Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Ταξιδιωτικές οδηγίες, 8ο Μέρος [Η βρετανική ψυχεδέλεια]
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="grio" data-source="post: 1058455578" data-attributes="member: 30418"><p><h3>Ο Ποσειδώνας χορεύει, ενώ η Σαλώμη ρίχνει τα πέπλα της...</h3><p><strong>Procol Harum</strong> - <strong>Procol Harum</strong> (Δεκέμβριος 1967, Regal Zonophone)</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH]168960[/ATTACH]</p><p></p><p><span style="color: Indianred">Τραγούδια</span>: A1 Conquistador, A2 She Wandered Through The Garden Fence, A3 Something Following Me, A4 Mabel, A5 Cerdes (Outside The Gates Of), B1 A Christmas Camel, B2 Kaleidoscope, B3 Salad Days (Are Here Again), B4 Good Captain Clack, B5 Repent Walpurgis</p><p><span style="color: Indianred">***</span> H αμερικάνικη έκδοση του 1967 παραλείπει το B4, αλλά προσθέτει το "A Whiter Shade Of Pale" σαν A1, μετακινώντας το "Conquistador" στο B2</p><p><span style="color: Indianred">Μουσικοί</span>: Gary Brooker (φωνητικά, πιάνο, σύνθεση: Α1 έως Β4), Matthew Fisher (όργανο Hammond, σύνθεση: B5), Robin Trower (κιθάρα), Dave Knights (μπάσο), B.J. Wilson (κρουστά), Keith Reid (στίχοι: Α1 έως Β4)</p><p><span style="color: Indianred">Παραγωγή / Μηχανικοί</span>: Denny Cordell / Eddie Offord, Gerald Chevin (Advision Studios), Frank Owen, Keith Grant, Laurence Burridge (Olympic Studios)</p><p></p><p>Ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1967 στα <em>Olympic Studios</em>, Λονδίνο, Αγγλία</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH]168961[/ATTACH]</p><p></p><p>Οι <strong>Procol Harum</strong> κυκλοφόρησαν το φανταστικό επώνυμο ντεμπούτο τους στην Αμερική, το τέλος του καλοκαιριού του 1967 και τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά οι περισσότεροι ακροατές δεν είχαν την ευκαιρία να το ακούσουν όπως δημιουργήθηκε. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τυπώθηκαν μόνο μονοφωνικές εκδόσεις του άλμπουμ, παρόλο που το υλικό καταγράφηκε σε ταινίες πολλαπλών καναλιών, που όμως χάθηκαν και δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα. Οπότε η απορία υφίσταται για το πώς μπορεί να ακούγονταν, μιας και η πρωτοτυπία και τα δυναμικά του πρώτου ήχου της μπάντας είναι αρκετά εμφανή ακόμα και μέσα από αυτές τις εναλλακτικές και για πολλούς υποδεέστερες μίξεις. Οι <em>Procol Harum</em> βρήκαν τον δρόμο τους συνδυάζοντας κλασσικά και μπαρόκ στοιχεία, που υπάρχουν εδώ και αιώνες, με την τότε σύγχρονη σόουλ, εμπνεόμενοι από καλλιτέχνες όπως ο <em>Ray Charles</em>. Όλα αυτά ολοκληρωμένα από τους ποιητικούς στίχους του μάστορα του λόγου, <strong>Keith Reid</strong>.