24.1.13: Ένας χρόνος χωρίς τον Θόδωρο Αγγελόπουλο

airb

Super Moderator
Staff member
25 May 2008
15,751
Λιβαδειά

aggelopoulos.jpg



Την "Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013" συμπληρώνεται ένας χρόνος χωρίς τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον σημαντικότερο
Έλληνα σκηνοθέτη με τα περισσότερα βραβεία και τις αναρίθμητες διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ότι κι αν του
καταλόγιζε κανείς εκείνες τις πέντε δεκαετίες συνεχούς δημιουργίας του, είτε διαφωνούσε αισθητικά είτε μορφολογικά
είτε και θεματικά με το έργο του, έφτανε πάντοτε στο σημείο να αναγνωρίζει ότι ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ήταν ο
καλλιτέχνης εκείνος που κατάφερε στον απόλυτο βαθμό την εξωστρέφεια του ελληνικού κινηματογράφου,
τοποθετώντας τον δίπλα δίπλα με τις πιο ολοκληρωμένες σινεφίλ ευρωπαϊκές κινηματογραφίες.


Ένα χρόνο πριν, στη διάρκεια των γυρισμάτων της νέας ταινίας του «Η Άλλη Θάλασσα», μια ευρωπαϊκή συμπαραγωγή με
βασικό πρωταγωνιστή τον Ιταλό ηθοποιό Τόνι Σερβίλο, έχασε τη ζωή του από διερχόμενο μοτοσικλετιστή στην περιοχή
της Δραπετσώνας. Ήταν 77 ετών και είχε ζήσει μια πλούσια ζωή, με δημιουργικότητα και αναγνώριση, χωρίς να πάψει
όμως να σκηνοθετεί ή να εγκαταλείψει αυτό που αγάπησε περισσότερο απ’ όλα: τον κινηματογράφο. Το 2012 ήταν
το έτος Αγγελόπουλου, μια και διοργανώθηκαν τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο, αφιερώματα,
φεστιβάλ, συναυλίες και εκθέσεις, ειδικές εκδόσεις, βραβεία, ενώ μουσεία, θεσμοί και κτίρια πήραν το όνομα του.
Στη μνήμη του.


Μπορεί το κινηματογραφικό έργο των τελευταίων χρόνων του (π.χ. «Η Σκόνη του Χρόνου») να αμφισβητήθηκε
και να δέχτηκε δριμεία κριτική, όμως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος λείπει από το σύγχρονο γκρίζο τοπίο του ελληνικού
κινηματογράφου. Άλλωστε, οι σημερινοί νέοι Έλληνες σκηνοθέτες που επιχειρούν μια άλλου ύφους εξωστρέφεια
της ντόπιας ταινίας, και με μεγάλη επιτυχία είναι η αλήθεια, θα ήθελαν στο πλευρό τους, ως σύμβουλο, μέντορα
και καθοδηγητή τους τον Αγγελόπουλο, που σίγουρα ήταν το πρότυπο τους στα χρόνια της κινηματογραφικής
παιδείας τους. Η αλήθεια είναι ότι ο απρόσμενος θάνατος του Αγγελόπουλου σηματοδοτεί την αντίστροφη
μέτρηση του τέλους εποχής των δημιουργών του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.


aggelopoulos2.jpg



Γεννημένος στην Αθήνα το 1935, με νομικές, φιλολογικές και κινηματογραφικές σπουδές στην Αθήνα και το Παρίσι,
ξεκίνησε ως κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα Δημοκρατική Αλλαγή και αργότερα στο περιοδικό Σύγχρονος
Κινηματογράφος. Κι ενώ εργαζόταν ως κριτικός, το 1965 στράφηκε στη σκηνοθεσία αφήνοντας μισοτελειωμένο ένα
ντοκιμαντέρ για τους Φόρμινξ του Βαγγέλη Παπαθανασίου. Το 1968 προβάλλεται με επιτυχία η πρώτη μικρού μήκους
ταινία του «Η Εκπομπή». Το 1971 ολοκληρώνεται η μεγάλου μήκους ταινία του «Αναπαράσταση», που με αφορμή ένα
φόνο σε χωριό των Ιωαννίνων αποτυπώνει γλαφυρά την κατάσταση και τη νοοτροπία στην ελληνική επαρχία τα
χρόνια της Χούντας. Σάρωσε τα βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και έλαβε Ειδική Μνεία από τη Διεθνή
Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Φεστιβάλ Βερολίνου.


