλεια στο PES 2013.
Συνεχίζοντας, είδαμε παραδείγματα από άλλες επιπτώσεις του Player ID στο παιχνίδι, όπου ο Hosoda μας θυμίζει :
"Το Player ID δεν έχει να κάνει μόνο με μοναδικά animation, αλλά επηρεάζει όλο το παιχνίδι" .
Είδαμε περισσότερα παραδείγματα σχετικά με αυτό, με πρωταγωνιστές το ντουέτο της Μπαρτσελονα, τον Ινιεστα και τον Τσαβι.
“Όπως στην πραγματικότητα, ο Τσαβι μπορεί να εκτελέσει μια κοφτή στροφή 180 μοιρών, χρησιμοποιώντας και το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό του ποδιού του, κάτι που στο παιχνίδι επιτυγχάνεται με το πάτημα του R2", είπε ο Hosoda, καθώς στην οθόνη προβαλλόταν ο εικονικός διπλά στον αληθινό Τσαβι, εκτελώντας την εν λόγο στροφή.
Δεν είναι μόνο ένα πολύ κάλο animation, αλλά, όπως είπε ο Hosoda, επηρεάζει όλο το παιχνίδι.
Στο παράδειγμα του Ινιεστα είδαμε την επιδέξια χρήση μικρών αγγιγμάτων στην μπάλα, για τον πλήρη έλεγχο της, κάτι που επίσης επιτυγχάνεται με το R2. Αυτό επιτρέπει καλύτερο έλεγχο για όλους τους παίκτες, αλλά αυτοί με υψηλά στατιστικά στον χειρισμό της μπάλας το κάνουν πολύ καλύτερα.
Το παράδειγμα μας δείχνει τον Ινιεστα να ξεφεύγει από δύσκολες καταστάσεις, με το να πηγαίνει την μπάλα από το ένα πόδι στο άλλο πολύ γρήγορα. Είναι ένα μοναδικό animation που κρατά την μπάλα κοντά στα πόδια του, και μια ικανότητα που καταλήγει στην σήμα κατατεθέν κίνηση που κάνει όταν απομακρύνεται από τον παίκτη που μόλις πέρασε. "Ο Ινιεστα είναι ο αγαπημένος μου παίκτης σε παγκόσμια κλίμακα "είπε ο Ηosoda....
Τέλος είδαμε μερικά άλλα προσωπικά στοιχεία, όπως η ρουλέτα του Ριμπερι με την χρήση της φτέρνας, και τη γνωστή, εντυπωσιακή κίνηση του Neymar όπου υψώνει το πόδι του πάνω από την μπάλα.
Η παρουσίαση τελείωσε με ένα κωμικό κομμάτι με πρωταγωνιστή τον Terry. Θυμάστε όταν είχε προσπαθήσει να εμποδίσει ένα σουτ, βουτώντας σαν τον Σούπερμαν? Ε, είναι και αυτή στο παιχνίδι! Αυτή η φάση αντιμετωπίστηκε με γέλια, και ήταν ο καλύτερος τρόπος για να τελειώσεις μια παρουσίαση.
Αφού τελειώσαμε, η ομάδα μας ευχαρίστησε που διαθέσαμε τον χρόνο μας, απάντησε σε ερωτήσεις και μετά μας προσκάλεσε να παίξουμε το παιχνίδι, παρακινώντας μας να δοκιμάσουμε τα στοιχεία που μόλις παρακολουθήσαμε, για να τους πούμε την γνώμη μας.
Προσωπική άποψη : Hands-on
Διασκορπισμένα στην αίθουσα ήταν 7 τραπεζάκια για την κάθε κονσόλα (PS3 & Xbox 360) και κατάφερα να πιάσω ένα τραπεζάκι πριν γεμίσουν όλα. Το εγκατεστημένο Demo είχε μόνο 2 ομάδες (Ρεαλ και Φλαμένγκο) και μόνο ένα στάδιο, όπου μπορούσες να επιλέξεις αν ο αγώνας θα ήταν ημέρα ή νύχτα.
