Προενισχύτριες λάμπες.

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,411
Βέροια
Σκέφθομαι να μάθω μερικά για τις παραπάνω.

Ας πούμε για την ECC83 (12ax7) που είναι και από τίς πιό κοινότυπες ή και άλλες.
- Θα ήθελα να μάθω αν οι λάμπες ανεξαρτήτου εταιρίας, έχουν τα ίδια ηλεκτρικά χαρακτηριστικά.
- Ποια είναι τα σημαντικότερα εξ' αυτών και τι κάνει το καθένα.
- Πως βλέπουμε σε τι κατάσταση βρίσκονται οι λάμπες μας. Ή αν π.χ βρούμε τίποτα μεταχείρες κελεπούρι...
- Από τι απειλούνται.
- Την συντήρησή τους και την σωστή χρήση.
- Κατάθεση ηχητικών εμπειριών διαφορετικών τύπων ή brand mames.
- Kαινούργιες ή NOS?
- Πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα (ηχητικά και αξιοπιστίας) μεταξύ διαφορετικών προενισχύτριων λυχνιών.

Αυτά μου έρχονται μέχρι στιγμής στο μυαλό.
Αν θέλετε συμπληρώνετε τον κατάλογο.
 
19 June 2006
8,661
Μία από τις καλύτερες που έχω ακούσει είναι η 7025 η Sylvania.
NOS.
Τρελή ησυχία,ταχύτατη, δυναμική.
Τη Δευτέρα θα φέρω το τετράδιο με τις παρατηρήσεις μου από τις ακροάσεις με μεγάλο αριθμό λαμπών αυτού του τύπου.
Τεχνικά, έχουμε μέλη με πλούτο λαμπίσιων γνώσεων.
Πάντως από μηχάνημα σε μηχάνημα τα ηχητικά χαρακτηριστικά μίας λάμπας διαφέρουν.
Το ότι κάποια Audio Research παίζουν εξαιρετικά με sovtek είναι θέμα.
Υπάρχουν πολύ ποιοτικότερες λάμπες και το αποτέλεσμα είναι σούπα.
Στον LS2 mkii που είχα, του είχα βάλει από Valvo χρυσοπόδαρη μέχρι Telefunken . Αυτός φώναζε Ρωσία.

Ένας λαμπάτος ενισχυτής δεν πρέπει να σχεδιάζεται γύρω από τα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά των λαμπών του;
Aκόμη και από τον ηχητικό τους χαρακτήρα;
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Πολύ ωραίο θέμα ρε Γιάννη !

.....μάλλον έχουμε να συζητήσουμε πολλά ...απο τίς σημειώσεις /εμπειριες του ο καθένας
Πριν απο ολα ας πούμε για ένα λάθος που γίνεται συνέχεια ...

Λοιπόν οπως ξέρετε πολλοί είναι αυτοί που δοκιμάζουν αντιστοιχίες/ισοδυναμίες στίς λάμπες
..δυστυχώς λόγω παραπληροφόρησης που συμβαίνει συχνά και στο διαδίκτυο , πολλοί έχουν δοκιμάσει τήν 5751 στην θέση τής 12ΑΧ7 -ΕCC83 (Gain = 93-100)
...λοιπόν η λυχνία αυτή μπορεί να είναι κάπως παρόμοια , ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ....έχει άλλα χαακτηριστικά και ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ Gain (59-68)

Προσοχή λοιπόν γιατί σε μερικά κυκλώματα (DC coupl. κλπ ) μπορεί να γίνει ακόμα και ζημιά .
 
Last edited:

Morfeas

Supreme Member
17 June 2006
3,508
Voula, Athens
Ακριβόπουλος Γιάννης said:
Σκέφθομαι να μάθω μερικά για τις παραπάνω.

Ας πούμε για την ECC83 (12ax7) που είναι και από τίς πιό κοινότυπες ή και άλλες.
1 Θα ήθελα να μάθω αν οι λάμπες ανεξαρτήτου εταιρίας, έχουν τα ίδια ηλεκτρικά χαρακτηριστικά.
2 Ποια είναι τα σημαντικότερα εξ' αυτών και τι κάνει το καθένα.
3 Πως βλέπουμε σε τι κατάσταση βρίσκονται οι λάμπες μας. Ή αν π.χ βρούμε τίποτα μεταχείρες κελεπούρι...
4 Από τι απειλούνται.
5 Την συντήρησή τους και την σωστή χρήση.
6 Κατάθεση ηχητικών εμπειριών διαφορετικών τύπων ή brand mames.
7 Kαινούργιες ή NOS?
8 Πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα (ηχητικά και αξιοπιστίας) μεταξύ διαφορετικών προενισχύτριων λυχνιών.

