- 17 June 2006
- 14,350
Σύμφωνα με το πιστοποιητικό γέννησης, ο Sun Ra γεννήθηκε στο Σικάγο
με το όνομα Herman Poole ‛Sonny’ Blount (1914) – σύμφωνα με τον ίδιο
γεννήθηκε στον Αρη και ήταν ο πρώτος από μια σειρά εξωγήινους που
επρόκειτο μέσα στον επόμενο αιώνα να επισκεφθούν τον πλανήτη Γή.
Φιλόσοφος, ποιητής, αυτοανακηρυγμένος διαστημικός εξωγήινος,
Παραδοσιάρχης, προφήτης, Συμπαντικός μπαλαντέρ, αγγελιοφόρος
του Πλάστη διέθετε πολλά ονόματα και πολλές αποστολές.
Αλλά διέθετε ακόμα περισσότερους δίσκους, για την ακρίβεια αρκετά
πάνω από 100. Το ότι οι πιό πολλοί απ’ αυτούς παρέμειναν εξαιρετικά
σπάνιοι στη διάρκεια της ζωής του καθώς και ερωτήματα του στυλ κατά
πόσο ήταν στα καλά του ή εννοούσε όσα έλεγε παρεκτρέπουν την προσοχή
μας από το γεγονός ότι πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους
συνθέτες και διευθυντές ορχήστρας της μετα-πολεμικής περιόδου, μια
φιγούρα ανάλογου διαμετρήματος με αυτές του Duke Ellington, του Fletcher
Henderson ή του Charles Mingus, έναν πρωτοπόρο του συλλογικού αυτο-
σχεδιασμού.
Ολα τα συμπράγκλα, οι παραμυθίες και οι θεωρίες γύρω απ’ αυτό το
Εξαιρετικό πλάσμα δε μπορούν να μας φωτίσουν στο ελάχιστο: ο μόνος
τρόπος για να τον γνωρίσουμε είναι οι δίσκοι του – όσοι τουλάχιστον από
αυτούς κυκλοφορούν ακόμα. Ετσι είναι το σωστό και έτσι πρέπει να γίνει.
Γιατί οι δίσκοι, για το Sun Ra, είχαν πάρα πολύ μεγάλη σημασία. Πέρναγε
ατέλειωτες ώρες να τους ακούει μόνος του – ο μόνος τρόπος για να ακούει
κανείς, έλεγε, ‛’γιατί δύο άνθρωποι με διαφορετικά Πνεύματα που ακούνε
μαζί τον ίδιο δίσκο, δημιουργούν προβλήματα στη Μουσική’’.
Την εποχή της δεκαετίας του ’50, τότε που άρχισαν να πρωτοεμφανίζονται
oι δίσκοι της εταιρίας του El Saturn, οι μεγάλες δισκογραφικές είχαν ήδη
τελειοποιήσει ένα στυλ σύμφωνα με το οποίο η διαδικασία της ηχογράφησης
παρέμενε Αόρατη: ο δίσκος ήταν βασικά ένα παράθυρο που σου δημιουργούσε
την ψευδαίσθηση ότι ήσουν Εκεί, μαζί με τους μουσικούς. Ο Sun Ra όμως
παραβίαζε μόνιμα τις συμβάσεις ηχογραφώντας ‛ζωντανά’ σε παράξενα μέρη,
οι δίσκοι του ήταν γεμάτοι από ηχητική παραμόρφωση και feedback, τα μικρό-
φωνα ήταν τοποθετημένα ‛περίεργα’, τα κομμάτια σταμάταγαν απότομα ή
περιείχαν διάφορες πρωτοποριακές ηχητικές συρραφές κι ένας σωρός από
τυχαίους παράγοντες σου τράβαγε την προσοχή στη διαδικασία της ηχογράφησης
(σε πολλούς από τους δίσκους μπορείς να ακούσεις τηλέφωνα να χτυπάνε ή
τα βήματα κάποιου που περπατάει κοντά στο μικρόφωνο). Η παραγωγή ήταν
σκέτο αντι-στυλ και ταυτόχρονα προάγγελος της free jazz και του punk. Τα
εξώφυλλα και οι ετικέτες πολλές φορές ήταν χειροποίητα και γεμάτα λάθη
όσον αφορά το Ποιοί έπαιζαν, Τί έπαιζαν και Πού είχαν ηχογραφηθεί. Ο ίδιος
θεωρούσε τις κυκλοφορίες της El Saturn σαν τη δική του avant garde: ‛’ότι
σκέφτομαι ότι ΔΕΝ θέλουν να ακούν οι άνθρωποι, εγώ το ηχογραφώ’’.
Θυμάμαι σαν τώρα ένα τέτοιο δίσκο που τον αγόρασα πρίν από πολλά χρόνια
για πενταροδεκάρες σε κάποιο παζάρι. Δεν ήξερα τι ήταν και παρ’ όλα αυτά
μου δημιούργησε μια περίεργη παρόρμηση να το περισώσω, να το πάρω από ´κεί
που βρισκόταν παραπεταμένο και να το κρύψω στον κόρφο μου. Το έφερα σπίτι
και άρχισα να ακούω τις παράξενες γλώσσες που ξεπηδούσαν απ’ τα αυλάκια του,
στην αρχή μπερδεμένος, αργότερα μαγεμένος, πιό μετά σε κατάσταση παραληρήματος.
Κάποιος ‛μου το σούφρωσε’ μερικά χρόνια αργότερα – αν μπορούσα θα το είχα
Επικυρήξει με αντάλλαγμα ό τι είχα!
Last edited by a moderator: