ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΘΕΜΑ/ΦΩΤΕΙΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ilias

Supreme Member
18 June 2006
8,891
Bratislava
Διαβάζοντας τα τεχνικά θέματα λήψεων του Κου Βλασίδη να ρωτήσω κάτι που με δυσκολεύει... Πολλές φορές όταν ο ήλιος είναι δυνατός και πίσω από το θέμα που θέλω να τραβήξω, αυτό εμφανίζεται σκοτεινό.

Με ποιον τρόπο -με compact όμως μηχανή- μπορώ να βελτιώσω τη φωτεινότητα του θέματος χωρίς αντίστοιχα να υπερφωτίσω/κάψω το φόντο?

Χρησιμοποιώντας φλας? Ανεβαζοντας το compensation? Κατεβάζοντας ταχύτητα? Όλα μαζί ή κάτι άλλο? Υπάρχει κάτι στανταρ ως τεχνική?
 

sfortis

Administration Team
Staff member
3 August 2006
11,409
t3.large
Με compact δέν έχεις και άλλες επιλογές παρά πλησιάσεις αρκετά το θέμα (μικρή ισχύς του flash) και να έχεις το flash σε fill-in, εάν είναι διαθέσιμο.

Μην ξεχνάς οτι καλύτερα υποφωτισμένη παρά καμμένη! Η υποφωτισμένη έρχεται με λίγο τσίμπημα των levels. Η καμμένη δεν έχει καμία ελπίδα!

Υπαρχει και ο δύσκολος τρόπος βεβαία, χρησιμοποιώντας 2 λήψεις (θεμα/φοντο) και merge μετά στο φωτομαγαζο.
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
Πρώτον, κοιτούμε να αποφεύγουμε τέτοιες λήψεις. Τηρούμε όσο μπορούμε τον βασικό κανόνα ότι πρέπει να έχουμε τον ήλιο πίσω μας.

Δεύτερον, επιλέγουμε, εάν υπάρχει η δυνατότητα, σποτ φωτομέτρηση. Βέβαια εάν η διαφορά του περιβάλλοντος φωτισμού είναι μεγάλη, θα καεί το φόντο, αλλά αυτό δεν είναι πάντα κακό, πχ όταν βγάζουμε άτομο μπροστά από παράθυρο ή πόρτα.

Τρίτον, fill flash. Εάν υπάρχει η δυνατότητα το ρυθμίζουμε λιγάκι χαμηλά. Δίνει λιγάκι αφύσικα χρώματα στο κυρίως θέμα όμως, και κυρίως στα πρόσωπα γυαλάδες σε αφύσικα σημεία (μύτη, μάγουλα κλπ).
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
Ξέχασα ότι εάν είμαστε επαγγελματίες υπάρχουν και οι ανακλαστήρες που δίνουν πιο φυσικά αποτελέσματα από το φλας....
Αλλά τότε δεν θα είχαμε κόμπακτ μηχανή.
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Στην προκειμένη περίπτωση το μόνο που κάπως σε σώζει είναι ένα HMI κατευθείαν πάνω στο θέμα, και ένα 2κιλο για να λειτουργήσει ως fill light αντί για ανακλαστήρα. Και πάλι ο ήλιος σου backlight θα είναι κατα πολύ δυνατότερος...

Αλλά όπως είπε και ο send, αν είχες τα παραπάνω δεν θα είχες compact camera.
 

ilias

Supreme Member
18 June 2006
8,891
Bratislava
Το Autobracketing αν θυμάμαι καλά βγάζει 3 συνεχόμενες φωτογραφίες με διαφορετικό compensation?

Το fill in flash τι ακριβώς είναι? Στη δικιά μου έχει μια επιλογή slow flash...

H περίπτωση να κάνω φοκους σε καποιο φωτεινο σημείο και να κεντραρω ξανά τη λήψη στο σκοτεινό θέμα μου κρατώντας πατημένο στο μισό το κουμπί λήψης και να παρει παραπανω φως χωρις να καεί περισσότερο το φοντο υπάρχει?
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
Fill είναι το φλας σε forced operation. Όταν δηλαδή του δίνουμε εντολή να ανάβει σε κάθε λήψη, ασχέτως του εάν οι γενικότερες συνθήκες φωτισμού δικαιολογούν ή όχι τη χρήση του.

