Προενισχυτής (ΜΜ) πικάπ – «Εξουδετέρωση» παρασιτικών υποήχων.

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
H κεντρική ιδέα πέριξ της οποίας αναπτύχθηκε το κύκλωμα είναι – πολλές «πηγές» συγκλίνουν προς αυτή – πως το μπάσο στους δίσκους είναι μονοφωνικό κάτω των 150Hz και φυσικά «κοινό» και στα δύο κανάλια. Επομένως όλοι οι κατοπινοί χαμηλόσυχνοι «μηχανικοί» θόρυβοι που θα «προστεθούν» στα δύο κανάλια, θα έχουν εγγενή διαφορά φάσης περίπου 180°, σε σχέση με το αντίστοιχης συχνότητας μονοφωνικό «ακουστικό» σήμα των αυλακιών. Οπότε αθροίζοντας τα κανάλια οι αντίστροφης φάσης «ξενόφερτοι» μηχανικοί θόρυβοι θα «εξουδετερωθούν».

https://www.analogueseduction.net/phono-stages-phono-boards/KABRF1.html

Ο προενισχυτής ολοκληρώθηκε κυκλωματικά, αλλά δεν κατασκευάστηκε ακόμα για να αξιολογηθεί, διότι μου απομένει η σχεδίαση της πλακέτας. Παρουσιάζω λοιπόν τη θεωρητική σχεδίαση, ελπίζοντας να λειτουργήσει ως πρακτική πηγή έμπνευσης γι' άλλους που θα ήθελαν να σχεδιάσουν τον δικό τους προενισχυτή.

Η ενίσχυση του IC1 ικανοποιεί το ήμισυ της απαίτησης ισοστάθμισης κατά RIAA, αλλά με μετατοπισμένο τον πόλο των 50,05Hz χαμηλότερα, περίπου στα 20Hz.

https://sound-au.com/project06.htm

H ενίσχυση του IC2 ικανοποιεί το δεύτερο ήμισυ της απαίτησης ισοστάθμισης κατά RIAA.

Τα IC3,4 υλοποιούν ένα υψιπερατό φίλτρο με συχνότητα αποκοπής στα 140Hz.

To IC6-Α είναι αθροιστής-ενισχυτής, οπότε στην έξοδό του εμφανίζεται ενισχυμένο μονοφωνικό σήμα που στη συνέχεια περνάει κι ενισχύεται περαιτέρω από το φίλτρο υποήχων IC6-B.

Κατόπιν διέρχεται από το βαθυπερατό φίλτρο IC7,8 με συχνότητα αποκοπής στα 140Ηz και τελικά το μονοφωνικό μπάσο προστίθεται στο στερεοφωνικό σήμα με τους αθροιστές IC5.

Στον πυκνωτή (100pF) εισόδου για τη σύζευξη της κεφαλής, πρέπει να συνυπολογιστεί αθροιστικά και η συνολική «χωρητικότητα» της καλωδίωσης του πικάπ (περίπου 30pF/30εκ.), οπότε η τελική συνολική χωρητικότητα αναμένεται να υπερβαίνει αρκετά την τυπική της προδιαγραφής του πυκνωτή. Διότι ως γνωστό, κάθε κεφαλή χρειάζεται να «βλέπει» χωρητικότητα εντός συγκεκριμένων ορίων για ν' αποδώσει σωστά τις υψηλές συχνότητες, αλλιώς τα πρίμα «υποφέρουν» .

Η αντίσταση (10Ω) «διαχωρισμού γειώσεων» της αριστερής εισόδου, είναι συχνά απαραίτητη για ν’ αποφεύγεται ο βρόχος γείωσης για κεφαλές που γειώνουν το μεταλλικό «σώμα» τους και τον βραχίονα, μ’ ένα χάλκινο έλασμα στον αρνητικό (πράσινο) ακροδέκτη εξόδου του αριστερού καναλιού τους.

Τέλος στο περιεκτικό «παρασιτικοί υπόηχοι» περιλαμβάνονται το rumble του lacquer κοπής του δίσκου, το rumble του πικάπ, ο «βόμβος» όταν «ανεβοκατεβαίνει» η βελόνα στα σκεβρώματα του δίσκου, η ακουστική ανάδραση από τα ηχεία όταν είναι «κοντά» στο πικάπ και η ανεξέλεγκτη «διαδρομή» των woofers στα κοινότυπα ηχεία bass-reflex (ο σωλήνας συντονισμού «αδρανεί» και συμπεριφέρεται ως «μεγάλη τρύπα στο κουτί» για συχνότητες χαμηλότερες από αυτές που «υποστηρίζονται» από τις διαστάσεις του και για σταθερό – πάντα – όγκο καμπίνας).
 

Attachments

  • PHONO anti-rumble.png
    PHONO anti-rumble.png
    745.9 KB · Views: 27
  • PHONO anti-rumble DECOUPLING.png
    PHONO anti-rumble DECOUPLING.png
    90.5 KB · Views: 26
Last edited:
  • Like
Reactions: vlad66

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,981
Αγιοι Αναργυροι
Ναι, στο αρνητικό του αριστερού καναλιού γειώνουν το μεταλλικό σώμα των κεφαλών , αλλά αυτό είναι το μπλέ Μιχάλη..
κάποιες κεφαλές όπως οι Grado δεν γειώνουν το "σώμα" τους αποκομίζοντας κάποια ηχητικά οφέλη (δεν θυμάμαι τι) και γι'αυτό σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν παράπονα θορύβου από χρήστες..
έχω σκοπό να πειραματιστώ με Grado γειώνοντας το μεταλλικό σώμα για να δω την όποια διαφορά...
 