</p><p></p><p>Οι περισσότερες από αυτές τις πρώιμες συνθέσεις πηγάζουν από τους στίχους του <em>Reid</em>, με τη μουσική να χτίζεται μετέπειτα για να φιλοξενήσει το οικοδόμημά τους. Μουσικά η μπάντα δημιούργησε πλούσιες επιστρώσεις πληκτροφόρων από τον <strong>Matthew Fisher</strong>, συχνά πιάνο και όργανο <em>Hammond</em> που προστίθενταν στην αρχική ηχογράφηση για να σφυρηλατηθεί η κύρια μελωδική οργανική έκφραση. Συμπλήρωμα του ήχου υπήρξε η αγγλική, γαλανομάτικη σόουλ φωνή του κύριου τραγουδιστή <strong>Gary Brooker</strong>, που παραδίδει τον στίχο με τον δικό του ξεχωριστό και έξυπνο τρόπο.</p><p></p><p>Το άλμπουμ δεν πούλησε καλά στην πατρίδα της μπάντας, την Αγγλία, καθώς κανένα από τα σινγκλ των τσαρτ, "<em>A Whiter Shade of Pale</em>" και "<em>Homborg</em>" δεν συμπεριλήφθηκε στην αρχική αγγλική έκδοση. Ωστόσο, κριτικά, το <strong>Procol Harum</strong> έγινε πολύ καλά αποδεκτό, ιδιαίτερα μεταξύ πολλών από τους σύγχρονούς τους μουσικούς.</p><p></p><p>Η βρετανική έκδοση του άλμπουμ ξεκινά με το "<strong>Conquistador</strong>", ένα από τα πολύ λίγα τραγούδια που δεν προερχόταν από τον <em>Reid</em> αλλά από τον <em>Brooker</em>, που είχε άλλωστε γράψει ένα κομμάτι με γεύση από Ισπανία πριν ακόμη σχηματιστεί το συγκρότημα. Ο <em>Reid</em>, πρόσθεσε μετά στιχουργικά, τη λαμπρή αλληγορία του για τη ματαιοδοξία της νίκης. Η μελωδία οδηγείται από το ανήσυχο πιάνο και όργανο που στροβιλίζεται, με αποτέλεσμα ένα γενικό αίσθημα περιπέτειας. Μια ζωντανή έκδοση του τραγουδιού κυκλοφόρησε ως σινγκλ πέντε χρόνια αργότερα και κορυφώθηκε στο #16 των τσαρτ, τη δεύτερη υψηλότερη θέση, στην ιστορία του γκρουπ.</p><p></p><p>Φυσικά, το πιο δημοφιλές τραγούδι της μπάντας ήταν το περιβόητο "<strong>A Whiter Shade of Pale</strong>", που οδηγούσε την αμερικάνικη έκδοση του άλμπουμ και ήταν ένας από τους πιο όμορφα ενορχηστρωμένους ύμνους της δεκαετίας του 1960. Το ήρεμο, μπαρόκ όργανο του <em>Fisher</em>, με την προερχόμενη από τον Μπαχ οργανική μελωδία, αντιπαραβάλλεται με τα εκφραστικά φωνητικά του <em>Brooker</em>, ωστόσο όλα λειτουργούν σε τέλεια αρμονία. Ο <em>Reid</em> ήρθε με τον τίτλο όταν άκουσε τυχαία τη φράση σε ένα πάρτι και αρχικά έγραψε τέσσερις στίχους για το τραγούδι, αλλά ηχογραφήθηκαν μόνο δύο. Αν και έχουν γίνει πολλές εικασίες σχετικά με την έννοια των στίχων, ο <em>Reid</em> έχει πει ότι απλώς αφορά μια σχέση της μιας βραδιάς με μια γυναίκα. Για περισσότερα από 40 χρόνια, το τραγούδι αποδιδόταν μόνο στον <em>Reid</em> και τον <em>Brooker</em>, αλλά ο <em>Fisher</em> κέρδισε αργότερα με αγωγή τα δικαιώματα για την ιδιαίτερη συμβολή του στη μουσική. Το τραγούδι όχι μόνο έφθασε το #1 στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά ανήκει στους πιο πολυπαιγμένους δίσκους από το <em>BBC</em> τα τελευταία 70 χρόνια.