Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Το ίδιο σχοινί... [Etta James]
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="grio" data-source="post: 1058188451" data-attributes="member: 30418"><p><h3>θα προτιμούσα να χάσω το φως μου</h3> <p style="text-align: center">[ATTACH]154732[/ATTACH]</p> <p style="text-align: center">Α/Δ: <em>Gene "Bowlegs" Miller, Billy Foster, Etta James</em> και <em>Rick Hall</em></p><p></p><p>Το δεύτερο σπαραχτικό ερωτικό κομμάτι, "<strong>I’d Rather Go Blind</strong>", είναι μια ταραγμένη μπαλάντα, ζήλιας και απώλειας, το μουσικό ισοδύναμο μιας ανοιχτής πληγής. Τα μελαγχολικά φωνητικά της Τζέιμς, που ανυψώνονταν από το καθηλωτικό μοτίβο της ρυθμικής κιθάρας, του οργάνου, των τύμπανων και της λικνιζόμενης γραμμής των πνευστών, υπογράμμιζαν τον σπαραξικάρδιο πόνο των στίχων. H Τζέιμς ακούγεται σαν μια γυναίκα που γέρνει προς την άβυσσο, προσπαθώντας, εντελώς ανεπιτυχώς, να δεχτεί ότι ο άντρας της φεύγει... Όταν ο <em>Leonard Chess</em> άκουσε το τραγούδι για πρώτη φορά, έφυγε από το δωμάτιο με δάκρυα.</p><p></p><table style='width: 100%'><tr><td><em>Κάτι μου είπε ότι τελείωσε<br /> Όταν είδα εσένα και αυτή να μιλάτε<br /> Κάτι βαθύ μέσα στην ψυχή μου είπε, "Κλάψε, κορίτσι"<br /> Όταν είδα εσένα και εκείνο το κορίτσι να περπατάτε έξω<br /> <br /> Ουου, θα προτιμούσα, θα προτιμούσα να χάσω το φως μου, αγόρι,<br /> Από το να σε βλέπω να φεύγεις μακριά μου, παιδί, όχι<br /> <br /> Ουου, βλέπεις, σε αγαπώ τόσο πολύ<br /> Που δεν θέλω να σε παρακολουθώ να με αφήνεις, μωρό<br /> Πάνω απ' όλα, απλά δεν, απλά δεν θέλω να είμαι ελεύθερη, όχι</em></td><td><em>Ουου, ουου, εγώ απλά, εγώ απλά, εγώ απλά<br /> Καθόμουν και σκεφτόμουν το φιλί σου και τη ζεστή αγκαλιά σου, ναι<br /> Όταν η αντανάκλαση στο ποτήρι που κρατούσα στα χείλη μου τώρα, μωρό,<br /> Αποκάλυψε τα δάκρυα που ήταν στο πρόσωπό μου, ναι<br /> <br /> Ουου, και μωρό, μωρό, θα προτιμούσα, θα προτιμούσα να χάσω το φως μου, αγόρι<br /> Από το να σε βλέπω να φεύγεις μακριά, να σε βλέπω να φεύγεις μακριά από μένα, ναι<br /> Ουου, μωρό, μωρό, μωρό, θα προτιμούσα να χάσω το φως μου<br /> Μωρό, μωρό, μωρό</em>...<br /> - I'd Rather Go Blind (Etta James, Ellington Jordan, Billy Foster)</td></tr></table><p></p><p>Η <em>James</em> γνώριζε από τέτοιες καταστάσεις. Την εποχή εκείνη έβλεπε έναν τύπο, τον <em>Billy Foster</em>, τραγουδιστή με το <em>doo-wop</em> γκρουπ <em>The Medallions</em>. Μερικές φορές καβγάδιζαν τόσο σκληρά ώστε η <em>Etta</em> κατέληγε κολλώντας στον Μπίλι το κουζινομάχαιρο. Στην αυτοβιογραφία της, <strong><span style="color: Dodgerblue">Rage To