Με το να εστιάσεις σε φωτεινό σημείο και με πατημένο του κουμπί του κλείστρου να επανασυνθέσεις δεν σημαίνει ότι θα κλειδωθεί και η έκθεση, σε κάθε μηχανή τουλάχιστον. Για να πάρεις σωστή μέτρηση του κεντρικού θέματος θέλεις ιδανικώς spot φωτομέτρηση, όχι ολόκληρου του κάδρου (μέσου όρου). Αλλά όπως είπαμε δίχως υποβοήθηση του φωτισμού, η σωστή φωτομέτρηση του κεντρικού θέματος θα κάψει το φωτεινό φόντο.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,344
Θεσσαλονίκη
Από τη στιγμή που το θέμα σου είναι κόντρα στον ήλιο (contre jour ή contre lumiere) έχεις δυο λύσεις.

1. Αλλάζεις γωνία λήψης, έτσι ώστε να φωτιστεί το θέμα σου έστω από το πλάι.
2. Ξεχνάς τις λεπτομέρειες και προσανατολίσεαι να φωτογραφίσεις κάτι ως σιλουέτα ή σκιά.

Αν βέβαια πρόκειται για πορτρέτο, τότε υπάρχει και η λύση του fill in flash. Βρες το κουμπάκι του φλας. Πρέπει να έχει τέσσερις επιλογές: Κλειστό φλας, αυτόματο, red eye, και το άλλο είναι το fill in. Τράβα με αυτό. Αλλά όπως σου είπαν και τα παιδιά δεν έχεις μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας. Δηλ. θα πρέπει να εξασκηθείς και να έχεις το θέμα κοντά στη μηχανή.

Το HDI και το δίκιλο, άσε καλύτερα με ρωτάς.....
 

ilias

Supreme Member
18 June 2006
8,891
Bratislava
Fill είναι το φλας σε forced operation. Όταν δηλαδή του δίνουμε εντολή να ανάβει σε κάθε λήψη, ασχέτως του εάν οι γενικότερες συνθήκες φωτισμού δικαιολογούν ή όχι τη χρήση του.

Με το να εστιάσεις σε φωτεινό σημείο και με πατημένο του κουμπί του κλείστρου να επανασυνθέσεις δεν σημαίνει ότι θα κλειδωθεί και η έκθεση, σε κάθε μηχανή τουλάχιστον. Για να πάρεις σωστή μέτρηση του κεντρικού θέματος θέλεις ιδανικώς spot φωτομέτρηση, όχι ολόκληρου του κάδρου (μέσου όρου). Αλλά όπως είπαμε δίχως υποβοήθηση του φωτισμού, η σωστή φωτομέτρηση του κεντρικού θέματος θα κάψει το φωτεινό φόντο.

Αυτό πως το ξέρουμε? Ποιά είναι η ορολογία της συγκεκριμένης λειτουργίας ...αν υπάρχει τέτοια? Στο κινητό μου έχει μια επιλογή spot fotometry... είναι δυνατόν στην μηχανή να μην έχει? έστω και σε compact?

Mε το φοκους ο φακος κανει και φωτομέτρηση ή μονο κεντραρει την απόσταση του θέματος?

Fill in δυνατότητα έχει η μηχανή (είναι η Panasonic Fx01, την οποία πήρα πριν μια βδομάδα περίπου) οπότε μαλλον θα πρεπει να το χρησιμοποιω συχνα...
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
Το κλείδωμα της έκθεσης θα αναφέρεται πιθανότατα ως AE lock. Το μισοπατημένο κλείστρο δεν κλειδώνει απαραίτητα και την έκθεση, το σίγουρο είναι ότι κλειδώνει την εστίαση. Πολύ πιθανόν στις κόμπακτ ή σε κάποιες από αυτές να κλειδώνεται αυτομάτως και η έκθεση και να μην είναι δυνατός ο διαχωρισμός.