Αυτό που παρατήρησα κατευθείαν ήταν το νέο μενού που εμφανίζεται όταν επιλέγεις ομάδες. Αντί για 2 παίκτες να κάθονται στην μέση αλλάζοντας πόζες κάθε λίγο, τώρα υπήρχε από ένας παίκτης της κάθε ομάδας στην κάθε πλευρά της οθόνης, σε ολόσωμη λήψη και ανάμεσα τους οι 2 εντεκάδες των ομάδων τοποθετημένες σε ένα γήπεδο.
Από το εν λόγο μενού μπορείς να επιλέξεις στάδια, τακτικές και ρυθμίσεις αγώνα. Το μενού με τις τακτικές είναι μέχρι στιγμής ίδιο με το PES 2012, αν και θα πρέπει να περιμένετε σημαντικές αλλαγές, καθώς ο κώδικας που παίξαμε ήταν πολύ πρώιμος.
Ξεκινάμε τον αγώνα λοιπόν, και όλα δείχνουν μέχρι στιγμής λίγο πιο οικεία απ’όσο θα έπρεπε. Ίδια γραφικά για την παρουσίαση ομάδων, ίδιες κάμερες, κάτι που για να είμαι ειλικρινής το βρήκα απογοητευτικό, επειδή περίμενα να υπάρξουν βελτιώσεις σε αυτόν το τομέα.
Αφού ξεκίνησε ο αγώνας όμως, αρχίζω να καταλαβαίνω γιατί η ομάδα του PES εστίασε τόσο πολύ στο gameplay. Είναι μια απόλυτη αναβάθμιση από το PES 2012, η οποία είναι εμφανής από το ξεκίνημα.
Καθώς η μπάλα παιζόταν, πρόσεξα ότι ο ρυθμός του παιχνιδιού ήταν πολύ πιο αργός. Φαινόταν να είναι λιγότερο τυχαίος κάτι που κάνει το παιχνίδι πολύ πιο ρεαλιστικό. Αυτό το χαρακτηριστικό δεν περιορίζεται στον τρόπο που κυλά η μπάλα στο γήπεδο, αλλά και και στον τρόπο που οι παίκτες κινούνται με ή χωρίς την μπάλα.
Καθώς κάνω πάσες ανάμεσα στους μέσους και τους αμυντικούς μου, παρατηρώ ότι οι παίκτες τοποθετούνται καλύτερα και δημιουργείται περισσότερος κενός χώρος για να κινηθώ.
Οι βελτιώσεις της ΑΙ σε αυτόν τον τομέα είχαν αναφερθεί και στην παρουσίαση και ήταν ήδη ξεκάθαρα εμφανείς. Ευτυχώς, οι παίκτες δεν έπαιζαν “μπουλούκι”, όπως στο παρελθόν.
Όταν έδωσα την μπάλα στον Ροναλντο και κινήθηκα στα πλάγια οι αμυντικοί άρχισαν να συσσωρεύονται και να κλείνουν χώρους, αλλά μετά από λίγες γρήγορες πάσες μπόρεσα να ελευθερώσω χώρους για να επιτεθώ από την άλλη πλευρά. Ήταν πολύ αναζωογονητική αίσθηση.
Επίσης οι αντίπαλοι παίκτες φαίνεται να καταλαβαίνουν πολύ καλύτερα που πρέπει να πάνε καθώς εξελίσσεται ο αγώνας. Καθώς κατεβάζεις μπάλα, οι αμυντικοί προσπαθούν να σου κλείσουν τις επιλογές για πάσα, αντί να σου ορμάνε όλοι. Αν κρατήσεις για πολύ ώρα μπάλα θα ορμίσουν, αλλά αυτή δεν είναι πλέον η μόνη τους επιλογή.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρω ότι ενώ η προεπιλογή για την βοήθεια στις πάσες ήταν στις 3 μπάρες, μου φάνηκε πολύ πιο ελεύθερο από το PES 2012. Ήταν πιθανό να κάνεις λάθος πάσες όσων αφορά την κατεύθυνση αλλά και να βάλεις περισσότερη δύναμη απ’ότι χρειαζόταν.
