SONY R1

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Μια R1 ήρθε να προστεθεί στο εργαστήριο του πανεπιστημίου σε αντικατάσταση της ΝΙΚΟΝ 995 που έχει πλέον 120.000 λήψεις.

Θα την έχω κοντά μου μέχρι και τα Χριστούγεννα. Επομένως από το νέο έτος θα σας έχω μια αναλυτική παρουσίασή της.
 

Theodore

Senior Member
8 September 2006
475
Να γραψεις για το ποση καθυστερηση εχει, δηλ., σημερα παταω το κουμπι, και ποτε παιρνει χαμπαρι η μηχανη, για να βγαλει φωτογραφια, σε σχεση με την 717.
Θοδωρος.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Καθυστέρηση έχει και μάλιστα αρκετή (καμιά σχέση με τις DSLR), αλλά δεν μπορώ να εκτιμήσω τη διαφορά σε σχέση με τις 707/717, καθώς δεν είχα ποτέ στα χέρια μου τέτοια μηχανή.

Στην Αθήνα τράβηξα 300 φωτο, μέρα και νύχτα και θα συνεχίσω. Μάλιστα σκοπεύω να τραβήξω τις γιορτές των παιδιών με αυτό το φακό (συγνώμη μηχανή ήθελα να πω, αλλά έχω την αίσθηση πάντα ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικό φακό με μια μηχανή από πίσω κι όχι το αντίθετο).

Πάντως θέλει δουλειά η μηχανή για να την καταλάβεις και να τη στραγγίξεις και για αυτό δεν πρόκειται να πω τίποτε μέχρι την άλλη εβδομάδα.
 

Theodore

Senior Member
8 September 2006
475
Δυστυχως, και ειμαι στην Αθηνα, και δεν μπορω να φυγω, γιατι εχω και καθηκοντα νοσοκομου για τη μανα μου.
(Γι αυτο ευλογω αυτον που ανακαλυψε τα computers.
Θοδωρος.
 
16 July 2006
7,507
HAMBURG
αναμενω γεματος περιεργεια τις εντυπωσεις ....

λογω του οτι ειμαι στο τσαφ για αγορα ...

οχι απαραιτητα ΣΟΝΥ ....αλλα μπορει και να μου κανει ....

ενδιαφερομαι να εχει καλο μακρο ...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
SONY R1
Τα παρακάτω αποτελούν την εμπειρία μου από τη χρήση μιας SONY R1 που βρέθηκε στα χέρια μου για 40 ημέρες (και συνεχίζει να βρίσκεται).
Η συγκεκριμένη μηχανή όταν παρουσιάστηκε στο τέλος του καλοκαιριού του 2005 είχε θεωρηθεί από πολλούς ως η «απόλυτη» prosumer ή ως ο «φονέας» των DSLR. Ο λόγος; Ο αισθητήρας των 10 μεγα, μεγάλων διαστάσεων (σχεδόν τόσο μεγάλος όσο εκείνοι των DSLR και 4 φορές μεγαλύτερη επιφάνεια από των άλλων prosumer και ο φακός Carl Zeiss T* 24-120 2.8-4.8.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Σώμα-κατασκευή-χειρισμός

Πρόκειται για μια μεγάλη σε διαστάσεις μηχανή, εξίσου μεγάλη με τις NIKON D200, CANON 20D/30D, όσο δύσκολο κι αν είναι να το παραδεχθεί κανείς. Το βάρος της μηχανής είναι 1100 γρ. με μπαταρία και κάρτα. Άρα δεν είναι μια μηχανή που την έχεις μαζί σου κάθε στιγμή, όπως οι άλλες κόμπακτ. Αντίθετα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά που κάνουν τις DSLR απωθητικές για πολλούς (όγκος, βάρος) και θετικά (καλό κράτημα). Διότι καλό κράτημα έχει η μηχανή, ίσως καλύτερο από τις περισσότερες ερασιτεχνικές SLR. Βαθιά, χοντρή λαβή, που κουμπώνεικαλά στη χούφτα. Δεν κρατιέται όμως με το ένα χέρι, καθώς το βάρος συγκντρώνεται στα αριστερά της μηχανής, λόγω του φακού, επομένως είναι απαραίτητο να στηρίζει κανείς τη μηχανή με το αριστερό χέρι κάτω από το φακό.