Τον τρόπο φωτομέτρησης θα τον δεις κάτω από κάποιο μενού metering, εάν η μηχανή σου διαθέτει τέτοιο. Δεν είναι απαραίτητο ότι σε κόμπακτ μηχανή θα δίνεται επιλογή για φωτομέτρηση σποτ, πολύ πιθανόν να μην διαθέτει τέτοια επιλογή η δική σου. Δες τις οδηγίες της.
 

ilias

Supreme Member
18 June 2006
8,891
Bratislava
Μάλλον δεν έχει επιλογή ούτε για κλείδωμα έκθεσης ούτε για spot φωτομέτρηση...

Να ρωτήσω και κάτι ακόμα... νομίζω ότι η χειροκίνητη ρύθμιση διαφράγματος και ταχύτητας κλείστρου συνήθως πανε μαζί...δηλαδή αν υπάρχει το ένα υπάρχει και το άλλο... για διάφραγμα η δική μου δεν έχει τίποτα χειροκίνητο... αντίθετα έχει μια ρύθμιση "slow sutter" με τιμές 1/8, 1/4, 1/2 και 1.
Έχουν να κάνουν με την ταχύτητα κλείστρου ή είναι κάτι άλλο?

Α...! και σε τι μας εξυπηρετεί να κλειδώσουμε το φόκους σε άλλο σημείο και να πάρουμε τη φωτογραφία που θέλουμε με ...λάθος(?) φοκους? Είναι καλιτεχνικοί οι λόγοι ή και κάτι άλλο?
 
Last edited:

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Re: Απάντηση: ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΘΕΜΑ/ΦΩΤΕΙΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τι είναι το ΗΜΙ και το 2κιλο; :nounder:

Πρόκειται για τύπους φωτιστικών σωμάτων με το δεύτερο να αναγράφεται στην "αργκο" των κινηματογραφικών συνεργείων.

Για το ΗΜΙ μπες εδώ:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrargyrum_medium-arc_iodide

Το 2κιλο αναφέρεται σε προβολέα quartz που λειτουργεί με λάμπα ιωδίου- αλλογόνου, και έχει ονομαστική ισχύ 2KW, εξ' ου και το 2κιλο.

Όπως αντιλαμβάνεσαι έκανα humor, αλλά ταυτόχρονα ήθελα να αναφέρω τί γίνεται στην κινηματογραφική βιομηχανία όταν ένα πλάνο απαιτεί τις δικές σου φωτιστικές συνθήκες, οπότε σε παρακαλώ μην με πάρεις με τα μούτρα...-bye-
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Α...! και σε τι μας εξυπηρετεί να κλειδώσουμε το φόκους σε άλλο σημείο και να πάρουμε τη φωτογραφία που θέλουμε με ...λάθος(?) φοκους? Είναι καλιτεχνικοί οι λόγοι ή και κάτι άλλο?