</p><p></p><p>Το "<strong>She Wandered Through the Garden Fence</strong>" είναι ένα ελαφρύ και ζωηρό κομμάτι με μια φωτεινή γραμμή οργάνου, και μελωδικά φωνητικά από τον <em>Brooker</em>, παρά τους κάποιους σκοτεινούς στίχους. Το "<strong>Something Following Me</strong>" είναι κλασικά εκφραστικό με στίχους που επηρεάζονται από το "<em>Ballad of a Thin Man</em>" του <em>Dylan</em>. Το τραγούδι είναι το πρώτο στο άλμπουμ που εκθέτει τη χαρακτηριστική κιθάρα του <strong>Robin Trower</strong>. Ο <em>Trower</em> επίσης λάμπει στο μπλούζι "<strong>Cerdes (Outside the Gates Of)</strong>", που τροφοδοτείται από το αργό ριφ μπάσου του <strong>Dave Knights</strong> δίνοντας μια πρόγευση μερικών από τα κλασικά ροκ-μπλουζ στυλ των 70'ς. Και αν κάπου, μ' όλους αυτούς του καταπληκτικούς σολίστες, πάει να δημιουργηθεί αίσθηση επιδεικτικότητας (κύριο χαρακτηριστικό του προγκ των '70ς), υπάρχει το αστεία διασκεδαστικό "<strong>Mabel</strong>" που την καταβαραθρώνει...</p><p></p><p>Τη δεύτερη πλευρά ανοίγει ένα άλλο εκφραστικό κομμάτι, το "<strong>A Christmas Camel</strong>", με μονομαχία πληκτροφόρων, μεταξύ πιάνου του <em>Brooker</em> και οργάνου του <em>Fisher</em>, και του σταθερού ρυθμού που κρατάει ο <strong>B.J. Wilson</strong>. Αν ένα πραγματικό καλειδοσκόπιο είναι μια χρωματική γιορτή, το τραγούδι "<strong>Kaleidoscope</strong>" είναι μια γιορτή του ήχου. Οδηγείται από όργανο, με την υποστήριξη πιάνου, μπάσου και τυμπάνων παντού, όλα κάτω από τα αβίαστα, ακόμη και σαν ψαλμωδία φωνητικά του <em>Brooker</em>. Μετά το ελαφρύ γκρούβι "<strong>Salad Days (Are Here Again)</strong>" και το ευχάριστο τραγουδάκι "<strong>Good Captain Clack</strong>", το θαυμάσιο ντεμπούτο άλμπουμ ολοκληρώνεται μ' ένα ταιριαστό, οδηγούμενο από πιάνο, οργανικό μελωδικό κομμάτι κλεισίματος, το "<strong>Repent Walpurgis</strong>" του <em>Fisher</em>.</p><p></p><p>Ορισμένες εκδόσεις του άλμπουμ περιλαμβάνουν το "<strong>Homburg</strong>", το σινγκλ που ακολούθησε το "<em>A Whiter Shade of Pale</em>", με σουρεαλιστικούς στίχους και υπνωτικό ρυθμό. Τελειώνοντας, όπως έχει ξαναγραφεί, «<em><span style="color: Darkorange">Εδώ δεν λειτουργούν όλα, αλλά στέκεται καλύτερα από τα περισσότερα ψυχεδελικά ή προοδευτικά ροκ έργα</span></em>». Σε κάθε περίπτωση, το πρωτότυπο εξώφυλλο του άλμπουμ μας προτρέπει: «<em><span style="color: Darkorange">Να ακούγεται στο πνεύμα που έγινε</span></em>». Ναι, πράγματι...</p><p></p><p>(*****, πηγές: εξώφυλλο, procolharum.com, classicrockreview.com, Claes Johansen - Procol Harum: Beyond the Pale, 2001 / Henry Scott-Irvine - Procol Harum: The Ghosts Of A Whiter Shade of Pale, 2012)</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH]168962[/ATTACH]</p> <p style="text-align: center">Ωρολογιόστροφα: <em>Gary Brooker, Matthew Fisher, Robin Trower, Dave Knights, B.J. Wilson, Keith Reid</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="grio, post: 1058455578, member: 30418"] [HEADING=2]Ο Ποσειδώνας χορεύει, ενώ η Σαλώμη ρίχνει τα πέπλα της...[/HEADING] [B]Procol Harum[/B] - [B]Procol Harum[/B] (Δεκέμβριος 1967, Regal Zonophone) [CENTER][ATTACH=CONFIG]168960._xfImport[/ATTACH][/CENTER] [COLOR=Indianred]Τραγούδια[/COLOR]: A1 Conquistador, A2 She Wandered Through The Garden Fence, A3 Something Following Me, A4 Mabel, A5 Cerdes (Outside The Gates Of), B1 A Christmas Camel, B2 Kaleidoscope, B3 Salad Days (Are Here Again), B4 Good Captain Clack, B5 Repent Walpurgis [COLOR=Indianred]***[/COLOR] H αμερικάνικη έκδοση του 1967 παραλείπει το B4, αλλά προσθέτει το "A Whiter Shade Of Pale" σαν A1, μετακινώντας το "Conquistador" στο B2 [COLOR=Indianred]Μουσικοί[/COLOR]: Gary Brooker (φωνητικά, πιάνο, σύνθεση: Α1 έως Β4), Matthew Fisher (όργανο Hammond, σύνθεση: B5), Robin Trower (κιθάρα), Dave Knights (μπάσο), B.J. Wilson (κρουστά), Keith Reid (στίχοι: Α1 έως Β4) [COLOR=Indianred]Παραγωγή / Μηχανικοί[/COLOR]: Denny Cordell / Eddie Offord, Gerald Chevin (Advision Studios), Frank Owen, Keith Grant, Laurence Burridge (Olympic Studios) Ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1967 στα [I]Olympic Studios[/I], Λονδίνο, Αγγλία [CENTER][ATTACH=CONFIG]168961._xfImport[/ATTACH][/CENTER] Οι [B]Procol Harum[/B] κυκλοφόρησαν το φανταστικό επώνυμο ντεμπούτο τους στην Αμερική, το τέλος του καλοκαιριού του 1967 και τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά οι περισσότεροι ακροατές δεν είχαν την ευκαιρία να το ακούσουν όπως δημιουργήθηκε. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τυπώθηκαν μόνο μονοφωνικές εκδόσεις του άλμπουμ, παρόλο που το υλικό καταγράφηκε σε ταινίες πολλαπλών καναλιών, που όμως χάθηκαν και δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα. Οπότε η απορία υφίσταται για το πώς μπορεί να ακούγονταν, μιας και η πρωτοτυπία και τα δυναμικά του πρώτου ήχου της μπάντας είναι αρκετά εμφανή ακόμα και μέσα από αυτές τις εναλλακτικές και για πολλούς υποδεέστερες μίξεις. Οι [I]Procol Harum[/I] βρήκαν τον δρόμο τους συνδυάζοντας κλασσικά και μπαρόκ στοιχεία, που υπάρχουν εδώ και αιώνες, με την τότε σύγχρονη σόουλ, εμπνεόμενοι από καλλιτέχνες όπως ο [I]Ray Charles[/I]. Όλα αυτά ολοκληρωμένα από τους ποιητικούς στίχους του μάστορα του λόγου, [B]Keith Reid[/B]. Οι περισσότερες από αυτές τις πρώιμες