(1982)KATE BUSH
Βαθιά υπόκλιση για το πιθανότατα σημαντικότερο μουσικό έργο όλων των εποχών από γυναίκα - δημιουργό - ερμηνεύτρια - arranger και παραγωγό.
Εντάσσεται στην ''κατηγορία'' difficult listening music. Οσο περισσότερα ακούσματα του δίνουμε τόσο περισότερο εισχωρούμε στον μαγικό του κόσμο και αυτό μας χαρίζει απλόχερα την μαγεία του μα ταυτόχρονα μας ασκεί μια πρωτόγνωρη έλξη κάτι που για μιλήσουμε σε αντιστοιχία προς το περιεχόμενο του μοιάζει με στοίχειωμα ,με κλείδωμα στο εικονικό ''σπίτι'' της Kate Bush.
Στα πρώτα της lp's είχε καθιερωθεί ως η ερμηνευτρια με την αιθέρια φωνή , ένα πρόωρα ανεπτυγμένο ταλέντο , μια απόλυτα ολοκληρωμένη μουσικός και οραματίστρια με μια ροπή προς το το σκοτεινό ,το μακάβριο.
Εδώ πήρε την βαριά και διαλύει τα πάντα , εκρήγνυται σαν μια μοναδική εικονοκλαστική προσωπικότητα εξωπραγματικού οράματος με πρωτόγονο πάθος χωρίς να διστάζει να ''τσαλακώσει'' την φαινομενικά εύθραυστη persona της.
Το γοτθικού ύφους έργο είναι έντονα θεατρικό αν και σε πρώτη ''ανάγνωση'' φαντάζει αφηρημένο (θεματικά) στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά εστιασμένο και ομοιογενές , ο ήχος εξαρτώμενος σε μεγάλο βαθμό από τα κρουστά ,την bass guitar και βέβαια τα synthesizers στα οποία είχε προσχωρήσει οριστικά η kate μετά την γνωριμία της με τον Gabriel ο οποίος την μύησε στο fairlight ,τα drum machines και τις τεχνικές σύνθεσης.
Αρκετοί παρατήρησαν ότι αυτή η στροφή της προς τον ηλεκτρονικό ήχο και η μερική απομάκρυνση από το ακουστικό πιάνο διαφοροποίησε εμφανώς την μουσική της ταυτότητα ,λιγότερη έμφαση στην καθαρά απλή μελωδία,
σαφώς πιο multi-layered ηχητικά τοπία και επεξεργασμένα φωνητικά.
Το ασαφές των στίχων (σκοτεινοί ,εγκεφαλικοί ,διφορούμενοι,χιομοριστικοί, αυτοσαρκαστικοί)
σε αρκετά tracks κάνουν σχεδόν αδύνατη την οριστική αποκρυπτογραφησή τους , υπάρχουν τόσα κρυμμένα μηνύματα και τόσοι πιθανοί τόποι αποδοσής τους που μονο αν η ίδια προχωρούσε στην έκδοση ερμηνευτικού λεξικού θα μας διαφώτιζε.
Αναγκαστικά η σύντομη περιγραφή των 10 τραγουδιών και μια προσπάθεια ερμηνείας τους θα βασιστεί σε έναν συγκερασμό απόψεων και τάσεων.
Πρέπει να έχουμε διαρκώς στο μυαλό μας ότι όλα αυτά και ακόμα περισότερα (σκηνοθεσία video , παντομίμα, χορογραφία)επέτυχε
η kate bush μόλις στα 23 της χρόνια,(η ηχογράφιση ξεκίνησε το 81) δύσκολα κάποιος να φανταστεί ότι το κορίτσι με την τόσο αριστοκρατικά απόμακρη ομορφιά , δημιούργησε κάτι τόσο καινότομο, προοδευτικό ,επιδραστικό,τραχύ ,
έργο το οποίο πάρα πολλοί σύγχρονοί της ούτε στα πλέον τρελλά τους όνειρα θα μπορούσαν να συλλάβουν.
Υπήρξε η πρώτη καθαρά σόλο παραγωγή της, στο προηγούμενο έξοχο never for ever είχε την βοήθεια του Jon Kelly
(sound engineer)και αλήθεια τι παραγωγή...
Δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στην αφρόκρεμα Ευρωπαίων και Αυστραλών μουσικών που συμμετέχουν ,
(αναμεσά τους μέλη των κορυφαίων folk groups Chieftains ,Planxty) μπορεί εύκολα κάποιος να τους δει ανατρέχοντας
στα credits.
Προχωρώ στην σύντομη παρουσίαση των 10 tracks , αυτά άλλωστε αποτελούν από μόνα τους ακλόνητα επιχειρήματα στήριξης
της απόψης περί της σημαντικότητας-μοναδικότητας του έργου.
1. SAT IN YOUR LAP
ξεκινάει μέσα σε ένα "κολλητικό'' καταιγισμό κρουστών(θεωρήθηκαν από κορυφαίους drummers ως αναφοράς), αδύνατον να του
ξεφύγεις και κομματιαστά πιάνο riffs. Τρία διαφορετικά φωνητικά της kate το πρώτο σε lower register , τό δεύτερο
ανεβασμένο συνοδεία του fairlight και στο τρίτο η σχεδόν ουρλιακτή χορωδία. Το κάθε μέρος το αντιλαμβανόμαστε
σε διαφορετικό σημείο(ως τοποθέτηση στη στερεοφωνική εικόνα) σε σχέση με την θέση ακρόασης.
Θεματικά καταπίανεται με την διαρκή αναζήτηση για γνώση , την πνευματική μας διεύρυνση ιδωμένο από την πλευρά
εκείνου ο οποίος ναι μεν θέλει τον ''πύργο της σοφίας'' αλλά χωρίς να καταβάλλει ανάλογο κόπο για την
εκπορθησή του διότι έχει την λανθασμένη εντύπωση ότι ''....Κnowledge is something sat in your lap''.
Στο τέλος ο'' πρωταγωνιστής''αναγκάζεται να ξεκινήσει το μεγάλο ταξίδι της αναζήτησης ''across the desert ,
across the weather , across the elements , across the water''.
Συνοδευόταν από ένα εξίσου πρωτοποριακό video , το πρώτο στο οποίο έγινε χρήση ψηφιακών εφέ(computer animation 1981).
Η ίδια αντιλαμβανόμενη απο πολύ νωρίς τις μεγάλες δυνατότητες του μέσου αποτέλεσε αληθινή πρωτοπόρο του είδους ,
πραγματική μαστόρισα στο πως φτιάχνουμε με ψίχουλα clips υποδείγματα αμεσότητας,υψηλής αισθητικής,αισθησιασμού
(Babooshka , Army dreamers , Running up that hill,Breathing ,Love ang anger Τhe sensual world) σε απόλυτη αντίθεση
με άλλους(και άλλες) οι οποίοι χρειαζόντουσαν προυπολογισμό ευρωπαικής ταινίας για ξεκίνημα.
2.THERE GOES A TENNER
Εξιστορεί μια αποτυχημένη απόπειρα ληστείας(ανατίναξη χρηματοκιβωτίου) που καταλήγει σε ένα σύννεφο σκόνης και
ιπτάμενων χαρτονομισμάτων. H Kate ως μέλος της συμμορίας ''φοράει'' την cockney προφορά και μας προσφέρει μερικούς
ευφυείς στοίχους όπως :
''i hope you remember to treat the gelignite tenderly for me'' ή όταν ο αρχηγός όντας αποφασισμένος για όλα
τονίζει : ''apart from a photograph they' ll get nothing from me Not until they let me see my solicitor''.
Διαθέτει ένα ανάλαφρο ρυθμικό ύφος με ένα πιάνο τύπου music hall ενώ υπάρχουν διαλείματα''κινηματογραφικής''
υφής στα οποία τα synths επιβραδύνουν το τέμπο. Οτι δεν κατόρθωσαν οι Jon and Vangelis σχεδόν
σε μια πλευρά άλμπουμ (Friends of mr Cairo) ,δηλαδή την cinematic αίσθηση, εδώ δουλεύει αποτελεσματικά σε
ένα τρίλεπτο...
3.PULL OUT THE PIN
Ο πόλεμος του vietnam από την ανάποδη , μέσα από τα μάτια ενός Viet Cong ο οποίος στήνει ενέδρα σε ένα Αμερικανό
του οποίου την παρουσία οσφρίζεται από μίλια.Με μοναδικά του εφόδια (το μενταγιόν του)''...my silver Budha
and my silver bullet''. Τα ηχητικά εφέ δημιουργούν την άισθηση της ζούγκλας με ελικόπτερα να πηγαινοέρχονται ,
ένα πιάνο στη μέση, η φωνή να γλυστρά ανάμεσα στο μπάσο και τα έγχορδα ενώ ο μεταλλικός οξύς ήχος της κιθάρας στο
τέλος δένει απόλυτα με την εικόνα. Εδώ η Kate βγάζει μια πρωτόγνωρη (γι' αυτην) σπαρακτική, βραχνή φωνή
( την χρησιμοποιεί αρκετά στο άλμπουμ) την οποία , σύμφωνα με τα trivia πέτυχε καταναλώνοντας αξιοσέβαστες
ποσότητες σοκολάτας και γάλατος. Backing vocals από τον φίλο της David Gilmour.