Μέχρι το 2008 και τη «Σκόνη του Χρόνου» γύρισε ακόμη 12 ταινίες κερδίζοντας σημαντικές διακρίσεις, τα μεγάλα βραβεία
στο Φεστιβάλ Καννών (Χρυσός Φοίνικας, Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, Σεναρίου), στο Φεστιβάλ Βενετίας (Χρυσό και
Αργυρό Λιοντάρι) και στο Φεστιβάλ Βερολίνου. «Αγαπημένος» σκηνοθέτης των κριτικών, βραβεύτηκε πολλάκις τόσο
από την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) όσο και από τη Διεθνή Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου
(FIPRESCI). Ειδικώς την τελευταία δεκαετία, οι τιμητικές διακρίσεις και βραβεύσεις του ήταν πάμπολλες.


Με τον «Θίασο» (1975) να συγκαταλέγεται στις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών και σταθερά στα τοπ 10 κάθε
ψηφοφορίας για τις ταινίες που έχουν σημαδέψει τον κινηματογράφο τον 20ο αιώνα. Με το «Ταξίδι στα Κύθηρα»
να συγκλονίζει για την σπουδαία ερμηνεία του Μάνου Κατράκη, την «ανακωχή» του παλιού με το νέο ελληνικό
σινεμά της εποχής και φυσικά για την αποτύπωση των ιστορικών και πολιτικών παθογενειών της μετεμφυλιακής
Ελλάδας. Τέλος, με την ταινία «Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα» ένα υπαρξιακό φλας μπακ – απολογισμό ζωής
που έχει εντυπωθεί στον κάθε σινεφίλ ως μια βαθιά υπαρξιακή πορεία προς τον θάνατο.



To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.



Για τα παραπάνω και άλλα τόσα, μια αιωνιότητα με τον Τεό δεν φτάνει!


Αφιερώματα στη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου έχουν ετοιμάσει η οικογένεια του (Theo Aggelopoulos Productions)
και η Κινηματογραφική Λέσχη Κομμούνα. [via]


Φιλμογραφία

- Σκηνοθέτης

Η Σκόνη του Χρόνου (2008)

Τριλογία: Το Λιβάδι που Δακρύζει (2004)

Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα (1998)

Το Βλέμμα του Οδυσσέα (1995)

Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού (1991)

Τοπίο στην Ομίχλη (1988)

Ο Μελισσοκόμος (1986)

Ταξίδι στα Κύθηρα (1984)

Ο Μεγαλέξαντρος (1980)

Οι Κυνηγοί (1977)

Ο Θίασος (1975)

Μέρες του '36 (1972)

Αναπαράσταση (1970)



- Σεναριογράφος

Η Σκόνη του Χρόνου (2008)

Τριλογία: Το Λιβάδι που Δακρύζει (2004)

Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα (1998)

Το Βλέμμα του Οδυσσέα (1995)

Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού (1991)

Τοπίο στην Ομίχλη (1988)

Ο Μελισσοκόμος (1986)

Ταξίδι στα Κύθηρα (1984)

Ο Μεγαλέξαντρος (1980)

Οι Κυνηγοί (1977)

Ο Θίασος (1975)

Μέρες του '36 (1972)

Αναπαράσταση (1970)



- Ηθοποιός

Champions: Μια Αστεία Ιστορία (2011)

Ο Χίτλερ στο Χόλιγουντ (2010)
 
Ο Θ. Αγγελόπουλος "αναβιώνει" στον κινηματογράφο Τιτάνια



Η οικογένεια του Θεόδωρου Αγγελόπουλου διοργανώνει προβολές, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από
τον θάνατο του σκηνοθέτη, στις 24/1. Η New Star προβάλλει στον κινηματογράφο Τιτάνια από τις 24 έως τις 27
Ιανουαρίου χαρακτηριστικές ταινίες του δημιουργού.



afieromastonteo2.jpg



"O Θόδωρος Αγγελόπουλος αγάπησε βαθιά τη χώρα του και την τίμησε ταξιδεύοντάς την σ’ ολόκληρο τον κόσμο.

Η πιο ουσιαστική, ωστόσο, προσφορά του στη χώρα του, είναι ο τρόπος που μέσα από το έργο του προκάλεσε την
Ελλάδα να κοιτάξει την Ελλάδα. Ο τρόπος που μέσα από τη θεματική των ταινιών του και την σκηνοθετική του
τοποθέτηση, προκάλεσε την Ελλάδα να αναμετρηθεί με την ταυτότητα της και να την συλλογιστεί.