Survive</span></strong>, η <em>James</em> θυμήθηκε πως βοήθησε τον φίλο της <em>Ellington Jordan</em> να ολοκληρώσει το τραγούδι. Ο Τζόρνταν έγραψε το τραγούδι στη φυλακή, όταν αισθανόταν συντετριμμένος, «<em><span style="color: Darkorange">κουρασμένος από την αποτυχία και πεσμένος</span></em>». Η Τζέιμς έδωσε το συγγραφικό της δικαίωμα στον Φόστερ, υποτίθεται για φορολογικούς λόγους, μια απόφαση που μετάνιωσε όταν το κομμάτι αργότερα πολυδιασκευάστηκε από τους <em>BB King, Rod Stewart, Paul Weller</em> και <em>Beyonce</em>.</p><p></p><p>Μερικοί κριτικοί το θεωρούν ως τέτοιας συναισθηματικής και ποιητικής ποιότητας που το καθιστούν ένα από τα σπουδαία σινγκλ της εποχής. Σημειώνοντας ότι η James ηχογράφησε το τραγούδι κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος από την εξάρτηση από την ηρωίνη, ο κριτικός <em>Dave Marsh</em> γράφει, «<em><span style="color: Darkorange">το τραγούδι παρέχει μια δυνατή μεταφορά για τον εθισμό της στα ναρκωτικά και ενισχύει την ιστορία του</span></em>».</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH]154766[/ATTACH]</p><p></p><p>Υπάρχουν πολλές άλλες ωραίες στιγμές σε ένα σταθερά δυνατό άλμπουμ που περιλαμβάνει καυτές διασκευές του "<strong>Security</strong>", του <em>Otis Redding</em> - που γράφτηκε για το ντεμπούτο άλμπουμ του, του 1964 - και το "<strong>Don’t Lose Your Good Thing</strong>" του <em>Jimmy Hughes</em>. Επίσης, έδωσε μεγάλη ζωντάνια στα τραγούδια του <em>Don Covay</em>, "<strong>Watch Dog</strong>", που έχει μόνο δύο λεπτά διάρκεια και "<strong>I’m Gonna Take What He’s Got</strong>". Αλλού, η απόλυτη δύναμη, η απόχρωση και το βάθος των συναισθημάτων στη φωνή της έφεραν στη ζωή τραγούδια όπως το "<strong>The Love Of My Man</strong>", που γράφτηκε από τον <em>Ed Townsend</em>, τον άνθρωπο που επίσης συνέγραψε το "<em>Let’s Get It On</em>" με τον <em>Marvin Gaye</em>.</p><p></p><p>Το <em>Tell Mama</em> δεν είναι εύκολη ακρόαση. Η Τζέιμς φαινόταν να ζει τον πόνο των τραγουδιών όπως στο "<strong>It Hurts Me So Much</strong>" (γράφτηκε από τον <em>Charles Chalmers</em>, που κάνει υποστηρικτικά φωνητικά για το άλμπουμ) ενώ ακόμη και η παιχνιδιάρικη μελωδία στο "<strong>The Same Rope</strong>" δεν μπορεί να κρύψει τη σφοδρότητα της έκφρασής της, καθώς κραυγάζει «<em><span style="color: Darkorange">Το ίδιο σχοινί που σε ανεβάζει / σίγουρα μπορεί να σε κρεμάσει</span></em>».