Το Μέγαλο Ανθρωπάκι

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,036
πετρουπολη
Little Big Man - Arthur Penn (1970)

Little_Big_Man_1970_film_poster.jpg


Ο Αρθουρ Πεν αποτελει μαζι με το Σαμ Πεκινπα το τρομερο διδυμο αμερικανων σκηνοθετων που απο τα μεσα του '60 εφεραν τα πανω κατω στο Χολιγουντ επηρεαζοντας μετεπειτα μια ολοκληρη γενια σκηνοθετων.Απο τη χρυση εποχη του Χολλιγουντ,την εποχη της αθωοτητας,περασαμε σε ενα σινεμα εντονης αμφισβητησης.Απο την κινηματογραφια,τη θεματολογια,την
αισθητικη,το σινεμα δεν θα ηταν ποτε ιδιο.Αλλωστε ηταν και οι εποχες τετοιες που σηκωναν τετοιου ειδους ταινιες.
Το 1967 ο Πεν θα βγαλει το Bonnie & Clyde μια ταινια που θα κανει παταγο.Πατωντας πανω στην αληθινη ιστορια 2 κακοποιων ο Πεν βρισκει την ευκαιρια να κριτικαρει την αμερικανικη ιστορια την εποχη της Υφεσης.
Το 1969 ο ετερος του διδυμου ο Σαμ Πεκινπα θα γυρισει αυτο που πολυ θα χαρακτηρισουν σαν την ταφοπλακα του γουεστερν.
Η Αγρια Συμμορια ηταν τετοια ταινια.Εκανε καιρο το χολιγουντ να συνελθει απο το σοκ και να βγαλει αλλο γουεστερν ανταξιο(ενα απο αυτα θα ειναι Οι Φυγαδες του Μιζουρι του '76 απο τον Αρθουρ Πεν).
Το 1970 ο Πεν αποφασιζει να γυρισει το 1ο του γουεστερν επειτα απο χρονια.Εχοντας στο μυαλο του το Μπονυ και Κλάιντ αλλα και την Αγρια Συμμορια και στα χερια του ενα βιβλιο κωμικο και δραματικο ταυτοχρονα
θα ακολουθησει αλλο δρομο.Το Μεγαλο Ανθρωπακι αν και συγκαταλεγεται στα γουεστερν λογω της εποχης που διαπραγματευεται ειναι περισσοτερο ενα ιστορικο επος και σατιρα ταυτοχρονα.
Κωμικο,περιεχει μερικες σκηνες ξεκαρδιστικες,και συναμα δραματικο,με στοιχεια τραγωδιας αποτελει μια κριτικη ματια στην ιστορια της αμερικης του 19ου αιωνα,και η πρωτη που καταγραφει τοσο εντονα και τοσο βαθια την γενοκτονια που συντελεσθηκε εις βαρος των Ινδιανων.
Το γουεστερν σαν κινηματογραφικο ειδος αποτελουσε παντα την προσπαθεια των αμερικανων να αποτυπωσουν και να περασουν στο κοινο την ιστορια τους σαν εθνος.Η δυση κατακτηθηκε με πολυ αιμα εις βαρος των ιθαγενων,και το γουεστερν ηταν η κολυμπηθρα του Σιλωαμ προκειμενου να εξιλεωθουν για τα εγκληματα που διεπραξαν.Με αφορμη της ταινιες αυτες το Χολλιγουντ ξαναγραψε την ιστορια οπως το συνεφερε βρισκοντας παντα τα ηθικα ερεισματα,ξεκινωντας απο την de facto αποψη οτι οι ινδιανοι ειναι αγριοι-απολιτιστοι-βαρβαροι,προκειμενου να δικαιολογισει τη βαρβαροτητα εις βαρος τους.