4.SUSPENDED IN GAFFA
Είναι από τα πιο προσβάσιμα τραγούδια του άλμπουμ στο τόσο αγαπημένο της waltz - στρατιωτική μπάντα ύφος.
Το στιχουργικό περιεχόμενο εξαιρετικά ασαφές έχει κάποια θεματική ομοιότητα με το sat in your lap αλλά
εδώ το αντικείμενο είναι μια θρησκευτικού περιεχομένου εμπειρία ζωής (επαφή με το θεό) που έγινε και θα απαιτήσει
ιδιαίτερο κόπο για να επαναληφθεί.
5.LEAVE IT OPEN
Tο πλέον δυσπρόσιτο ,πειραματικό ,αλλόκοτο, prog. έργο - κολάζ , που έγραψε ποτέ αντλώντας έμπνευση από ανάλογης αισθητικής
έργα των BEATLES σαν τα I'm the walrus , Revolution number 9.
Δίδυμος αδελφός από απόψεως στιχουργικού και ηχητικού περιεχόμενου με το closing track με κύρια ιδέα αυτή της
παρομοίωσης του σπιτιού με το ανθρώπινο σώμα και μυαλό.Οι κιθάρες , τα επεξεργασμένα φωνητικά , τα drum kicks ,
πετυχαίνουν 100% στην δημιουργία μιας απόκοσμης αίσθησης η οποία ενισχύεται σε απόλυτο βαθμό όταν στο τέλος και
μέσα από backward tape ακούμε την τρεμάμενη φωνή να ψελλίζει κάτι σαν ''...we let the weirdness in'' ,τότε είναι που
αισθανόμαστε πολλά volts στην σπονδυλική μας στήλη.
Βαθιά υπόκλιση για το πιθανότατα σημαντικότερο μουσικό έργο όλων των εποχών από γυναίκα - δημιουργό - ερμηνεύτρια - arranger και παραγωγό.
Εντάσσεται στην ''κατηγορία'' difficult listening music. Οσο περισσότερα ακούσματα του δίνουμε τόσο περισότερο εισχωρούμε στον μαγικό του κόσμο και αυτό μας χαρίζει απλόχερα την μαγεία του μα ταυτόχρονα μας ασκεί μια πρωτόγνωρη έλξη κάτι που για μιλήσουμε σε αντιστοιχία προς το περιεχόμενο του μοιάζει με στοίχειωμα ,με κλείδωμα στο εικονικό ''σπίτι'' της Kate Bush.
Στα πρώτα της lp's είχε καθιερωθεί ως η ερμηνευτρια με την αιθέρια φωνή , ένα πρόωρα ανεπτυγμένο ταλέντο , μια απόλυτα ολοκληρωμένη μουσικός και οραματίστρια με μια ροπή προς το το σκοτεινό ,το μακάβριο.
Εδώ πήρε την βαριά και διαλύει τα πάντα , εκρήγνυται σαν μια μοναδική εικονοκλαστική προσωπικότητα εξωπραγματικού οράματος με πρωτόγονο πάθος χωρίς να διστάζει να ''τσαλακώσει'' την φαινομενικά εύθραυστη persona της.
Το γοτθικού ύφους έργο είναι έντονα θεατρικό αν και σε πρώτη ''ανάγνωση'' φαντάζει αφηρημένο (θεματικά) στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά εστιασμένο και ομοιογενές , ο ήχος εξαρτώμενος σε μεγάλο βαθμό από τα κρουστά ,την bass guitar και βέβαια τα synthesizers στα οποία είχε προσχωρήσει οριστικά η kate μετά την γνωριμία της με τον Gabriel ο οποίος την μύησε στο fairlight ,τα drum machines και τις τεχνικές σύνθεσης.