</p><p></p><p>Αυτό που τελικά προέκυψε ήταν ένα άλμπουμ καθαρού πόνου, παθών και ακλόνητης ψυχής. Απλά μην περιμένετε από την <em>Etta</em> να το αγαπάει με τον ίδιο τρόπο. «<em><span style="color: Darkorange">Φωνάζουν και διαμαρτύρονται για τα πνευστά και το γκρουβ της κιθάρας</span></em>», λέει η <em>James</em>, «<em><span style="color: Darkorange">για το πώς τραγούδησα τα σκατά ενώ βρισκόμουν σε σύγχυση. Θα ήθελα να συμφωνήσω... Ίσως απλώς δεν μου άρεσε να επιλέγω τον ρόλο της Μεγάλης Μητέρας Γης, της τύπισσας που έρχεται για την άνεση και το εύκολο σεξ. Τίποτα δεν ήταν εύκολο τότε. Η καριέρα μου φτιαχνόταν, αλλά η ζωή μου διαλυόταν...</span></em>».</p><p></p><p>Αν και το <strong>Tell Mama</strong> υπήρξε εμπορικός και κριτικός θρίαμβος, η ζωή δεν έγινε ευκολότερη για την <em>James</em> τα επόμενα χρόνια. Για μια εποχή, στη δεκαετία του '70, επέστρεψε στην <em>Chess Records</em> για δουλειά γραφείου, αν και τα ναρκωτικά και το ποτό παρέμειναν μια ισόβια μάστιγα. Ωστόσο, ευτυχώς, είχε μια αναβίωση καριέρας στη δεκαετία του '90. Φυσικά, η φήμη της <em>James</em> ως τραγουδίστρια θα παραμείνει, και όπως ο <em>Keith Richards</em> είπε: «<em><span style="color: Darkorange">Η Etta James έχει μια φωνή από τον Ουρανό και την Κόλαση. Ακούστε την αδελφή και την ίδια στιγμή χαϊδεύεστε και συντρίβεστε. Μια φωνή, ένα πνεύμα, μια ψυχή, που είναι αθάνατη</span></em>».</p><p></p><p><strong>Τα ρέστα μου!</strong></p><p></p><p>(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, Etta James and David Ritz - Rage to Survive: The Etta James Story, Da Capo Press (2003), Martin Chilton)</p><p></p><p style="text-align: center">[ATTACH]154733[/ATTACH]</p> <p style="text-align: center">Η <em>Etta James</em> παίζει με το γατάκι της στο νοσοκομείο όπου βρισκόταν για αποτοξίνωση</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="grio, post: 1058188451, member: 30418"] [HEADING=2]θα προτιμούσα να χάσω το φως μου[/HEADING] [CENTER][ATTACH=CONFIG]154732._xfImport[/ATTACH] Α/Δ: [I]Gene "Bowlegs" Miller, Billy Foster, Etta James[/I] και [I]Rick Hall[/I][/CENTER] Το δεύτερο σπαραχτικό ερωτικό κομμάτι, "[B]I’d Rather Go Blind[/B]", είναι μια ταραγμένη μπαλάντα, ζήλιας και απώλειας, το μουσικό ισοδύναμο μιας ανοιχτής πληγής. Τα μελαγχολικά φωνητικά της Τζέιμς, που ανυψώνονταν από το καθηλωτικό μοτίβο της ρυθμικής κιθάρας, του οργάνου, των τύμπανων και της λικνιζόμενης γραμμής των πνευστών, υπογράμμιζαν τον σπαραξικάρδιο πόνο των στίχων. H Τζέιμς ακούγεται σαν μια γυναίκα που γέρνει προς την άβυσσο, προσπαθώντας, εντελώς ανεπιτυχώς, να δεχτεί ότι ο άντρας της φεύγει... Όταν ο [I]Leonard Chess[/I] άκουσε το τραγούδι για πρώτη φορά, έφυγε από το δωμάτιο με δάκρυα. [TABLE] [TR] [TD][I]Κάτι μου είπε ότι τελείωσε Όταν είδα εσένα και αυτή να μιλάτε Κάτι βαθύ μέσα στην ψυχή μου είπε, "Κλάψε, κορίτσι" Όταν είδα εσένα και εκείνο