Όσο για την ποιότητα κατασκευής η μηχανή είναι φτιαγμένη από καλό πλαστικό. Η ένωση των πλαστικών τμημάτων είναι καλή, αλλά τίποτε το ιδιαίτερο. Πολλοί την έπιασαν με επιφωνήματα θαυμασμού (κοίτα τι φτιάχνει η SONY !!!), αλλά δεν έχω την ίδια γνώμη. Η μηχανή δεν μοιάζει στα μάτια μου και στα χέρια μου κατασκευασμένη όπως μια CANON 20D/NIKON D200 και φυσικά δεν διανοούμαι να μου πέσει κάτω. Έτσι κι έπεσε, έσπασε, και δεν πρόκειται να ξαναλειτουργήσει. Οι μεσαίες DSLR πέφτουν, χτυπούν, τις πιάνεις ξανά στα χέρια σου, κάνεις μια προσευχούλα στην Παναγία και συνεχίζεις.

Στο χειρισμό της η μηχανή αφήνει ανάμεικτες εντυπώσεις. Θετικές εντυπώσεις αφήνουν τα μενού, που είναι τυπικά των SONY, δηλαδή εύκολα στο χειρισμό τους και στη ρύθμιση της μηχανής. Αρνητικές εντυπώσεις αφήνουν τα χειριστήρια της μηχανής. Τα κουμπιά της είναι πολλά και σπαρμένα παντού πάνω στη μηχανή και σε διαφορετικές θέσεις από τις τυπικές DSLR. Για κάποιον που έχει συνηθίσει στο χειρισμό μιας CANON/NIKON, χρειάζεται ένα διάστημα εκμάθησης. Κάποιοι θα δυσκολευτούν να χειρίζονταιάνετα ταυτόχρονα μια DSLR και μια R1. Σε γενικές γραμμές η R1 δεν σου δίνει την αίσθηση ότι μπορείς να τη χειριστείς με κλειστά μάτια (αυτοματοποιημένες ενέργειες).
 
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Εστίαση (ταχύτητα-ακρίβεια)

Το σύστημα εστίασης της μηχανής δεν μοιάζει με αυτό των SLR, αλλά με αυτό των πόκετ και των βιντεοκαμερών, δηλ. ψάχνει να βρει την αντίθεση και να εστιάσει εκεί. Η μηχανή απλά δεν μπορεί να συναγωνιστεί σε ταχύτητα εστίασης καμιά SLR. Αργεί να εστιάσει και αν θέλεις να εστιάσεις αστρaπιαία και σε διπλανό αντικείμενο, απλώς μπερδεύεται. Σε χαμηλό φωτισμό καθυστερεί αρκετά και μπερδεύεται συχνά.

Βλέπετε στη φωτο, ότι η μηχανή δεν έχει εστιάσει. Είναι λίγο φλου.
 

Attachments

  • DSC00881_1.jpg
    DSC00881_1.jpg
    37.4 KB · Views: 36
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
σκόπευτρο

Ηλεκτρονικό σκόπευτρο και οθόνη 2 ιντσών. Το ηλεκτρονικό σκόπευτρο το θεωρώ ένα από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα της μηχανής. Κανένα τέτοιο σκόπευτρο δφεν μπορεί να συγκριθεί με ένα οπτικό σκόπευτρο. Το ηλεκτρονικό όσο καθαρό κι αν είναι, δυσκολεύει πολύ στη σύνθεση, δηλ. δεν σε βοηθά να συνθέσεις ωραίες εικόνες. Επομένως δεν σε βοηθά να βγάλεις καλές φωτογραφίες.

Ένα ακόμη πρόβλημα που εντόπισα είναι ο κορεσμός των χρωμάτων που αποδίδει σε σχέση με την οθόνη επισκόπησης. Συγκεκριμένα το σκόπευτρο δείχνει με σαφώς μεγαλύτερο κορεσμό τα χρώματα σε σχέση με την οθόνη και την πραγματικότητα. Τι πρόβλημα δημιουργεί αυτό; Ήμουν στην Αθήνα στις 15/12 και βγήκα για φωτογράφιση στις Στήλες του Ολυμπίου Διός και στον Κεραμεικό. Από το σκόπευτρο ο ουρανός φαινόταν ωραίο με σκούρο κορεσμένο μπλέ. Στην πραγματικότητα ο ουρανός είχε ένα ελαφρό γαλάζιο. Ήθελε οπωσδήποτε πολωτικό φίλτρο. Το σκόπευτρο με παραπλάνησε.