Δοκιμάζοντας να παίξω μερικά παιχνίδια με το 0 στις μπάρες μπορώ να πω ότι αυτή η επιλογή προορίζεται ως ότι πιο κοντινό σε full manual.
Ελέγχεις και την δύναμη και την κατεύθυνση και ήταν υπέροχο να βλέπω το PES να διαθέτει επιτέλους μια τέτοια επιλογή. Πρέπει να επισημάνω όμως, ότι ένιωσα τα στατιστικά των παικτών να παίζουν μικρό ρόλο, αλλά κυρίως στην ταχύτητα των πασών.
Με την επιλογή στο 0 στις μπάρες και με την κατεύθυνση καθορισμένη από τον χρήστη, ακόμα και οι πάσες του Αλονσο μπορεί να πηγαίνουν λίγο πιο γρήγορα απ’ότι θα έπρεπε.
Φυσικά κάθισα και έμαθα να χειρίζομαι τον απόλυτο έλεγχο που διαθέτει το PES 2013 στην υποδοχή της πάσας, χρησιμοποιώντας το R2 και το R3. Ανακάλυψα ότι ο συγχρονισμός είναι το κλειδί της επιτυχίας, καθώς όταν τον επιτυγχάνεις το αποτέλεσμα είναι εμφανές, ιδίως με το R3.
Αν ο συγχρονισμός είναι σωστός οδηγεί στο σήκωμα της μπάλας στον αέρα, και είδα μερικά πανέμορφα animation όταν καταφέρνεις να υποδεχτείς την μπάλα αψεγάδιαστα. Την ίδια στιγμή χρησιμοποιούσα το R2 όποτε μου ερχόταν κάποια δύσκολη μπαλιά, και είδα αρκετές φορές τον παίκτη να σταματά μια σκαστή μπαλιά πατώντας την με το κάτω μέρος του παπουτσιού. Αυτό το στοιχείο, αν χρησιμοποιηθεί τη σωστή στιγμή, θα σας βοηθήσει να διαμορφώσετε τον τρόπο παιχνιδιού σας, ιδίως όταν αντιμετωπίζετε ομάδες που έχουν παίκτες με ποικιλία ικανοτήτων.
Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να αναφέρω κάτι που σίγουρα θα ευχαριστήσει πολλούς οπαδούς του PES:
Δεν χρειάστηκε να πατήσω super cancel ούτε μια φορά. Αν μη τι άλλο, στην αρχή ο απόλυτος έλεγχος ήταν λίγο αποθαρρυντικός. Οι παίκτες δε μένουν σε μια θέση και πρέπει να είσαι σε αναμμένα κάρβουνα όταν δέχεσαι πάσες ή σέντρες.
Για παράδειγμα, όταν κάνεις μια προωθημένη πάσα, ο παίκτης σου δεν θα αρχίσει να τρέχει αυτόματα πίσω της. Αφού την κάνεις, αν δεν πατήσεις R1 για να τρέξεις, ο παίκτης σου θα πάει προς αυτήν, αλλά με αργό βηματισμό.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι με τις ψηλές μπαλιές. Όταν κτυπάει ελεύθερο άουτ ο τερματοφύλακας της αντίπαλης ομάδας, θα χρειάζεται να τοποθετείς εσύ τον παίκτη σου στο μέρος που θα σκάσει η μπάλα ώστε να παλέψει με τον αντίπαλο για την διεκδίκηση της. Ο απόλυτος έλεγχος θέλει λίγο χρόνο για να τον συνηθίσεις, αλλά είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτος.
Η επόμενη σημαντική βελτίωση έγινε εμφανής από μόνη της και ήταν η αμυντική λειτουργία. Καθώς έκανε επίθεση η Φλαμένγκο, μπόρεσα να την σταματήσω στο κέντρο του γηπέδου με ένα καλά συγχρονισμένο κόψιμο από τον Κεντιρα.
Υπήρχε μια απόσταση από τον επιθετικό, αλλά αυτός βούτηξε και έκλεψε την μπάλα. Αυτό που ένιωσα αμέσως ήταν ότι το κόψιμο ήταν αρκετά assisted καθώς ο Κεντιρα φάνηκε να στοχεύει τον παίκτη κατά το κόψιμο.