το κορίτσι να περπατάτε έξω Ουου, θα προτιμούσα, θα προτιμούσα να χάσω το φως μου, αγόρι, Από το να σε βλέπω να φεύγεις μακριά μου, παιδί, όχι Ουου, βλέπεις, σε αγαπώ τόσο πολύ Που δεν θέλω να σε παρακολουθώ να με αφήνεις, μωρό Πάνω απ' όλα, απλά δεν, απλά δεν θέλω να είμαι ελεύθερη, όχι[/I][/TD] [TD][I]Ουου, ουου, εγώ απλά, εγώ απλά, εγώ απλά Καθόμουν και σκεφτόμουν το φιλί σου και τη ζεστή αγκαλιά σου, ναι Όταν η αντανάκλαση στο ποτήρι που κρατούσα στα χείλη μου τώρα, μωρό, Αποκάλυψε τα δάκρυα που ήταν στο πρόσωπό μου, ναι Ουου, και μωρό, μωρό, θα προτιμούσα, θα προτιμούσα να χάσω το φως μου, αγόρι Από το να σε βλέπω να φεύγεις μακριά, να σε βλέπω να φεύγεις μακριά από μένα, ναι Ουου, μωρό, μωρό, μωρό, θα προτιμούσα να χάσω το φως μου Μωρό, μωρό, μωρό[/I]... - I'd Rather Go Blind (Etta James, Ellington Jordan, Billy Foster)[/TD] [/TR] [/TABLE] Η [I]James[/I] γνώριζε από τέτοιες καταστάσεις. Την εποχή εκείνη έβλεπε έναν τύπο, τον [I]Billy Foster[/I], τραγουδιστή με το [I]doo-wop[/I] γκρουπ [I]The Medallions[/I]. Μερικές φορές καβγάδιζαν τόσο σκληρά ώστε η [I]Etta[/I] κατέληγε κολλώντας στον Μπίλι το κουζινομάχαιρο. Στην αυτοβιογραφία της, [B][COLOR=Dodgerblue]Rage To Survive[/COLOR][/B], η [I]James[/I] θυμήθηκε πως βοήθησε τον φίλο της [I]Ellington Jordan[/I] να ολοκληρώσει το τραγούδι. Ο Τζόρνταν έγραψε το τραγούδι στη φυλακή, όταν αισθανόταν συντετριμμένος, «[I][COLOR=Darkorange]κουρασμένος από την αποτυχία και πεσμένος[/COLOR][/I]». Η Τζέιμς έδωσε το συγγραφικό της δικαίωμα στον Φόστερ, υποτίθεται για φορολογικούς λόγους, μια απόφαση που μετάνιωσε όταν το κομμάτι αργότερα πολυδιασκευάστηκε από τους [I]BB King, Rod Stewart, Paul Weller[/I] και [I]Beyonce[/I]. Μερικοί κριτικοί το θεωρούν ως τέτοιας συναισθηματικής και ποιητικής ποιότητας που το καθιστούν ένα από τα σπουδαία σινγκλ της εποχής. Σημειώνοντας ότι η James ηχογράφησε το τραγούδι κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος από την εξάρτηση από την ηρωίνη, ο κριτικός [I]Dave Marsh[/I] γράφει, «[I][COLOR=Darkorange]το τραγούδι παρέχει μια δυνατή μεταφορά για τον εθισμό της στα ναρκωτικά και ενισχύει την ιστορία του[/COLOR][/I]». [CENTER][ATTACH=CONFIG]154766._xfImport[/ATTACH][/CENTER] Υπάρχουν πολλές άλλες ωραίες στιγμές σε ένα σταθερά δυνατό άλμπουμ που περιλαμβάνει καυτές διασκευές του "[B]Security[/B]", του [I]Otis Redding[/I] - που γράφτηκε για το ντεμπούτο άλμπουμ του, του 1964 - και το "[B]Don’t Lose Your Good Thing[/B]" του [I]Jimmy Hughes[/I]. Επίσης, έδωσε μεγάλη ζωντάνια στα τραγούδια του [I]Don Covay[/I], "[B]Watch Dog[/B]", που έχει μόνο δύο λεπτά διάρκεια και "[B]I’m Gonna