Ο έλεγχος της εστίασης είναι αυτό που σου εξασφαλίζει τον απόλυτο έλεγχο του κάδρου σου. Το που θα εστιάσεις και τί θα φανεί φλου, έχει να κάνει με το τί θες να "πεις" στη φωτογραφία σου. Για παράδειγμα, στα προτραίτα συνήθος ο φωτογράφος επιλέγει να εστιάσει στο πρόσωπο και να κρατήσει το background φλου. Έτσι επιβάλλει στον θεατή της φωτογραφίας το πρόσωπο. Στο σινεμά λειτουργεί ακόμα πιο πολύπλοκα και πολλές φορές συνδυάζεται με το σενάριο και τις ατάκες μιας σκηνής. Φαίνεται δηλαδή εστιασμένος αυτός τον οποίο ο σκηνοθέτης θέλει να προσέξουμε, είτε γιατί λέει κάτι, είτε γιατί αντιδρά σε κάτι που ακούει. Επίσης είναι ένας τρόπος να μην δέιξουμε κάτι που δεν θέλουμε να φανεί, αλλά να το υπονοήσουμε (π.χ. η σκηνή του βιασμού στο deliverence).
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
shutter είναι το κλείστρο. Προφανώς σου δίνει τη δυνατότητα να επιλέξεις χειροκίνητα μόνο τις μεγάλες εκθέσεις, για νυκτερινές μάλλον λήψεις. Εάν έχει η μηχανή σου πρόγραμμα "Α" (apperture priority) ή Μ τότε μόνο έχεις και χειροκίνητο έλεγχο στο διάφραγμα. Στις κόμπακτ όμως το διάφραγμα επηρεάζει περισσότερο την οξύτητα του φακού παρά το βάθος πεδίου -δηλαδή πόσο φλου θα είναι το φόντο κλπ. Λόγω πολύ μικρού αισθητήρα και με ανοικτό διάφραγμα σχεδόν όλα είναι νετ. Τουλάχιστον στο ευρυγώνιο άκρο το f/2.8 με το f/8 (συνήθως εκεί τερματίζουν οι κόμπακτ) δεν έχουν και μεγάλη διαφορά σε βάθος πεδίου.

Το κλείδωμα εστίασης το χρησιμοποιούμε για καθαρά πρακτικούς λόγους. Δεν εστιάζουμε σε άλλο αντικείμενο τυχαίως, αλλά σε αντικείμενο που έχει την ίδια απόσταση με εμάς με αυτή που έχει το κυρίως θέμα το οποίο θέλουμε να φωτογραφίσουμε. Βοηθάει όταν το κυρίως θέμα είναι επιφάνεια με έντονες αντανακλάσεις που μπερδεύουν την αυτόματη εστίαση, όταν το κυρίως θέμα δεν βρίσκεται στο κέντρο της φωτογραφίας μας (αν και τα εξελιγμένα AF υποτίθεται πως αντιλαμβάνονται τα off-centre θέματα, υποτίθεται τονίζω), όταν πχ φωτογραφίζουμε δύο άτομα μεταξύ των οποίων (κέντρο της φωτογραφίας) υπάρχει κενό. Στην τελευταία περίπτωση σκοπεύουμε και εστιάζουμε στο ένα άτομο και εν συνεχεία επανασυνθέτουμε το κάδρο μας.
 

send

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
30,901
Θεσσαλονίκη
...και αφού κατακτήσουμε την πρακτική, περνούμε και στους καλλιτεχνικούς λόγους που ανέφερε παραπάνω ο Photis -bye-
 

Preve

Senior Member
27 June 2006
333
Διαβάζοντας τα τεχνικά θέματα λήψεων του Κου Βλασίδη να ρωτήσω κάτι που με δυσκολεύει... Πολλές φορές όταν ο ήλιος είναι δυνατός και πίσω από το θέμα που θέλω να τραβήξω, αυτό εμφανίζεται σκοτεινό.

Fill in flash.



Με ποιον τρόπο -με compact όμως μηχανή- μπορώ να βελτιώσω τη φωτεινότητα του θέματος χωρίς αντίστοιχα να υπερφωτίσω/κάψω το φόντο?

Με fill in flash.
Ή με προσεκτική -εώς κάποιο σημείο- χρήση Photoshop. (Αν γνωρίζεις)

Χρησιμοποιώντας φλας? Ανεβαζοντας το compensation? Κατεβάζοντας ταχύτητα? Όλα μαζί ή κάτι άλλο? Υπάρχει κάτι στανταρ ως τεχνική


Fill in flash. ;)

Τίποτε άλλο για αυτό που θέλεις να κάνεις.

Αν χρησιμοποιήσεις θετική αντιστάθμιση της έκθεσης θα κάψεις τα πάντα εκτός από το πρόσωπο. Αν κατεβάσεις ταχύτητα...το ίδιο.

Η μόνη ορθή λύση είναι να βάλεις τον ήλιο εκεί που ανήκει.
Πίσω ή στο πλάι σου. Όχι κόντρα.