Αυτό που κατάλαβα ύστερα από μερικούς ακόμα αγώνες είναι ότι το κόψιμο της μπάλας εξαρτάται πολύ από τα στατιστικά των παικτών. Η ακρίβεια και ο συγχρονισμός κάνουν τη διαφορά, αλλά η επιτυχία του καθορίζεται κυρίως από το πόσο καλός είναι ο παίκτης. Κατάλαβα πως παίκτες όπως ο Πεπε και ο Ραμος είναι πάρα πολύ αποτελεσματικοί όταν ορμάνε για την μπάλα, ενώ οι επιθετικοί μου ήταν πολύ πιο δυσκίνητοι όταν προσπαθούσαν να ξαναπάρουν την μπάλα από αυτούς.
Η παράμετρος του ότι στοχεύεις όταν πας να κόψεις την μπάλα ήταν και αυτή ευπρόσδεκτη, ιδίως όταν η ακρίβεια εξαρτάται από τα στατιστικά των παικτών, πράγμα που καθιστά τον χειρισμό αμυντικών παγκόσμιας κλάσης πολύ πιο πλεονεκτικό. Όπως φαντάζεστε, ήδη σκεφτόμουν για την ομάδα μου στο Μαστερ Λιγκ!
Για να αντιμετωπιστεί το πλεονέκτημα της αμυντικής λειτουργιάς, παρατήρησα ότι ο έλεγχος της μπάλας με μικρά αγγίγματα χρησιμοποιώντας το R2 χρησιμοποιούνταν στο να ξεγελάσει τους αμυντικούς, προτρέποντας τους να κάνουν τάκλιν και στρίβοντας απότομα για να τους αποφύγω.
Χρησιμοποιώντας το R2 οι παίκτες κάνουν πιο κοντινά αγγίγματα στην μπάλα, επιδεικνύοντας μερικά όμορφα νέα animation.
Η αποφυγή (sidestep) με το πάτημα του R2 πλέον κάνει τους παίκτες να κινούνται προς τα πλάγια, κυλώντας το πόδι τους πάνω στην μπάλα. Όταν στρέφεις τον μοχλό προς τα πίσω κάνει τον παίκτη να τραβά με μικρά αγγίγματα την μπάλα πίσω ενώ κοιτάζει προς το αντίπαλο τέρμα και όταν στρέφεις τον μοχλό μπροστά σου δίνει μια μικρή ώθηση προς τα μπροστά, ανάλογα τον παίκτη.
Θα δείτε μια ποικιλία διαφόρων animation ανάλογα την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε.
Αφού περάσεις τον αμυντικό που σε μαρκάρει και δημιουργήσεις μια ευκαιρία, είναι ώρα να σουτάρεις και τα σουτ πλέον διαφέρουν πάρα πολύ από το PES 2012, του οποίου τα σουτ ήταν, μαζί με τους τερματοφύλακες, τα πιο αδύναμα σημεία.
Μπορώ να πω πως η ΚΟΝΑΜΙ κατάφερε να διορθώσει και τα 2 αυτά ζητήματα αποτελεσματικότατα.
Η μεγαλύτερη προσθήκη στα σουτ φέτος είναι η επιλογή για τελείως manual σουτ, όπου πατάς L2 όσο γεμίζει η μπάρα δύναμης τους. Ήταν ένα από τα σημεία-κλειδια της παρουσίασης και χρησιμοποιήθηκαν από τους περισσότερους που δοκίμασαν το παιχνίδι.
Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι έχεις απόλυτο έλεγχο στο που θα πάει η μπάλα, αλλά και το ότι η σωστή εκτέλεση του σου παρέχει ένα αίσθημα ικανοποίησης, καθώς λόγο της ελαφρώς μεγαλύτερης ταχύτητας του από τα κανονικά σουτ, υπάρχει μεγάλο ρίσκο αποτυχίας.