Αυτά μου έρχονται μέχρι στιγμής στο μυαλό.
Αν θέλετε συμπληρώνετε τον κατάλογο.

1 Ναι. Ακριβώς τα ίδια, διαφορετικά δεν θα ήταν ECC83/12AX7. Σημειώνουμε εδώ ότι οι ανοχές στα χαρακτηριστικά είναι απο μέτριες έως μεγάλες. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται τελικά, για χειροποίητα εξαρτήματα.
2 Πολλά. Θα έλεγα όλα που την προσδιορίζουν. Η κάθε λυχνία έχει κατασκευαστεί για να ικανοποιήσει συγκεκριμένες ανάγκες. Αν κοιτάξετε τα datasheets των κατασκευαστών ξεκινάνε με το που θα χρησιμοποιηθεί. Ειδκά για Audio αναφέρονται κύρια οι λυχνίες ισχύος. Ολες οι μικρές είναι joker.
3 Μετρώντας την διαγωγιμότητα (gm) με ειδικό όργανο ή τρόπο. Η διαγωγιμότητα δείχνει πόση ζωή έχει μείνει στην κάθοδο. Επίσης ελέγχουμε -με το ίδιο όργανο- ότι υπάρχει βλάβη (βραχυκύκλωμα, αυξημένος θόρυβος, αέρας κτλ).
4 Απο πολλά. Απ τον χρόνο λειτουργίας τους, τις παραμέτρους στο κύκλωμα, τις δονήσεις. Ο χρόνος λειτουργίας επηρεάζεται απο πολλούς παράγοντες όπως η επαρκής ψύξη, το ποσοστό ισχύος. Ενας απ τους πιο συνηθισμένους τρόπους για να πεθάνει μια λυχνία είναι η διακοπή του νήματος. Αυτό γίνεται απο τις καταπονήσεις που δέχεται όταν ανάβει απο κρύο, απ την τάση του και απο δονήσεις που δέχεται η λυχνία.
5. Συντήρηση για την λυχνία την ίδια δεν υπάρχει εκτός απ το καθάρισμα στα πόδια αν χρειάζεται. Αν δεν χρειάζεται καλύτερα να μην γίνεται γιατί μάλλον θα λειτουργήσει προς το χειρότερο.
6 Καλή ερώτηση, προχωράμε στην επόμενη.
7 Και τα δύο ανάλογα με την περίπτωση.
8 Αυτά χαρακτήριζαν κύρια τα εργοστάσια αν μιλάμε για τον ίδο τύπο. Γενικά, δεν υπάρχει απάντηση.

Να σημειώσουμε ότι και στις λυχνίες -όπως σε κάθε τι άλλωστε- η βιομηχανία κινήθηκε πολύ γρήγορα μακριά απο τεχνικές με κύριο γνώμονα την αξιοπιστία και όχι τις επιδόσεις βλ αμέσου vs εμέσου θερμάνσεως. Κι αυτό γιατί ο κύριος πελάτης εκείνες τις δεκαετίες ήταν οι ένοπλες δυνάμεις -και όχι τόσο το domestic audio/video- που κύριος σκοπός τους ήταν -και είναι- η αξιοπιστία.

Αυτά τα λίγα μου ήρθαν αντανακλαστικά.
 
Last edited:

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,411
Βέροια
Πολύ ενδιαφέροντα.:grinning-smiley-043

Μπορέι κάποιος να γράψει έναν κατάλογο από εταιρίες που παράγουν ακόμα και σήμερα καινούργιες λυχνίες?

Γιατί οι κινέζικες είναι "κατατρεγμένες".
Υπάρχει κάποιος λόγος?
Νομίζω πως στα "στρατιωτικά" με τους Ρώσους... είχαν βίους παράλληλους και παρόμοια τεχνολογία...
 

Morfeas

Supreme Member
17 June 2006
3,508
Voula, Athens
Αυτές που μου έρχονται στο μυαλό:

Eimac
Svetlana, παρόλο που κυκλοφορεί φήμη ότι κλείνει
Western Electric
KR
TJ
JJ
Shuguang (China)
Valve Art (China by the O&J company)
Sino (China)

Οι κινέζικες είναι μια χαρά! όταν δεν είναι πλαστά αντίγραφα.
Οσο για τις ρώσικες είναι ένας κόσμος που θα ανακαλύψει η βιομηχανία σιγά σιγά και θα αλλάξει η φήμη γι αυτές σύντομα. Ηδη έχει αρχίσει με τις 6Η30 των AR και ΒΑΤ.
 