Με υλικά την ποίηση και τη μυθολογία της, το βάρος του αρχαίου της κλέους, τις πληγές της σύγχρονης ιστορίας
της, τις πολιτικές καταστάσεις που την σημάδεψαν ανεξίτηλα και με οδηγό ένα βλέμμα βαθιά διεισδυτικό και οραματικά
προφητικό πάνω στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Ελλάδας, ο Αγγελόπουλος κατέθεσε την ψυχή και το είναι
του στη χώρα που τον γέννησε, μέσα από ένα έργο που αποδείχτηκε διαχρονικό και αποδεικνύεται παντοτινά επίκαιρο.

Στις 24 Ιανουαρίου 2013, συμπληρώνεται ένας χρόνος από την αναχώρηση του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Οι προβολές των ταινιών του, στον χώρο για τον οποίο φτιάχτηκαν, το «πανί» της κινηματογραφικής αίθουσας, από
το υλικό με το οποίο φτιάχτηκαν για να παιχτούν σ’ αυτό το πανί, σε κόπια 35mm φίλμ, είναι η μόνη τιμή που ταιριάζει
στον άνθρωπο που τίμησε την τέχνη του αφιερώνοντάς της τη ζωή του ολόκληρη.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος αγαπούσε πολύ ένα απόσπασμα από τον «Αλκιβιάδη», του Πλάτωνα:

«Και ψυχή, εί μέλλει γνώσεσθαι αυτήν, εις ψυχήν αυτή βλεπτέον». Κι η ψυχή, αν θέλει να γνωρίσει την ψυχή, πρέπει
να κοιτάξει μέσα στην ψυχή.

Μ’ αυτό τον τρόπο, το έργο του όλο προσπάθησε να γνωρίσει την Ελλάδα. Κοιτάζοντας μέσα στην ψυχή της.

Στο τριήμερο 24 – 25 – 26 Ιανουαρίου, χρόνια μετά την πρώτη ή την δεύτερη προβολή τους στους κινηματογράφους,
σε κόπια φίλμ, ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου θα ξανασυναντήσουν κάποιους θεατές και θα πρωτοσυναντήσουν
κάποιους άλλους."

(Οικογένεια Θόδωρου Αγγελόπουλου)​





ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Πέμπτη 24/1
20:00: Ο Θίασος

Παρασκευή 25/1
17:00: Αθήνα, Επιστροφή στην Ακρόπολη

17:45: Η Εκπομπή

22:00: Αναπαράσταση

Σάββατο 26/1
12:00: Ο Θίασος

17:00: Αθήνα, Επιστροφή στην Ακρόπολη

17:45: Η Εκπομπή

22:00: Ταξίδη στα Κύθηρα

Κυριακή 27/1
12:00: Ο Μεγαλέξανδρος

17:00: Αθήνα, Επιστροφή στην Ακρόπολη

17:45: Η Εκπομπή


[via]
 
Last edited:
σ ευχαριστουμε πολυ airb
η μαλλον σ ευχαριστω
δεν νομιζω οτι πολλοι θα δουν το παραπανω post
με το ενδιαφερον που του ταιριαζει

αυτος ηταν ο Θοδωρας ακριβως οπως λεει η οικογενεια του
μας εδειξε την ψυχη της Ελλαδος
και την ταξιδεψε σε ολο τον κοσμο με τις μοναδικες εικονες του

κριμα που τωρα δεν εχουμε κανενα Θοδωρο Αγγελοπουλο
και η πολιτιστικη μας ταυτοτητα χανεται ....

.
 
Σαν έναν ασήμαντο φόρο τιμής θα ήθελα να γράψω δυο κουβέντες (αυθόρμητες και χωρίς προετοιμασία).

Στη χώρα μας το μεγαλείο ψυχής πλέον σπανίζει και όταν υπάρχει καταπνίγεται, ή αν ενοχλεί διαπομπεύεται.

Πάντα θαύμαζα και θαυμάζω το σθένος του Θ.Αγγελόπουλου. Το θαύμαζα γιατί θέλει τεράστια αποθέματα δύναμης να
αντιστέκεσαι και να παρουσιάζεις στην οθόνη το όραμά σου, έτσι όπως γεννήθηκε μέσα σου.
Τα πλάνα του Αγγελόπουλου που διαπνέονται από υψηλή αισθητική δεν δημιουργούνται τυχαία, είναι προϊόν οραματισμού,
σχεδιασμού, σκληρής και επίπονης δουλειάς. Για να τα δημιουργήσει κάποιος δεν αρκεί το ταλέντο, θέλει και σθένος. Θέλει
μεγάλο πείσμα για να μην υποχωρήσει ο καλλιτέχνης και πει άστο αυτό να περάσει και πάμε παρακάτω.
Θέλει μεγάλη δύναμη το να μην δίνεις στον θεατή την ικανοποίηση του ηδονοβλεψία, κρατώντας την κάμερά σου αποστασιοποιημένη.
Να έχεις όραμα και να το υποστηρίζεις ,μέχρι που να το υλοποιείς. Να μένεις ακλόνητος υπηρέτης της τέχνης, της δημιουργίας και του πάθους σου.

