Zωγραφική

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
14,913
πετρουπολη
BARRY LYNDON (1975) Stanley Kubrick

barry_lyndon.jpg


Οταν βγηκε αυτη η ταινια στις αιθουσες οι κριτικες αλλα και η υποδοχη απο τον κοσμο ηταν ψυχρη.Οταν οι 2 προηγουμενς ταινιες
ειναι το 2001 Οδυσεια του διαστηματος και το Κουρδιστο Πορτοκαλι οι οποιες προκαλεσαν χαμο ειναι λογικο μια ταινια
η οποια διαδραματιζεται τον 18ο αιωνα την εποχη των Ναπολεοντιων Πολεμων και δεν ειναι πολεμικο επος αλλα ενα
τριωρο δραμα με στοιχεια τραγωδιας για την ανοδο και την πτωση ενος τυχοδιωκτη που προσπαθει να ανελιχθει στην υψηλη αγγλικη κοινωνια ειναι λογικο να πατωσει.Λαθος ταιμινγκ (1975) αφου δεν ηταν της μοδας αυτες οι ταινιες αλλα καθολου λαθος ταινια.
Στην πραγματικοτητα προκειται για αριστουργημα που κυκλοφορησε σε λαθος εποχη.
Η ιστορικη ακριβεια στην αναπαρασταση της εποχης ειναι ενα κεφαλαιο απο μονη της.Δεν υπηρξε παρομοια ταινια μετα απο αυτη που να σεβοταν τον εαυτο της και να μην δανειστηκε κατι απο αυτην.

barrylyndon-1.jpg


Η δε φωτογραφια ειναι ενα επιτευγμα.Ο Κιουμπρικ εμπνευστηκε απο τους ζωγραφους εκεινης της εποχης και απαιτησε οι σκηνες να εχουν φυσικο φωτισμο.Στην 3ωρη αυτη ταινια οι περισσοτερες σκηνες δεν εχουν ηλεκτρικο φωτισμο.Σκηνες γυρισμενες μονο με το φως των κεριων που σε αφηνουν με το στομα ανοιχτο και σε κανουν να κανεις pause στο dvd για να τις απολαυσεις.Αν και αυτη η ταινια δεν ειναι για να την βλεπεις στην τηλεοραση.Θελει μεγαλη οθονη για να ευχαριστηθεις αυτα τα καδρα οπως απολαμβανεις τους ζωγραφικους πινακες.Ειδικοι φακοι σχεδιαστηκαν απο τον διευθυντη φωτογραφιας Τζον Αλκοτ για να φερουν σε περας
τις απαιτησεις του Κιουμπρικ.Ειναι σιγουρα η πιο περφεξιονιστικη ταινια του Κιουμπρικ και αυτο φαινεται σε καθε πλανο της.
Ολη αυτη η ομορφια ερχεται σε αντιθεση με τον ηρωα που ειναι ενας τυχοδιωκτης,λαμογιο της εποχης του,που εχοντας χασει νεαρος τη γυναικα της ζωης του,για χαρη ενος πλουσιου ευγενη,βαζει σκοπο της ζωης του να γινει κι αυτος ενας τετοιος,
προκειμενου να εκδικηθει την ιδια του τη μοιρα.Τελικα θα συνθλιβει και θα καταληξει εκει που ηταν προορισμενος να καταληξει απο την αρχη.
Ο Ryan O'Neil στο ρολο της καριερας του ειναι ενα θαυμα δεδομενου οτι δεν υπηρξε και το μεγαλυτερο ταλεντο.
Ο Στανλει Κιουμπρικ φημιζοταν στο οτι επινε το αιμα των ολων των ηθοποιοων που συμμετειχαν στις ταινιες του (ακομα και των κομπαρσων) και μπορουσε να γυριζει μια σκηνη ακομα και 100 φορες
προκειμενου να παρει αυτο που θελει απο μια ερμηνεια αλλα το αποτελεσμα παντα τον δικαιωνε.

