Από τη στιγμή που από κάποιο σημείο και πάνω δεν παίζουν ρόλο (τόσο πολύ) τα Mpixels, ποιός ο λόγος που έχουμε φθάσει στα 16 ή ακόμα και 21Mpixels (Canon EOS Mark III)?
Προσωπικώς θεωρώ ότι έχουν νόημα, σε πολύ μεγάλες εκτυπώσεις ή πολύ γενναία crops και πάντως με κορυφαίας οξύτητας φακούς. Σίγουρα τόσα mp για τον "βολικό" 7x ζουμ δεν έχουν νόημα.
Εκτός από τις μεγαλύτερες εκτυπώσεις και τους καλύτερους φακούς, άλλοι λόγοι για περισσότερα pixel είναι:
1. Με τους αισθητήρες που συνηθίζονται στο 99% των μηχανών (τύπου bayer) η πραγματική ανάλυση είναι αρκετά μικρότερη από τον αριθμό των pixel και πολύ μικρότερη σε όρους megapixel. Η ανάλυση πέφτει ακόμα περισσότερο στο κόκκινο και στο μπλέ χρώμα. Για παράδειγμα, αν η μέση πραγματική ανάλυση μιας μηχανής 10 megapixel είναι στο 70% (χαμηλή περίπτωση) τότε αυτομάτως η μηχανή αυτή γίνεται 4.9 megapixel! Άρα για πραγματικά 10Mpixel χωρίς τρύκ θέλεις μηχανή των 20!
Την πραγματική ανάλυση (σχεδόν) θα την έχεις μόνο σε θέματα γκρί, ή με πολύ χαμηλό χρωματικό κορεσμό (δεν ισχύει το ίδιο αν μετατρέψεις μια έγχρωμη φωτογραφία σε ασπρόμαυρη).
2. Με μιια πολύ μεγαλύτερη ανάλυση αποφεύγεις το moire και γενικά το aliasing (για τις ίδιες συνθήκες) -κάτι που μπορεί να καταστρέψει μια εικόνα και δεν αποφεύγεται με κανένα άλλο τρόπο. Αντιμετωπίζεται είτε με αύξηση των pixel είτε με μείωση της καθαρότητας της εικόνας που λαμβάνει ο αισθητήρας δηλαδή με πιο ισχυρό (θολό) οπτικό φίλτρο antialias.
3. H ανάλυση δεν γίνεται αισθητή οπτικά με ρυθμό megapixel. Ο τρόπος αυτός βολεύει μόνο τις εταιρίες για να αισθάνεσαι (εσύ ο πελάτης) ότι αυτό που αγοράζεις είναι κάθε φορά, πολύ καλύτερο απ' ότι είναι στην πραγματικότητα!
Η σύγκριση (αριθμητικά) θα πρέπει να γίνεται στην ανάλυση πχ του οριζόντιου άξονα. Έτσι, για να δείς τη διπλάσια ευκρίνεια από μια κάμερα των 10 megapixel με ανάλυση 3872 x 2592, θέλεις μια κάμερα με ανάλυση 7744 x 5184 δηλαδή μια κάμερα των 40 megapixel!
ΔΕΝ θέλουμε περισσότερα megapixel όταν χάνουμε σε δυναμικό εύρος και θόρυβο - κάτι που γίνεται συχνά στις compact... (και μετά βάζουν όλα τα τρύκ που υπάρχουν πχ smart-blur κλπ στο firmware της κάμερας για να περισώσουν την κατάσταση)...
Τα Mpixels τις περισσότερες φορές είναι "ψυχολογικά" έτσι δεν είναι? Είναι γνωστό ότι υπάρχουν διαφορές από Mpixels σε Mpixels...
Η αύξηση των Mpixels χωρίς την αύξηση του εμβαδού του αισθητήρα, το μόνο που αυξάνει στην πραγματικότητα είναι ο θόρυβος. Αντίθετα, μπορεί να μειώσει το latitude και το contrast. Αυτό εξηγείται εύκολα από την αρχή λειτουργίας του εκάστοτε αισθητήρα (CCD, CMOS) σε συνδυασμό με τον τρόπο που λειτουργούν οι image proccessors.
Αν για παράδειγμα διπλασιάσω τον αριθμό των pixels σε δεδομένο εμβαδό, το κάθε ενεργό φωτοστοιχείο (φωτοδίοδος, φωτοτρανζίστορ) που απαρτίζει το pixel θα έχει το μισό εμβαδό. Άρα το ρεύμα που θα δώσει το στοιχείο αυτό οταν πέσει φως πάνω του θα είναι μειωμένο, και αντίστοιχα θα είναι μικρότερος και ο λόγος σήματος προς θόρυβο. Τώρα αν ο proccessor θέλει το λευκό σε στάθμη "Α" ας πούμε, το σήμα του αισθητήρα θα πρέπει να ενισχυθεί ανάλογα. Επειδή όμως το ρεύμα που παράγεται είναι μικρότερο (κατα συνέπεια και η τάση-στάθμη) η ενίσχυση θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη. Άρα ενισχύεται περισσότερο και ο θόρυβος. Αν πάλι επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε σένσορες που θέλουν το λευκό σε μια στάθμη "A/2" ώστε να κρατήσουμε την ενίσχυση σε πιο χαμηλά επίπεδα, τότε θα μειώσουμε των αριθμό των bit στο βάθος χρώματος, και κατα συνέπεια το contrast και κυρίως το latitude.
Ο θόρυβος βέβαια έχει δύο συνιστώσες στις μηχανές που χρησιμοποιούν ccd (κυρίως video cameras). Σε αυτές, υπάρχει ένας επιπρόσθετος θόρυβος που οφείλεται στο R-C λόγω απόστασης που αναπτύσεται πάνω στη γραμμή που ενώνει το pixel με τον ενισχυτή του που βρίσκεται έξω από το σένσορα. Αντίθετα στα CMOS οι ενισχύτριες βαθμίδες έχουν μπει εσωτερικά στον σένσορα κατά συνέπεια ο θόρυβος από το R-C να είναι ιδιαίτερα μειωμένος.
Θεωρώ ότι τα 25-30 στοπ που αναφέρεις είναι υπερβολή.
Αν δεις πως βγάινουν τα θέματα που λες στο velvia της fuji θα με καταλάβεις. Αλλά ακόμα και αν μιλάμε για ψηφιακά formats τα 9 στοπ είναι καλά, αρκεί να τα έχεις σε γραμμική περιοχή, και να ξέρεις πως να τα δουλέψεις και που να δώσεις την αβάντα σου. Ακόμα και τον δακτύλιο του ήλιου έχω δει σε varicam αλλά με cine φακό και χρήση μαθηματικών αλγορίθμων στο matlab. Όλα τα λεφτά είναι στο gamma. Αν καταφέρεις να κάνεις master το gamma της μηχανής, τότε μπορείς να ξεφύγεις από τα κατασκευαστικά όρια.
Καλά ας έχω εγώ φωτογραφία του Οσάμα με την σημερινή εφημερίδα στο χέρι και ας είναι και τραβηγμένη σε super8 φιλμ, και θα σου πώ εγώ ποιος πουλά και ποιος αγοράζει. Το θέμα είναι πολύ σημαντική παράμετρος για να μένει εκτός.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.