συνθέσεις πηγάζουν από τους στίχους του [I]Reid[/I], με τη μουσική να χτίζεται μετέπειτα για να φιλοξενήσει το οικοδόμημά τους. Μουσικά η μπάντα δημιούργησε πλούσιες επιστρώσεις πληκτροφόρων από τον [B]Matthew Fisher[/B], συχνά πιάνο και όργανο [I]Hammond[/I] που προστίθενταν στην αρχική ηχογράφηση για να σφυρηλατηθεί η κύρια μελωδική οργανική έκφραση. Συμπλήρωμα του ήχου υπήρξε η αγγλική, γαλανομάτικη σόουλ φωνή του κύριου τραγουδιστή [B]Gary Brooker[/B], που παραδίδει τον στίχο με τον δικό του ξεχωριστό και έξυπνο τρόπο. Το άλμπουμ δεν πούλησε καλά στην πατρίδα της μπάντας, την Αγγλία, καθώς κανένα από τα σινγκλ των τσαρτ, "[I]A Whiter Shade of Pale[/I]" και "[I]Homborg[/I]" δεν συμπεριλήφθηκε στην αρχική αγγλική έκδοση. Ωστόσο, κριτικά, το [B]Procol Harum[/B] έγινε πολύ καλά αποδεκτό, ιδιαίτερα μεταξύ πολλών από τους σύγχρονούς τους μουσικούς. Η βρετανική έκδοση του άλμπουμ ξεκινά με το "[B]Conquistador[/B]", ένα από τα πολύ λίγα τραγούδια που δεν προερχόταν από τον [I]Reid[/I] αλλά από τον [I]Brooker[/I], που είχε άλλωστε γράψει ένα κομμάτι με γεύση από Ισπανία πριν ακόμη σχηματιστεί το συγκρότημα. Ο [I]Reid[/I], πρόσθεσε μετά στιχουργικά, τη λαμπρή αλληγορία του για τη ματαιοδοξία της νίκης. Η μελωδία οδηγείται από το ανήσυχο πιάνο και όργανο που στροβιλίζεται, με αποτέλεσμα ένα γενικό αίσθημα περιπέτειας. Μια ζωντανή έκδοση του τραγουδιού κυκλοφόρησε ως σινγκλ πέντε χρόνια αργότερα και κορυφώθηκε στο #16 των τσαρτ, τη δεύτερη υψηλότερη θέση, στην ιστορία του γκρουπ. Φυσικά, το πιο δημοφιλές τραγούδι της μπάντας ήταν το περιβόητο "[B]A Whiter Shade of Pale[/B]", που οδηγούσε την αμερικάνικη έκδοση του άλμπουμ και ήταν ένας από τους πιο όμορφα ενορχηστρωμένους ύμνους της δεκαετίας του 1960. Το ήρεμο, μπαρόκ όργανο του [I]Fisher[/I], με την προερχόμενη από τον Μπαχ οργανική μελωδία, αντιπαραβάλλεται με τα εκφραστικά φωνητικά του [I]Brooker[/I], ωστόσο όλα λειτουργούν σε τέλεια αρμονία. Ο [I]Reid[/I] ήρθε με τον τίτλο όταν άκουσε τυχαία τη φράση σε ένα πάρτι και αρχικά έγραψε τέσσερις στίχους για το τραγούδι, αλλά ηχογραφήθηκαν μόνο δύο. Αν και έχουν γίνει πολλές εικασίες σχετικά με την έννοια των στίχων, ο [I]Reid[/I] έχει πει ότι απλώς αφορά μια σχέση της μιας βραδιάς με μια γυναίκα. Για περισσότερα από 40 χρόνια, το τραγούδι αποδιδόταν μόνο στον [I]Reid[/I] και τον [I]Brooker[/I], αλλά ο [I]Fisher[/I] κέρδισε αργότερα με αγωγή τα δικαιώματα για την ιδιαίτερη συμβολή του στη μουσική. Το τραγούδι όχι μόνο έφθασε το #1 στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά ανήκει στους πιο πολυπαιγμένους δίσκους από το [I]BBC[/I] τα τελευταία 70 χρόνια. Το "[B]She Wandered Through the Garden Fence[/B]" είναι