barrylyndon.jpg


Για την ιστορια ο Κιουμπρικ,μετα την Οδυσσεια,ηθελε να γυρισει μια ταινια για τον Ναπολεοντα.Ξεκινησε λοιπον την προπαραγωγη,αρχισε να σχεδιαζει σκηνικα,να ασχολειται με το σεναριο.
Το 1970 ομως κυκλοφορησε το Βατερλω του Σεργκει Μπονταρτσιουκ με τον Ροντ Σταιγκερ στο ρολο του Ναπολεοντα και τον
Κριστοφερ Πλαμμερ στο ρολο του Δουκα του Ουελλινγκτον.Αν και υπηρξε ενα σπουδαιο επος πατωσε στα ταμεια.Αποτελεσμα αυτου ηταν να σταματησει η χρηματοδοτηση στον Κιουμπρικ και το σχεδιο να πεταχτει.Ο Κιουμπρικ τα πηρε ασχημα αφου ειχε ηδη ξοδεψει πολυ χρονο γι'αυτη την ιστορια.Αφου γυρισε το Κουρδιστο Πορτοκαλι ξανακαταπιανεται με το προτζεκτ.
Αυτη τη φορα ο Ναπολεοντας μενει στην ακρη.Αφορμη ειναι το βιβλιο Η Τυχη Του Μπαρυ Λυντον (1844) του συγγραφεα Γουιλιαμ Θακερευ.Αν και το βιβλιο ειναι ουσιαστικα σατυρα ο Κιουμπρικ το μεταφερει
σαν δραμα,μια τραγωδια του μετριου ανθρωπου που προσπαθει να φτασει ψηλοτερα απο εκει που μπορει.
Ευτυχως η ταινια αναγνωριστηκε στην πορεια για το μεγαλειο της και πρωτα απο ολα απο του ιδιους τους συναδελφους του Κιουμπρικ (ο Ριντλευ Σκοτ οταν γυρισε την 1η του ταινια το Duellists ειπε οτι αυτη την ταινια ειχε στο μυαλο του).
Το τελευταιο μεγαλο αριστουργημα του Κιουμπρικ ειναι μια ταινια για την οποια μπορεις να πεις ολα τα κλισε που σου'ρχονται στο μυαλο για να την περιγραψεις.
Το καλυτερο ομως που εχεις να κανεις ειναι να μην πεις τιποτα...Απλα να την ξαναδεις.

Barry-Lyndon.jpg


 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,792
Αθήνα
Re: Zωγραφικη

Δεν πρόκειται να προσθέσω κοινοτυπίες για το μεγαλείο της ταινίας αυτής απλά θα κάνω μια παρατήρηση σε αυτά που έγραψε ο Πάνος.
Όντως αν ο Kubrick γύριζε πιο συχνά ταινίες τα Όσκαρ ηθοποιίας θα είχαν καταργηθεί και θα είχαν μετονομαστεί σε Όσκαρ "διαχείρησης ηθοποιών", πραγματικά αυτός ο σκηνοθέτης μπορούσε και από μετρίων δυνατοτήτων ηθοποιούς να βγάλει ένα αριστούργημα.
Θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου που είδα ταινίες του Kubrick όταν πρωτοπαίχτηκαν στο σινεμά, έτσι απλά για να έχω να το λέω,έστω και αν ήταν μόνο δύο (Full Metal Jacket και Eyes Wide Shut).
Tέλος, η μουσική επένδυση ήταν από τις πιο "πιασάρικες" για έναν άνθρωπο που δεν έχει πολύ σχέση με την λόγια μουσική όπως ήμουν εγώ όταν την πρωτοείδα (σε βίντεο στα late 80's) θυμάμαι κυρίως το Trio op. 100 του Schubert.
 
Last edited:
17 June 2006
14,352
Re: Zωγραφικη

εγώ, παίδες, πιστεύω πως επίτηδες διάλεξε πρωταγωνιστές άχρωμους-άοσμους-άγευστους. Για να τους εντάξει πιο εύκολα μέσα στις ταπισερί του που διαδέχονται η μία την άλλη. Η Βerenson είναι all-time fetisch δεν το συζητώ : Frozen Queen. Ηταν φωτομοντέλο, εγγονή της Schiaparelli.
Η υποκριτική τέχνη κάνει όργια στους 'δεύτερους' ρόλους: ο Dom Savage, ο Godfgrey Quigley, ο Leonard Rossiter, η Marie Kean, ο Μurray Melvin είναι εκπληκτικοί.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,068
Re: Zωγραφικη

το μόνο που θυμάμαι έντονα είναι ένας πολύ λίγος O Neil....
ίσως μιά ατυχέστατη επιλογή...
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Re: Zωγραφικη