Έχει όμως και τα θετικά του. Αποδίδει αρκετά πιστά την ισορροπία των χρωμάτων (δηλαδή τη λήψη σε εσωτερικό χώρο και τεχνητό φωτισμό με auto WB) που βγαίνουν συνήθως πορτοκαλί τη δείχνει πορτοκαλί), επομένως σε βοηθά να το αποφύγεις ρυθμίζοντας χειροκίνητα τη θερμοκρασία του χρώματος. Επίσης μπορείς να βλέπεις τις αλλαγές που κάνεις όταν υπερφωτίζεις ή υποφωτίζεις μια φωτο (+/- ½, 2/3, κλπ.) Επίσης στο σκόπευτρο βλέπεις ταχύτητες/διαφράγματα (κλασικά), πόση ενέργεια απομένει σε λεπτά, πόσο χώρος στην κάρτα με γραφική παράσταση και το iso (μπράβο SONY!).
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Φωτομέτρηση-Φλασομέτρηση

Στα εύκολα, δηλ. με λιακάδα ή συννεφιά και χωρίς έντονες σκιές η μηχανή φωτομετρά εξαιρετικά. Ίσως χρειάζεται μια υποφώτιση 1/3 στοπ για να μη κάψει τα λευκά στην έντονη ηλιοφάνεια. Στα δύσκολα τώρα, δγηλ. Με έντονο φως και έντονες σκιές, όπως στα σοκάκια στο Αιγαίο το καλοκαίρι ή στο κόντρα φως θα χρειαστεί προσπάθεια. Θα τα καταφέρει, αλλά όχι με την πρώτη προσπάθεια φωτομέτρησης.

Στα πιο δύσκολα, δηλ. φωτομέτρηση τη νύχτα στην πόλη (με τη μηχανή σε τρίποδο) η μηχανή θα υπερφωτίσει πολύ, τόσο περισσότερο, όσο μεγαλύτερη θα είναι η έκθεση. Περίπου 1 στοπ στα 5’’ και 1,5 στοπ στα 10’’. ΠΟΛΥ!!! Μου φαίνεται γελοίο να πρέπει να υποφωτίζει κανείς 1 στοπ τη νύχτα. Στα πολύ φωτεινά και ομοιόμορφα (π.χ. μια λήψη σε λευκό μάρμαρο) εκεί η μηχανή θα υποφωτίσει πολύ, μπορεί και 1,5 στοπ. Ευτυχώς είναι πολύ εύκολη διαδικασία η αλλαγή τη ςέκθεσης.

Στη φλασομέτρηση η μηχανή είναι σκέτη απογοήτευση. Να πω ότι δεν δοκίμασα τη μηχανή με εξωτερικό φλας, παρά μόνο με το ενσωματωμένο. Λοιπόν το φλας λειτουργεί στα τυφλά με πλήρη ένταση. Δεν υπολογίζει ούτε τηναπόσταση, ούτε χρώματα, ούτε αντίθεση σε θέμα/φόντο. Όλα υπερφωτισμένα, και με σκληρό λευκό φως, καθόλου κολακευτικό για οτιδήποτε. Ακόμα και στα 5 μέτρα αν είναι το θέμα αναγκάζομαι να υποφωτίσω 1 ή 1,5 στοπ για να βγει φυσιολογική η φωτο.

Η πρώτη δείχνει τις δυνατότητες της μηχανής σε σκιά και έντονο φως. Καλό αποτέλεσμα θα έλεγα. Μπορείτε να το τσεκάρετε και μόνος σας, αφού ο Άγιος Γεώργιος ο Λουμπαδιάρης είναι απέναντι από τη Ακρόπολη.

Η δεύτερη και τρίτη δείχνουν τα λάθη της φωτομέτρησης και του wb σε νυχτερινή λήψη. Σταδίου και πλατεία Κοτζιά.Η τέταρτη και πέμπτη είναι οι ίδιες μετά την τελική επεξεργασία έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα (υποφώτιση, αλλαγή wb, sharpening, γεωμετρικές παραμορφώσεις κλπ.)
 