Αρκετοί παρατήρησαν ότι αυτή η στροφή της προς τον ηλεκτρονικό ήχο και η μερική απομάκρυνση από το ακουστικό πιάνο διαφοροποίησε εμφανώς την μουσική της ταυτότητα ,λιγότερη έμφαση στην καθαρά απλή μελωδία,
σαφώς πιο multi-layered ηχητικά τοπία και επεξεργασμένα φωνητικά.
Το ασαφές των στίχων (σκοτεινοί ,εγκεφαλικοί ,διφορούμενοι,χιομοριστικοί, αυτοσαρκαστικοί)
σε αρκετά tracks κάνουν σχεδόν αδύνατη την οριστική αποκρυπτογραφησή τους , υπάρχουν τόσα κρυμμένα μηνύματα και τόσοι πιθανοί τόποι αποδοσής τους που μονο αν η ίδια προχωρούσε στην έκδοση ερμηνευτικού λεξικού θα μας διαφώτιζε.
Αναγκαστικά η σύντομη περιγραφή των 10 τραγουδιών και μια προσπάθεια ερμηνείας τους θα βασιστεί σε έναν συγκερασμό απόψεων και τάσεων.
Πρέπει να έχουμε διαρκώς στο μυαλό μας ότι όλα αυτά και ακόμα περισότερα (σκηνοθεσία video , παντομίμα, χορογραφία)επέτυχε
η kate bush μόλις στα 23 της χρόνια,(η ηχογράφιση ξεκίνησε το 81) δύσκολα κάποιος να φανταστεί ότι το κορίτσι με την τόσο αριστοκρατικά απόμακρη ομορφιά , δημιούργησε κάτι τόσο καινότομο, προοδευτικό ,επιδραστικό,τραχύ ,
έργο το οποίο πάρα πολλοί σύγχρονοί της ούτε στα πλέον τρελλά τους όνειρα θα μπορούσαν να συλλάβουν.
Υπήρξε η πρώτη καθαρά σόλο παραγωγή της, στο προηγούμενο έξοχο never for ever είχε την βοήθεια του Jon Kelly
(sound engineer)και αλήθεια τι παραγωγή...
Δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στην αφρόκρεμα Ευρωπαίων και Αυστραλών μουσικών που συμμετέχουν ,
(αναμεσά τους μέλη των κορυφαίων folk groups Chieftains ,Planxty) μπορεί εύκολα κάποιος να τους δει ανατρέχοντας
στα credits.
Προχωρώ στην σύντομη παρουσίαση των 10 tracks , αυτά άλλωστε αποτελούν από μόνα τους ακλόνητα επιχειρήματα στήριξης
της απόψης περί της σημαντικότητας-μοναδικότητας του έργου.
1. SAT IN YOUR LAP
ξεκινάει μέσα σε ένα "κολλητικό'' καταιγισμό κρουστών(θεωρήθηκαν από κορυφαίους drummers ως αναφοράς), αδύνατον να του
ξεφύγεις και κομματιαστά πιάνο riffs. Τρία διαφορετικά φωνητικά της kate το πρώτο σε lower register , τό δεύτερο
ανεβασμένο συνοδεία του fairlight και στο τρίτο η σχεδόν ουρλιακτή χορωδία. Το κάθε μέρος το αντιλαμβανόμαστε
σε διαφορετικό σημείο(ως τοποθέτηση στη στερεοφωνική εικόνα) σε σχέση με την θέση ακρόασης.
Θεματικά καταπίανεται με την διαρκή αναζήτηση για γνώση , την πνευματική μας διεύρυνση ιδωμένο από την πλευρά
εκείνου ο οποίος ναι μεν θέλει τον ''πύργο της σοφίας'' αλλά χωρίς να καταβάλλει ανάλογο κόπο για την
εκπορθησή του διότι έχει την λανθασμένη εντύπωση ότι ''....Κnowledge is something sat in your lap''.
Στο τέλος ο'' πρωταγωνιστής''αναγκάζεται να ξεκινήσει το μεγάλο ταξίδι της αναζήτησης ''across the desert ,
across the weather , across the elements , across the water''.
Συνοδευόταν από ένα εξίσου πρωτοποριακό video , το πρώτο στο οποίο έγινε χρήση ψηφιακών εφέ(computer animation 1981).