ένα ελαφρύ και ζωηρό κομμάτι με μια φωτεινή γραμμή οργάνου, και μελωδικά φωνητικά από τον [I]Brooker[/I], παρά τους κάποιους σκοτεινούς στίχους. Το "[B]Something Following Me[/B]" είναι κλασικά εκφραστικό με στίχους που επηρεάζονται από το "[I]Ballad of a Thin Man[/I]" του [I]Dylan[/I]. Το τραγούδι είναι το πρώτο στο άλμπουμ που εκθέτει τη χαρακτηριστική κιθάρα του [B]Robin Trower[/B]. Ο [I]Trower[/I] επίσης λάμπει στο μπλούζι "[B]Cerdes (Outside the Gates Of)[/B]", που τροφοδοτείται από το αργό ριφ μπάσου του [B]Dave Knights[/B] δίνοντας μια πρόγευση μερικών από τα κλασικά ροκ-μπλουζ στυλ των 70'ς. Και αν κάπου, μ' όλους αυτούς του καταπληκτικούς σολίστες, πάει να δημιουργηθεί αίσθηση επιδεικτικότητας (κύριο χαρακτηριστικό του προγκ των '70ς), υπάρχει το αστεία διασκεδαστικό "[B]Mabel[/B]" που την καταβαραθρώνει... Τη δεύτερη πλευρά ανοίγει ένα άλλο εκφραστικό κομμάτι, το "[B]A Christmas Camel[/B]", με μονομαχία πληκτροφόρων, μεταξύ πιάνου του [I]Brooker[/I] και οργάνου του [I]Fisher[/I], και του σταθερού ρυθμού που κρατάει ο [B]B.J. Wilson[/B]. Αν ένα πραγματικό καλειδοσκόπιο είναι μια χρωματική γιορτή, το τραγούδι "[B]Kaleidoscope[/B]" είναι μια γιορτή του ήχου. Οδηγείται από όργανο, με την υποστήριξη πιάνου, μπάσου και τυμπάνων παντού, όλα κάτω από τα αβίαστα, ακόμη και σαν ψαλμωδία φωνητικά του [I]Brooker[/I]. Μετά το ελαφρύ γκρούβι "[B]Salad Days (Are Here Again)[/B]" και το ευχάριστο τραγουδάκι "[B]Good Captain Clack[/B]", το θαυμάσιο ντεμπούτο άλμπουμ ολοκληρώνεται μ' ένα ταιριαστό, οδηγούμενο από πιάνο, οργανικό μελωδικό κομμάτι κλεισίματος, το "[B]Repent Walpurgis[/B]" του [I]Fisher[/I]. Ορισμένες εκδόσεις του άλμπουμ περιλαμβάνουν το "[B]Homburg[/B]", το σινγκλ που ακολούθησε το "[I]A Whiter Shade of Pale[/I]", με σουρεαλιστικούς στίχους και υπνωτικό ρυθμό. Τελειώνοντας, όπως έχει ξαναγραφεί, «[I][COLOR=Darkorange]Εδώ δεν λειτουργούν όλα, αλλά στέκεται καλύτερα από τα περισσότερα ψυχεδελικά ή προοδευτικά ροκ έργα[/COLOR][/I]». Σε κάθε περίπτωση, το πρωτότυπο εξώφυλλο του άλμπουμ μας προτρέπει: «[I][COLOR=Darkorange]Να ακούγεται στο πνεύμα που έγινε[/COLOR][/I]». Ναι, πράγματι... (*****, πηγές: εξώφυλλο, procolharum.com, classicrockreview.com, Claes Johansen - Procol Harum: Beyond the Pale, 2001 / Henry Scott-Irvine - Procol Harum: The Ghosts Of A Whiter Shade of Pale, 2012) [CENTER][ATTACH=CONFIG]168962._xfImport[/ATTACH] Ωρολογιόστροφα: [I]Gary Brooker, Matthew Fisher, Robin Trower, Dave Knights, B.J. Wilson, Keith Reid[/I][/CENTER] [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Ταξιδιωτικές οδηγίες, 8ο Μέρος [Η βρετανική ψυχεδέλεια]
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…