Και τέλος η αληθινή δημιουργία είναι προϊόν ιδιοφυΐας. Πολλοί διεκδικούν τον τίτλο του δημιουργού, αυτοπροσδιοριζόμενοι ως τέτοιοι, λίγοι τον κατακτούν.
Σε μια κοινωνία δήθεν, σε μια κουλτούρα πασπαλισμάτων, υποκρισίας, ψέματος και βλακείας , ίσως οι συγκυρίες να μην ευνοούν την γένεση και κυρίως την
εμφάνιση μεγάλων καλλιτεχνών.
Ο Αγγελόπουλος όμως δεν ήταν γέννημα της συγκυρίας, δεν ήταν μια τυχαία περίπτωση, ήταν Λόγος που έπρεπε να εκφραστεί, να καταγραφεί, για να μείνει.
 
Απάντηση: Re: 24.1.13: Ένας χρόνος χωρίς τον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Σαν έναν ασήμαντο φόρο τιμής θα ήθελα να γράψω δυο κουβέντες (αυθόρμητες και χωρίς προετοιμασία).

Στη χώρα μας το μεγαλείο ψυχής πλέον σπανίζει και όταν υπάρχει καταπνίγεται, ή αν ενοχλεί διαπομπεύεται.

Πάντα θαύμαζα και θαυμάζω το σθένος του Θ.Αγγελόπουλου. Το θαύμαζα γιατί θέλει τεράστια αποθέματα δύναμης να
αντιστέκεσαι και να παρουσιάζεις στην οθόνη το όραμά σου, έτσι όπως γεννήθηκε μέσα σου.
Τα πλάνα του Αγγελόπουλου που διαπνέονται από υψηλή αισθητική δεν δημιουργούνται τυχαία, είναι προϊόν οραματισμού,
σχεδιασμού, σκληρής και επίπονης δουλειάς. Για να τα δημιουργήσει κάποιος δεν αρκεί το ταλέντο, θέλει και σθένος. Θέλει
μεγάλο πείσμα για να μην υποχωρήσει ο καλλιτέχνης και πει άστο αυτό να περάσει και πάμε παρακάτω.
Θέλει μεγάλη δύναμη το να μην δίνεις στον θεατή την ικανοποίηση του ηδονοβλεψία, κρατώντας την κάμερά σου αποστασιοποιημένη.
Να έχεις όραμα και να το υποστηρίζεις ,μέχρι που να το υλοποιείς. Να μένεις ακλόνητος υπηρέτης της τέχνης, της δημιουργίας και του πάθους σου.

Και τέλος η αληθινή δημιουργία είναι προϊόν ιδιοφυΐας. Πολλοί διεκδικούν τον τίτλο του δημιουργού, αυτοπροσδιοριζόμενοι ως τέτοιοι, λίγοι τον κατακτούν.
Σε μια κοινωνία δήθεν, σε μια κουλτούρα πασπαλισμάτων, υποκρισίας, ψέματος και βλακείας , ίσως οι συγκυρίες να μην ευνοούν την γένεση και κυρίως την
εμφάνιση μεγάλων καλλιτεχνών.
Ο Αγγελόπουλος όμως δεν ήταν γέννημα της συγκυρίας, δεν ήταν μια τυχαία περίπτωση, ήταν Λόγος που έπρεπε να εκφραστεί, να καταγραφεί, για να μείνει.


Υπεροχο !!
:SFGSFGSF:
 
Η αλήθεια είναι πως δεν ήμουν ποτέ φίλος των ταινιών του. Τους τελευταίους μήνες και προσπαθώντας να βρω κάποιες να ρίξω μια πιο σοβαρή ματιά (είδα κάποια ενδιαφέροντα τρέιλερ) παρατήρησα ότι είναι δυσεύρετες.

Αν κάποιος μπορεί να μου στείλει κάποια πληροφορία με πμ θα το εκτιμούσα δεόντως...
 
Πέρασε ένας χρόνος; Πως περνάει ο καιρός.
Κρίμα πάντως που ένας τόσο μεγάλος έλληνας σκηνοθέτης είχε ένα τέτοιο "νεο-ελληνικό" τέλος.