Η ίδια αντιλαμβανόμενη απο πολύ νωρίς τις μεγάλες δυνατότητες του μέσου αποτέλεσε αληθινή πρωτοπόρο του είδους ,
πραγματική μαστόρισα στο πως φτιάχνουμε με ψίχουλα clips υποδείγματα αμεσότητας,υψηλής αισθητικής,αισθησιασμού
(Babooshka , Army dreamers , Running up that hill,Breathing ,Love ang anger Τhe sensual world) σε απόλυτη αντίθεση
με άλλους(και άλλες) οι οποίοι χρειαζόντουσαν προυπολογισμό ευρωπαικής ταινίας για ξεκίνημα.
2.THERE GOES A TENNER
Εξιστορεί μια αποτυχημένη απόπειρα ληστείας(ανατίναξη χρηματοκιβωτίου) που καταλήγει σε ένα σύννεφο σκόνης και
ιπτάμενων χαρτονομισμάτων. H Kate ως μέλος της συμμορίας ''φοράει'' την cockney προφορά και μας προσφέρει μερικούς
ευφυείς στοίχους όπως :
''i hope you remember to treat the gelignite tenderly for me'' ή όταν ο αρχηγός όντας αποφασισμένος για όλα
τονίζει : ''apart from a photograph they' ll get nothing from me Not until they let me see my solicitor''.
Διαθέτει ένα ανάλαφρο ρυθμικό ύφος με ένα πιάνο τύπου music hall ενώ υπάρχουν διαλείματα''κινηματογραφικής''
υφής στα οποία τα synths επιβραδύνουν το τέμπο. Οτι δεν κατόρθωσαν οι Jon and Vangelis σχεδόν
σε μια πλευρά άλμπουμ (Friends of mr Cairo) ,δηλαδή την cinematic αίσθηση, εδώ δουλεύει αποτελεσματικά σε
ένα τρίλεπτο...
3.PULL OUT THE PIN
Ο πόλεμος του vietnam από την ανάποδη , μέσα από τα μάτια ενός Viet Cong ο οποίος στήνει ενέδρα σε ένα Αμερικανό
του οποίου την παρουσία οσφρίζεται από μίλια.Με μοναδικά του εφόδια (το μενταγιόν του)''...my silver Budha
and my silver bullet''. Τα ηχητικά εφέ δημιουργούν την άισθηση της ζούγκλας με ελικόπτερα να πηγαινοέρχονται ,
ένα πιάνο στη μέση, η φωνή να γλυστρά ανάμεσα στο μπάσο και τα έγχορδα ενώ ο μεταλλικός οξύς ήχος της κιθάρας στο
τέλος δένει απόλυτα με την εικόνα. Εδώ η Kate βγάζει μια πρωτόγνωρη (γι' αυτην) σπαρακτική, βραχνή φωνή
( την χρησιμοποιεί αρκετά στο άλμπουμ) την οποία , σύμφωνα με τα trivia πέτυχε καταναλώνοντας αξιοσέβαστες
ποσότητες σοκολάτας και γάλατος. Backing vocals από τον φίλο της David Gilmour.
4.SUSPENDED IN GAFFA
Είναι από τα πιο προσβάσιμα τραγούδια του άλμπουμ στο τόσο αγαπημένο της waltz - στρατιωτική μπάντα ύφος.
Το στιχουργικό περιεχόμενο εξαιρετικά ασαφές έχει κάποια θεματική ομοιότητα με το sat in your lap αλλά
εδώ το αντικείμενο είναι μια θρησκευτικού περιεχομένου εμπειρία ζωής (επαφή με το θεό) που έγινε και θα απαιτήσει
ιδιαίτερο κόπο για να επαναληφθεί.
5.LEAVE IT OPEN
Tο πλέον δυσπρόσιτο ,πειραματικό ,αλλόκοτο, prog. έργο - κολάζ , που έγραψε ποτέ αντλώντας έμπνευση από ανάλογης αισθητικής
έργα των BEATLES σαν τα I'm the walrus , Revolution number 9.
Δίδυμος αδελφός από απόψεως στιχουργικού και ηχητικού περιεχόμενου με το closing track με κύρια ιδέα αυτή της
παρομοίωσης του σπιτιού με το ανθρώπινο σώμα και μυαλό.Οι κιθάρες , τα επεξεργασμένα φωνητικά , τα drum kicks ,
πετυχαίνουν 100% στην δημιουργία μιας απόκοσμης αίσθησης η οποία ενισχύεται σε απόλυτο βαθμό όταν στο τέλος και
μέσα από backward tape ακούμε την τρεμάμενη φωνή να ψελλίζει κάτι σαν ''...we let the weirdness in'' ,τότε είναι που
αισθανόμαστε πολλά volts στην σπονδυλική μας στήλη.