Last edited:

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Ναι, στο αρνητικό του αριστερού καναλιού γειώνουν το μεταλλικό σώμα των κεφαλών , αλλά αυτό είναι το μπλέ Μιχάλη..
All cartridges have a color coding of the terminals, indicating RED and GREEN for right channel respectively hot and ground terminal. WHITE and BLUE for left channel respectively hot and ground terminal.

Green terminal will always be used for grounding the cartridge housings or motor-system, whenever connected inside the cartridge.

 
Last edited:

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,743
έχω σκοπό να πειραματιστώ με Grado γειώνοντας το μεταλλικό σώμα για να δω την όποια διαφορά...
Βρες τροπο να το γειωσεις στο headshell και θα γειωθει αυτοματα μεσω της γειωσης του phono., να δεις και με αυτο τον τροπο τι γινεται.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,981
Αγιοι Αναργυροι
Βρες τροπο να το γειωσεις στο headshell και θα γειωθει αυτοματα μεσω της γειωσης του phono., να δεις και με αυτο τον τροπο τι γινεται.
σκεφτόμουν να της περάσω πολύ λεπτό αγωγό από το πιν της και να τον "σφηνώσω" στο σώμα της.. στο hs είναι ακόμα πιο εύκολο , αλλά hs και κεφαλή θα ..παντρευτούν :ROFLMAO:

τελικά σε ποιό κανάλι είναι οι γειώσεις στις κεφαλές που έχουν γείωση;;
για ρίξε μια ματιά σε κάποια shure που έχουν εξωτερικό λαμάκι...
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,743
Εισαι σιγουρος οτι το κελυφος της grado σου δεν ειναι γειωμενο ;
Απο ενα σημειο και μετα αρχισαν να το γειωνουν σε καποια μοντελα.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,981
Αγιοι Αναργυροι
Η shure M75 στο δεξι , η ELAC στο αριστερο . Διαλεγεις και παιρνεις :ROFLMAO:
ούτε οι ortofon και empire συμφωνούν... :ROFLMAO:

IMG_20230830_175108[1].jpg


IMG_20230830_174835[1].jpg

γιατί όμως;;;

δεν παίζει ρόλο σε ποιό (-) θα πάει η γείωση της κεφαλής;;
από τα γραφόμενα του Μιχάλη κατάλαβα ότι παίζει ρόλο....
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,981
Αγιοι Αναργυροι
Εισαι σιγουρος οτι το κελυφος της grado σου δεν ειναι γειωμενο ;
Απο ενα σημειο και μετα αρχισαν να το γειωνουν σε καποια μοντελα.
τα σώματα και των 2 grado που έχω είναι βερνικωμένα και αδύνατον να τα τσεκάρω χωρίς ατσαλιά..
με την απορία θα μείνουμε...
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,743
γιατί όμως;;;

δεν παίζει ρόλο σε ποιό (-) θα πάει η γείωση της κεφαλής;;
Για την κεφαλη δεν παιζει ρολο.
Καλυτερα κατα τη γνωμη μου να γειωνεται στο βραχιονα/headshell.
Μη σου πω οτι και τα δυο αρνητικα καλυτερα θα ηταν αν ηταν ενωμενα και γειωμενα μαζι στο phono.
 
  • Like
Reactions: STENTOR and vlad66

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,743
Το κελυφος δεν ειναι γειωση , αλλα θωρακιση.
Γειωνεται μεσω του ενος αρνητικου των πηνιων που καταληγουν ουτως η αλλως στη γειωση του phono.
Πιθανον ο λογος που καποιες grado βουίζουν σε καποια πικαπ ειναι διοτι το κελυφος ειναι αγειωτο, αρα τα πηνια ειναι αθωρακιστα και εχουν προβλημα κυριως με τα μοτερ καποιων πικαπ.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,981
Αγιοι Αναργυροι
Υπερβολικα δεν της πεφτουν της blue τα ............. "blue" hsw ??? :LOL:
Έλα μην γίνεσαι κακός.... :ROFLMAO:
καλή κεφαλή είναι σε γενικές γραμμές.. ( η Empire Ε200/S300 φυσικά είναι πολύ καλύτερη).
άλλωστε έχω πολλά σετ πολύ καλών hsw και δεν μου λείπει η 4άδα της Ortofon :LOL:
 
  • Like
Reactions: AUDIOLYTIC

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,743
Δεν λεω οτι δεν ειναι καλη. Για τα hsw λεω ......... :D
Αν δεν ειχα την 97xE (κυριως με τη JICO NUDE ακιδα) μπορει να επαιρνα μια blue.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,981
Αγιοι Αναργυροι
Δεν λεω οτι δεν ειναι καλη. Για τα hsw λεω ......... :D
Αν δεν ειχα την 97xE (κυριως με τη JICO NUDE ακιδα) μπορει να επαιρνα μια blue.
εδώ έχω 7Ν στην VM95C ...!

IMG_20230830_194832[1].jpg
τα "blue" στην blue σε πείραξαν ;;;;; :ROFLMAO::ROFLMAO:
άστα να τα φοράει....
(..τάνα θα κάνουμε και αυτό το νήμα , ...πάλι) :LOL: