Χτές στο Αρχαιο Θέατρο τής Επιδαύρου δόθηκε σέ Σκηνοθεσία Θωμα Μοσχόπουλου η παράσταση τής πιό Αμφίσημης ´Τραγωδίας´τού Ευριπίδη (438π.χ.),πού οι μελετητές την ονομάζουν ´Τραγικοκωμωδία´
Λοιποί συντελεστές:
Σκηνικά-κοστούμια: Ελλη Παπαγεωργακοπούλου, μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής, κίνηση: Μάρθα Κλουκίνα, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Αλκηστη: Μαρία Σκουλά, Αδμητος: Χρήστος Λούλης, Ηρακλής: Αργύρης Ξάφης, θεράπαινα: Μαρία Πρωτόπαπα, Φέρης: Κώστας Μπερικόπουλος, υπηρέτης: Σωκράτης Πατσίκας
Να συμπληρώσω πώς η εξαιρετική μουσική τού Σελαμσή ερμηνευόταν ζωντανά απο ένα κουιντέτο πού απετελείτο απο βιόλα,τσέλο,κοντραμπάσο,φαγκότο και κλαρινέτο....
Υπόθεση:Ο Αδμητος, βασιλιάς των Φερών, λόγω της ευσέβειάς του, έχει δεχτεί ένα δώρο από τον θεό Απόλλωνα. Παρ’ ότι είναι η ώρα του να πεθάνει μπορεί να γλιτώσει από τη μοίρα του μόνο αν κάποιος άλλος δεχτεί να πάρει τη θέση του. Δέχεται η σύζυγός του Αλκηστη,η οποία θέτει στον Βασιλιά τον όρο νά μήν την απατήσει ποτέ ,ενώ αντιθέτως οι γέροι Γονείς του αρνούνται νά πάρουν την Θέση του. Το έργο ξεκινάει και τελειώνει όταν η Αλκηστη οδηγείται στον Κάτω Κόσμο και ξανά πάλι στον Επάνω, όταν παρεμβαίνει ο Ηρακλής. Εν τω μεταξύ έχουν προηγηθεί πολλά ιλαροτραγικά επεισόδια με αφορμή την ετοιμοθάνατη ή νεκρή Αλκηστη...
Eνα εξαιρετικό ανάκτορο στημένο Ψηλά ,με την μπροστινή του πλευρά να αποτελείται απο πλεξιγκλάς το οποίο χρησιμεύει στην αρχή και στο τέλος σαν Vide Wall και στο Κοίλο ο Μαυροντυμένος Χορός (Γυναίκες μέ σημερινά μαύρα ρούχα και άντρες με κοστούμια )σκληρός ,ειρωνικός και αμείλικτος ,έτοιμος να ακολουθήσει σύμφωνα με ολα τά οικεία έθιμα τήν Ταφή και την Κηδεία.
Κάθε μέλος τού Χορού τοποθετεί γύρο απο το Κοίλο απο έναν Μετρονόμο,πού χτυπά διαρκώς υπενθυμίζοντας την αναπόφευκτη Μοίρα των Θνητών.
Tό εξαιρετικό κείμενο τού Ευριπίδη, μοιάζει σχεδόν απίστευτο να εμπεριέχει(εδώ και 2500 χρόνια) ολες τίς πανανθρώπινες υπαρξιακές ανησυχίες περί Αγάπης για την Ζωή(οπου αυτό αποτυπώνεται στον απίθανο,σαρκαστικό και μεστό διάλογο μεταξύ Αδμητου και τού Πατέρα του Φέρη οπου ο ένας κατηγορεί τον άλλον για Δειλία,επειδή δέχτηκαν να πεθάνει η Αλκηστις και οχι ο είς εκ τών δυό στην θέση της) ,περί τού αναποφεύκτου τού Θανάτου,περί Συζυγικής Απιστίας και Γάμου,και πού ταυτόχρονα απομυθοποιεί Ηρωες σαν τον Ηρακλή,πού τελικά παλεύει με τον Χάρο γιά να επιστρέψει την Αλκηστη στον Πάνω Κόσμο ´παίζοντας´μέ τον Αδμητο οπου τού την εμφανίζει ξανά καλυμένη μέ πέπλο ως Αγνωστη Γυναίκα και τον βάζει σε πειρασμό να απατήσει την Νεκρή Σύζυγό του και να καταπατήσει τούς ´αιώνιους ορκους´του,αποτελεί μιά στέρεα βάση γιά ένα Συγχρονο Σχολιασμό.
Ο Μοσχόπουλος γιά μιάν ακόμα φορά τολμά σε ένα πολύ δύσκολο έργο(πέρυσι είχε παρουσιάσει Εξαιρετικές Βάκχες στό Φεστιβάλ Αθηνών)και πετυχαίνει πάλι.
Κατορθώνει και αποδίδει ολη την αμφισημία τού έργου,τίς εναλλαγές πού υπάρχουν στο κείμενο μεταξύ Τραγικού και Κωμικού(δέν είναι τυχαίο πώς στο πρώτο ημίωρο τής παράστασης σε σκηνές πού προκαλούσαν το γέλιο αβίαστα μέρος τού Κοινού αισθανόταν αμήχανο πού ακούγονταν γέλια στην ´Ιερή´Επίδαυρο και ενώ δεν παιζόταν Αριστοφάνης!!) επεξεργάζεται ευρηματικά τον ρόλο τού Αδμητου(Yπέροχος στον αυτοσαρκασμό του και στην Δειλία του ο Χρήστος Λούλης,πού εξελίσσεται σέ Σπουδαίο Ηθοποιό)πού τον παρουσιάζει λές και έχει βγεί απο Κόμικ ,φοβισμένο και καθόλου πειστικό οτι αγαπά τοσο πολύ την Αλκηστη περισσότερο απο την ιδια του την Ζωή ...
Ο Ηρακλής τού Αργύρη Ξάφη,αγροίκος, παιχνιδιάρης,ταλαιπωρημένος και καλοκάγαθος μόνον μέ Ημίθεο δέν μοιάζει.
Οι διάλογοι Λούλη-Ξάφη και Μπερικόπουλου-Λούλη απολαυστικοί.
Η Μαρία Σκουλά ως Αλκηστις, ντυμένη μέ ενα μαγευτικο πολύπτυχο Λευκό Ενδυμα πού γινεται και το Σαβανο της,απολύτως επαρκής στον ρόλο της.
Το ίδιο εξαιρετικά τα περισσότερα μέλη τού Χορού(oι τραγουδιστές Θανάσης Δεληγιάννης και Νίκος Σπανός απολαυστικοί και ειδικά ο κόντρα-τενόρος σάν νά είχε βγεί απο τίς καλύτερες στιγμές τού Purcell) με τούς Αννα Καλαϊτζίδου και Θάνο Τοκάκη να ξεχωρίζουν...
Τα Σκηνικά και τά Κοστούμια τής Παπαγεωργακοπούλου ιδιαίτερα εμπνευσμένα υπηρετούσαν μέ τον καλύτερο τρόπο τό Κόντρα Παίξιμο τού Χορού(πού ήταν σχετικά Παίξιμο-Περιεχομένου)μέ τούς Ηρωες-Πρωταγωνιστές πού κυρίως Υπηρετούσαν τήν Φόρμα.
Φύγαμε απο την Επίδαυρο γεμάτοι και νοιώθοντας πώς υπάρχει Ελληνικό Θέατρο..
Ο Μοσχόπουλος ένας απο τούς σημαντικότερους σύγχρονους εκπροσώπους του παρουσίασε μιά άρτια και καλοδουλεμένη παράσταση ,σεβόμενος μέν το Κείμενο(οπως κάνει πάντα άλλως τε)αλλά προτείνοντας έναν Νεωτερισμό Υψηλού Επιπέδου ιδιαιτέρως απολαυστικό χωρίς καμιά βλακώδη αποδομητική διάθεση πού κατά κόρον προσπαθούν να παρουσιάσουν διάφοροι άλλοι Σκηνοθέτες ,εγχώριοι και ξένοι...
Φυσικά για μιά ακόμα φορά μείναμε έκθαμβοι για το γεγονός πώς μιά Στιγμιαία Λάμψη Πολιτισμού(100 χρόνια μέσα στο Απέραντο τής Αιωνιότητας ειναι σχεδόν μιά στιγμή) στην Αθήνα πρίν 2500 χρόνια παραμένει τοσο επίκαιρη και σήμερα..
Η Αλκηστις τού Ευριπιδη σε σκηνοθεσία Μοσχόπουλου μάς κέρδισε ολοκληρωτικά.
Λοιποί συντελεστές:
Σκηνικά-κοστούμια: Ελλη Παπαγεωργακοπούλου, μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής, κίνηση: Μάρθα Κλουκίνα, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Αλκηστη: Μαρία Σκουλά, Αδμητος: Χρήστος Λούλης, Ηρακλής: Αργύρης Ξάφης, θεράπαινα: Μαρία Πρωτόπαπα, Φέρης: Κώστας Μπερικόπουλος, υπηρέτης: Σωκράτης Πατσίκας
Να συμπληρώσω πώς η εξαιρετική μουσική τού Σελαμσή ερμηνευόταν ζωντανά απο ένα κουιντέτο πού απετελείτο απο βιόλα,τσέλο,κοντραμπάσο,φαγκότο και κλαρινέτο....
Υπόθεση:Ο Αδμητος, βασιλιάς των Φερών, λόγω της ευσέβειάς του, έχει δεχτεί ένα δώρο από τον θεό Απόλλωνα. Παρ’ ότι είναι η ώρα του να πεθάνει μπορεί να γλιτώσει από τη μοίρα του μόνο αν κάποιος άλλος δεχτεί να πάρει τη θέση του. Δέχεται η σύζυγός του Αλκηστη,η οποία θέτει στον Βασιλιά τον όρο νά μήν την απατήσει ποτέ ,ενώ αντιθέτως οι γέροι Γονείς του αρνούνται νά πάρουν την Θέση του. Το έργο ξεκινάει και τελειώνει όταν η Αλκηστη οδηγείται στον Κάτω Κόσμο και ξανά πάλι στον Επάνω, όταν παρεμβαίνει ο Ηρακλής. Εν τω μεταξύ έχουν προηγηθεί πολλά ιλαροτραγικά επεισόδια με αφορμή την ετοιμοθάνατη ή νεκρή Αλκηστη...
Eνα εξαιρετικό ανάκτορο στημένο Ψηλά ,με την μπροστινή του πλευρά να αποτελείται απο πλεξιγκλάς το οποίο χρησιμεύει στην αρχή και στο τέλος σαν Vide Wall και στο Κοίλο ο Μαυροντυμένος Χορός (Γυναίκες μέ σημερινά μαύρα ρούχα και άντρες με κοστούμια )σκληρός ,ειρωνικός και αμείλικτος ,έτοιμος να ακολουθήσει σύμφωνα με ολα τά οικεία έθιμα τήν Ταφή και την Κηδεία.
Κάθε μέλος τού Χορού τοποθετεί γύρο απο το Κοίλο απο έναν Μετρονόμο,πού χτυπά διαρκώς υπενθυμίζοντας την αναπόφευκτη Μοίρα των Θνητών.
Tό εξαιρετικό κείμενο τού Ευριπίδη, μοιάζει σχεδόν απίστευτο να εμπεριέχει(εδώ και 2500 χρόνια) ολες τίς πανανθρώπινες υπαρξιακές ανησυχίες περί Αγάπης για την Ζωή(οπου αυτό αποτυπώνεται στον απίθανο,σαρκαστικό και μεστό διάλογο μεταξύ Αδμητου και τού Πατέρα του Φέρη οπου ο ένας κατηγορεί τον άλλον για Δειλία,επειδή δέχτηκαν να πεθάνει η Αλκηστις και οχι ο είς εκ τών δυό στην θέση της) ,περί τού αναποφεύκτου τού Θανάτου,περί Συζυγικής Απιστίας και Γάμου,και πού ταυτόχρονα απομυθοποιεί Ηρωες σαν τον Ηρακλή,πού τελικά παλεύει με τον Χάρο γιά να επιστρέψει την Αλκηστη στον Πάνω Κόσμο ´παίζοντας´μέ τον Αδμητο οπου τού την εμφανίζει ξανά καλυμένη μέ πέπλο ως Αγνωστη Γυναίκα και τον βάζει σε πειρασμό να απατήσει την Νεκρή Σύζυγό του και να καταπατήσει τούς ´αιώνιους ορκους´του,αποτελεί μιά στέρεα βάση γιά ένα Συγχρονο Σχολιασμό.