Φαντάζομαι την ξέρετε την ιστορία για τα γυρίσματα της συγκεκριμένης σκηνής. Για όσους λοιπόν το αγνοούν, να πούμε ότι η συγκεκριμένη σκηνή γυρίστηκε μόνο με το φως που φαίνεται στην εικόνα (δηλαδή τα κεριά). Για να το πετύχει αυτό ο Kubrik έκανε το εξής απίστευτο. Χρησιμοποίησε ένα φακό που προορίζοταν για κατασκοπευτικό δορυφόρο της NASA (φαντάζεστε το οπτικό zoom έτσι; ) ο οποίος είχε διάφραγμα που άνοιγε μέχρι τη μονάδα (1.0) !!! Πρακτικά πέρναγε τα πάντα!!! Επειδή όμως η μοντούρα του ήταν κάπως περίεργη, ο Kubrik αναγκάστηκε να τον προσαρμόσει και να τον τοποθετήσει σε μια παλιά μηχανή λήψης studio της εταιρίας Mitchell που είχε αποσυρθεί από τα τέλη της δεκαετίας του '50!!! Υποψιάζομαι ότι πρέπει να ήταν το πρώτο μοντέλο 70mm που είχε κατασκευαστεί αλλά δεν παίρνω και όρκο...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
14,913
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Zωγραφικη

το μόνο που θυμάμαι έντονα είναι ένας πολύ λίγος O Neil....
ίσως μιά ατυχέστατη επιλογή...

καθολου αρχηγε.επιτηδες τον επελεξε.για πολλους λογους.
ενας οπως ειπε και ο λυμπε για να ενταχθει πιο ευκολα στην ταπισερι.
ο αλλος ειναι οτι ο ρολος του πηγαινε γαντι.
οτι βλεπουμε στο πανι ειναι ο ιδιος ο Ο’Neil.Ενας γοης και τιποτε αλλο.Μια μετριοτητα οπως ειναι και ο Μπαρρυ Λυντον....
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
75,953
Εκεί ψηλά.....
Re: Zωγραφικη

Φαντάζομαι την ξέρετε την ιστορία για τα γυρίσματα της συγκεκριμένης σκηνής. Για όσους λοιπόν το αγνοούν, να πούμε ότι η συγκεκριμένη σκηνή γυρίστηκε μόνο με το φως που φαίνεται στην εικόνα (δηλαδή τα κεριά). Υποψιάζομαι ότι πρέπει να ήταν το πρώτο μοντέλο 70mm που είχε κατασκευαστεί αλλά δεν παίρνω και όρκο...



Nομιζω 35αρι ειχε τραβηξει μονο ο Κιουμπρικ τοτε. Οσο για τον φακο καλα θυμασαι οτι ηταν εξωτικα φωτεινος αλλα δεν ειχε διαφραγμα f1.0 αλλα f 0.7 !!!
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,792
Αθήνα
Re: Zωγραφικη

Η υποκριτική τέχνη κάνει όργια στους 'δεύτερους' ρόλους: ο Dom Savage, ο Godfgrey Quigley, ο Leonard Rossiter, η Marie Kean, ο Μurray Melvin είναι εκπληκτικοί.

Και σε άλλες ταινίες του συμβαίνει οι δεύτεροι να "πατάνε" τους πρώτους.
 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
14,792
Αθήνα
Re: Zωγραφικη

Είχα την ευκαιρία να την ξαναδώ πρόσφατα και συμφωνώ ότι πρέπει να είναι η πιο περφεξιονιστική του τσινία. Πιστεύω ότι οι ηθοποιοί θα τράβηξαν των παθών τους τον τάραχο για να πετύχουν το αποτέλεσμα που ήθελε ο Kubrick.
Αυτή τη φορά που την είδα πρόσεξα την τέλεια αναπαράσταση μιας ολόκληρης εποχής όπου η ετικέτα (δηλαδή η προσήλωση σε τρόπους συμπεριφοράς από το πιο ευτελές έως το πιο σοβαρό) ήταν το Α και το Ω. Απουσιάζει ηθελημένα, σχεδόν παντελώς, κάθε αυθορμητισμός και εκδήλωση ανθρωπίνων συναισθημάτων με εξαίρεση τη σχέση που είχε ο Lyndon με το γιό του που πεθαίνει πρόωρα.
Όπως σε κάθε ταινία του Kubrick υπάρχουν σκηνές ανθολογίας για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, σε αυτήν κρατώ τη σκηνή της μονομαχίας του Lyndon με τον πρόγονό του με υπόκρουση μια παραλλαγή της Saraband με κρουστά.
 
17 June 2009
3,594
Re: Zωγραφικη

Όπως σε κάθε ταινία του Kubrick υπάρχουν σκηνές ανθολογίας για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, σε αυτήν κρατώ τη σκηνή της μονομαχίας του Lyndon με τον πρόγονό του με υπόκρουση μια παραλλαγή της Saraband με κρουστά.


Απαραίτητη η αναφορά σου Πάνο στη Sarabande του Handel.
Μαζί με το Trio op. 100 του Σούμπερτ, μαγεύουν.
Mου έδωσες μια καλή αφορμή να τα ανεβάσω στο ανάλογο Μουσικό Νήμα (cinematic)

:grinning-smiley-043