Take What He’s Got[/B]". Αλλού, η απόλυτη δύναμη, η απόχρωση και το βάθος των συναισθημάτων στη φωνή της έφεραν στη ζωή τραγούδια όπως το "[B]The Love Of My Man[/B]", που γράφτηκε από τον [I]Ed Townsend[/I], τον άνθρωπο που επίσης συνέγραψε το "[I]Let’s Get It On[/I]" με τον [I]Marvin Gaye[/I]. Το [I]Tell Mama[/I] δεν είναι εύκολη ακρόαση. Η Τζέιμς φαινόταν να ζει τον πόνο των τραγουδιών όπως στο "[B]It Hurts Me So Much[/B]" (γράφτηκε από τον [I]Charles Chalmers[/I], που κάνει υποστηρικτικά φωνητικά για το άλμπουμ) ενώ ακόμη και η παιχνιδιάρικη μελωδία στο "[B]The Same Rope[/B]" δεν μπορεί να κρύψει τη σφοδρότητα της έκφρασής της, καθώς κραυγάζει «[I][COLOR=Darkorange]Το ίδιο σχοινί που σε ανεβάζει / σίγουρα μπορεί να σε κρεμάσει[/COLOR][/I]». Αυτό που τελικά προέκυψε ήταν ένα άλμπουμ καθαρού πόνου, παθών και ακλόνητης ψυχής. Απλά μην περιμένετε από την [I]Etta[/I] να το αγαπάει με τον ίδιο τρόπο. «[I][COLOR=Darkorange]Φωνάζουν και διαμαρτύρονται για τα πνευστά και το γκρουβ της κιθάρας[/COLOR][/I]», λέει η [I]James[/I], «[I][COLOR=Darkorange]για το πώς τραγούδησα τα σκατά ενώ βρισκόμουν σε σύγχυση. Θα ήθελα να συμφωνήσω... Ίσως απλώς δεν μου άρεσε να επιλέγω τον ρόλο της Μεγάλης Μητέρας Γης, της τύπισσας που έρχεται για την άνεση και το εύκολο σεξ. Τίποτα δεν ήταν εύκολο τότε. Η καριέρα μου φτιαχνόταν, αλλά η ζωή μου διαλυόταν...[/COLOR][/I]». Αν και το [B]Tell Mama[/B] υπήρξε εμπορικός και κριτικός θρίαμβος, η ζωή δεν έγινε ευκολότερη για την [I]James[/I] τα επόμενα χρόνια. Για μια εποχή, στη δεκαετία του '70, επέστρεψε στην [I]Chess Records[/I] για δουλειά γραφείου, αν και τα ναρκωτικά και το ποτό παρέμειναν μια ισόβια μάστιγα. Ωστόσο, ευτυχώς, είχε μια αναβίωση καριέρας στη δεκαετία του '90. Φυσικά, η φήμη της [I]James[/I] ως τραγουδίστρια θα παραμείνει, και όπως ο [I]Keith Richards[/I] είπε: «[I][COLOR=Darkorange]Η Etta James έχει μια φωνή από τον Ουρανό και την Κόλαση. Ακούστε την αδελφή και την ίδια στιγμή χαϊδεύεστε και συντρίβεστε. Μια φωνή, ένα πνεύμα, μια ψυχή, που είναι αθάνατη[/COLOR][/I]». [B]Τα ρέστα μου![/B] (*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, Etta James and David Ritz - Rage to Survive: The Etta James Story, Da Capo Press (2003), Martin Chilton) [CENTER][ATTACH=CONFIG]154733._xfImport[/ATTACH] Η [I]Etta James[/I] παίζει με το γατάκι της στο νοσοκομείο όπου βρισκόταν για αποτοξίνωση[/CENTER] [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Μουσική - Κινηματογράφος - Τηλεόραση - Πολιτισμός
Μουσική
Παρουσιάσεις δίσκων - Aφιερώματα
Το ίδιο σχοινί... [Etta James]
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…