17 June 2006
626
Και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε την 6C33 (τρομερή λάμπα και πολύ φθηνή, βλέπε Lamm) και 6H6P (τρομερή διπλοτρίοδος που χρησιμοποιείται σαν driver στον Lamm) και επίσης στοιχίζει πραγματικά αστεία χρήματα, προσωπικά πιστεύω οτι πρόκειται για τρομερή ευκαιρία και σκέφτομαι να φορτώσω κανα-2 ντουζίνες (μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν εξόδου!!)

Ηχητικά τώρα, να πώ οτι συμφωνώ με τους προλαλήσαντες οτι γενικά περισσότερο ρόλο παίζει το κύκλωμα παρά η μάρκα και ο τύπος. Φυσικά οι παλαιότερες NOS παίζουν καλύτερα από τις αντίστοιχες σύγχρονες παραγωγές.

Γενικά όμως από "απλές-κοινές" λυχνίες, η 6SN7 είναι τρομερά γραμμική και τρομερή ευκαιρία όσο υπάρχει ακόμα NOS, το ίδιο ισχύει και για την ECC88, E88CC, CCa, 6922 κλπ. Προλάβετε να αγοράσετε μερικές, σύντομα θα αξίζουν το βάρος τους σε χρυσάφι!:grandpa:
 
Απάντηση: Re: Προενισχύτριες λάμπες.

Πάνος Τσιτιμάκης said:
Γενικά όμως από "απλές-κοινές" λυχνίες, η 6SN7 είναι τρομερά γραμμική και τρομερή ευκαιρία όσο υπάρχει ακόμα NOS, το ίδιο ισχύει και για την ECC88, E88CC, CCa, 6922 κλπ. Προλάβετε να αγοράσετε μερικές, σύντομα θα αξίζουν το βάρος τους σε χρυσάφι!:grandpa:

ΩΧ!
μη με λες τέτοια φιλαράκ. Να τρέξω να πάρω καμιά κάσα να'χω.
Έχω jjtesla, valvo, Ei, και 6H23Πεβ
 

aroS3

Senior Member
19 June 2006
559
Αθήνα
Πάνος Τσιτιμάκης said:
Και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε την 6C33 (τρομερή λάμπα και πολύ φθηνή, βλέπε Lamm) και 6H6P (τρομερή διπλοτρίοδος που χρησιμοποιείται σαν driver στον Lamm) και επίσης στοιχίζει πραγματικά αστεία χρήματα, προσωπικά πιστεύω οτι πρόκειται για τρομερή ευκαιρία και σκέφτομαι να φορτώσω κανα-2 ντουζίνες (μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν εξόδου!!)

Ηχητικά τώρα, να πώ οτι συμφωνώ με τους προλαλήσαντες οτι γενικά περισσότερο ρόλο παίζει το κύκλωμα παρά η μάρκα και ο τύπος. Φυσικά οι παλαιότερες NOS παίζουν καλύτερα από τις αντίστοιχες σύγχρονες παραγωγές.

Γενικά όμως από "απλές-κοινές" λυχνίες, η 6SN7 είναι τρομερά γραμμική και τρομερή ευκαιρία όσο υπάρχει ακόμα NOS, το ίδιο ισχύει και για την ECC88, E88CC, CCa, 6922 κλπ. Προλάβετε να αγοράσετε μερικές, σύντομα θα αξίζουν το βάρος τους σε χρυσάφι!:grandpa:
Πάνο έχεις να προτείνεις καμμία συμφέρουσα πηγή για αγορά των 6C33 kai 6H6P ..klp....?
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,426
aroS3 said:
Πάνο έχεις να προτείνεις καμμία συμφέρουσα πηγή για αγορά των 6C33 kai 6H6P ..klp....?
Μηπως να οργανωσουμε power buy για Ρωσικες λαμπες?
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,411
Βέροια
Nα ρωτήσω και κάτι άλλο:

Το κέρδος ενός πρό που έχει βέβαια μιά συγκεκριμμένη λάμπα, είναι σταθερό ή μπορεί ένας άλλος κατασκευαστής να "πάιξει" (μεγαλύτερο ή μικρότερο κέρδος)μαζί του?
Με την ίδια λάμπα βέβαια.
Συνήθως για μία συγκεκριμμένη λάμπα, τι τακτική ακολουθείται?
 