Στην ταινια τα γεγονοτα αφηγειται ενας ανθρωπος 120 χρονων (Νταστιν Χοφμαν) ο οποιος αν και λευκος μεγαλωσε σε εναν καταυλισμο ινδιανων Τσεγιεν.Στην πορεια της ζωης του θα γινει συντροφος
του πιστολερο θρυλου του Φαρ Γουεστ Αγριου Μπιλ Χικοκ (η προσπαθεια του Χοφμαν να γινει πιστολερο ειναι ξεκαρδιστικη),θα παντρευτει,θα επιστρεψει στους ινδιανους οταν αυτοι απαγαγουν τη γυναικα του,θα λαβει μερος
με τον ομοσπονδιακο στρατο με επικεφαλη τον στρατηγο Καστερ και θα στραφει εναντιον τους οταν αυτοι ξεκληρησουν ενα χωριο απο ινδιανους.Θα λαβει μερος στη μαχη του Λιτλ Μπιγκ Χορν οπου ο Καστερ και οι 700 στρατιωτες του
θα σκοτωθουν ολοι απο τους εξεγερμενους ινδιανους.
Μαλιστα η παρουσιαση του Καστερ ως μισοτρελου δολοφονου θα σοκαρει τους αμερικανους.Μεχρι τοτε ο Καστερ θεωρειτο ενας τραγικος ηρωας,που επεσε στη μαχη για τα αμερικανικα ιδεωδη,κατι σαν το δικο μας Παπαφλεσσα.Ο Πεν γκρεμιζει στη κυριολεξια το μυθο του Καστερ (ενας εκπληκτικος Ριτσαρντ Μαλλιγκαν).
Αλλα δεν ειναι μονο αυτος ο μυθος που γκρεμιζει.Ολη η μυθολογια του πως κατακτηθηκε η Δυση(και του πως την αποτυπωσε για πολλα χρονια το Χολλιγουντ) περνιεται γεννεες δεκατεσσερις,ολοι οι θρυλοι και οι μυθοι του Γουεστ,αναθεωρουνται.Τιποτα δεν μενει ορθιο απο τον γκαζμα που κραταει ο Πεν.Μαλλον μενουν.Οι ινδιανοι που μεσα απο το προσωπο του αρχηγου των Τσεγιεν,ο οποιος θα αναθρεψει τον Χοφμαν(ενας σπουδαιος Chief Dan George πραγματικος ινδιανος),ο σκηνοθετης θα περασει
τη φιλοσοφια και τη σταση ζωης τους και θα την τοποθετησει απεναντι απο την αρπακτικη συμπεριφορα του λευκου.
Το οτι οι ινδιανοι αυτοαποκαλουνται στην ταινια "Ανθρωπινα Οντα" σε αντιθεση με τους Λευκους που τους αποκαλουν απλα...λευκους μας δινει μια γευση για τις προθεσεις της ταινιας.
Κατα τα αλλα η ταινια εχει τρομερη αφηγηση,σε κολλαει στο καθισμα,ντελιριακη καποιες στιγμες,δεν ξερεις αν πρεπει να γελασεις ή να κλαψεις με αυτα που διαδραματιζονται στην οθονη στο τελος ομως
ξερεις οτι εχεις δει μια πολυ μεγαλη ταινια,την καλυτερή του Πεν κατα τη γνωμη μου,που αν μη τι αλλο θα σου μεινει αξεχαστη.
Το Καστ ειναι εξαιρετικο Νταστιν Χοφμαν,Φεη Νταναγουει,Νταν Τζορτζ,Ριτσαρντ Μαλλιγκαν ολοι τους υπεροχοι.

little-big-man-custer.jpg


 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,892
Αθήνα
Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Μεγαλειώδης ταινία από έναν αντιστοίχου χαρακτηρισμού σκηνοθέτη. Η πρώτη ταινία που είδα ήταν το "Mickey one" και μετά άρχισαν "οι γροθιές" να πέφτουν σωρηδόν: "The chase" (άλλο αριστούργημα), "Bonnie and Clyde", "Little Big Man", "Missouri Breaks". Αυτή που μου έχει ξεφύγει είναι μία με τον Arlo Guthrie που έχω μεγάλη περιέργεια να την δώ.
Πάνο, πολλά :grinning-smiley-043 που μου ξαναθύμισες αυτό το αριστούργημα το οποίο επί τη ευκαιρία πρέπει να ξαναδώ σύντομα!
Υ.Γ. Έχει δει κανείς σας την ταινία με τον Arlo Guthrie?
 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,892
Αθήνα
Re: Απάντηση: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

λες το Alice's Restaurant.ουτε και γω το'χω δει γαμωτο.

Επαφιόμαστε στον Λύμπε όπως κατάλαβες o oποίος είναι και μεγάλος φαν του Penn...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Πάνο τά σέβη μου..Eξαιρετική παρουσίαση...Χάνεσαι εδώ αγορίνα μου.:grinning-smiley-043

Μεγάλη ταινία απομυθοποίησης τού West και μέ εναν Hoffman πρίν ακόμα τυποποιηθεί.
Την ξανάδα προ εξαμήνου και τήν απόλαυσα..
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,036
πετρουπολη
Απάντηση: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

καλα ειναι και δω Σπυρο.ειναι λιγο απομερα βεβαια και εχει και υγρασια αλλα κατα αλλα καλα...:flipout:
 

Stellios papa

Supreme Member
17 June 2006
9,939
Ελλαδα
Απάντηση: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Πάνο τά σέβη μου..Eξαιρετική παρουσίαση...Χάνεσαι εδώ αγορίνα μου.:grinning-smiley-043

Μεγάλη ταινία απομυθοποίησης τού West και μέ εναν Hoffman πρίν ακόμα τυποποιηθεί.
Την ξανάδα προ εξαμήνου και τήν απόλαυσα..


μια χαρα ειναι !...δεν χανεται καθολου :grinning-smiley-043

το Ανθρωπακι ειναι η καλυτερη ταινια του Πεν
την Αλικη την ειχα δει πριν πολλα χρονια
απο οτι θυμαμαι δν μ αρεσε ιδιαιτερα
 
17 June 2006
14,352
Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

To 'Alice's Restaurant' είναι η μόνη ταινία του Penn που δεν έχω δεί.
Στις φιλμογραφία του κατά τη γνώμη μου ξεχωριστή θέση κατέχει η πρώτρη του ταινία, το 'Τhe Left Handed Gun' με τον Πολ Νιούμαν.
Καλύτερη ταινία του; η επιλογή είναι πέρα για πέρα προσωπική και η ψήφος μου πάει δαγκωτή στο The Missouri Breaks. Κάτι ο Μπράντο σ έναν απο τους τελευταίους μεγάλους ρόλους του, κάτι το thin-ice walking και η υποδειγματική διαχείριση των ομοφυλοφιλικών undercurrents του σεναρίου, η ταινία αυτή κυριολεκτικά 'σκοτώνει'.
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,036
πετρουπολη
Απάντηση: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

τους Φυγαδες τους γουσταρω πολυ και εγω.ειναι για μενα ακριβως απο κατω απο το μεγαλο ανθρωπακι.εγω εχω ενα θεμα με την σατιρα της ιστοριας.γι'αυτο και την αγαπαω λιγο περισσοτερο απο τους φυγαδες.
 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,892
Αθήνα
Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Κάτι ο Μπράντο σ έναν απο τους τελευταίους μεγάλους ρόλους του, .

Ολίγον off topic: Ίσως ο τελευταίος μεγάλος του ρόλος γιατί στο "Αποκάλυψη τώρα" ψιλοβαριόταν λιγάκι, τουλάχιστον έτσι μου φάνηκε.
Τέλος του off topic.
 
17 June 2006
14,352
Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Ολίγον off topic: Ίσως ο τελευταίος μεγάλος του ρόλος γιατί στο "Αποκάλυψη τώρα" ψιλοβαριόταν λιγάκι,

Συμφωνώ.
Εκτός του ότι στους 'Φυγάδες του Μιζούρι' πρόκειται για τον τελευταίο μεγάλο ρόλο του Μπράντο, πρόκειται επίσης και για τον τελευταίο καλό ρόλο του Τζακ Νίκολσον: από τη 'Λάμψη', αρχίζει πλέον η τυποποίησή του - δεν είναι πια ηθοποιός αλλά καρατερίστας. Δεν υπηρετεί τους ρόλους του αλλά τους φέρνει στα μέτρα της persona του. Κάτι σαν τον De Niro δηλαδή όπως και αμέτρητους άλλους Αμερικάνους ηθοποιούς. Είναι η 'κατάρα' του Χόλιγουντ: έτσι και θεωρηθείς επιτυχημένος σε ένα ρόλο, στη συνέχεια είσαι υποχρεωμένος να παίζεις πάνω κάτω τον ίδιο χαρακτήρα μέχρι το τέλος της καριέρας σου.
Προσωπική άποψη πάντα.
Εύχομαι 'να τη γλυτώσει' ο Edward Norton. Οπως και ο Campbell Scott ο οποίος θα την γλυτώσει γιατί είναι πιο ...περιθωριακός: δείτε, οι πιο ανήσυχοι από 'σάς, το 'Roger Dodger': σύγχρονη εκδοχή της καθόδου του Ντον Τζιοβάνι στην Κόλαση. Ο Campbell κοιτάει στα μάτια εκεί τον μεγάλο πατέρα του - και δεν έχει να του ζηλέψει το παραμικρό.
 
Last edited:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,077
Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

εργάρα...
άλλη εποχή - δυστυχώς γιά άλλη μιά φορά ....και φυσικά 70'ς
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,036
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Συμφωνώ.
Εκτός του ότι στους 'Φυγάδες του Μιζούρι' πρόκειται για τον τελευταίο μεγάλο ρόλο του Μπράντο, πρόκειται επίσης και για τον τελευταίο καλό ρόλο του Τζακ Νίκολσον: από τη 'Λάμψη', αρχίζει πλέον η τυποποίησή του - δεν είναι πια ηθοποιός αλλά καρατερίστας. Δεν υπηρετεί τους ρόλους του αλλά τους φέρνει στα μέτρα της persona του. Κάτι σαν τον De Niro δηλαδή όπως και αμέτρητους άλλους Αμερικάνους ηθοποιούς. Είναι η 'κατάρα' του Χόλιγουντ: έτσι και θεωρηθείς επιτυχημένος σε ένα ρόλο, στη συνέχεια είσαι υποχρεωμένος να παίζεις πάνω κάτω τον ίδιο χαρακτήρα μέχρι το τέλος της καριέρας σου.
Προσωπική άποψη πάντα.
Εύχομαι 'να τη γλυτώσει' ο Edward Norton. Οπως και ο Campbell Scott ο οποίος θα την γλυτώσει γιατί είναι πιο ...περιθωριακός: δείτε, οι πιο ανήσυχοι από 'σάς, το 'Roger Dodger': σύγχρονη εκδοχή της καθόδου του Ντον Τζιοβάνι στην Κόλαση. Ο Campbell κοιτάει στα μάτια εκεί τον μεγάλο πατέρα του - και δεν έχει να του ζηλέψει το παραμικρό.

γενικα η τυποποιηση ειναι ενα θεμαστο χολιγουντ.ο Νικολσον την πατησε αλλα απο την αλλη δεν ενδιαφερθηκε να αλλαξει το στυλακι του.απο τη λαμψη και μετα τα ιδια ηταν με 2 εξαιρεσεις.το The Pledge του Σον Πεν και το Αbout Shmit του Αλεξαντερ Πέιν.
Ο Ντε Νιρο ακομα χειροτερα.Μοναδικες εξαιρεσεις η Ενταση που ο Μαν του βαζει χαλιναρια και το Foxy Brown.Ακομα και στις κωμωδιες το ιδιο στυλακι εχει προσπαθωντας να αυτοσαρκαστει.
Ο Πατσινο ακολουθησε διαφορετικο δρομο.Μετα το Σημαδεμενο παρατησε το σινεμα για 10 χρονια και το ριξε στο θεατρο προκειμενου να ξεκολησει απο τις μανιερες.Επεστρεψε στο Sea of love κανοντας το αντιθετο απο αυτα που εκανε μεχρι τοτε.Ειναι πιο επιλεκτικος απο τους αλλους 2.Και γι'αυτο σταθηκε καλυτερα.Δεν εψαξε τις αρπαχτες.Στο Οι Ανθρωποι που Ξερω δινει ρεστα.Ο μονος που επαιξε Σαιξπηρ (μαλιστα 2 φορες) με την 1η το Αναζητωντας το Ριτσαρντ να αποτελει ενα παρα πολυ ωραιο ντοκυμανταιρ για το πως βλεπουμε σημερα τον Σαιξπηρ.
Ο Χοφμαν εχει παψει να παιζει απο το '80 μην πω και πιο παλια...
Υ.Γ. Χαρηκα για τον Τζεφ Μπριτζες αν και δεν εχω δει την ταινια.Δεν τον ενδιεφερε ποτε το mainstream μεγαλωνοντας μαλιστα δειχνει οτι το αποστρεφεται ολο και πιο πολυ,τσαλακωνει τη μουρη του οσπου δεν παιρνει αλλο και παιζει με τους δικους του κανονες.μπραβο του.
 
Last edited:

P.Bateman

Senior Member
22 March 2012
506
Οκτάνα
Re: Το Μεγαλο Ανθρωπακι

Καταπληκτική ταινία!
Θυμάμαι όταν είχε τελειώσει (VHS) είχα μείνει αποσβολωμένος με το στόμα ανοικτό!
Με εντυπωσίασε κυρίως ο τρόπος με τον οποίο είχαν υποθεί οι μεγαλύτερες αμερικανικές ιστορικές αλήθειες!
Μεγάλη ταινία!