Ο Μοσχόπουλος γιά μιάν ακόμα φορά τολμά σε ένα πολύ δύσκολο έργο(πέρυσι είχε παρουσιάσει Εξαιρετικές Βάκχες στό Φεστιβάλ Αθηνών)και πετυχαίνει πάλι.
Κατορθώνει και αποδίδει ολη την αμφισημία τού έργου,τίς εναλλαγές πού υπάρχουν στο κείμενο μεταξύ Τραγικού και Κωμικού(δέν είναι τυχαίο πώς στο πρώτο ημίωρο τής παράστασης σε σκηνές πού προκαλούσαν το γέλιο αβίαστα μέρος τού Κοινού αισθανόταν αμήχανο πού ακούγονταν γέλια στην ´Ιερή´Επίδαυρο και ενώ δεν παιζόταν Αριστοφάνης!!) επεξεργάζεται ευρηματικά τον ρόλο τού Αδμητου(Yπέροχος στον αυτοσαρκασμό του και στην Δειλία του ο Χρήστος Λούλης,πού εξελίσσεται σέ Σπουδαίο Ηθοποιό)πού τον παρουσιάζει λές και έχει βγεί απο Κόμικ ,φοβισμένο και καθόλου πειστικό οτι αγαπά τοσο πολύ την Αλκηστη περισσότερο απο την ιδια του την Ζωή ...
Ο Ηρακλής τού Αργύρη Ξάφη,αγροίκος, παιχνιδιάρης,ταλαιπωρημένος και καλοκάγαθος μόνον μέ Ημίθεο δέν μοιάζει.
Οι διάλογοι Λούλη-Ξάφη και Μπερικόπουλου-Λούλη απολαυστικοί.
Η Μαρία Σκουλά ως Αλκηστις, ντυμένη μέ ενα μαγευτικο πολύπτυχο Λευκό Ενδυμα πού γινεται και το Σαβανο της,απολύτως επαρκής στον ρόλο της.
Το ίδιο εξαιρετικά τα περισσότερα μέλη τού Χορού(oι τραγουδιστές Θανάσης Δεληγιάννης και Νίκος Σπανός απολαυστικοί και ειδικά ο κόντρα-τενόρος σάν νά είχε βγεί απο τίς καλύτερες στιγμές τού Purcell) με τούς Αννα Καλαϊτζίδου και Θάνο Τοκάκη να ξεχωρίζουν...
Τα Σκηνικά και τά Κοστούμια τής Παπαγεωργακοπούλου ιδιαίτερα εμπνευσμένα υπηρετούσαν μέ τον καλύτερο τρόπο τό Κόντρα Παίξιμο τού Χορού(πού ήταν σχετικά Παίξιμο-Περιεχομένου)μέ τούς Ηρωες-Πρωταγωνιστές πού κυρίως Υπηρετούσαν τήν Φόρμα.
Φύγαμε απο την Επίδαυρο γεμάτοι και νοιώθοντας πώς υπάρχει Ελληνικό Θέατρο..
Ο Μοσχόπουλος ένας απο τούς σημαντικότερους σύγχρονους εκπροσώπους του παρουσίασε μιά άρτια και καλοδουλεμένη παράσταση ,σεβόμενος μέν το Κείμενο(οπως κάνει πάντα άλλως τε)αλλά προτείνοντας έναν Νεωτερισμό Υψηλού Επιπέδου ιδιαιτέρως απολαυστικό χωρίς καμιά βλακώδη αποδομητική διάθεση πού κατά κόρον προσπαθούν να παρουσιάσουν διάφοροι άλλοι Σκηνοθέτες ,εγχώριοι και ξένοι...
Φυσικά για μιά ακόμα φορά μείναμε έκθαμβοι για το γεγονός πώς μιά Στιγμιαία Λάμψη Πολιτισμού(100 χρόνια μέσα στο Απέραντο τής Αιωνιότητας ειναι σχεδόν μιά στιγμή) στην Αθήνα πρίν 2500 χρόνια παραμένει τοσο επίκαιρη και σήμερα..
Η Αλκηστις τού Ευριπιδη σε σκηνοθεσία Μοσχόπουλου μάς κέρδισε ολοκληρωτικά.