Morfeas

Supreme Member
17 June 2006
3,508
Voula, Athens
Με δεδομένη την λυχνία, το κέρδος θα εξαρτηθεί απο:

- τον τύπο του κυκλώματος (ακόλουθος ανόδου, ακόλουθος καθόδου, srpp, Mu follower κτλ).
- τις τιμές του κυκλώματος.
- το σημείο λειτουργίας.

Αρα εξαρτάται τι εννοεί ο ποιητής (σχεδιαστής μηχανικός).

Δεν υπάρχει σηγκεκριμένη τακτική αλλά συνηθίζεται μια συγκεκριμένη λυχνία να χρησιμοποιείται με συγκεκριμένο "τρόπο" επειδή έτσι βολεύουν τα χαρακτηριστικά της.
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,411
Βέροια
Οπότε Μανώλη:grinning-smiley-043 αν σε ένα προ βάλουμε άλλη μάρκα λυχνίας (ίδιου τύπου), δεν υπάρχει περίπτωση να έχουμε περισσότερο βολταζ στην έξοδο του μηχανήματος.

Στην περίπτωση ενός CD player με λάμπατο στάδιο εξόδου, δεν μπορεί ο σχεδιαστής να βγάλει βολταζ στην έξοδο όσο ένας προ με την ίδια λυχνία?
Το λέω αυτό γιατί αν γίνεται, ποιός ο λόγος να έχουμε και έναν λαμπάτο πρό στο σύστημα πέραν του επιλογέα εισόδων?
Εξυπακούεται πως το player θα έχει ρυθμιζόμενη έξοδο ή ο τελικός limiters.
 

Morfeas

Supreme Member
17 June 2006
3,508
Voula, Athens
Re: Απάντηση: Προενισχύτριες λάμπες.

Ακριβόπουλος Γιάννης said:
Οπότε Μανώλη:grinning-smiley-043 αν σε ένα προ βάλουμε άλλη μάρκα λυχνίας (ίδιου τύπου), δεν υπάρχει περίπτωση να έχουμε περισσότερο βολταζ στην έξοδο του μηχανήματος.

Θεωρητικά δεν θα έχουμε διαφορά στην τάση εξόδου.
Και λέω θεωρητικά γιατί ας μην ξεχνάμε ότι οι λυχνίες (όπως και τα περισότερα ηλεκτρονικά εξαρτήματα) έχουν αποκλίσεις απ τις προδιαγραφές. Εξαιρούνται υλικά που δεν μπορούν να ακουμπήσουν οι εταιρείες audio/video και προορίζονται για ένοπλες δυνάμεις, ιατρικά μηχανήματα και άλλες "διαστημικές" εφαρμογές.

Ακριβόπουλος Γιάννης said:
Στην περίπτωση ενός CD player με λάμπατο στάδιο εξόδου, δεν μπορεί ο σχεδιαστής να βγάλει βολταζ στην έξοδο όσο ένας προ με την ίδια λυχνία?
Το λέω αυτό γιατί αν γίνεται, ποιός ο λόγος να έχουμε και έναν λαμπάτο πρό στο σύστημα πέραν του επιλογέα εισόδων?
Εξυπακούεται πως το player θα έχει ρυθμιζόμενη έξοδο ή ο τελικός limiters.

Και φυσικά μπορεί. Και ακόμα περισότερο απ όσο θα ζητούσε οποιοσδήποτε τελικός. Αλλά το βολτάζ δεν είναι η μόνη πλευρά του νομίσματος. Γιατί τελικά αρχίζει να κόβει το "αυγολέμονο". Δεν θα έχουμε προ, θα έχουμε λιγότερα καλώδια IC, θα έχουμε λιγότερα καλώδια ρεύματος, θα έχουμε λιγότερες φάσεις και αντιφάσεις κτλ. Πολλά τα κακά.
icon12.gif

Απ την άλλη τα πρακτικά προβλήματα. Πως να χωρέσει ένα σοβαρό στάδιο ενίσχυσης μέσα στο κουτί ενός πχ cd player; Οι επιλογές εισόδου; Το διακοπτικό volume;

Και τελικά για λόγους που δεν είναι αξίζει ν αναφέρουμε εδώ, εσύ φτιάχνεις cd player κι εγω προ. Μην τα μπλέξουμε!