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
φακός

Η μηχανή φορά ένα εξαιρετικό φακό που αξίζει όσα χρεώνει η SONY όλη τη μηχανή. Και πραγματικά ο φακός αυτός βοηθά πολύ να βγάλουμε καλές φωτο. Έχει μια εξαιρετικήε στιακή γκάμα από υπερευρυγώνιο (24 μέχρι μεσαίο τηλεφακό (120). Το πρώτο είναι πολύ σπάνιο χαρακτηριστικό. Η μόνη άλλη κόμπακτη με φακό 24-140 είναι η KODAK P880 (εντελώς υποτιμημένη μηχανή, που πωλείται σήμερα 300 ευρώ, δηλ. κάτω από όσο κοστίζει). Για να δείξουν οι SLR αντίστοιχη γωνία χρειάζονται φακό 16. Η ΝΙΚΟΝ με τον 17-35 δίνει 25,5 και η CANON με τον 16-35 δίνει επίσης 25,5. Και ο φακός δεν έχει γεωμετρικές παραμορφώσεις (κάτι πολύ σπάνιο), πολύ καλά χρώματα (σε νορμάλ) και κάπως ψεύτικα στο vivid, και είναι οξύς σε όλα τα διαφράγματα εκτός από το wide open. Διατηρεί την πολύ καλή απόδοση ακόμηα κι στο f16 (επίσης πραγματικά σπάνιο χαρακτηριστικό). Υπό προϋποθέσεις, αυτές που αναφέραμε παραπάνω. Μπορεί να δώσει καταπληκτικές φωτογραφίες και μάλιστα στα 10 μεγα.

Η πρώτη είναι λεπτομέρεια από τις Στήλες του Ολυμπίου Διός, η δεύτερη θέα της Ακρόπολης από το χώρο αυτό και η τρίτη είναι λήψη μέσα στο Θησείο. Οι δυο επόμενες είναι αυτό που λέω ωραίες φωτογραφίες. Η τέταρτη δυστυχώς έχει φάει αρκετό crop για να χωρέσει στο όριο του upload, ενώ η πέμπτη έχει τις κανονικές διαστάσεις της. Εμένα μου φαίνονται πολύ καλές. Εσάς;
 

Attachments

  • DSC00732_1.jpg
    DSC00732_1.jpg
    58 KB · Views: 25
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Λήψη (ταχύτητα-ποιότητα)

Η μηχανή δεν μπορεί να ακολουθήσει μια DLSR στην ταχύτητα λήψης. Σε .jpg μπορεί οριακά να εστιάζει και να τραβά 1 φωτο/2 δευτ., όμως σε .raw 1 φωτο/5 δευτ. Η μηχανή τραβά 2 .raw και παγώνει, δεν ανταποκρίνεται. Με τη NIKON D200 κατόρθωσα τον Οκτώβριο μέσα σε 5 δευτ. να τραβήξω 22 παιδιά πορτρέτο από το τμήμα παρέλασης της κόρης μου. Μόνο μια ήταν φλου. Με τη R1 θα τραβούσα μόνο 2.

Η ποιότητα της λήψης είναι διαφορετική υπόθεση. Με νορμάλ ρυθμίσεις θα πάρουμε πολύ καλές φωτο, αλλά τίποτε περισσότερο. Αν όμως ρυθμίσουμε τη μηχανή για τοπίο σε .raw, χρωματικό προφίλ vivid και sharpness στο – και όχι στο normal, τότε έχουμε τις προυποθέσεις για να πάρουμε πολύ καλές φωτο. Οι φωτο θα πάνε για μετατροπή σε .jpg στο adobe camera converter (κάνει πολύ καλή δουλειά, και χρειάζονται λίγες διορθώσεις εκτός από την έκθεση που είπαμε παραπάνω). Μετά στην επεξεργασία και χωρίς να πειράξουμε τα levels, θα πάμε στο filters>sharpen>unsharp mask> και θα δώσουμε 0,3 και 450%. Το αποτέλεσμα θα είναι να πάρουμε φωτογραφίες με εξαιρετικά χρώματα, βάθος πεδίου και οξύτητα, χωρίς να δημιουργούνται τονισμένα περιγράμματα και χωρίς να φαίνεται ψεύτικη η φωτο.