Το να το χρησιμοποιείς σου δίνει μεν ένα μικρό πλεονέκτημα, αλλά ταυτόχρονα αυξάνει τις πιθανότητες να στείλεις την μπάλα στην εξέδρα. Μερικές φορές, όπως έμαθα από προσωπικές εμπειρίες, άμα το παρακάνεις μπορεί η μπάλα να καταλήξει στο σημαιάκι του κόρνερ!
Όπως και στις πάσες, κάποιο ρόλο παίζουν και τα στατιστικά των παικτών, ώστε να διατηρηθεί η αίσθηση της ατομικότητας των παικτών. Για παράδειγμα, τα σουτ παικτών όπως του Μπενζεμα και του Ροναλντο έχουν μια κάποια παραπάνω δύναμη.
Στην άλλη πλευρά του χειριστηρίου είναι το R2, και πατώντας το αφού γεμίσετε την μπάρα δύναμης όσο θέλετε, θα εκτελέσετε ένα φαλτσαριστό σουτ. Αν και στο PES 2012 δεν ήταν πολύ εμφανές, στο PES 2013 το φάλτσο κάνει αισθητή την παρουσία του. Το δοκίμασα με πολλούς παίκτες και η μπάλα παίρνει μια εντελώς διαφορετική τροχιά από τα κανονικά σουτ, κάτι που θα ευχαριστήσει όσους το ζητούσαν φέτος.
Γενικά τα σουτ έχουν διορθωθεί σημαντικά, εκτός των manual. Υπάρχει πολύ περισσότερος έλεγχος για το που πάει η μπάλα και ευτυχώς αποτελεί μεγάλη βελτίωση από πέρυσι. Λέγοντας το αυτό, τονίζω ότι το manual σουτ έχει λίγη περισσότερη δύναμη, κάτι που το κάνει πολύ πιο απολαυστικό και ο χρόνος θα δείξει αν η ΚΟΝΑΜΙ θα μας επιτρέψει να το έχουμε ως προεπιλογή αντί να χρειάζεται να πατάμε ένα κουμπί για να το εκτελέσουμε.
Στην άλλη πλευρά των σουτ όμως υπάρχουν οι τερματοφύλακες, για τους οποίους πολλά μπορούν να ειπωθούν στο συγκεκριμένο τομέα. Οι λέξεις που θέλετε να ακούσετε είναι αξιόπιστοι, έξυπνοι και υπεύθυνοι, και είμαι στην ευχάριστη θέση να πω πως όλα αυτά τα χαρακτηριστικά υπάρχουν, ακόμα και σε αυτήν την πρώιμη έκδοση του παιχνιδιού.
Σπάνια βλέπαμε τους τερματοφύλακες να κάνουν λάθη και ειλικρινά δεν θυμάμαι περίπτωση στην οποία να με απογοήτευσαν.
Τα animation για τις αποκρούσεις ήταν αρκετά καλά, αν όχι όσο θεαματικά όσο στα βίντεο που παρακολουθήσαμε στη παρουσίαση. Αν και δεν φαινόταν να υπάρχει τεράστια ποικιλία, καθώς είδαμε μερικά από αυτά να επαναλαμβάνονται αρκετά συχνά. Παρόλα αυτά, έκαναν ότι τους ζητούσαμε, και έπιαναν ένα ικανοποιητικό αριθμό σουτ.
Ήταν ωραίο να βλέπουμε πως αντιδρούσαν οι τερματοφύλακες στα τετ-α-τετ κάθε φορά, ανάλογα με τις καταστάσεις, και το animation της βουτιάς στα πόδια του επιθετικού δεν πολύ εμφανίστηκε, επειδή πλέον μένουν όρθιοι περισσότερο και αντιδρούν πολύ καλύτερα.
Αφού πιάσουν την μπάλα, πλέον σηκώνονται όρθιοι πιο γρήγορα ώστε να είναι έτοιμοι να την δώσουν όσο το δυνατόν συντομότερα.
Η προσθήκη της μπάρας δύναμης είναι και αυτή ευπρόσδεκτη, καθώς σου δίνει μια πρωτόγνωρη ακρίβεια στο που θες να στείλεις την μπάλα.