Για άλλου είδους φωτογράφηση, στο κόντρα φως τα αντικείμενα δεν θα έχουν μωβ περιγράμματα, που χαρακτήριζαν τις άλλες SONY. Βινιέτα (σκοτείνιασμα ουρανού) παρουσιάζει με ανοιχτό διάφραγμα (μισό στοπ) και μόνο στο ευρυγώνιο (24-28). Διορθώνεται εύκολα στο camera converter. Flare δηλαδή θολούρα με ρόζ ή πορτοκαλί κύκλο όταν έχεις τον ήλιο μέσα στο καρέ, δεν παρατήρησα, αλλά αποφεύγω τέτοιες καταστάσεις. Μπορεί και να συμβαίνει. Πάντως και να συμβαίνει δεν θα φανεί στο σκόπευτρο.
Η αποθήκευση των φωτογραφιών στην κάρτα καθυστερεί αρκετά ειδικά στα αρχεία .raw Σε αυτό τον τομέα η μηχανή δεν είναι καλή. Θα έπρεπε να έχει αρκετή εσωτερική ενδιάμεση μνήμη ώστε να αδειάζει εύκολα ο επεξεργαστής της.

Η πρώτη φωτο βλέπετε ότι δεν είναι νετ και έχει κακό WB (τραβήχθηκε κατευθείαν σε .jpg και δεν μπορεί να αλλάξει ούτε με levels στο PS. Η δεύτερη αντίθετα είναι 100% crop από το Ρήγα Φεραίο στα Προπύλαια του πανεπιστημίου. Μου φαίνεται ότι έχει πολύ καλή ποιότητα.
 
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Θόρυβος

Στα 160/200 Iso (100 δεν έχει) τα αρχεία είναι πεντακάθαρα. Στα 400 Iso αρχίζει να διακρίνεται θόρυβος στις σκιές. Στα 800 iso ο θόρυβος είναι πλέον έντονος και στα 1600 iso οι φωτο είναι άχρηστες. Με Noise ninja οι φωτο στα 800 iso συνέρχονται αρκετά, αλλά χάνουν σε κοντράστ. Η συμπεριφορά της στα 800/1600 iso είναι παρόμοια με αυτή της ΝΙΚΟΝ D200 που αποτελεί και το αδύνατο σημείο της. Φυσικά καμιά σχέση με τις επιδόσεις της CANON 20D/30D που είναι εξαιρετικές. Από την άλλη η R1 έχει όντως καλύτερη συμπεριφορά στο θόρυβο από όλες τις Prosumer.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Μπαταρία

Η μπαταρία κρατά πολύ. Ίσως περισσότερο από κάθε άλλη μηχανή που είχα στα χέρια μου (εξαιρείται η OLYMPUS C7070). Μπορείς με μια φόρτιση να τραβήξεις σχεδόν 400-500 φωτογραφίες (χωρίς φλας), άρα να γεμίσεις μια κάρτα των 2 gb (σε .jpg) και 2 των 4gb (σε .raw). Και αυτό είναι σημαντικό, διότι η μπαταρία φορτίζει μέσα στη μηχανή. Ναι, ο μετασχηματιστής κουμπώνει στην κάμερα για να φορτίσει. Απαράδεκτο!!! Αν μείνεις από ενέργεια, δεν έχεις τη δυνατότητα να τραβάς και ταυτόχρονα να φορτίζεις τη μπαταρία σου.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Θετικά
- Πολύ καλό κράτημα
- Εξαιρετικός φακός
- Φωτομέτρηση σε κανονικές συνθήκες
- Διάρκεια μπαταρίας
- Καταπληκτικές φωτο (υπό προϋποθέσεις)
- Καλή ποιότητα κατασκευής

Αρνητικά
- Μεγάλη σε διαστάσεις και βαριά
- Αργή στην εστίαση
- Αργή λήψη
- Μέτρια φωτομέτρηση στις δύσκολες συνθήκες
- Πολύ κακή φλασομέτρηση
- Ηλεκτρονικό σκόπευτρο
- Επιφυλάξεις για την αντοχή σε κακομεταχείριση