Τέλος, έχοντας καλύψει τα κυριότερα στοιχεία του gameplay, ήρθε η ώρα να αναφερθώ στα γραφικά και τα animations.
Αυτό τον τομέα δεν τον διαφήμισε αρκετά η ΚΟΝΑΜΙ φέτος και είναι ξεκάθαρο το γιατί. Παρόλο που η αισθητική πλευρά του παιχνιδιού έχει βελτιωθεί, έχει μείνει πολύ κοντά στα περσινά δεδομένα. Τα animations είναι πολύ καλύτερα, με μερικές εντυπωσιακές προσθήκες που κάνουν το παιχνίδι να κυλλά πολύ καλύτερα.
Εκτός από την μεγάλη ποικιλία των animation που υπάρχουν σχετικά με τις πάσες και τα σουτ, πολύ δουλεία έχει γίνει και στα animation της σέντρας. Όχι μόνο η μπάλα φτάνει πιο αργά στην περιοχή, αλλά τα animation των παικτών διαμορφώνονται με βάση το είδος της σέντρας.
Υπάρχουν πολλά animations που εξαρτώνται από το περιβάλλον και τις καταστάσεις στις οποίες βρίσκεται ο παίκτης, όπου θα δείτε μοναδικά animation ανάλογα την περίσταση. Οι παίκτες θα χτυπούν την μπάλα στην πρώτη τους επαφή με αυτή διαφορετικά και επίσης θα προσαρμόζουν το σώμα τους στην θέση της μπάλας όποτε σουτάρουν, πασάρουν ή κάνουν κεφαλιά.
Ήταν ωραίο να βλέπεις μια τέτοια ποικιλία, ιδίως όταν πέρσι υπήρχε μόνο ένας τρόπος για την εκτέλεση συγκεκριμένων κινήσεων.
Τα ίδια μπορούν να ειπωθούν και για την προσποίηση στα σουτ, όπου οι παίκτες με μεγάλα στατιστικά θα κάνουν μια απότομη στροφή με το εξωτερικό αντί για την συνηθισμένη κίνηση. Είναι αισθητικά εντυπωσιακό animation, αν και νιώθεις ότι είσαι περιορισμένος μέσα σε έναν κύκλο κατά την εκτέλεση του.
Ελπίζω πως η ΚΟΝΑΜΙ θα το διορθώσει για την επίτευξη ενός πιο ομαλού αποτελέσματος.
Γενικά ότι έχει σχέση με το Player ID δείχνει υπέροχο επίσης, ιδίως με τον Ροναλντο. Όλες οι κινήσεις του στο παιχνίδι φαίνονται υπέροχες. Ο τρόπος που τρέχει, που ελέγχει την μπάλα, σουτάρει, δίνει πάσες κλπ είναι απαράλλακτος με τον αντίστοιχο αληθινό και ταιριάζει καλά με όλους τους υπόλοιπους παίκτες που είχαν την τύχη να χρίζουν την ανάλογης προσοχής με αυτόν.
Νιώθω ότι πολλές λεπτομέρειες χάνονται από την κάμερα ευρείας λήψης λόγο της χαμηλής ανάλυσης του demo, αλλά ελπίζω να δουλευτεί αυτός ο τομέας πριν την κυκλοφορία.
Όταν τέλειωσε το παιχνίδι αντικρίσαμε το ίδιο μενού με τα highlight, αν και πλέον υπάρχει μια καρτέλα που δείχνει την απόδοση των παικτών, καθώς και ποιος ήταν ο MVP του αγώνα, κάτι που παλιά χρειαζόταν να το επιλέξεις από το μενού για να το δεις.
Και εδώ τελειώνουν οι εντυπώσεις μου από την εμπειρία μου με το PES 2013.
Με την Ε3 να πλησιάζει να είστε έτοιμοι για να δείτε ακόμα περισσότερα στοιχεία του παιχνιδιού, καθώς θα είμαστε εκεί και θα έχουμε την τύχη να παίξουμε ένα νεώτερο κώδικα του παιχνιδιού, που σημαίνει πιο πολλές ομάδες.